Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hollanderhaat?
Nederlanders zijn onze broeders en zusters! 54 54,00%
Nederlanders zijn buren net als Duitsers en Fransen 41 41,00%
Kaaskoppen zijn arrogant en neerbuigend, ik mag ze niet 3 3,00%
Ik heb echt een diepgewortelde schijthekel aan dat tuig in het Noorden 2 2,00%
Aantal stemmers: 100. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 mei 2020, 20:39   #241
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om de haverklap komt u aandraven met Van der Sys aan en iedere keer moet ik u op hetzelfde wijzen: Van der Sys staat alleen met haar thesis.
System/HO aanroept weer de Heilige Nicoline!

Zeg dat ik het gezegd heb. Vaneiges!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 20:41   #242
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Van der Sys zal zeker enig respect verdienen.
Toen ik haar boek over dialecten las ,ontdekte ik dat ze geen woord besteedde
aan het dialect uit mijn kinderjaren (met veel zuid Nederlandse invloed).
Kennelijk is het niet zo wetenschappelijk als het haar niet uitkomt.
Euh, ik doe helemaal niet geringschattend over Van der Sijs. Wel is het een feit dat ze alleen staat met haar thesis als zou onze standaardtaal volledig gebaseerd zijn op de Hollandse dialecten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 20:43   #243
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Taalwetenschap gaat vooruit. En heilige huisjes vallen so wie so door dat wetenschappelijk onderzoek. En zo'n heilig huisje is (of was) het sprookje dat (bijvoorbeeld) de Statenbijbel veel bijdroeg tot de de standaardtaal. Wat natuurlijk larie is. Immers in het Zuiden las men geen protestantse Statenbijbel om nu maar wat te zeggen. Of toch zeer weinig. Men maakt de mensen voorturend vanalles wijs.

"Lezen uit de bijbel was dagelijkse routine in vele Nederlandse gezinnen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de verspreiding van deze nieuwe standaardtaal erg snel plaatsvond. Maar het Zuiden, dat nog steeds door de Spanjaarden bezet was, onderging de invloed van deze nieuwe standaardtaal niet."

Iedereen die wat nadenkt of wat kennis heeft van de geschiedenis uit die tijd had het ook zo kunnen weten. Minimale invloed van de Statenbijbel op het standaardnederlands hier bij ons. Vaneiges.
Zelf in deze tijd hebben nieuwkomers nog invloed op de Nederlandse taal.
Waarom zou het anders geweest zijn in de tijd van de opstand en de vele vluchtelingen uit het Zuiden.
Bovendien deze vluchtelingen behoorden tot de elite en hoog geletterden en
niet tot de ongeschoolde arbeiders zoals in deze tijd het geval is..
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 20:45   #244
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, ik doe helemaal niet geringschattend over Van der Sijs. Wel is het een feit dat ze alleen staat met haar thesis als zou onze standaardtaal volledig gebaseerd zijn op de Hollandse dialecten.
Jouw mening deel ik.
Zij is wel degelijk zeer vooringenomen en pro Hollands.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 20:46   #245
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Iedereen die wat nadenkt of wat kennis heeft van de geschiedenis uit die tijd had het ook zo kunnen weten. Minimale invloed van de Statenbijbel op het standaardnederlands hier bij ons. Vaneiges.
Het schijnt bij u maar niet door te dringen dat meerdere van de vertalers van de Statenbijbel uit de zuidelijke Nederlanden kwamen. Daarnaast vormt de Statenbijbel geen weergave van de toenmalige omgangstaal, omdat het vertaalprincipe van de groep vertalers daar ook niet van uitging. Daarom spreekt men wel eens over Nederhebreeuws en Nedergrieks om de taal van die bijbel te omschrijven. Er werd immers getracht om zo dicht mogelijk bij de brontalen te blijven, hiermee maakte men doelbewust een andere keuze dan bijvoorbeeld Luther. Leuk detail: toen men in Leuven een vertaling van de Vulgaat uitwerkte, besloot men hetzelfde principe te volgen. Ook de Leuvense bijbel is niet het Nederlands van toen, maar een Nederlands dat overduidelijk trekken van de Latijnse brontekst weergeeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 20:59   #246
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het schijnt bij u maar niet door te dringen dat meerdere van de vertalers van de Statenbijbel uit de zuidelijke Nederlanden kwamen. Daarnaast vormt de Statenbijbel geen weergave van de toenmalige omgangstaal, omdat het vertaalprincipe van de groep vertalers daar ook niet van uitging. Daarom spreekt men wel eens over Nederhebreeuws en Nedergrieks om de taal van die bijbel te omschrijven. Er werd immers getracht om zo dicht mogelijk bij de brontalen te blijven, hiermee maakte men doelbewust een andere keuze dan bijvoorbeeld Luther. Leuk detail: toen men in Leuven een vertaling van de Vulgaat uitwerkte, besloot men hetzelfde principe te volgen. Ook de Leuvense bijbel is niet het Nederlands van toen, maar een Nederlands dat overduidelijk trekken van de Latijnse brontekst weergeeft.
Ook dat is maar schijn. Een vertekening van de realiteit. Vele zogenaamde 'zuid-Nederlanders' die meewerkten aan de statenbijbel verbleven geruime
tijd in het buitenland.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 mei 2020 om 21:00.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 21:02   #247
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ook dat is maar schijn. Een vertekening van de realiteit. Vele zogenaamde 'zuid-Nederlanders' die meewerkten aan de statenbijbel verbleven geruime
tijd in het buitenland.
Ha ja, natuurlijk... daardoor waren het geen Zuid-Nederlanders meer nietwaar?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 21:04   #248
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ook dat is maar schijn. Een vertekening van de realiteit. Vele zogenaamde 'zuid-Nederlanders' die meewerkten aan de statenbijbel verbleven geruime
tijd in het buitenland.
Hoezo? Wat spraken die mensen dan wel als moedertaal? Engels? Russisch? Spaans?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 21:23   #249
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Wat spraken die mensen dan wel als moedertaal? Engels? Russisch? Spaans?
Duits in ieder geval. Want we vinden weel Duitse leenwoorden in de Statenbijbel. En maar weinig, zéér weinig, Vlaamse woorden.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 21:25   #250
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nicole Van der Seys Bekijk bericht
In de nieuwe staat België hadden de Vlamingen dringend behoefte aan een standaardtaal. Ze kozen voor de standaardtaal van de Nederlandse staat. Die bestond al.
Er bestond dus maar 1 standaardtaal. Die keuze tussen ééniets en niets was dus geen keuze in de ware zin des woords. Ofwel koos men voor het bestaande of men moest iets nieuws uitvinden. Uiteraard "koos" men dan voor het bestaande.
Aan de Nederlandstaligen werd dus niets opgedrongen tenzij het Frans.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 mei 2020 om 21:35.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 21:32   #251
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Duits in ieder geval. Want we vinden weel Duitse leenwoorden in de Statenbijbel. En maar weinig, zéér weinig, Vlaamse woorden.
Echt? Een Vlaming van die tijd kon dus de Statenbijbel niet lezen?

Wat soms neergezet wordt door Van der Sys als Duits, is trouwens niet altijd de taal van Luther. Het mooiste voorbeeld daarvan is het wederkerend voornaamwoord "zich". In haar thesis stelt Van der Sys dat voor als een ontlening uit die taal, maar dat blijkt helemaal niet uit de akten van de statenvertaling. Daarin komt tot uiting dat ze dit specifiek wederkerend voornaamwoord (onbekend in de Frankische dialecten, Hollands, Vlaams en Brabants) hebben gehaald uit het Nedersaksisch (streek Drenthe en Groningen).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 21:37   #252
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Er bestond dus maar 1 standaadtaal. Die keuze tussen ééniets en niets was dus geen keuze in de ware zin des woords. Ofwel koos men voor het bestaande of men moest iets Nederlandstaligen werd dus niets opgedrongen tenzij het Frans.
Dat valt te bezien. Een standaardtaal wordt altijd opgedrongen. Zoals het Nederduits van Willem I. Wij moesten hier in die tijd er niet veel van hebben. En daarom moest Jan Frans Willems zijn boek uitgeven in het Brabants omdat hij vreesde dat, moest hij het uitgeven in het Nederduits, het niet zou worden gelezen. Ook het ABN werd ons opgedrongen. Tot in de jaren '50 in onze streken vond men het ABN maar een 'bekakte' taal.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 mei 2020 om 21:39.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 21:40   #253
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat valt te bezien. Een standaardtaal wordt altijd opgedrongen. Zoals het Nederduits van Willem I. Wij moesten hier in die tijd er niet veel van hebben. En daarom moest Jan Frans Willems zijn boek uitgeven in het Brabants omdat hij vreesde dat, moest hij het uitgeven in het Nederduits, het niet zou worden gelezen. Ook het ABN werd ons opgedrongen. Tot in de jaren '50 in onze streken vond men het ABN maar een bekakte taal.
Er is niets opgedrongen. Onder impuls van de Antwerpse school hebben de Vlamingen uiteindelijk voor aansluiting met Nederland gekozen. Er was nul komma nul "dwang". En de ABN-kringen waren een fenomeen van en door Vlamingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 21:44   #254
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zoals het Nederduits van Willem I. Wij moesten hier in die tijd er niet veel van hebben. En daarom moest Jan Frans Willems zijn boek uitgeven in het Brabants omdat hij vreesde dat, moest hij het uitgeven in het Nederduits, het niet zou worden gelezen.
Een hele tijd geleden heb ik de uitdaging voorgelegd. Ik heb u toen twee boeken gegeven uit de tijd van Jan Frans Willems. Een werk van een Nederlander en een boek dat in België was uitgegeven. Ik heb u toen de vraag gesteld: geef me de taalkundige verschillen. U bent er nooit op ingegaan, alhoewel ik het nog meerdere keren gevraagd heb.

Ik kan dezelfde vraag nu in andere woorden herhalen: "Wat waren dan wel die schijnbaar enorm opvallende verschillen tussen dat Brabants waarin JF Willems schreef en het Nederduits (uit Nederland)?"
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 21:53   #255
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is niets opgedrongen. Onder impuls van de Antwerpse school hebben de Vlamingen uiteindelijk voor aansluiting met Nederland gekozen. Er was nul komma nul "dwang". En de ABN-kringen waren een fenomeen van en door Vlamingen.
De Vlamingen kozen niets. Vlamingen hadden geen eigen 'geünifieerde' taal, een standaardtaal in het nieuwe België en daarom keken ze naar Nederland en deden leentjebuur als het effe kon voor wat hun taal betrof. Maar dat was geen Vlaams, maar wel Hollands. Een vreemde taal.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 21:55   #256
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een hele tijd geleden heb ik de uitdaging voorgelegd. Ik heb u toen twee boeken gegeven uit de tijd van Jan Frans Willems. Een werk van een Nederlander en een boek dat in België was uitgegeven. Ik heb u toen de vraag gesteld: geef me de taalkundige verschillen. U bent er nooit op ingegaan, alhoewel ik het nog meerdere keren gevraagd heb.

Ik kan dezelfde vraag nu in andere woorden herhalen: "Wat waren dan wel die schijnbaar enorm opvallende verschillen tussen dat Brabants waarin JF Willems schreef en het Nederduits (uit Nederland)?"
Het Oosten zal ook nu Oostindisch doof blijven. En bestaan namelijk geen verschillen afgezien van enkele spellingskwesties.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 21:57   #257
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een hele tijd geleden heb ik de uitdaging voorgelegd. Ik heb u toen twee boeken gegeven uit de tijd van Jan Frans Willems. Een werk van een Nederlander en een boek dat in België was uitgegeven. Ik heb u toen de vraag gesteld: geef me de taalkundige verschillen. U bent er nooit op ingegaan, alhoewel ik het nog meerdere keren gevraagd heb.

Ik kan dezelfde vraag nu in andere woorden herhalen: "Wat waren dan wel die schijnbaar enorm opvallende verschillen tussen dat Brabants waarin JF Willems schreef en het Nederduits (uit Nederland)?"
Ik herhaal maar wat Willems schreef aan een Hollandse goede vriend in Amsterdam. Hij zegt daar als het ware letterlijk: "ik zou mijn nieuw boek wel willen uitgeven in het het Nederduits, maar de mensen hebben die taal niet graag bij ons of ze begrijpen die niet altijd (iets in dien aard) , en daarom geef ik het maar uit in het Brabants." En Jan Frans Willems kon het weten in zijn tijd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 mei 2020 om 21:59.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 22:00   #258
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hij zegt daar als het ware letterlijk: "ik zou mijn nieuw boek wel willen uitgeven in het het Nederduits, maar de mensen hebben die taal niet graag bij ons of ze begrijpen die niet altijd (iets in dien aard) , en daarom geef ik het maar uit in het Brabants."
1° Waaruit komt die kwoot van Willems ? Link ?

2° En inderdaad gaat ge voorspelbarerwijze niet in op de vraag van Jan.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 mei 2020 om 22:04.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 22:04   #259
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Vlamingen kozen niets. Vlamingen hadden geen eigen 'geünifieerde' taal, een standaardtaal in het nieuwe België en daarom keken ze naar Nederland en deden leentjebuur als het effe kon voor wat hun taal betrof. Maar dat was geen Vlaams, maar wel Hollands. Een vreemde taal.
Dat was Nederlands dus een eigen standaardtaal.
In tegenstelling tot het Frans dat geen eigen taal was en werd opgedrongen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 22:07   #260
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Vlamingen kozen niets. Vlamingen hadden geen eigen 'geünifieerde' taal, een standaardtaal in het nieuwe België en daarom keken ze naar Nederland en deden leentjebuur als het effe kon voor wat hun taal betrof. Maar dat was geen Vlaams, maar wel Hollands. Een vreemde taal.
De Vlamingen kozen weldegelijk. Niemand heeft de Vlamingen in de 19e eeuw gedwongen een bepaalde taalvorm aan te nemen. De keuze was aan de Vlamingen die binnen de Belgische staat naar taalerkenning en sociale emancipatie streefden. Als ze dan ook naar Nederland hebben gekeken, was dat uit vrije wil.

Als het een vreemde taal was, dan had u moeiteloos kunnen ingaan op mijn uitdaging. Met die twee werken had u kunnen aantonen waar de enorme verschillen zaten. U deed het niet om de eenvoudige reden dat er geen sprake is van "een vreemde taal". Het was Nederlands.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be