Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 november 2004, 15:17   #1
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid
 
Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 1.874
Standaard Hoezo Darwin?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VRTnieuws.net

VS-scholen verwerpen evolutieleer.

Een schooldistrict in de VS-staat Penn-
sylvania heeft als eerste het aanleren
goedgekeurd van het "intelligent
design" in plaats van de evolutieleer.

"Intelligent design" of intelligent
ontwerp stelt dat de natuur zo complex
is dat ze niet door toeval is kunnen
ontstaan, maar gecreëerd moet zijn door
een almachtige kracht. Die wordt niet
genoemd, maar uiteraard wordt er god
onder verstaan, zodat het intelligent
design een soort "light" versie is van
het creationisme.

Het aanleren van creationisme in
scholen is in de VS verboden door het
hooggerechtshof. Toch gelooft bijna de
helft van de Amerikanen er nog in.


Ik wist dat de VS het enige nog diepgelovige westerse land was, maar zo erg stelde ik het me nu ook weer niet voor. Hoe zo een ontwikkeld en "beschaafd" land zo fanatiek kan zijn....

Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 23 november 2004 om 15:28.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2004, 15:23   #2
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

De volgende stap is misschien het ontkennen dat de aarde rond is.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2004, 18:29   #3
Wreker
Staatssecretaris
 
Wreker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2004
Berichten: 2.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zijne Heerlijkheid

Ik wist dat de VS het enige nog diepgelovige westerse land was, maar zo erg stelde ik het me nu ook weer niet voor. Hoe zo een ontwikkeld en "beschaafd" land zo fanatiek kan zijn....
Je zal het misschien niet geloven, maar ook bij ons gaan er nu serieus stemmen op om het geven van onderricht in evolutieleer te confronteren met andere "overtuigingen" en "inzichten". Zowel in het middelbaar als in het universitair onderwijs. Dit komt namelijk omdat blijkbaar een toenemend aantal leerlingen in Belgie deze leer verwerpt, zeker als het de mens betreft.

Stond amper een paar dagen geleden in de krant.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2004, 22:04   #4
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Evolutieleer betekent dat een beetje zout water op den duur tot leven zal komen. Hoeveel mirakels wil een mens nog meer?

______________________
De muur tussen Palestijnen en Joden loopt helemaal door tot hier.
-- De Openbaringen van Flippend Rund, 2048

Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2004, 22:28   #5
de Vexille
Parlementsvoorzitter
 
de Vexille's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 2.430
Standaard

Creationisme oude stijl is inderdaad achterhaald...

Er zijn er echter nog die de Bijbel zien als een wetenschappelijk traktaat, maar het zijn meestal dezelfden die in de praktijk geen jota begrepen hebben van wat de boodschap écht inhoudt. En da's geen kwestie van interpretatie, want die boodschap is heel duidelijk. Enkel een ietsepietsje intelligentie vereist. (jammergenoeg zijn er nogal wat mensen die intellectueel liever lui dan moe zijn)

Anderzijds is de evolutieleer geen exacte wetenschap, maar een theorie. Vooral gericht op een plausibele invulling van wat we eigenlijk nog niet exact weten. Voorzichtigheid is dus geboden. Er zijn er dus ook heel veel die met dat concept niet overweg kunnen, want de evolutietheorie vereist in dezelfde mate de nodige intellectuele inspanning. (en ook hier zijn er nogal wat mensen die intellectueel liever lui dan moe zijn)

Ik zie geen graten in het naast (niet tegenover) elkaar plaatsen van verschillende invalshoeken... Voor zolang men een geloof ook als dusdanig weet te duiden en "wetenschap" ook weet te positioneren. Pas dan kan je als mens een min of meer coherent beeld van de wereld vormen.
__________________
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font]
de Vexille is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2004, 23:17   #6
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

de exacte wetenschap hoort de laatste religie te vervangen.
de exacte wetenschap verklaard god dood, en de mens bestijgt zijn troon.
de mens IS god.

het darwinisme is een prachtige theorie.
zo logisch, zo perfect als het leven zelf.
het veranderde ons wereldbeeld, ons denken over onszelf.

het logistieke gevolg van de meeste wetenschappen is het verhoogde potentieel tot beheersing van de materie.
zo ook met de evolutietheorie, met in de nasleep de genetica.
de genetica plaatst de maakbaarheid van de mens terug op tafel.
niet maakbaar door beïnvloeding van omgevingsfactoren, zoals ter linkerzijde werd aangenomen, maar maakbaar door in te grijpen in de ware blauwdruk van het individu zelf: de genetische code.
laat de genetica zich vrij ontwikkelen en men zal steeds verder ontdekken dat de ware aard van de mens, zijn ware ZIEL besloten ligt in de MATERIE, de meest edele, complexe materie van het universum, het desoxyribonucleïnezuur.

dit beeld is voor velen even beangstigend als fascinerend.
wat dan met zaken zoals 'vrije wil' en 'verantwoordelijkheid'?
moeten we dat herbekijken wanneer zou blijken dat bijvoorbeeld de neiging tot agressief gedrag sterk genetisch bepaald zou zijn?
ik zeg maar wat, maar er zijn bevindingen die in deze richting wijzen.

en zou de dreiging van een volledig failliet van de heersende opvattingen voor sommigen misschien een reden zijn om de wetenschap, in casu de genetica, tegen te werken?
zijn er waarheden die niet geweten mogen zijn?

in onze steeds voortschrijdende wetenschappelijke evolutie worden we steeds machtiger. we hebben onze leefwereld steeds beter kunnen beheersen en ombuigen naar onze behoeften.

de laatste fase is het omvormen van ons eigen Wezen.
wie dat goddelijke vermogen bezit, weet niet noodzakelijk wat de gevolgen zijn.

de genetica is de hand van god.

maar weer is de vraag:

is god goed of slecht?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2004, 23:28   #7
Mustapha
Gouverneur
 
Mustapha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
Standaard

Ik verwerp persoonlijk de evolutietheorie.

Als jullie willen geloven dat jullie afstammelingen zijn van apen, mij niet gelaten
Ik klasseer mij niet onder afstammelingen van de aap, die heeft leren lopen, jagen, eten maken en tenslotte de wereld der technologie is ingestapt en tenslotte achter pc is geraakt om zijn mening te vertellen op politics.be.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2004, 23:40   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Ik verwerp persoonlijk de evolutietheorie.

Als jullie willen geloven dat jullie afstammelingen zijn van apen, mij niet gelaten
Ik klasseer mij niet onder afstammelingen van de aap, die heeft leren lopen, jagen, eten maken en tenslotte de wereld der technologie is ingestapt en tenslotte achter pc is geraakt om zijn mening te vertellen op politics.be.
Als ge niet in de evolutietheorie gelooft waarom heeft Mohammed niet zelf de pc uitgevonden ? Dan had hij veel vlugger zijn boodschap kunnen verspreiden. Bovendien was het stomme westen dan niet met de eer gaan lopen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2004, 23:45   #9
de Vexille
Parlementsvoorzitter
 
de Vexille's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 2.430
Standaard

@ Mitgard

Remember de toren van Babel...
Het is niet de eerste keer dat de mens zich God waant, om uiteindelijk van zijn voetstuk te tuimelen. Er is eigenlijk NIKS nieuws onder de zon, mijn beste.

En de genetica zal nog veel miserie veroorzaken vooraleer ze ook maar één reëel probleem zal oplossen. Collateral damage? Een wetenschap die zich voortbeweegt over lijken van onschuldige slachtoffers? Let maar op dat één en ander niet vierkant in je gezicht ontploft.

Alle waarheden "mogen" geweten zijn; je kan nooit genoeg waarheden kennen. Maar sommige waarheden zijn voor ons mensen nu eenmaal niet kenbaar. Dat heeft niks met geloof te maken, maar wel met zuivere logica (even kil en onverbiddelijk als de wetenschap die jij je tot god hebt gemaakt).

De god waarnaar je verwijst heeft geen moraliteit, dus "goed" en "slecht" komen er niet aan te pas. "Schuld" en "onschuld" al evenmin. Als je nog met die maatstaven probeert te meten, ben je nog steeds niet voldoende onthecht om je eigen "brave new world" binnen te stappen. Maar misschien is die "brave new world" voor mensen ook gewoon niet leefbaar.

Genoeg stof tot nadenken....
__________________
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font]
de Vexille is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2004, 17:07   #10
SethMoN
Provinciaal Statenlid
 
SethMoN's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Locatie: Celles
Berichten: 696
Stuur een bericht via MSN naar SethMoN
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Ik verwerp persoonlijk de evolutietheorie.

Als jullie willen geloven dat jullie afstammelingen zijn van apen, mij niet gelaten
Ik klasseer mij niet onder afstammelingen van de aap, die heeft leren lopen, jagen, eten maken en tenslotte de wereld der technologie is ingestapt en tenslotte achter pc is geraakt om zijn mening te vertellen op politics.be.
Ik geloof persoonlijk ook niet in de evolutietheorie ondanks dat deze de meest simpele verklaring zou zijn van ons bestaan. Ik berust me op de leer van Socrates dat het alles in 2 werelden wordt omvat: de materiële wereld en de zielswereld. Het kwam erop neer dat de ziel alles in materie heeft omzet door zijn rusteloosheid en zoektocht naar zekerheid. Doordat ik me aangetrokken voel door het Boeddhisme, zie ik hier ook veel raaklijnen.
SethMoN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2004, 17:12   #11
Mustapha
Gouverneur
 
Mustapha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
Standaard

Citaat:

Als ge niet in de evolutietheorie gelooft waarom heeft Mohammed niet zelf de pc uitgevonden ? Dan had hij veel vlugger zijn boodschap kunnen verspreiden. Bovendien was het stomme westen dan niet met de eer gaan lopen.
Wat is de link tussen evolutietheorie en Mohamed?
Ik zie geen band daartussen, misschien dat je een kleine toelichting kan geven?

En trouwens bobke, op welke soort aap leek uw overgrootvader het meest?
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2004, 17:16   #12
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Ik verwerp persoonlijk de evolutietheorie.

Als jullie willen geloven dat jullie afstammelingen zijn van apen, mij niet gelaten
Ik klasseer mij niet onder afstammelingen van de aap, die heeft leren lopen, jagen, eten maken en tenslotte de wereld der technologie is ingestapt en tenslotte achter pc is geraakt om zijn mening te vertellen op politics.be.
Hoe moet ik het me dan voorstellen Mustapha? Allah constant bezig in de Academie voor Beeldende kunsten, afdeling beeldhouwen?

Hij heeft Adam toch geschapen uit klei en water volgens je helige boek?
Ik mag dan toch ook aannemen dat alle andere soorten uit dezelfde materie door Allah werden geboetseerd!

Moet nogal een werkstuk zijn zeg!

(en dan al die dino's niet vergeten! )
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2004, 17:24   #13
Mustapha
Gouverneur
 
Mustapha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
Standaard

Ja stel u voor seg...
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2004, 18:01   #14
Wreker
Staatssecretaris
 
Wreker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2004
Berichten: 2.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Ik verwerp persoonlijk de evolutietheorie.

Als jullie willen geloven dat jullie afstammelingen zijn van apen, mij niet gelaten
Ik klasseer mij niet onder afstammelingen van de aap, die heeft leren lopen, jagen, eten maken en tenslotte de wereld der technologie is ingestapt en tenslotte achter pc is geraakt om zijn mening te vertellen op politics.be.
He Musty,

Stel nu eens dat Darwin een profeet was.

Dan heeft hij dingen over de schepping gezien die maken dat dat beeld van de schepping dat van de vorige profeten zoals Mohammed in de schaduw stelt.

Nu ik het zo zie moet ik zeggen :

"Ja Darwin -vrede zij met hem- was waarlijk een zeer groot profeet. De laatste profeet die alle vorige vervangt."


Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2004, 18:48   #15
Mustapha
Gouverneur
 
Mustapha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
Standaard

Dat is uw gedacht hé jong...

En wat is uw geloofsleer dan?
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2004, 19:38   #16
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

je moet niet op die religieuze onzin reageren, wreker.
als ze achterlijk willen zijn, laat ze achterlijk zijn.

met hun verzonnen allah en hun verzonnen 'scheppingsleer'.

het is een belediging van onze intelligentie dat men hier onbeschaamd zo'n religieuze verzinsels durft posten en zulke kwakzalverij verkiest boven een groot genie als darwin.

men kan niet anders dan besluiten dat zulke mensen aartsdom zijn.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2004, 22:33   #17
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

"God" = Big Bang = Evolutie

Iedereen content ...... of malcontent !
Contenten en malcontenten vormen samen één grote eenheid .....
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2004, 23:33   #18
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Wat is de link tussen evolutietheorie en Mohamed?
Ik zie geen band daartussen, misschien dat je een kleine toelichting kan geven?

En trouwens bobke, op welke soort aap leek uw overgrootvader het meest?
Gij gelooft toch in het scheppingsverhaal ?
Mohammed was de profeet van de schepper, de schepper kon hem dus wel beter ingelicht hebben.
Mijn overgrootvader stamt trouwens niet af van een bepaalde apensoort maar mens en aap hebben gemeenschappelijke voorouders.
Uiteindelijk stammen we wellicht af van een of ander eencellig wezen.
Dat verhaal is wel iets langer dan in de koran beschreven.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2004, 23:38   #19
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
He Musty,

Stel nu eens dat Darwin een profeet was.

Dan heeft hij dingen over de schepping gezien die maken dat dat beeld van de schepping dat van de vorige profeten zoals Mohammed in de schaduw stelt.

Nu ik het zo zie moet ik zeggen :

"Ja Darwin -vrede zij met hem- was waarlijk een zeer groot profeet. De laatste profeet die alle vorige vervangt."

Waarom niet ? Zijn leer lijkt mij heel wat aanvaardbaarder dan het okus pokus verhaal uit de heilige geschriften. We beschikken alvast over tastbare bewijzen van dat verhaal.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 02:43   #20
Phrea|K
Parlementslid
 
Phrea|K's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: West Flanders Ideology: Moderate Libertarianism
Berichten: 1.760
Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard l

Ah, creationisten geven de strijd maar niet op. Het is fascinerend om te zien in welke hoeken en bochten een mens zich kan wringen om zijn wereldbeeld te beschermen. De bewijslast voor de evolutieleer is ondertussen zo groot dat het praktisch onmogelijk is om haar te verstoten vd troon. Niet iedereen is echter bereid om zich hierbij neer te leggen. Het is eigenlijk typisch menselijk: liever de realiteit aanpassen aan onze opvattingen ipv andersom. Creationisme is een extreem voorbeeld hiervan. De kloof tussen het scheppingsverhaal en wetenschappelijke verklaringen is zo groot dat het moeilijk is om zo'n pseudo-wetenschappelijke draai aan de feiten te geven dat je kunt volhouden dat de aarde enkele duizenden jaren oud is en in 7 dagen door God Himself ontworpen was. De jonge aarde-creationisten kunnen niemand meer overtuigen, ze preken louter voor eigen parochie.

Er zijn echter ook creationisten die een minder fundamentalistische koers varen en die dan ook een groter gevaar zijn voor de mensen die zich verzetten tegen de pogingen van lobbygroepen om bepaalde pseudo-wetenschap te introduceren als een valabel alternatief voor de evolutietheorie. Intelligent Design zou vernoemd moeten worden in de lessen als concurrent voor het darwinisme. Zoals de naam al zegt: er is een goed doordacht ontwerp nodig om complexe levensvormen zoals de mens te scheppen. En wie ontwerp zegt, zegt Ontwerper. Een theorie die teruggrijpt naar God om een antwoord te geven is niet falsifiëerbaar en dus ook niet wetenschappelijk. Er is geen derde weg mogelijk, zoals het Intelligent Design dat zou willen. Dat heeft niks met atheïstisch fundamentalisme te maken ofzo: er zal altijd wel plaats blijven om God te kunnen plaatsen, zelfs al zou de wetenschap er in slagen om aan te tonen dat die magische stap tussen niet-leven en leven kan hebben plaatsgevonden zonder Goddelijke tussenkomst van welke aard dan ook. Op dat moment kan God eigenlijk volledig teruggebracht worden tot zingeving, zonder dat Hij nog nodig is als Lapmiddel voor de vragen waarop de wetenschap geen antwoord had.
__________________
The ultimate decision about what is accepted as right and wrong
will be made not by individual human wisdom
but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek)
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be