Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 maart 2024, 10:23   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard Nostradamus: logisch denken?

De voorspellingen van Nostradamus voor 2024 onthuld

Best eigenaardig dat er 'voorspellingen' zijn die hij gedaan heeft wel uitgekomen zijn.

Is het een vorm van logisch denken?

Was alles juist wat in zijn kwatrijnen geschreven stond?

Het licht aan het eind van de tunnel???



Toch zullen er zaken zijn die in twijfel zullen getrokken worden?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 5 maart 2024 om 10:27.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2024, 20:18   #2
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.594
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
De voorspellingen van Nostradamus voor 2024 onthuld

Best eigenaardig dat er 'voorspellingen' zijn die hij gedaan heeft wel uitgekomen zijn.

Is het een vorm van logisch denken?

Was alles juist wat in zijn kwatrijnen geschreven stond?

Het licht aan het eind van de tunnel???



Toch zullen er zaken zijn die in twijfel zullen getrokken worden?
Het probleem met Nostradamus is dat zijn voorspellingen zéér flou zijn. Achteraf gaan de gelovigen van Nostradamus wel hier en daar een link vinden met wat hij voorspeld heeft. Nooit pakweg een jaar op voorhand. Met de voorspellingen van Nostradamus kan men altijd alle kanten uit, achteraf.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 6 maart 2024 om 20:24.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2024, 10:10   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Die Nostradamus, zelf Fransman geweest zijnde, zag het als dat de problemen in Frankrijk zouden beginnen.

Op huidig ogenblik is zijn 'zienswijze' niet fout.

"Uitspraken Macron brengen wereld op rand van kernoorlog"
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2024, 17:22   #4
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Wat een slappe hap weer die link, zoals gebruikelijk bij artikelen over Nostradamus.

Het hoort bij de minstens zo'n tweederde van artikelen over Nostradamus' voorspellingen die geeneen tekst van de man zelf aanhalen. Het is namelijk allemaal vaagheid en rijmelarij, maar op de een of andere manier heeft de man wel de reputatie een groot ziener te zijn, dus beweren artikelschrijver maar gewoon dat hij ergens in die vaagheid exacte voorspellingen gedaan zou hebben. En toevallig zijn dat altijd of voorspellingen die net uit zijn gekomen of die mensen willen horen voor de nabije toekomst. Want dan verkoopt je artikel. Een kracht van helemaal geen vers geven als bron van een zogenaamde voorspelling is natuurlijk dat het niet te fact checken is, maar gegeven het bestaan van de volgende categorie is fact checking eigenlijk toch al niet zo'n probleem. Een ander voordeel is dat deze artikelen de minste moeite kosten om te schrijven. Gewoon beweren dat Nostradamus zei dat we allemaal dood gaan en cashen.

Dan heb je nog de artikelen die gewoon verzonnen verzen gebruiken. Als in: niet door Nostradamus verzonnen, maar recent door de schrijver van het artikel of een andere onzinverkoper. Zie bijvoorbeeld de hoax van destijds dat Nostradamus 9/11 voorspeld zou hebben. Daar werder dichtregels voor aangedragen die nergens in Nostradamus' werken staan. Maar hé, het is niet alsof een Nostradamus gelovige dat ooit echt zal controleren. Ik bedoel, de complete werken zijn copyright vrij en online te vinden, dus dat is veel teveel moeite om te fact checken.

En dan zijn er tenslotte nog de artikelen waar ik nog enigszins begrip voor kan opbrengen, die echte regels van Nostradamus quoten en daar iets uithalen. Maar over het algemeen werken die interpretaties enkel en alleen als je je volledige historische besef bij de deur achterlaat. Bijvoorbeeld: er is een vers waar je uit kan halen dat er een grote oorlog zou komen, oké, fair enough, maar dan concludeert de schrijver van het artikel vervolgens altijd dat dat dus een oorlog zal zijn die nu zeer binnenkort uit zal breken, terwijl het vers daar niks over zegt. Het kan net zo goed gaan over de 30 jarige oorlog, of over een van de wereldoorlogen, of over de vele, vele andere oorlogen die in de tussentijd gekomen en gegaan zijn. De voorspelling zoals je die uit de tekst kan halen is dan "er zal nog een keer een oorlog komen", en laten we eerlijk zijn: dat is niet echt de meest opzienbarende voorspelling aller tijden. Natuurlijk komt er nog een keer een oorlog. De enige interpretatie van een Nostradamus tekst die ik gezien heb die nog een beetje creepy is is die over de grote brand van Londen. Daar kan je, in isolatie, een echte voorspelling door een echte paragnost in zien, als je daar heel erg je best voor doet. Vervolgens bedenk je je wat voor een enorme lappen tekst vol onzin deze man gepubliceerd heeft en dan is het opeens bijna vreemd dat daar maar één bijna enge toevalstreffer tussen zit, statistisch zou je er al meer dan dat verwachten.

Weet je wat, ik ga mezelf gewoon lekker linken hier. De verzamelde werken van Bovenbuur die Nostradamus onzin vindt. Veel leesplezier.
Deze is interessant omdat je toen met "voorspellingen" aankwamen die toen al niet waren uitgekomen, en toch zou dat bewijs zijn voor Nostradamus' gaven:
https://forum.politics.be/showthread...36#post9798536
O, deze is ook mooi. Hier beweer jij dat de voorspelling zou zijn dat de derde wereldoorlog in 2020 of 2021 zou beginnen. in... Frankrijk. Jij wil echt graag dat er in Frankrijk slechte dingen gebeuren hè?
https://forum.politics.be/showthread...61#post9648461
O, hier, een voorspelling van het coronavirus, die compleet niet leek op het coronavirus:
https://forum.politics.be/showthread...=252602&page=2
Er begint me hier zowaar een patroon op te vallen. Er zijn helemaal niet meerdere mensen die nog weleens in een Nostradamusje trappen, in ieder geval niet de laatste tien plus jaar. Het is altijd dezelfde die ermee aan komt zetten! En je hebt ook al eerder beweert dat hij gewoon heel goed was in logisch nadenken, en dat hij daarom zoveel niet kloppende voorspellingen in vage gedichten verstopt zou hebben. Ik heb wel een near miss voor je, iemand anders die een Nostradamus-achtige voorspelling aanhaalt:
https://forum.politics.be/showthread...02#post9532202
Eentje die niet is uitgekomen natuurlijk, want de bewering was dat corona vaccinatiebewijzen tatoeages zouden zijn, en dan zou de wereld ten onder gaan.
O wacht, hier had ik al eens een overzicht van op het forum geplaatste Nostradamus voorspellingen die vervolgens niet uitgekomen zijn. Wisten jullie dat Irak het Westen verslagen heeft door vele zeeslagen te winnen, en dat België tussen 2008 en 2012 gesplitst is? En dat we in 2013 allemaal dood zijn gegaan door een astroïde? (Bonus: de Afghanistan oorlog zou 35 jaar duren, voorspelling gedaan toen hij al tien jaar bezig was, en uiteindelijk toch 15 jaar tekort gekomen.)
https://forum.politics.be/showthread...70#post8773070
Hier nog een keer die fakking oorlog in Frankrijk die jij zo graag wilt zien gebeuren:
https://forum.politics.be/showthread...29#post8721629
Wat hebben de Fransen jou misdaan?
Ik denk dat ik deze discussie nog niet aangehaald had, maar ik begin me ondertussen wel te voelen alsof ik mezelf nogal vaak herhaal over dit onderwerp:
https://forum.politics.be/showthread...09#post8772209
Ik heb in al die draden nog weinig bewijzen of redenaties gezien waarom er wel wat zou kloppen van de voorspellingen van Nostradamus. Ik zie vooral bangmakerij. Als iemand mensen wil opjutten met een onheilspellende voorspelling dan plakken ze gewoon de naam van Nostradamus erop, en bam, instant geloofwaardigheid. Ik hoop dat je jezelf hierbij een klein beetje gefactcheckt voelt, daar is dit subforum tenslotte voor, en dat je de volgende keer dat je iemand bang wilt maken eerst eens goed logisch nadenkt over of Nostradamus wel echt zo goed logisch nadacht. Bovenstaande collectie bevat alvast een goede stapel tegenargumenten die je daarbij mag meenemen.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 7 maart 2024 om 17:26.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2024, 05:22   #5
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Wat een slappe hap weer die link, zoals gebruikelijk bij artikelen over Nostradamus.

Het hoort bij de minstens zo'n tweederde van artikelen over Nostradamus' voorspellingen die geeneen tekst van de man zelf aanhalen. Het is namelijk allemaal vaagheid en rijmelarij, maar op de een of andere manier heeft de man wel de reputatie een groot ziener te zijn, dus beweren artikelschrijver maar gewoon dat hij ergens in die vaagheid exacte voorspellingen gedaan zou hebben. En toevallig zijn dat altijd of voorspellingen die net uit zijn gekomen of die mensen willen horen voor de nabije toekomst. Want dan verkoopt je artikel. Een kracht van helemaal geen vers geven als bron van een zogenaamde voorspelling is natuurlijk dat het niet te fact checken is, maar gegeven het bestaan van de volgende categorie is fact checking eigenlijk toch al niet zo'n probleem. Een ander voordeel is dat deze artikelen de minste moeite kosten om te schrijven. Gewoon beweren dat Nostradamus zei dat we allemaal dood gaan en cashen.

Dan heb je nog de artikelen die gewoon verzonnen verzen gebruiken. Als in: niet door Nostradamus verzonnen, maar recent door de schrijver van het artikel of een andere onzinverkoper. Zie bijvoorbeeld de hoax van destijds dat Nostradamus 9/11 voorspeld zou hebben. Daar werder dichtregels voor aangedragen die nergens in Nostradamus' werken staan. Maar hé, het is niet alsof een Nostradamus gelovige dat ooit echt zal controleren. Ik bedoel, de complete werken zijn copyright vrij en online te vinden, dus dat is veel teveel moeite om te fact checken.

En dan zijn er tenslotte nog de artikelen waar ik nog enigszins begrip voor kan opbrengen, die echte regels van Nostradamus quoten en daar iets uithalen. Maar over het algemeen werken die interpretaties enkel en alleen als je je volledige historische besef bij de deur achterlaat. Bijvoorbeeld: er is een vers waar je uit kan halen dat er een grote oorlog zou komen, oké, fair enough, maar dan concludeert de schrijver van het artikel vervolgens altijd dat dat dus een oorlog zal zijn die nu zeer binnenkort uit zal breken, terwijl het vers daar niks over zegt. Het kan net zo goed gaan over de 30 jarige oorlog, of over een van de wereldoorlogen, of over de vele, vele andere oorlogen die in de tussentijd gekomen en gegaan zijn. De voorspelling zoals je die uit de tekst kan halen is dan "er zal nog een keer een oorlog komen", en laten we eerlijk zijn: dat is niet echt de meest opzienbarende voorspelling aller tijden. Natuurlijk komt er nog een keer een oorlog. De enige interpretatie van een Nostradamus tekst die ik gezien heb die nog een beetje creepy is is die over de grote brand van Londen. Daar kan je, in isolatie, een echte voorspelling door een echte paragnost in zien, als je daar heel erg je best voor doet. Vervolgens bedenk je je wat voor een enorme lappen tekst vol onzin deze man gepubliceerd heeft en dan is het opeens bijna vreemd dat daar maar één bijna enge toevalstreffer tussen zit, statistisch zou je er al meer dan dat verwachten.

Weet je wat, ik ga mezelf gewoon lekker linken hier. De verzamelde werken van Bovenbuur die Nostradamus onzin vindt. Veel leesplezier.
Deze is interessant omdat je toen met "voorspellingen" aankwamen die toen al niet waren uitgekomen, en toch zou dat bewijs zijn voor Nostradamus' gaven:
https://forum.politics.be/showthread...36#post9798536
O, deze is ook mooi. Hier beweer jij dat de voorspelling zou zijn dat de derde wereldoorlog in 2020 of 2021 zou beginnen. in... Frankrijk. Jij wil echt graag dat er in Frankrijk slechte dingen gebeuren hè?
https://forum.politics.be/showthread...61#post9648461
O, hier, een voorspelling van het coronavirus, die compleet niet leek op het coronavirus:
https://forum.politics.be/showthread...=252602&page=2
Er begint me hier zowaar een patroon op te vallen. Er zijn helemaal niet meerdere mensen die nog weleens in een Nostradamusje trappen, in ieder geval niet de laatste tien plus jaar. Het is altijd dezelfde die ermee aan komt zetten! En je hebt ook al eerder beweert dat hij gewoon heel goed was in logisch nadenken, en dat hij daarom zoveel niet kloppende voorspellingen in vage gedichten verstopt zou hebben. Ik heb wel een near miss voor je, iemand anders die een Nostradamus-achtige voorspelling aanhaalt:
https://forum.politics.be/showthread...02#post9532202
Eentje die niet is uitgekomen natuurlijk, want de bewering was dat corona vaccinatiebewijzen tatoeages zouden zijn, en dan zou de wereld ten onder gaan.
O wacht, hier had ik al eens een overzicht van op het forum geplaatste Nostradamus voorspellingen die vervolgens niet uitgekomen zijn. Wisten jullie dat Irak het Westen verslagen heeft door vele zeeslagen te winnen, en dat België tussen 2008 en 2012 gesplitst is? En dat we in 2013 allemaal dood zijn gegaan door een astroïde? (Bonus: de Afghanistan oorlog zou 35 jaar duren, voorspelling gedaan toen hij al tien jaar bezig was, en uiteindelijk toch 15 jaar tekort gekomen.)
https://forum.politics.be/showthread...70#post8773070
Hier nog een keer die fakking oorlog in Frankrijk die jij zo graag wilt zien gebeuren:
https://forum.politics.be/showthread...29#post8721629
Wat hebben de Fransen jou misdaan?
Ik denk dat ik deze discussie nog niet aangehaald had, maar ik begin me ondertussen wel te voelen alsof ik mezelf nogal vaak herhaal over dit onderwerp:
https://forum.politics.be/showthread...09#post8772209
Ik heb in al die draden nog weinig bewijzen of redenaties gezien waarom er wel wat zou kloppen van de voorspellingen van Nostradamus. Ik zie vooral bangmakerij. Als iemand mensen wil opjutten met een onheilspellende voorspelling dan plakken ze gewoon de naam van Nostradamus erop, en bam, instant geloofwaardigheid. Ik hoop dat je jezelf hierbij een klein beetje gefactcheckt voelt, daar is dit subforum tenslotte voor, en dat je de volgende keer dat je iemand bang wilt maken eerst eens goed logisch nadenkt over of Nostradamus wel echt zo goed logisch nadacht. Bovenstaande collectie bevat alvast een goede stapel tegenargumenten die je daarbij mag meenemen.

Posting van de dag !
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2024, 05:28   #6
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Nostradooimus
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2024, 22:18   #7
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Zoals al eerder vermeld zijn de "voorspellingen" van Nostradamus zo vaag en zo multi-interpreteerbaar dat je er zowat vanalles kunt in zien.

Altijd achteraf uiteraard, nooit van te voren.

Het is gewoon rijmelarij, oud Frans en wat potjeslatijn door elkaar gehutseld.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2024, 09:31   #8
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.030
Standaard

als hij 1000 voorspellingen heeft gedaan zal hij wel een paar keer juist gegokt hebben
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2024, 20:09   #9
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
als hij 1000 voorspellingen heeft gedaan zal hij wel een paar keer juist gegokt hebben
Pure gok dus...

Over naar Baba Vanga dan maar??????

Dit voorspelde de beruchte waarzegster Baba Vanga voor 2023 (en het is niet om vrolijk van te worden)

Mocht het waar zijn, is het inderdaad niet om vrolijk van te worden.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 18 maart 2024 om 20:12.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2024, 22:20   #10
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Pure gok dus...

Over naar Baba Vanga dan maar??????

Dit voorspelde de beruchte waarzegster Baba Vanga voor 2023 (en het is niet om vrolijk van te worden)

Mocht het waar zijn, is het inderdaad niet om vrolijk van te worden.
Ik zou graag vragen om een bron die haar daadwerkelijke oorspronkelijke voorspellingen citeert, maar die bestaan niet. Nostradamus heeft nog redelijk wat geschreven, alleen maar heel weinig van wat zijn volgelingen achteraf aan hem toeschrijven. Baba Vanga kon blijkbaar niet of nauwelijks schrijven. Wat een droom, iedereen kan dus zomaar beweren dat ze alles voorspelt heeft, want er is geen bewijs!

Wel vind ik het grappig wat je ziet als je door de bronnen onder haar Wikipedia pagina heengaat.
"Blind Bulgarian Mystic Baba Vanga, Who 'Predicted' The Rise Of Isis, Says They'll Invade Europe In 2016".
"Fair warning: Bulgarian prophet predicted Obama would be last U.S. president".
Grappig dat nou net die twee voorspellingen die bij het ter perse gaan van de bron nog in de toekomst lagen het toevallig fout hadden, terwijl de voorspellingen die over het huidige verleden gaan altijd allemaal uitgekomen zijn. Het is bijna alsof die voorspellingen pas achteraf zijn verzonnen. Maar dat kan niet toch? Wie zou dat nou ooit doen?

Ik geloof pas dat de derde wereldoorlog gaat uitbreken als Octopus Paul het gezegd heeft.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 18 maart 2024 om 22:24.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be