Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 oktober 2023, 12:29   #101
Lukkas
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 oktober 2013
Berichten: 6.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Goed gezien, Limburgs jungske!

België eentalig maken is geprobeerd. Intensief. Zelfs via discriminatie en uitsluiting, en het wordt nog altijd geprobeerd.

Wie bedank jij dat jij niet eentalig Frans bent, jungske?
Netjes opgemerkt. Pajoske de mist in.
__________________
“De militante moslim is degene die de ongelovige onthoofdt, terwijl de gematigde moslim de voeten van het slachtoffer vasthoudt.” (Marco Polo)
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2023, 12:33   #102
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Goed gezien, Limburgs jungske!

België eentalig maken is geprobeerd. Intensief. Zelfs via discriminatie en uitsluiting, en het wordt nog altijd geprobeerd.

Wie bedank jij dat jij niet eentalig Frans bent, jungske?
Ik bedank niemand. Als ik meer dan één taal voldoende beheers om te communiceren is dat enkel aan mijn eigen inzet te danken. En wat verschil zou dat gemaakt hebben als wij in het verleden vanaf het 1e leerjaar Frans geleerd hadden in plaats van AN? Met Frans hadden we op dat moment met veel meer mensen kunnen communiceren dan met kennis van de Nederlandse standaardtaal.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Hoeveel Bel-Limburgse jongeren beheersen deze taal nog voldoende om ze optimaal te begrijpen? Heel weinig. Cultuur uit onze regio verstikt door de taalimperialisten uit de ruit om hun eigen politiek belang te dienen. Diezelfden die een afschuwelijke tussentaal, en de Engelse taal/cultuur promoten met Vlaams belastinggeld.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2023, 12:49   #103
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik bedank niemand. Als ik meer dan één taal voldoende beheers om te communiceren is dat enkel aan mijn eigen inzet te danken. En wat verschil zou dat gemaakt hebben als wij in het verleden vanaf het 1e leerjaar Frans geleerd hadden in plaats van AN? Met Frans hadden we op dat moment met veel meer mensen kunnen communiceren dan met kennis van de Nederlandse standaardtaal.
Bedankt voor de verduidelijking.

Geef mij toch maar de tijd dat er mensen waren die streefden voor het behoud van onze eigen moedertaal.

Veel geluk met de veel talrijker groep mensen waarmee je in het Frans kunt converseren dan met je buren in heel Vlaanderen en over de taalgrens met Nederland.

Aan jou hebben we het alvast niet te danken dat we Nederlandstalige universiteiten hebben in Vlaanderen. Jij had duidelijk liever gezien dat jouw vader naar Brussel moest om een eenvoudig beroep te leren, zoals mijn vader voor kleermaker: in eentalig Frans. Leuk hoor! Als Breeënaar op internaat te moeten bij Nederlandsonkundigen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2023, 12:57   #104
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Ik kwam enkele jaren geleden nog eens in Bree. Ik wilde het huis van mijn grootouders nog eens zien. het was afgebroken.
Ik ben toen naar de Cambrinus gestapt om de Breese sfeer op te snuiven. Ik heb toen gemerkt dat ik mijn ouders' dialect nog kende, maar "vijl volk" zei in plaats van "vijl vuik".

Tja, ik ben er dan ook al sinds mijn vijfde weg. Gelukkig spraken mijn ouders allebei Brees.

Jij hebt het meer voor het hedendaagse "cités" in Genk, zeker?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2023, 14:27   #105
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Bedankt voor de verduidelijking.

Geef mij toch maar de tijd dat er mensen waren die streefden voor het behoud van onze eigen moedertaal.
Ik strijd voor het behoud van mijn (Limburgse) moedertaal. Wij waren uitzonderingen die onze kinderen nog onze Limburgse moedertaal geleerd hebben. In die tijd verweet men ons dat we onze kinderen benadeelden omdat ze in de streektaal opgevoed werden. Ze zouden later veel moeiljker hebben om te studeren....Diezelfden moesten eens weten op welk niveau die kinderen nu werken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Veel geluk met de veel talrijker groep mensen waarmee je in het Frans kunt converseren dan met je buren in heel Vlaanderen en over de taalgrens met Nederland.
Ik kan in heel Vlaanderen communiceren met mensen die behoorlijk (of minder behoorlijk) AN spreken. Net zoals mijn kinderen dankzij hun kennis van onze Limburgse moedertaal zich heel behoorlijk uit de slag kunnen trekken in Duitsland. Ondanks zij (en ikzelf) in het onderwijs nooit één uur Duits geleerd hebben. Hier over de grens kan ik trouwens overal (veel meer dan hier in België} terecht met mijn Limburgse streektaal. Ook op officiële gelegenheden wordt daar Limburgs gesporken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Aan jou hebben we het alvast niet te danken dat we Nederlandstalige universiteiten hebben in Vlaanderen. Jij had duidelijk liever gezien dat jouw vader naar Brussel moest om een eenvoudig beroep te leren, zoals mijn vader voor kleermaker: in eentalig Frans. Leuk hoor! Als Breeënaar op internaat te moeten bij Nederlandsonkundigen.
Ikzelf ben ook naar Brussel gegaan om mijn beroep te leren. SO what. Daar kon ik ondanks mijn mindere aanleg voor talen toch mijn Frans bijspijkeren tot op een behoorlijk niveau.

Trouwens, zonder een zeer degelijke kenis van de Engelse taal* zouden mijn kinderen, werkend in het Vlaamse gewest, nooit de job gekregen hebben die ze nu doen. Wat is het verschil met mensen die in het verleden Fans moesten kunnen spreken?

*de communicatie bij hun werkgevers zal m.i. toch voor de helft in de Engelse taal zijn.

PS de opleiding van mijn kinderen gebeurde ook voor een deel in de Engels taal. Sommige wetenshappelijke boeken bestaan nu eenmaal niet in AN. En het is zottenwerk om van al die technische termen Nederlands vertalingen te maken die elders in de wereld nergens gebruikt worden..
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2023, 15:50   #106
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Ik onthou:
Citaat:
Ikzelf ben ook naar Brussel gegaan om mijn beroep te leren. SO what. Daar kon ik ondanks mijn mindere aanleg voor talen toch mijn Frans bijspijkeren tot op een behoorlijk niveau.
Aan jou ligt het dus zeker niet dat onze kinderen niet meer naar Brussel moesten om, in eentalig Frans, een beroep te leren.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2023, 19:50   #107
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik strijd voor het behoud van mijn (Limburgse) moedertaal. Wij waren uitzonderingen die onze kinderen nog onze Limburgse moedertaal geleerd hebben. In die tijd verweet men ons dat we onze kinderen benadeelden omdat ze in de streektaal opgevoed werden. Ze zouden later veel moeiljker hebben om te studeren....Diezelfden moesten eens weten op welk niveau die kinderen nu werken.



Ik kan in heel Vlaanderen communiceren met mensen die behoorlijk (of minder behoorlijk) AN spreken. Net zoals mijn kinderen dankzij hun kennis van onze Limburgse moedertaal zich heel behoorlijk uit de slag kunnen trekken in Duitsland. Ondanks zij (en ikzelf) in het onderwijs nooit één uur Duits geleerd hebben. Hier over de grens kan ik trouwens overal (veel meer dan hier in België} terecht met mijn Limburgse streektaal. Ook op officiële gelegenheden wordt daar Limburgs gesporken.



Ikzelf ben ook naar Brussel gegaan om mijn beroep te leren. SO what. Daar kon ik ondanks mijn mindere aanleg voor talen toch mijn Frans bijspijkeren tot op een behoorlijk niveau.

Trouwens, zonder een zeer degelijke kenis van de Engelse taal* zouden mijn kinderen, werkend in het Vlaamse gewest, nooit de job gekregen hebben die ze nu doen. Wat is het verschil met mensen die in het verleden Fans moesten kunnen spreken?

*de communicatie bij hun werkgevers zal m.i. toch voor de helft in de Engelse taal zijn.

PS de opleiding van mijn kinderen gebeurde ook voor een deel in de Engels taal. Sommige wetenshappelijke boeken bestaan nu eenmaal niet in AN. En het is zottenwerk om van al die technische termen Nederlands vertalingen te maken die elders in de wereld nergens gebruikt worden..
Bij het International Film Fest Gent hoort nu een uitgave van Knack-Focus in het Nederlands en in het Engels.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be