Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juni 2006, 21:29   #21
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde
 
Twanne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2005
Berichten: 832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Een mooi voorbeeld van twee kwalen:

1) Eurocentrisme: de idee dat er wereldwijd een brede consensus zou bestaan dat de doodstraf een barbaarse straf is is gewoon lachwekkend. Enkel iemand die denkt dat enkel de opinie van een bepaalde Europese "intelligentsia" van tel is kan tot zo'n conclusie komen.

2) het vooruitgangsdenken: "onze tijd is zeker beschaafder dan voorbije tijden"
Wauw, nogmaals moet ik je hier in bijstaan.
__________________
"The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter." Winston Churchill
Twanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 21:34   #22
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik ben tegen de doodstraf (executies van koninklijke families beschouw ik niet als doodstraf).
Enorm hypocriete stelling. Een lid van een koninklijke familie mag geëxecuteerd worden, op basis van wat? In de verkeerde familie geboren?

In mijn ogen is een lid van de koninklijke familie is net zo burger als iedereen...

Een gemeenschap moet niet even crimineel zijn als de misdadiger zelf.
Volledig mee eens!
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 21:39   #23
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Een gemeenschap die doden niet tolereert, moet ook niet zélf doden.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 21:44   #24
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Dat diegenen die hem haten, doden. Een beul/overheid moet dat niet doen, die heeft geen persoonlijke reden.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 21:45   #25
kaatd
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 april 2004
Berichten: 1.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Enorm hypocriete stelling. Een lid van een koninklijke familie mag geëxecuteerd worden, op basis van wat? In de verkeerde familie geboren?

In mijn ogen is een lid van de koninklijke familie is net zo burger als iedereen...
Als een lid van de koninklijke familie net zo 'burger' is als iedereen, waarom zijn het dan koningen en staatshoofden door geboorte? D'er rammelt iets aan die uitleg ...

Ik ben principieel ook tegen de doodstraf maar een uitzondering voor koningshuizen, dat moet kunnen. Daar zijn ook argumenten voor: zij beroepen zich namelijk op hun bloedlijn om de staatsmacht naar zich toe te tekken. Daar een einde aan maken betekent dus die bloedlijn doorsnijden. Nogal letterlijk.
En ach, als er een republikeinse revolutie is, mag het volk toch genieten van haar overwinning zeker? Haal die guillotine dan maar voor één keer weer vanonder het stof.

Laatst gewijzigd door kaatd : 21 juni 2006 om 22:12.
kaatd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 21:51   #26
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Enorm hypocriete stelling. Een lid van een koninklijke familie mag geëxecuteerd worden, op basis van wat? In de verkeerde familie geboren?
Het gaat niet over een 'straf', maar als een middel om de macht van de monarchie uit te schakelen.

Bij een niet-koninlijke dictatuur, is het lot van de persoon van de heerser verbonden aan de macht. Neem de persoon weg, en de centrale macht valt weg. Wanneer je een bepaald persoon van de macht wil verdrijven, is het voldoende om er tot het einde van z'n leven op toe te zien dat die man niet opnieuw de macht grijpt.

Om aan dat scenario te ontsnappen heeft men de erfopvolging ingevoerd. Wanneer een bepaalde dictator van de macht verwijderd wordt (bv doordat hij sterft), volgt automatisch een bloedverwant (meestal de oudste zoon) hem op.

De monarchiën hebben dus een veel stabiel systeem geïnstalleerd, dat ons verplicht om niet alleen één pers van de macht te verdrijven, maar een hele familie. Daardoor dient dus de bloedlijn doorgeknipt te worden.

De Franse revolutie heeft de macht van de Bourbons in Frankrijk gebroken. De bolsjevistische revolutie die van de Romanovs.
Republieken (zoals Italië, Bulgarije, Montenegro,...) die hun koningen enkel in ballingschap gestuurd hebben, blijven onder bedreiging staan. Op een moment dat het land verzwakt is, zullen zij sowieso met buitenlandse hulp de macht opnieuw proberen te grijpen.
Door een koning af te zetten, neem je dan wel zijn puur-politieke macht af, maar niet zijn financiëel-economische. De Von Saksen-Coburgs hebben een groot deel van hun eigendommen in het buitenland, opdat ze na een eventuele democratische revolutie hun financiëel-economische machtspilaar niet zouden verliezen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 22:04   #27
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Een gemeenschap die doden niet tolereert, moet ook niet zélf doden.
Dat klopt niet helemaal, de gemeenschap tolereert het doden van andere
mensen uit zelfverdediging. (dat dient uiteraard wel bewezen te worden.)

Als mensen dus definitief en onherroepelijk als 'gevaar' voor de maatschappij geklasseerd worden, zoals een Freddy Horion of een Marc Dutroux, vind ik
dat de doodstraf een valabele mogelijkheid moet zijn.
Het zou in elk geval minder hypocriet zijn dan de huidige situatie, waarbij men mensen tot 2 of 3 maal levenslang veroordeelt om hun toch maar achter de tralies te houden.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 22:08   #28
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Als mensen dus definitief en onherroepelijk als 'gevaar' voor de maatschappij geklasseerd worden, zoals een Freddy Horion of een Marc Dutroux, vind ik dat de doodstraf een valabele mogelijkheid moet zijn.
Door Marc Dutroux levenslang op te sluiten, is die net geen gevaar meer voor de maatschappij.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 22:15   #29
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Door Marc Dutroux levenslang op te sluiten, is die net geen gevaar meer voor de maatschappij.
Nee, en de wet Lejeune dan?

Citaat:
De Wet Lejeune is een Belgische wet van 31 mei 1888. Deze wet voorziet in een voorwaardelijke invrijheidsstelling van gedetineerden.
Een gedetineerde mag om deze gunstmaatregel verzoeken na de uitvoering van één derde van de opgelopen veroordeling. Deze termijn wordt op 2/3 gebracht voor recidivisten en op tien jaar voor een levenslang veroordeelde. De invrijheidsstelling is een gunstmaatregel, enkel uitgevoerd indien aan enkele voorwaarden voldaan wordt, die inhouden dat een herintegratie ('reclassering') in de maatschappij mogelijk is. Zo moet de gedetineerde een reclasseringsplan (bijv. waar de gedetineerde in de toekomst zal werken) kunnen voorleggen, en mag de persoonlijkheid en gedrag van de gedetineerde tijdens zijn opsluiting een herintegratie niet uitsluiten.
Er is dus -theoretisch - kans dat Marc Dutroux binnen minder dan 10 jaar vrijkomt.
Iedereen weet echter dat dat nooit zal gebeuren, waarom is men dan zo hypocriet?
De doodstraf zou mijns inziens in dit geval veel miserie voorkomen.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 22:18   #30
Sinistra
Banneling
 
 
Sinistra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Locatie: Nederland
Berichten: 3.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Het ziet er naar uit dat Saddam Hoessein een zeer groot risico loopt om binnen pakweg enkele maanden tot de doodstraf door ophanging te worden veroordeeld, wat een zeer barbaarse, mensonterende straf is. Dat Saddam Hoessein zware misdaden tegen de mensheid begaan heeft en daarom een zeer zware straf verdient, staat buiten kijf, doch als humanist kan men de doodstraf nooit goedkeuren. De vraag stelt zich dan ook of Amnesty International samen met alle andere mensenrechtenorganisaties niet de morele plicht heeft om wereldwijd een petitie te starten om Saddam Hoessein te redden van de barbaarse galg. Men kan hem evengoed toch ook zwaar straffen door hem gewoon levenslang op te sluiten in een cel van twee vierkante meter met enkel een matras en wat dekens, en hem voor de rest enkel water en brood te geven. Om humanitaire redenen kan men hem dan het recht geven een zelfbevrijdingspil te slikken zodat hij zichzelf desgewenst op een menswaardige wijze kan verlossen uit zijn ellendig, levensonwaardig leven.
Als het aan mij lag werd dat stuk stront ondersteboven aan ze"n Arabische teelballen opgeknoopt. Geen medelijden met die wilde hond verantwoordelijk voor de dood van duizenden Koerden en Sjitische Moslims.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 22:25   #31
kaatd
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 april 2004
Berichten: 1.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AntiDeutsch Bekijk bericht
Als het aan mij lag werd dat stuk stront ondersteboven aan ze"n Arabische teelballen opgeknoopt.
Allé, weer een sterk staaltje van genuanceerd en zwaardoorwrocht denkwerk...
kaatd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 23:24   #32
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik ben tegen de doodstraf omdat die in geval van fouten in de rechtspleging onomkeerbaar is.
Ik heb van geen enkel voorstander vd doodstraf hier al een tegenargument weten in te brengen.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 23:32   #33
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De monarchiën hebben dus een veel stabiel systeem geïnstalleerd, dat ons verplicht om niet alleen één pers van de macht te verdrijven, maar een hele familie. Daardoor dient dus de bloedlijn doorgeknipt te worden.
Ik ben net zo tegen de monarchie, maar wat je hier schrijft impliceert dat je Filips en Mathilde's kinderen de nek moet omwringen.
Waanzinnig. Denk toch eens na.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 23:35   #34
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Alhoewel een tegenstander vd doodstraf, raad ik degenen die nu de macht hebben in Irak , om Saddam toch maar te executeren. Ik denk niet dat zij een andere keuze hebben.
Een levende Saddam is gewoon te gevaarlijk voor hen.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 23:56   #35
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde
 
Twanne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2005
Berichten: 832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik ben tegen de doodstraf omdat die in geval van fouten in de rechtspleging onomkeerbaar is.
Dat klopt. In een normale situatie zou u dan ook volledig gelijk hebben. Maar iedereen die Sadam, z'n misdaden, z'n proces en de context ervan in Irak normaal probeert te noemen, ziet toch een paar zaken over het hoofd.
De man is als voormalig staatshoofd overduidelijk verantwoordlijk voor tal van misdaden tegen de menselijkheid. Als hij wordt schuldig bevonden, maar niet veroordeeld, zal dat tot massa's protesten leiden en alleen maar nog meer onschuldige slachtoffers maken in het wespennest dat Irak nu al is.
__________________
"The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter." Winston Churchill
Twanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 00:05   #36
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Nee, en de wet Lejeune dan?



Er is dus -theoretisch - kans dat Marc Dutroux binnen minder dan 10 jaar vrijkomt.
Iedereen weet echter dat dat nooit zal gebeuren, waarom is men dan zo hypocriet?
De doodstraf zou mijns inziens in dit geval veel miserie voorkomen.
Is het niet eenvoudiger om te wet Lejeune in te beperken, dan ineens de doodstraf te gaan invoeren?
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 00:07   #37
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik ben net zo tegen de monarchie, maar wat je hier schrijft impliceert dat je Filips en Mathilde's kinderen de nek moet omwringen.
Waanzinnig. Denk toch eens na.
Lodewijk XVII achterna. 8)
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 00:09   #38
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
Maar iedereen die Sadam, z'n misdaden, z'n proces en de context ervan in Irak normaal probeert te noemen, ziet toch een paar zaken over het hoofd.
O.a. at het gerechtshof niet onafhankelijk is en advocaten van de verdediging niet veilig zijn.
Citaat:
Als hij wordt schuldig bevonden, maar niet veroordeeld, zal dat tot massa's protesten leiden en alleen maar nog meer onschuldige slachtoffers maken in het wespennest dat Irak nu al is.
De Irakezen volgen het proces wel maar ik denk ook dat zijn wel heel wat anders aan hun hoofd hebben dan het lot van de dictator. Dat hij nooit meer op vrije voet zal verkeren staat toch al vast.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 00:38   #39
zorlac
Parlementsvoorzitter
 
zorlac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht

[SIZE=1]Oorspronkelijk bericht door willem1940NLD [/SIZE][SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1]Ik ben tegen de doodstraf omdat die in geval van fouten in de rechtspleging onomkeerbaar is.[/SIZE]


Ik heb van geen enkel voorstander vd doodstraf hier al een tegenargument weten in te brengen.
Toch wel...wanneer men 100% zeker is van de schuld van de verdachte. (zoals ih geval van Saddam, Dutroux,....ea)


Maar ik verdedig de doodstraf niet per sé.....ben eerder voorstander vd vergeetput, of het laten rotten id cel. Op deze manier moet men nog 10,20,30,...jaar leven met de gevolgen van z'n daden.
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 00:43   #40
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
Het is inderdaad zo dat Sadam voor nog een aantal misdaden zou moeten terechtstaan. Spijtig genoeg is het volgens de Iraakse wet zo, dat eenmaal veroordeeld, hij zo vlug mogelijk moet worden geëxecuteerd.
Aan de andere kant: al die processen doorlopen betekent alleen maar de kansen vergroten dat hij een natuurlijke dood sterft en dus niet meer principieel verantwoording moet afleggen, net zoals Milosevic.
........
Inderdaad kwam het ooit al bij mij op dat Hr Milosevics eindeloos proces mogelijk niet geheel ongepland verliep.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 22 juni 2006 om 00:45. Reden: typo
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be