Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 maart 2015, 09:12   #101
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.108
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
En hoe verbuigt men 'gij'? Als 'u'/'uw'. Je zegt 'aan u' en niet 'aan gij'. Dat is geen beleefdheidsvorm hè?

Nederlanders spreken echt wel correcter Nederlands. Nog een voorbeeld. Geen enkele Nederlander zegt 'zo'n dingen' i.p.v. 'zulke dingen'. Het is zelfs zo erg dat de Taalunie 'zo'n dingen' als juist heeft gerekend, puur uit onvermogen van Vlamingen om hier 'zulke' te zeggen. De logica is echter ver te zoeken, aangezien 'zo'n' een contractie van 'zo' en 'een' is, enkelvoud dus. Zo'n + meervoud zou normaal gezien fout gerekend moeten worden en verbannen worden tot louter spreektaal.
U is een beleefdheidsvorm en kan ook een beledigingsvorm zijn,
als jet het verkeerd gebruikt.
Bekende mensen van gelijke leeftijd ,spreek je niet met "u" aan.
Jonge mensen gebruiken steeds vaker en sneller "u" dan de oudere generatie.

Volgens mij is "gij" geen beleefdheidsvorm ,maar net als "jij" een standaardvorm.

Zo'n bij meervoud is natuurlijke absurd,daar heeft u gelijk in.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2015, 09:50   #102
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Toch wel. Ik vond het bij "Tussentaaal wikipedia".
Een opvallend kenmerk van de tussentaal zijn de stapelvormen. "Ben jij" wordt dan zijdegij en "hoe heet je" klinkt als oe noemde gij. Het -de in deze voorbeelden komt voort uit de assimilatie van de werkwoordsuitgang -t met het persoonlijk voornaamwoord "gij": Middelnederlands "komt ghi" > (enclitisch) "komdi" > (tegenwoordig) "komde".
Lang niet alle sprekers van tussentaal gebruiken deze stapelvorm, omdat voor veel dialectgevoelige Vlamingen de verdubbeling als fout wordt aangevoeld. Wanneer de '-de' gebruikt wordt, hoeft de gij niet meer vermeld te worden. 'Zijde' en 'zijdegij' worden dus naast elkaar gebruikt. Deze vorm heeft vaak een algemene betekenis. "Gade" kan dus zowel "je gaat" (wat ook algemeen gebruikt kan worden) als "men gaat" betekenen.
Ook de karakteristieke verdubbeling ekik (da kan ekik nie verstaan) is voor veel tussentaalsprekers uit den boze.
Antwoord naar keuze:
Nederlands: "Bedankt voor deze gedetailleerde verduidelijking"
Vlaams: "Mercikes manneke, da heb de gij goed geëxpliceerd"
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2015, 11:21   #103
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Wanneer ik Nederlands spreek met een Franstalige - en Nederlands blijf spreken, al gaat het moeilijk - zegt die persoon me meer dan eens dat hij blij is dat hij zijn Nederlands kan oefenen omdat de Vlamingen altijd dadelijk naar het Frans overschakelen wanneer ze zijn Franse accent horen.
En – en dit is eerder een vermoeden dan een vaststelling – de kans is groot dat net die Vlamingen die te pas en te onpas Frans spreken te Brussel, het bij hun thuis afgeven tegen dat Vlaamsonvriendelijke Brussel. Kijk, blijf dan achter je ploeg onder je kerktoren en zwijg.
Kunnen we eens beginnen met onze taal te spreken en zo de irrelevantie ervan te vermijden?
En tussen haakjes: onze taal is het Nederlands, niet een of andere streektaal die blijkbaar nog steeds als een navelstreng zit verbonden aan de hersenkwabben van de meeste van mijn volksgenoten.
Wat moet ik antwoorden als mijn Brusselse collega’s vragen: “Waarom staat er een lidwoord voor het voornaamwoord in een zin zoals: Heb de jij dat gezien?” Ik weet het echt niet…Er is geen niet-beschamend antwoord mogelijk.
Een grote waarheid die dikwijls mag herhaald worden!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2015, 16:22   #104
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.438
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
U is een beleefdheidsvorm en kan ook een beledigingsvorm zijn,
als jet het verkeerd gebruikt.
Bekende mensen van gelijke leeftijd ,spreek je niet met "u" aan.
Jonge mensen gebruiken steeds vaker en sneller "u" dan de oudere generatie.

Volgens mij is "gij" geen beleefdheidsvorm ,maar net als "jij" een standaardvorm.

Zo'n bij meervoud is natuurlijke absurd,daar heeft u gelijk in.
Bij mij geldt persoonlijk de regel:

Jij/gij voor: mensen van gelijke leeftijd, geliefden, familieleden tot en met ouders/nonkels/tantes.
U voor: grootouders, vreemden ongeacht leeftijd, ambtenaren, mensen van hogere hiërarchie.

Het voelt zeer raar en onbeleefd aan bij mij om een persoon zomaar te tuttoyeren ('gij-uweren' in mijn spreektaal) als hij/zij tot de tweede categorie behoort.

Nu heb ik wel de gewoonte om gemakkelijker 'jij' te zeggen teggen Nederlanders van mijn leeftijd. Jij werd me op school aangeleerd, maar ik slaag er moeilijk in om dat bij Vlamingen te gebruiken. Bij Nederlanders voelt dat niet zo raar. Ik vind dat geen twistpunt hoor, voor mij zijn 'gij' en 'jij' zo goed als hetzelfde en ik hecht er weinig waarde aan (ben evenmin allergisch aan 'gij').
Wel ben ik me bewust waarom jij standaardtaal is geworden. Een gevolg van het gewone volk dat toegang kreeg tot onderwijs in Nederland. De Hollandse burgerij sprak vroeger niet zo, als je bijvoorbeeld 'Eline Vere' leest van Louis Couperus merk je dat. De klassieke 'gij'-vorm. Als een Hollandse burger uit de 19de eeuw 'gij zaagt' zei bedoelde hij 'jij/gij zag'. Als een Vlaamse werkmens 'gij zaagt' zegt bedoelt hij 'jij/gij zeurt'. Een Hollandse werkmens zei in de 19de eeuw zowel als nu 'jij zag'.

Taal past zich nu eenmaal aan de sociologische realiteit aan.

Laatst gewijzigd door Weyland : 15 maart 2015 om 16:30.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2015, 16:23   #105
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Antwoord naar keuze:
Nederlands: "Bedankt voor deze gedetailleerde verduidelijking"
Vlaams: "Mercikes manneke, da heb de gij goed geëxpliceerd"
1. Hetgeen geen kommentaar vormt op hetgeen ik stelde.
2. Wat dat Vlaams betreft zijn er nog heel wat andere en gelukkigere keuzemogelijkheden.

Vlaams op zich dekt overigens vele ladingen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaams

Citaat:
En tussen haakjes: onze taal is het Nederlands, niet een of andere streektaal die blijkbaar nog steeds als een navelstreng zit verbonden aan de hersenkwabben van de meeste van mijn volksgenoten.
1. De streektalen die ge bedoelt zijn natuurlijk ook Nederlands, alleen geen standaardnederlands.
2. Ik betwijfel of dat bij "de meesten" het geval is. Diegenen die nog niet vervreemd zijn van dat eeuwenoude, immateriële, kulturele patrimonium zijn alleszins aan het uitsterven.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 maart 2015 om 16:41.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2015, 18:01   #106
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een grote waarheid die dikwijls mag herhaald worden!
Een van mijn medewerkers is een Ier. Hij spreekt wel wat Nederlands en was vorige zomer naar onze kust getrokken. Toen ik hem vroeg hoe zijn communicatie met de West-Vlamingen was verlopen, gaf hij me zijn indruk van het locale dialect:
"All of those people sounded as if they just had a full sedation of the lower jaw at the dentist's!"

Ja, ik weet het... maar het blijft grappig.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2015, 18:09   #107
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 15 maart 2015 om 18:13.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2015, 18:09   #108
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Een van mijn medewerkers is een Ier. Hij spreekt wel wat Nederlands en was vorige zomer naar onze kust getrokken. Toen ik hem vroeg hoe zijn communicatie met de West-Vlamingen was verlopen, gaf hij me zijn indruk van het locale dialect:
"All of those people sounded as if they just had a full sedation of the lower jaw at the dentist's!"

Ja, ik weet het... maar het blijft grappig.
Het originele Westvlaamse dialect/streektaal is prachtig mooi. Heeft wel iets weg van Zeeuws en het Hollands van de eilanden.
Maar voor buitenstaanders klinkt onze taal en klinken onze dialecten vaak als gegorgel en of wij een dentale afwijking hebben.
Alleen dat een Ier dit zegt is vreemd, want veel klanken in het Iers komen ook bij ons voor.
Maar het kan ook iemand zijn die de eigen Ierse taal ook niet mooi zal vinden. Moet hem maar eens vragen of zijn eigen taal, het Gaeilge ofwel het Iers-Gaelic mooi klinkt.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 15 maart 2015 om 18:20.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 20:03   #109
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het originele Westvlaamse dialect/streektaal is prachtig mooi. Heeft wel iets weg van Zeeuws en het Hollands van de eilanden.
Maar voor buitenstaanders klinkt onze taal en klinken onze dialecten vaak als gegorgel en of wij een dentale afwijking hebben.
Alleen dat een Ier dit zegt is vreemd, want veel klanken in het Iers komen ook bij ons voor.
Maar het kan ook iemand zijn die de eigen Ierse taal ook niet mooi zal vinden. Moet hem maar eens vragen of zijn eigen taal, het Gaeilge ofwel het Iers-Gaelic mooi klinkt.
Het Ierse Engels klinkt ook wel heel anders dan "on the Mainland". Wat je duidelijk merkt wanneer je Ieren beluistert is de zeer sterke invloed die het Iers Engels op het Amerikaans Engels heeft gehad. Wat niet hoeft te verbazen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 20:16   #110
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het Ierse Engels klinkt ook wel heel anders dan "on the Mainland". Wat je duidelijk merkt wanneer je Ieren beluistert is de zeer sterke invloed die het Iers Engels op het Amerikaans Engels heeft gehad. Wat niet hoeft te verbazen.
Klopt, maar nu nog een vaak voorkomend misverstand, het Engels van de Ieren wordt ook wel eens Hibernian English genoemd, maar dit is een andere taal als het Iers Gaelic. Iers Gaelic maakt deel uit van de Keltische taalgroep, het Engels van de Ieren blijft en is een Germaans taal.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 16 maart 2015 om 20:24.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 20:20   #111
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Klopt, maar nu nog een vaak voorkomende misverstand, het Engels van de Ieren wordt ook wel eens Hibernian English genoemd, maar dit is een andere taal als het Iers Gaelic. Iers Gaelic maakt deel uit van de Keltische taalgroep, het Engels van de Ieren blijft en is een Germaans taal.
Inderdaad. Overigens, ook al werd destijds (bij de onafhankelijkheid van de Ierse Republiek) het Gaelic officieel naar voor geschoven als "officiële taal" van Ierland, is er uiteindelijk erg weinig van terecht gekomen. Het Engels domineert nog steeds de samenleving, en dat zal nog wel lang zo blijven.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 20:31   #112
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad. Overigens, ook al werd destijds (bij de onafhankelijkheid van de Ierse Republiek) het Gaelic officieel naar voor geschoven als "officiële taal" van Ierland, is er uiteindelijk erg weinig van terecht gekomen. Het Engels domineert nog steeds de samenleving, en dat zal nog wel lang zo blijven.
En toch neemt de belangstelling voor het Iers-Gaelic enorm toe binnen Ierland en ook in Noord Ierland.
Er is momenteel zowel Ierstalige televisie (TG4) als radio (Radio na Gaeltachta). Ook via internet kun je kijken en luisteren naar de beide zenders.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2015, 09:20   #113
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
En toch neemt de belangstelling voor het Iers-Gaelic enorm toe binnen Ierland en ook in Noord Ierland.
Er is momenteel zowel Ierstalige televisie (TG4) als radio (Radio na Gaeltachta). Ook via internet kun je kijken en luisteren naar de beide zenders.
Ook het Welsh, jarenlang onder de knoet gehouden door de Engelsen, wint aan belang.
Er was recent nog een detectieveserie op VRT of Canvas, die origineel in Welsh werd opgenomen. (naam ontglipt me).

Over het Schotse Gaelic heb ik nog maar weinig gehoord, maar gezien de toenemende interesse in Schotse onafhankelijkheid zou dit ook wel eens kunnen herboren worden.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 17 maart 2015 om 09:22.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2015, 22:13   #114
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ook het Welsh, jarenlang onder de knoet gehouden door de Engelsen, wint aan belang.
Er was recent nog een detectieveserie op VRT of Canvas, die origineel in Welsh werd opgenomen. (naam ontglipt me).

Over het Schotse Gaelic heb ik nog maar weinig gehoord, maar gezien de toenemende interesse in Schotse onafhankelijkheid zou dit ook wel eens kunnen herboren worden.
Gh�*dhlig (Schotand) lijkt op Iers Gaelic (Gaeilge). In Schotland op de eilanden zijn veel verkeersborden met teksten in het Gh�*idhlig, door mijn kennis van het Iers-Gaelic kon ik deze borden gemakkelijk begrijpen. Ik zou alleen een tip willen geven, spreek Gh�*idhlig teksten niet op de Iers Gaellische manier uit in het openbaar. Ik hoorde ze achter mij zeggen over f****g Irishman.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2015, 10:57   #115
S-K
Partijlid
 
S-K's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 februari 2007
Berichten: 298
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik had graag als Nederlander meer kennis van het Frans gehad, maar het was helaas niet mogelijk voor mij destijds om Frans als eindexamenvak te kiezen. En ook hoorde ik maar weinig Frans op de televisie. Het merendeel was Duits en Engels. En een taal moet je eigenlijk al op jonge leeftijd leren.
Licht eraan waar je als Nederlander woont en wat je met taal wilt. Ik woon zelf in het Oosten van NL, en daar is kennis van de Duitse taal veel belangrijker, iets wat ook de locale politiek eindelijk is achtergekomen.

Wat ik verder wel betreur is het veelvoudig gebruik van Engelse termen en uitdrukkingen in het Nederlands, terwijl we genoeg prachtige Nederlandse uitdrukkingen ervoor handen hebben. Verengelsing vindt ik bezwaarlijk. Ik weet dat elke taal aan verandering onderhevig is, maar ik heb het idee dat door media en politiek een bewust beleid wordt gevoerd om de Nederlandse taal te verengelsen. Dat jongeren nu de Nederlandse taal zaai en ouderwets vinden, zal ook wel geen toeval zijn:
http://germanicrealm.freeforums.org/...ets-t2121.html

En dan zijn er nog hen die vrijwillig kiezen voor verfransing:
http://germanicrealm.freeforums.org/...alig-t914.html

http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/bo...ance-duitsland

Hoe zat het ook alweer met de verfransing in België?
http://germanicrealm.freeforums.org/...php?f=56&t=590

Ook in Zuid-Afrika staat het Afrikaans, zustertaal van het Nederlands onder druk:
http://germanicrealm.freeforums.org/...gte-t1349.html

maar toch, zij hebben wel eigen taaluitdrukkingen voor typische Engelse:
http://germanicrealm.freeforums.org/...ans-t1346.html

Ik citeer van de link:
lugversorging - (airco/klimaatregeling)
hysbak - (lift)
wipmat - (trampolien)
snydokter - (chirurg)
rekenaar - (computer)
sagteware - (software)
webwerf - (website)
nabyskote - (close-ups)
prikkelpop - (pin-upgirl)
deurtrekkertjie - soms ook "amperbroekie (tangaslipje)
kameelperd - (giraf)
genadedood - (euthanasie)
peuselhappie - (snack)
trompoppie - (majorette),
dwelm - (drug)
stootskraper - (bulldozer)


irresponsible drivers -padvarke. (nl. wegpiraten)
kick boxer - skopbokser
skinhead - skeerkop
placebo - foppil
catwalk - loopplank
infotainment - inligtingsvermaak
laptop - skootrekenaar
barbecue - braai
heavy breather - hygswyn
dreadlocks - rastalokke
crooner (smartlapzanger) - kreunsanger
website - webtuiste
e-mail - e-pos
ringtone: - luitoon (mv."luitone")
kissogram - soentelegram
S-K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2015, 11:17   #116
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
wipmat
hier dacht ik nu toch aan iets helemaal anders dan aan een trampoline.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2015, 14:33   #117
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S-K Bekijk bericht
Licht eraan waar je als Nederlander woont en wat je met taal wilt. Ik woon zelf in het Oosten van NL, en daar is kennis van de Duitse taal veel belangrijker, iets wat ook de locale politiek eindelijk is achtergekomen.

Wat ik verder wel betreur is het veelvoudig gebruik van Engelse termen en uitdrukkingen in het Nederlands, terwijl we genoeg prachtige Nederlandse uitdrukkingen ervoor handen hebben. Verengelsing vindt ik bezwaarlijk. Ik weet dat elke taal aan verandering onderhevig is, maar ik heb het idee dat door media en politiek een bewust beleid wordt gevoerd om de Nederlandse taal te verengelsen. Dat jongeren nu de Nederlandse taal zaai en ouderwets vinden, zal ook wel geen toeval zijn:
http://germanicrealm.freeforums.org/...ets-t2121.html

En dan zijn er nog hen die vrijwillig kiezen voor verfransing:
http://germanicrealm.freeforums.org/...alig-t914.html

http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/bo...ance-duitsland

Hoe zat het ook alweer met de verfransing in België?
http://germanicrealm.freeforums.org/...php?f=56&t=590

Ook in Zuid-Afrika staat het Afrikaans, zustertaal van het Nederlands onder druk:
http://germanicrealm.freeforums.org/...gte-t1349.html

maar toch, zij hebben wel eigen taaluitdrukkingen voor typische Engelse:
http://germanicrealm.freeforums.org/...ans-t1346.html

Ik citeer van de link:
lugversorging - (airco/klimaatregeling)
hysbak - (lift)
wipmat - (trampolien)
snydokter - (chirurg)
rekenaar - (computer)
sagteware - (software)
webwerf - (website)
nabyskote - (close-ups)
prikkelpop - (pin-upgirl)
deurtrekkertjie - soms ook "amperbroekie (tangaslipje)
kameelperd - (giraf)
genadedood - (euthanasie)
peuselhappie - (snack)
trompoppie - (majorette),
dwelm - (drug)
stootskraper - (bulldozer)


irresponsible drivers -padvarke. (nl. wegpiraten)
kick boxer - skopbokser
skinhead - skeerkop
placebo - foppil
catwalk - loopplank
infotainment - inligtingsvermaak
laptop - skootrekenaar
barbecue - braai
heavy breather - hygswyn
dreadlocks - rastalokke
crooner (smartlapzanger) - kreunsanger
website - webtuiste
e-mail - e-pos
ringtone: - luitoon (mv."luitone")
kissogram - soentelegram
Sale = Uitverkoop
Kids = Kinderen
Updaten = Opwaarderen
Headlines = Hoofdpunten
24/7 of twenty four seven = vierentwintig om zeven.
Link = Schakel
Thread = Draadje

Em om het helemaal duidelijk te maken. Hier in Nederland spreekt men van occasion (okkésian), terwijl dat niet eens een Engels woord is maar Frans.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2015, 02:13   #118
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Deze morgen reed ik op de Louisalaan. Mijn aandacht werd getrokken op een affiche. Daarop las ik het volgende:

Semaine de la mobilité
Week van de vervoering

"Vervoering"???
no comment:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  a'pen berijkbaar.jpg‎
Bekeken: 50
Grootte:  70,5 KB
ID: 98233  

__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2015, 05:09   #119
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Deze morgen reed ik op de Louisalaan. Mijn aandacht werd getrokken op een affiche. Daarop las ik het volgende:

Semaine de la mobilité
Week van de vervoering

"Vervoering"???

De Van Dale geeft volgende definitie.
vervoering (de(v)) toestand waarin men overweldigd wordt door gevoel of hevige gemoedsbeweging, vooral door geestdrift, syn. exaltatie, extase, geestdrift, verrukking...

In Brussel heb ik reeds meermaals dergelijke stommiteiten gezien. Onder meer ook de Nederlandse benaming van straten en pleinen.
Le bilinguïsme bruxellois est une chose bien remarquable...
De affiche heeft haar doel bereikt.
U hebt het gelezen en bent er héél actief mee bezig.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2015, 07:38   #120
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De affiche heeft haar doel bereikt.
U hebt het gelezen en bent er héél actief mee bezig.
Alleen weten we nog altijd niet waar het over gaat.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be