Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 november 2022, 14:59   #21
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Mijn injectiestroom vloeit naar kortste verbruikers in verkaveling dat is door DNB al bevestigd.
Werd vastgesteld aan cabinemeter van verkaveling door verbruik in die stroomkring met injectie van PV eigenaars in die zelfde stroomkring.
Stroom van de PV eigenaars wordt eerst gebruikt wat neerkomt dat mijn injectiestroom op paar 100 meter werd gebruikt.
Meters liegen niet.
Is wel belachelijk dat er iemand meent te denken dat mijn injectiestroom uitvloeit over heel Belgisch stroomnet.

Laatst gewijzigd door Deo : 6 november 2022 om 15:00.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 15:48   #22
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Houdbaar???
Injectiestroom wordt 100 meter van mijn deur verbruikt door andere of mss. 200 meter verder.
Dat is nu net de beste oplossing van privé PV installaties die injecteren, die stroom wordt overal intern over lage netten verkocht /verdeeld door leveranciers naar verbruikers die geen PV installaties hebben.
Is de goedkoopste stroom die leveranciers kunnen kopen.
Wel te verstaan bij PV eigenaars met digitale meters en terugleveringsvergoeding.
Levererancier moet die stroom quota niet op markt kopen of invoeren van buitenland, ook niet van dure vervuilende productielijnen.
Die injectiestroom van alle privé eigenaars samen is een gigantische nuttige energie bron.
Politiek daar aan prutsen is kind met badwater wegkieperen.
Systeem is wel eerlijker tussen PV eigenaars /DNB'S /leveranciers tov salderen met analoge meters.
Stel, gij woont in oostende, en ik in aarlen, dan zou ik JOUW injectiestroom niet kunnen gebruiken? Ik weet dat door ohmse weerstand niet veel stroom tot bij mij zou geraken, maar louter theoretisch; hoe “stuur” je stroom?
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 6 november 2022 om 15:48.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 16:03   #23
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Mijn injectiestroom vloeit naar kortste verbruikers in verkaveling dat is door DNB al bevestigd.
Want men kan bepalen welke stroom waarheen gaat ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 16:07   #24
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Stel, gij woont in oostende, en ik in aarlen, dan zou ik JOUW injectiestroom niet kunnen gebruiken? Ik weet dat door ohmse weerstand niet veel stroom tot bij mij zou geraken, maar louter theoretisch; hoe “stuur” je stroom?
Pure lulkoek, he, zoals je zelf wel zegt: je kan die niet sturen. Eens je stroom op het net zet, is die universeel verdeeld, en kan je uiteraard niet meer zeggen dat het Jan zijn stroom is die bij Piet terecht kwam. Dat is gewoon een principieel onzinnige vraag als alle netten met elkaar verbonden zijn.

Trouwens, die ohmse weerstand, dat valt wel mee he. Dat is de reden waarom er hoogspanningslijnen zijn.

Mocht het waar zijn (het is zo niet) dat men zou kunnen zeggen dat OP HETZELFDE NETWERK de stroom van bron A naar verbruiker B gaat en de stroom van bron C naar verbruiker D zou gaan, dan zou men ook echt de stroom van sommige producenten naar hun klanten kunnen sturen he.

Maar het beste bewijs dat zoiets het geval niet is (naast het principieel onmogelijke) is dat als je bron A afzet, het niet waar is dat klant B zonder stroom zit, en klant D nog steeds stroom heeft.

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 november 2022 om 16:08.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 16:20   #25
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Want men kan bepalen welke stroom waarheen gaat ?
U schrijft dat sarcastisch maar met meters op stroom kringen in cabines is dat perfect waarneembaar. Elke kwh dat erdoor komt in twee richtingen. Door die vaststelling van DNB'S weten zij dat alle injectiestroom van privé PV eigenaars eerst verbruikt wordt in eigen stroomnet kring en elke kwh dat erdoor wordt geinjecteerd in volgende kring wordt verbruikt.
Toekomst gericht een goede zaak als eli auto's doorbreken, zo wordt het NET beter ontlast door zware afnames van eli auto's op laagnet.

Laatst gewijzigd door Deo : 6 november 2022 om 16:23.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 16:28   #26
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Pure lulkoek, he, zoals je zelf wel zegt: je kan die niet sturen. Eens je stroom op het net zet, is die universeel verdeeld, en kan je uiteraard niet meer zeggen dat het Jan zijn stroom is die bij Piet terecht kwam. Dat is gewoon een principieel onzinnige vraag als alle netten met elkaar verbonden zijn.
.
Zou u zich niet beter verdiepen in die materie?
Want u verkoopt toch ook wat lulkoek.

Laatst gewijzigd door Deo : 6 november 2022 om 16:29.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 16:43   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.626
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Stel, gij woont in oostende, en ik in aarlen, dan zou ik JOUW injectiestroom niet kunnen gebruiken? Ik weet dat door ohmse weerstand niet veel stroom tot bij mij zou geraken, maar louter theoretisch; hoe “stuur” je stroom?
Door de leverende bron (in dit geval de omvormer) het voltage tot boven het "netvoltage " te duwen.
De paar ampere die het kleine zonnepaneel groepje kan leveren gaat gewoon mee in de grote hoop.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 16:43   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.626
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Zou u zich niet beter verdiepen in die materie?
Want u verkoopt toch ook wat lulkoek.
Dat is uw mening.

Ik heb er een ander idee over.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 17:13   #29
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Want men kan bepalen welke stroom waarheen gaat ?
Tuurlijk
Met electron-labeling
Men vangt de electronen en doet ze een ring om hun pootje
Men heeft ooit geprobeert met een tag in het oor
Maar die bleef in de oude leidingen hangen
Men kreeg een zeer vertekend beeld
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 17:17   #30
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.260
Standaard

chinese brol op het dak
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 18:52   #31
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Door de leverende bron (in dit geval de omvormer) het voltage tot boven het "netvoltage " te duwen.
De paar ampere die het kleine zonnepaneel groepje kan leveren gaat gewoon mee in de grote hoop.
Er iets als voltage en ampère.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 19:04   #32
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
U schrijft dat sarcastisch maar met meters op stroom kringen in cabines is dat perfect waarneembaar.
Welnee. Dat is onnozel.

Citaat:
Elke kwh dat erdoor komt in twee richtingen. Door die vaststelling van DNB'S weten zij dat alle injectiestroom van privé PV eigenaars eerst verbruikt wordt in eigen stroomnet kring en elke kwh dat erdoor wordt geinjecteerd in volgende kring wordt verbruikt.
Goe zot. Het is zoals een bankrekening.

Stel dat Jan 100 Euro stort op uw rekening, en Jef stort 200 Euro op uw rekening. Nu gaat gij Mieke betalen met uw rekening, en gij schrijft 50 Euro over. Zijn die 50 Euro die ge aan Mieke overschrijft, van die 100 Euro van Jan, of van die 200 Euro van Jef ?

Stel dat Jef 100 W injecteert op zijn draad en het hoogspanningsnet is via een transformator daar ook op aangesloten. Jan, 2 huizen verderop, verbruikt 100 W.

Wat zien uw meters ? Die zien 100 W circuleren op het laagspanningsnet, en niks dat van de transformator komt.

Maar daar kunt gij NIET uit besluiten dat die 100 W die Jan krijgt, van Jef komen he.

Het is heel goed mogelijk dat Jef zijn 100 W via de transformator naar het HS net gestuurd worden, en dat er 100 W van het HS net naar het laagspanningsnet naar Jan gaan.

Dan vindt gij OOK dat NETTO er niks van de transformator komt, want de 100 W van Jef die HEEN gaan, worden gecompenseerd door de 100 W van het HS dat BINNENKOMT, en naar Jan gaan.

Kortom: met meters kunt gij niet onderscheiden:


HS ====== (100 W) ===> Jan

HS <== (100 W) == Jef

enerzijds, en

HS // niks // Jef ==(100 W) ==> Jan.

In beide gevallen geeft de meter van het HS "nul" aan: in het eerste geval omdat er 2 stromen elkaar compenseren, in het tweede geval omdat er geen stroom is.

Ge kunt dus niet onderscheiden of het de stroom van Jef is die naar Jan gaat, dan wel of het de stroom van het HS net is dat naar Jan gaat, en Jef die 100 W naar het HS stuurt.

Dat is een puur CONVENTIONELE conceptie he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 november 2022 om 19:14.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 19:06   #33
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Zou u zich niet beter verdiepen in die materie?
Want u verkoopt toch ook wat lulkoek.
Ik ben electrotechnisch ingenieur, he. En ook doktor in de natuurkunde.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 19:12   #34
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Door de leverende bron (in dit geval de omvormer) het voltage tot boven het "netvoltage " te duwen.
De paar ampere die het kleine zonnepaneel groepje kan leveren gaat gewoon mee in de grote hoop.
Ja, dat is als het net "hard" is. Maar als er meer aanbod is dan vraag, en iedereen doet dat, dan stijgt de netspanning, tot er voldoende "afhaken" he.

Als er zodanig veel zijn met hun paneeltjes dat ze 4 GW willen injecteren, en er is maar 3 GW vraag, en die passen allemaal die techniek toe, dan gaat de netwerk spanning ONBEPERKT toenemen, tot er zijn die "opgeven" he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 19:14   #35
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Tuurlijk
Met electron-labeling
Men vangt de electronen en doet ze een ring om hun pootje
Men heeft ooit geprobeert met een tag in het oor
Maar die bleef in de oude leidingen hangen
Men kreeg een zeer vertekend beeld
Inderdaad
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 19:36   #36
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ben electrotechnisch ingenieur, he. En ook doktor in de natuurkunde.
Ja, aan den toog.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 19:48   #37
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Welnee. Dat is onnozel.



Goe zot. Het is zoals een bankrekening.

Stel dat Jan 100 Euro stort op uw rekening, en Jef stort 200 Euro op uw rekening. Nu gaat gij Mieke betalen met uw rekening, en gij schrijft 50 Euro over. Zijn die 50 Euro die ge aan Mieke overschrijft, van die 100 Euro van Jan, of van die 200 Euro van Jef ?

Stel dat Jef 100 W injecteert op zijn draad en het hoogspanningsnet is via een transformator daar ook op aangesloten. Jan, 2 huizen verderop, verbruikt 100 W.

Wat zien uw meters ? Die zien 100 W circuleren op het laagspanningsnet, en niks dat van de transformator komt.

Maar daar kunt gij NIET uit besluiten dat die 100 W die Jan krijgt, van Jef komen he.

Het is heel goed mogelijk dat Jef zijn 100 W via de transformator naar het HS net gestuurd worden, en dat er 100 W van het HS net naar het laagspanningsnet naar Jan gaan.

Dan vindt gij OOK dat NETTO er niks van de transformator komt, want de 100 W van Jef die HEEN gaan, worden gecompenseerd door de 100 W van het HS dat BINNENKOMT, en naar Jan gaan.

Kortom: met meters kunt gij niet onderscheiden:


HS ====== (100 W) ===> Jan

HS <== (100 W) == Jef

enerzijds, en

HS // niks // Jef ==(100 W) ==> Jan.

In beide gevallen geeft de meter van het HS "nul" aan: in het eerste geval omdat er 2 stromen elkaar compenseren, in het tweede geval omdat er geen stroom is.

Ge kunt dus niet onderscheiden of het de stroom van Jef is die naar Jan gaat, dan wel of het de stroom van het HS net is dat naar Jan gaat, en Jef die 100 W naar het HS stuurt.

Dat is een puur CONVENTIONELE conceptie he.
Veel gelul.????
Elke woon verkaveling(en) hebben een meter staan die al het verbruik en injectie meet net zoals stroomnetwerk in woning .
Die stroomkring(en) maaken deel uit van een grotere stroomnetwerk die ook metingen registreert.
U moet eens met werknemers spreken van Fluvius.
Die vegen uw gelul van tafel.

Laatst gewijzigd door Deo : 6 november 2022 om 19:49.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 20:30   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Ja, aan den toog.
Nee, echt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 20:36   #39
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ben electrotechnisch ingenieur, he. En ook doktor in de natuurkunde.
Ah
Vandaar dat er toch iemand is die zomaar kon meepraten over de Schrödinger vergelijking voor complexe multi-atomaire systemen
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 20:37   #40
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Elke woon verkaveling(en) hebben een meter staan die al het verbruik en injectie meet net zoals stroomnetwerk in woning .
Nee, dat kunt ge niet. Ge kunt "verbruik" en "injectie" niet onderscheiden met een meetapparaat.

Je kan onmogelijk uitmaken of er nu 2000 W geinjecteerd wordt, en 1000 W verbruikt, dan wel gewoon 1000 W geinjecteerd en niks verbruikt.

Een meter meet enkel de SOM van beide, en kan onmogelijk "apart" meten wat "naar links" gaat, en wat "naar rechts" gaat omdat dat gewoon CONVENTIONEEL is, en niet fysisch.

Je kan niet onderscheiden dat er 100 Ampere naar links, en tegelijkertijd 150 Ampere naar rechts vloeit. Je kan enkel vaststellen dat de SOM van alle stromen gelijk is aan 50 Ampere naar rechts.

Als dusdanig kunt gij niet bepalen of gij nu in het HS netwerk aan het injecteren zijt, en tegelijkertijd is het HS netwerk aan Jan aan het leveren, dan wel of gij "direct" aan Jan levert en er niks gebeurt met het HS netwerk.

Dat laatste kan wel de opgemeten toestand zijn, maar dat spreekt niet tegen dat ge dat evengoed kunt zien als "gij injecteert op HS, en HS levert aan Jan".

Ik gaf het voorbeeld al met een bankrekening:

Eerste geval:

Jan stort 100 Euro op uw rekening, en gij stort 100 Euro van uw rekening naar Marie. Je zou kunnen zeggen dat je "Jan zijn Euro's" aan Marie hebt gegeven.

Tweede geval:

Jan stort 100 Euro op uw rekening, en Piet ook. Gij stort 100 Euro van uw rekening op die van Marie.

Hebt gij nu de Euro's van Jan, dan wel die van Piet aan Marie gegeven ? Dat is een zinloze vraag he.

Welnu, het is even zinloos om te zeggen dat GIJ direct uw stroom bij uw buurman hebt geinjecteerd, dan wel dat gij die aan het HS netwerk hebt gegeven, en dat het HS netwerk die aan uw buur hebben gegeven.

Omdat het een kwestie van conventie is, en dat fysisch ONONDERSCHEIDBAAR is.

Natuurlijk gaat er EEN NETTO STROOM van bij U naar uw buur. Maar dat wil niet zeggen dat het "uw" stroom is.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be