Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 augustus 2009, 10:18   #1
F.Lurk
Gouverneur
 
F.Lurk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 mei 2009
Berichten: 1.263
Standaard Italiaanse hooligans houden Mars op Rome! Flikken, god sta jullie bij!

Een mars op Rome, dat is wat de Italiaanse hooligans plannen na de moord op een Lazio-fan gepleegd door de flikken. In navolging van Benito Mussolini, waarvan volgens de statistieken vijftien procent van de Italianen nog steeds een grote fan is, zullen Italiaanse hooligans van diverse clubs over het ganse land naar de hoofdstad oprukken. Spijtig genoeg (nog) niet om de macht te grijpen, maar om te protesteren tegen een nieuw registratiesysteem voor het bezoeken van uitwedstrijden.

Dit weekeinde begint in Italië het voetbalseizoen en meteen is er spanning met de Ultra's. Ministeriële klootzak van dienst Roberto Maroni van Binnenlandse Zaken beloofde vorig jaar harde actie nadat Napoli-supporters op de eerste speeldag een trein kaapten en sloopten en het station van Rome verbouwden. Nu wil hij een speciale pas invoeren, die je alleen krijgt als je de afgelopen vijf jaar niet bent "aangeklaagd of veroordeeld voor supportersgeweld".

Veel bestuurders spraken al over dit soort nieuwe regels voor meereizende supporters, maar ze strandden altijd op de machtspositie die de harde kern van supporters bij veel clubs heeft. In Engeland is het, alweer lang geleden, gelukt, in Italië blijft de weerstand groot en wordt er gedreigd met supportersstakingen. De hooligans hebben een keur aan advocaten ingeschakeld om nog via legale weg te voorkomen dat de kaart er komt. "Er is sprake van inbreuk op onze vrijheid. Er zullen altijd wel vergrijpen boven water komen, met als resultaat: een levenslang stadionverbod voor talloze supporters", aldus een woordvoerder.

Het effect van de kaart zorgt in elk geval voor een opmerkelijke verbroedering tussen groepen die elkaar soms al generaties lang naar het leven staan. Het ministerie van binnenlandse zaken is uiterst bezorgd en verwijst naar een rapport van de geheime diensten waaruit blijkt dat er in Italië 450 gewelddadige supportersgroepen opereren. De helft is ook politiek actief en daarvan zijn er 61 extreem rechts, 28 extreem links.

ACAB!

Hooligans für immer

Eine Masse voller Haß, voller Wut, die alles für die Mannschaft tut. Ob mit Fäusten, Knüppeln oder Stiefeln, es wird das Blut der Gegner fließen. Für die Mannschaft und für das Land erheben die Fans ihre rechte Hand. Sadismus herrscht in den Straßen, Schlägereien in den engen Gassen.

ROWDYTUM UND SADISMUS, MASSENKRAWALL UND VANDALISMUS. ORGIEN VON ZERSTÖRUNG UND KRAWALL, ES HERRSCHT BEIM FUßBALL DIE GEWALT!

Das Spielfeld stürmen, die Gegner jagen. Sie wollen nur ihren Kampf austragen. Doch da kommen die Cops wollen sie festnehmen. Nur das lassen die Hools nicht über sich ergehen. Bei Auswärtsspielen sind sie alle dabei. Die Aggression, ja, die macht sich frei. Sie stehen sich gegenüber, ein Kampf ist angesagt. Wie bei jeder harten Schlacht an manchem Samstag

ROWDYTUM UND SADISMUS, MASSENKRAWALL UND VANDALISMUS. ORGIEN VON ZERSTÖRUNG UND KRAWALL, ES HERRSCHT BEIM FUßBALL DIE GEWALT!

Sie brüllen den Schlachtruf, gleich geht's los. Der Feind wird fallen wie ein sinkendes Floß. Denn die Mannschaft hat verloren und die Wut ist groß. Und der ganze Mob rennt auf die Feinde los. Lippen platzen, gebrochene Nasen, sieh sie dir an, sie rennen wie die Hasen. Der Kampf ist gewonnen, die Stimmung ist groß und auf ihre Wunden ein Pflästerchen als Trost.

ROWDYTUM UND SADISMUS, MASSENKRAWALL UND VANDALISMUS. ORGIEN VON ZERSTÖRUNG UND KRAWALL, ES HERRSCHT BEIM FUßBALL DIE GEWALT!
F.Lurk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 08:53   #2
Mecheleir
Partijlid
 
Mecheleir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2004
Locatie: Mechelen, Vlaanderen
Berichten: 231
Standaard

Italië was vroeger het beloofde land van de Ultras, doch de repressie die er al jaren aan de gang is begint zijn 'vruchten' af te werpen. Zelfs een moord op een supporter bestraft men met amper 6 jaar cel. De clubs willen geen inmenging meer van supporters en geven enkel om de harde cijfers. Liever 50 000 lijken die het voetbal als een event zien, dan 20 000 supporters wiens bloed de kleuren van de club draagt. Deze tendens is er niet enkel in het voetbal maar ook in de maatschappij. Ik vraag mij af wanneer deze zal keren. In sommige stadia mag je zelfs al niet meer met een riem binnen, het zijn donkere tijden voor de Ultras . Gelukkig is 1 ding zeker...

Onze idealen zullen nooit ofte nimmer sterven!
Mecheleir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 09:02   #3
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mecheleir Bekijk bericht
Italië was vroeger het beloofde land van de Ultras, doch de repressie die er al jaren aan de gang is begint zijn 'vruchten' af te werpen. Zelfs een moord op een supporter bestraft men met amper 6 jaar cel. De clubs willen geen inmenging meer van supporters en geven enkel om de harde cijfers. Liever 50 000 lijken die het voetbal als een event zien, dan 20 000 supporters wiens bloed de kleuren van de club draagt. Deze tendens is er niet enkel in het voetbal maar ook in de maatschappij. Ik vraag mij af wanneer deze zal keren. In sommige stadia mag je zelfs al niet meer met een riem binnen, het zijn donkere tijden voor de Ultras . Gelukkig is 1 ding zeker...

Onze idealen zullen nooit ofte nimmer sterven!
Hooliganisme als ideaal dus ???
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 09:17   #4
Mecheleir
Partijlid
 
Mecheleir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2004
Locatie: Mechelen, Vlaanderen
Berichten: 231
Standaard

Hooliganisme is weer zo nen dooddoener hé. Voor sommigen zal het ook over fysieke confrontaties gaan ja, maar het gaat over véél meer. Het gaat over vrijheid in de stadions en rechten voor supporters. Bv. het recht om je eigen club op een deftige manier te kunnen volgen op verplaatsing. De laatste jaren is er een tendens aan de gans dat uitsupporters op alle mogelijke manieren gekloot worden en dit heeft slechts 1 reden: minder uitsupporters brengen minder last met zich mee en brengen meer op voor de televisiestations... Je kan dus kiezen voor de gewone man en een voetbalwereld die vrijheid hoog in het vaandel draagt, of je kan kiezen voor een puur kapitalistisch ingestelde wereld. Aan jullie de keuze.

Ps, volgende week zullen alle supporters (links, rechts, a-politiek) samen demonstreren. 1 supportersfront tegen de repressie !
Mecheleir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 09:28   #5
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mecheleir Bekijk bericht
Italië was vroeger het beloofde land van de Ultras, doch de repressie die er al jaren aan de gang is begint zijn 'vruchten' af te werpen. Zelfs een moord op een supporter bestraft men met amper 6 jaar cel. De clubs willen geen inmenging meer van supporters en geven enkel om de harde cijfers. Liever 50 000 lijken die het voetbal als een event zien, dan 20 000 supporters wiens bloed de kleuren van de club draagt. Deze tendens is er niet enkel in het voetbal maar ook in de maatschappij. Ik vraag mij af wanneer deze zal keren. In sommige stadia mag je zelfs al niet meer met een riem binnen, het zijn donkere tijden voor de Ultras . Gelukkig is 1 ding zeker...

Onze idealen zullen nooit ofte nimmer sterven!
voetbal is dan ook maar een event hoor, niets meer of niets minder.

morgenavond ga ik naar basketbal gaan kijken, een sport waar je nog met gerust gemoed met de gehele familie kunt naar kijken zonder dat je moet schrikken hebben om tussen vechtende "supporters" te zitten. supporters van de twee landen (België en Frankrijk) zullen trouwens naast elkaar zitten. erg hé?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 09:40   #6
Mecheleir
Partijlid
 
Mecheleir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2004
Locatie: Mechelen, Vlaanderen
Berichten: 231
Standaard

Waar zit ik het vechten te verdedigen dan? Vergelijk trouwens geen appels met peren aub. Een voetbalclub is een 100% andere wereld dan een basketbalclub. Zowel qua traditie, geschiedenis, aanhang enz.

En voetbal maar een event ? Zo een uitspraak toont al aan dat je niets van die wereld snapt mijn beste...

Laatst gewijzigd door Mecheleir : 26 augustus 2009 om 09:41.
Mecheleir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 09:41   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mecheleir Bekijk bericht
Waar zit ik het vechten te verdedigen dan? Vergelijk trouwens geen appels met peren aub. Een voetbalclub is een 100% andere wereld dan een basketbalclub. Zowel qua traditie, geschiedenis, aanhang enz.

En voetbal maar een event ? Zo een uitspraak toont al aan dat je niets van die wereld snapt mijn beste...
waarmee je bewijst dat je er niets van snapt.

het is niet omdat basketbal hier een relatief kleine sport is, dat het ook zo is Spanje of Italië....

en ja, voetbal, basketbal, volleybal, de Olympische Spelen, allemaal events. en spreek me niet van clubgevoel aub. voor mij is clubgevoel véél meer dan elke wedstrijd gaan kijken en wat staan roepen voor je club. dat is maar een klein onderdeeltje daarvan hoor. Clubgevoel is je club willen doen groeien, qua jeugdwerking, op financieel, logistiek, administratief gebied, dat is gaan kijken naar de jeugdploegen en ja ook naar de eerste ploeg.

in het weekend naar je fanionploeg gaan kijken, is een beloning, maar het is maar 1 onderdeeltje van het gehele clubgevoel, laat staan dat dit centraal moet staan in je leven.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.

Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 26 augustus 2009 om 09:45.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 09:46   #8
Mecheleir
Partijlid
 
Mecheleir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2004
Locatie: Mechelen, Vlaanderen
Berichten: 231
Standaard

Klopt, en daar heb je even goed Ultras. Een wedstrijd tussen pakweg Panathinaikos en Partizan Belgrado is niet van de poes. Enige verschil is dat die Ultras daar vooral supporter zijn van een instituut (gaan zowel naar de voetbalploeg als naar pakweg de waterpolo kijken). Op zich is dat dus moeilijker te vergelijken. Feit is dat wereldwijd het voetbal natuurlijk nog 'iets' groter en ouder is dan het basketbal...
Mecheleir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 09:53   #9
Mecheleir
Partijlid
 
Mecheleir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2004
Locatie: Mechelen, Vlaanderen
Berichten: 231
Standaard

Niet spreken van clubgevoel? Events zijn het geworden, en dat is net waar wij tegen strijden. Een voetbalclub (of andere club) is inderdaad véél meer dan gewoon gaan kijken. Het is een ganse week ervoor leven. Liederen bedenken, spandoeken maken, tattoos laten zetten en ga zo maar door. Enkel om de liefde voor die club te uiten. In Italië probeert men dit gevoel kapot te maken tvv de multinationals en ik hoop dat het hen niet zal lukken. Geloof me vrij het is echt te gek aan het worden. Of is het normaal dat bv. de Italiaanse Supercup in Peking wordt gespeeld?

Neen aan het moderne voetbal!
Mecheleir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 09:56   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mecheleir Bekijk bericht
Niet spreken van clubgevoel? Events zijn het geworden, en dat is net waar wij tegen strijden. Een voetbalclub (of andere club) is inderdaad véél meer dan gewoon gaan kijken. Het is een ganse week ervoor leven. Liederen bedenken, spandoeken maken, tattoos laten zetten en ga zo maar door. Enkel om de liefde voor die club te uiten. In Italië probeert men dit gevoel kapot te maken tvv de multinationals en ik hoop dat het hen niet zal lukken. Geloof me vrij het is echt te gek aan het worden. Of is het normaal dat bv. de Italiaanse Supercup in Peking wordt gespeeld?

Neen aan het moderne voetbal!
wat jij daar allemaal zegt, heeft niets met clubliefde te maken, dat is enkel om je, via een club, een identiteit aan te maken. als je een ganse week wilt leven voor een club, behaal je trainersdiploma en word jeugdtrainer, of ga de terreinen onderhouden, of doe mee de administratie. en dan ga je mss zien hoeveel jullie van dat werk jullie kapotmaken.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 10:05   #11
Mecheleir
Partijlid
 
Mecheleir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2004
Locatie: Mechelen, Vlaanderen
Berichten: 231
Standaard

Denk je nu echt dat wij dat niet doen? Moest ik per uur dat ik voor men club werkte 10 eurocent krijgen, ik was miljardair! En een club is nu eenmaal onderdeel van onze identiteit, is dat zo raar? In vele gevallen is de club nog eens verweven met de stad, regio, politiek enz. dus dat geeft nog extra verbondenheid.
Mecheleir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 10:10   #13
Mecheleir
Partijlid
 
Mecheleir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2004
Locatie: Mechelen, Vlaanderen
Berichten: 231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ja.
Leg uit? Wanneer je je beste van jezelf geeft voor die club, wanneer het stadion een kerk voor je is, wanneer je medesupporters je familie zijn,.... Waarom zou die club dan geen deel van jezelf worden? Dan bén je die club.
Mecheleir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 10:19   #14
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mecheleir Bekijk bericht
Leg uit? Wanneer je je beste van jezelf geeft voor die club, wanneer het stadion een kerk voor je is, wanneer je medesupporters je familie zijn,.... Waarom zou die club dan geen deel van jezelf worden? Dan bén je die club.
omdat je ook een eigen identiteit mag hebben. jij kan niet meer kritisch denken over je club, dat is het verschil. jij verschilt in niets met de extreem-gelovigen van oa Al Qaida.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 10:22   #15
Mecheleir
Partijlid
 
Mecheleir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2004
Locatie: Mechelen, Vlaanderen
Berichten: 231
Standaard

Maar ik héb een eigen identiteit, alleen maakt die club daar deel van uit. En niet meer kritisch? Kerel waar haal je het toch... Ik supporter voor een club waar het bestuur nog naar de supporters moet luisteren omdat we zoveel macht hebben. Zonder ons bestond die club niet eens meer. Echt ik vraag me af wat je nu wil aantonen hoor maar het begint een beetje raar te worden.
Mecheleir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 10:24   #16
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
omdat je ook een eigen identiteit mag hebben.
In theorie. En zelfs dan niet helemaal.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 10:37   #17
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.276
Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=yKdZ3n1NgoQ
Rotterdam Hooligans Feyenoord (400.000 hits)

1 dode.....
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 10:41   #18
Mecheleir
Partijlid
 
Mecheleir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2004
Locatie: Mechelen, Vlaanderen
Berichten: 231
Standaard

Vanaf dat er wapens aan te pas komen gaat het voor mij ook te ver. Dit heeft niets meer met voetbal te maken en heeft volgens mij meer te maken met bendes. Voetbal mag je je leven niet kosten. Echte hooligans zouden dit trouwens ook afkeuren. Als je je fysieke kracht met iemand wil meten vecht je met gelijke aantallen en zonder wapens.
Mecheleir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 10:44   #19
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.276
Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=TM7agHNbH6Y
Schietpartij sunset grooves hoek van Holland (440.000 hits)

22 aug 2009
Politie schiet op Rotterdam Hooligans.
1 dode, 6 gewonden.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 10:50   #20
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mecheleir Bekijk bericht
Vanaf dat er wapens aan te pas komen gaat het voor mij ook te ver. Dit heeft niets meer met voetbal te maken en heeft volgens mij meer te maken met bendes. Voetbal mag je je leven niet kosten. Echte hooligans zouden dit trouwens ook afkeuren. Als je je fysieke kracht met iemand wil meten vecht je met gelijke aantallen en zonder wapens.
Ik vroeg mij altijd af: gelden de vijandelijkheden tussen de clubs enkel op het "slagveld" of ook in de vrije tijd?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be