Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Hebt ge ooit iets gevoeld voor een neefje of nichtje?
Ja, ik heb zelf een erotische (niet per se seksuele) relatie gehad met een neefje/nichtje 0 0%
Ja, maar dat kwam omdat ik neefje/nichtje veel zag tijdens mijn pubertijd, en dus op hem/haar ben beginnen experimenteren 1 12,50%
Ja, maar die liefde was strikt platonisch 2 25,00%
Ik ben getrouwd met een neef/nicht van mij 0 0%
Nee, ik heb nooit iets gevoeld voor een neeftje of nichtje, maar ik heb dat wel opgemerkt in mijn ruimere familie 1 12,50%
Ander antwoord 4 50,00%
Aantal stemmers: 8. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 september 2008, 23:03   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard Neef en nicht, dat trouwt allicht...

Ga eens Les structures élémentaires de la parenté herlezen, waarin Lévi-Strauss claimt dat het incestverbod aan de oorsprong van de menselijke cultuur ligt, omdat dit verbod een begrip en reflectie op de natuur inhoudt.

Het incest-verbod is één van de zeer weinige "universalia" - ge vindt het terug in elke cultuur die ooit bestudeerd werd. Er is nog geen enkele cultuur ontdekt waarin het niet geldt.

Het verbod is dan wel universeel, de verwantschapsgraad waarover dat verbod zich uitstrekt is allesbehalve universeel.

In vele culturen zijn zogenaamde "cross-cousin marriages" de norm en dragen ze de voorkeur weg. Neef en nicht die dus huwen - het voorkeurshuwelijk.

Voor ons lijkt dat bijzonder, maar nog niet zo lang geleden gold ook bij ons de leuze "neef en nicht, dat trouwt allicht".

Voor antropologen is dat fenomeen niet ongewoon. Voor biologen eigenlijk ook niet, want er is al wat bewijsmateriaal dat stelt dat neven en nichten redelijk safe met elkaar kunnen bumsen en kids krijgen, zolang er maar in de ruimere familiekring genoeg wordt uitgehuwelijkt en uitgewisseld, en dat neef en nicht, door hun dikwijls vaag op elkaar lijkende fysieke en psychische eigenschappen spontaan tot elkaar aangetrokken worden. De genetische afstand is dus groot genoeg (hoewel er wel degelijk probleemkids uit zo'n cross-cousin huwelijk kunnen voortkomen), en de fysieke aantrekkingskracht is er ook (want mannen kiezen voor vrouwen die het meest op hun moeder lijken maar die niet hun zussen zijn, terwijl vrouwen kiezen voor mannen die het meest op hun vader lijken, maar die niet hun broer zijn - de neef en de nicht is de dichtsbijzijnde volgende verwant).

Na deze lange inleiding gewoon een simpele vraag: hebt ge ooit een sterke erotische of ronduit seksuele aantrekkingskracht gevoeld voor een neefje of een nichtje? Misschien zelfs ooit gespeeld? Zoja, voelt ge vandaag nog altijd vaag kriebels wanneer ge dat bewuste neefje of nichtje ontmoet?

Raar vraagje misschien, maar ik wilde dat toch eens peilen. Ik heb in de ruimere familie wel enkele amoureuze, doch eerder platonische verhoudingen gezien tussen neven en nichten. Maar ik heb een zeer grote familie, dus ik weet niet of het bij anderen ook voorkomt.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 17 september 2008 om 23:12.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 23:09   #2
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Optietje vergeten (dat vulva-poll-machien laat maar 5 minuten voor correcties toe). De vergeten optie was: "nee, ik heb nooit iets gehad met neefje/nichtje, en het ook nooit gezien in de ruimere familie."
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 23:13   #3
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

'k heb geen nichtjes..enkel neefjes....of je moet kinderen van broers en zussen ook als neven en nichten zien maar dat is er rijkelijk over zelle....
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 23:14   #4
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

het neefje van mijn neef

maar dat is enkel aangetrouwd.

voor de rest: nee, maar wel in de érg ruimere familie.

Ik heb overigens wel een heel knappe nicht.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 23:26   #5
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Er wordt ook gezegd: "neef en nicht vrijen dicht maar trouwen niet licht."

Met 'niet licht' wordt 'niet gauw' bedoeld.

Ik ben ooit min of meer lichtjes verliefd geweest op een nicht en een neef, maar we hebben nooit gefriemeld met elkaar.

Meer nog, toen we eens in een meer gingen zwemmen en mn neef ongegeneerd alle kledij uittrok om te wisselen met de zwembroek, heb ik, uit welvoeglijkheid, gewoon mn gezicht naar de andere kant begeven.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 23:35   #6
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Er wordt ook gezegd: "neef en nicht vrijen dicht maar trouwen niet licht."

Met 'niet licht' wordt 'niet gauw' bedoeld.

Ik ben ooit min of meer lichtjes verliefd geweest op een nicht en een neef, maar we hebben nooit gefriemeld met elkaar.

Meer nog, toen we eens in een meer gingen zwemmen en mn neef ongegeneerd alle kledij uittrok om te wisselen met de zwembroek, heb ik, uit welvoeglijkheid, gewoon mn gezicht naar de andere kant begeven.
En, och, ik was toen zo'n jaar of 14-15, zij een jaar ouder. En de gevoelens kwamen enkel van mijn kant. En ik wilde hen daar nooit mee confronteren, of erger nog: degouteren.

Nu, we zijn zovele jaren verder en ze zijn gewoon neef en nicht zoals alle anderen. Mn wereld is intussen ook allang helemaal geopend, de visvijver is dan ook gigantisch groot.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 23:43   #7
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
mn neef ongegeneerd alle kledij uittrok om te wisselen met de zwembroek
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Nu, we zijn zovele jaren verder en ze zijn gewoon neef en nicht
Ik heb begrepen dat jij dan de nicht uit het verhaal bent. In elke betekenis van het woord.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2008, 05:43   #8
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Ik ken wel iemand die met zijn nicht getrouwd is? Niet in de familie.
Ben ook ooit in een marginaal café geweest waar een broer en zus de toog deden en die woonden samen en hadden samen kinderen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be