Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 december 2004, 10:48   #1
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard Religie en Filatelie

Weet er iemand wat de onderliggende referenties zijn in de Bijbel en de koran over de band tussen de geloofsbelijdenis en filatelie? Ik vind dat men daar nogal vaag over is, en deze passie die voor veel mensen - zij het uiteraard een minderheid - erg belangrijk is. Indien hun discriminatie religieus gebonden is wil ik dat graag uitvissen en er tegen strijden!
Wie van postzegels houdt houdt ook van mensen!

Voor meer info: www.themafila.be, www.filatelie.nl, en zie ook het Tijdschrift Philinfo, waar al deze problemen op discrete wijze behandeld worden.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2004, 13:31   #2
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Vooral de passie van sommige filatelisten voor zegels met portretten erop schijnen nog steeds taboe te zijn, wat denkt onze islamietiese medemensch hierover?
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2004, 14:56   #3
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Om niet te spreken van homofilatelie, die typische vorm van zegelverzameling door mannen onder elkaar.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2004, 17:23   #4
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

nu niet voor dit of dat, maar ik vind 'filatelie' een lelijk woord.
klinkt als een terminale geestesziekte of iets dergelijks.
iets heel erg fout alleszins.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2004, 17:57   #5
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

ik vind 'nu niet voor dit of dat' prachtig klinken!
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 10:24   #6
VlaamseBelg
Parlementslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2003
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.828
Standaard

De Bijbel verbiedt het aanbidden van beelden, iets waar de katholieken nochtans in uitblinken. Postzegels verzamelen (ik heb het moeten opzoeken, nog nooit van filatelie gehoord, dacht wel dat het iets leukers zou zijn ) kan volgens mij geen kwaad, zolang je geen theorieën ontwikkeld over naar de hemel gaan en daar 70 postzegels krijgen.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 10:55   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
De Bijbel verbiedt het aanbidden van beelden, iets waar de katholieken nochtans in uitblinken.
Er worden geen beelden aanbeden. Blijkbaar is uw kennis van de christelijke geloofsleer zo bedroevend dat u niet weet dat een van de eerste oecumenische concilies zich over deze kwestie heeft gebogen, waarbij men het verschil heeft gemaakt tussen "adoratio" en "latreia".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 10:58   #8
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Er worden geen beelden aanbeden. Blijkbaar is uw kennis van de christelijke geloofsleer zo bedroevend dat u niet weet dat een van de eerste oecumenische concilies zich over deze kwestie heeft gebogen, waarbij men het verschil heeft gemaakt tussen "adoratio" en "latreia".
Kortom: men heeft er alweer een interpretatietje aan vastgeknoopt dat beter in het kraampje van de katholieke sekte paste...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 11:03   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Kortom: men heeft er alweer een interpretatietje aan vastgeknoopt dat beter in het kraampje van de katholieke sekte paste...
U weet er toch echt niets van... Het gaat hier om de besluiten van een oecumenisch concilie in een tijd dat de Kerk nog ongedeeld was. Alle christelijke gemeenschappen met een onderonderbroken geschiedenis (d.i. de katholieken, orthodoxen en oud-oostersen) kennen het gebruik en de verering van afbeeldingen, maar verwerpen allemaal het aanbidden ervan. Hiermee bevestigen ze iets heel menselijk: mensen kussen ook de foto's van hun geliefde(n), waarmee ze hun liefde niet betuigen aan de foto maar wel aan de persoon die op die foto staat. Dit is hetzelfde bij de afbeeldingen van Jezus, Maria en de heiligen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 11:50   #10
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
U weet er toch echt niets van... Het gaat hier om de besluiten van een oecumenisch concilie in een tijd dat de Kerk nog ongedeeld was. Alle christelijke gemeenschappen met een onderonderbroken geschiedenis (d.i. de katholieken, orthodoxen en oud-oostersen) kennen het gebruik en de verering van afbeeldingen, maar verwerpen allemaal het aanbidden ervan. Hiermee bevestigen ze iets heel menselijk: mensen kussen ook de foto's van hun geliefde(n), waarmee ze hun liefde niet betuigen aan de foto maar wel aan de persoon die op die foto staat. Dit is hetzelfde bij de afbeeldingen van Jezus, Maria en de heiligen.
Bla bla bla... Allemaal smoesjes, Van den Berghe. De katholieken zijn meesters in het verdraaien en manipuleren van alles en nog wat tot het in hun kraampje past...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 13:46   #11
VlaamseBelg
Parlementslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2003
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.828
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Er worden geen beelden aanbeden. Blijkbaar is uw kennis van de christelijke geloofsleer zo bedroevend dat u niet weet dat een van de eerste oecumenische concilies zich over deze kwestie heeft gebogen, waarbij men het verschil heeft gemaakt tussen "adoratio" en "latreia".
Dat ik zo iets niet weet is niet bedroevend. Dat ten eerste. Waarom moet ik rekening houden met wat enkele katholieken beweren besproken te hebben? Wat mij betreft hielden ze daar een gigantische homo-orgie en kwamen ze naderhand met reeds op voorhand gemaakte conclusies naar buiten... En met O-benen.

Wat ik in de praktijk zie is niet zozeer een verheerlijking maar een aanbidding van heiligen. Nergens in de bijbel wordt verwezen naar heiligenverheerlijking, het woord heiligen slaat in de bijbel op de christenen zelf.

Maar ik ben ervan overtuigd dat ze daar OOK wel een fameuze concilie over gehouden hebben zeker?
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 00:25   #12
Hrafnar
Banneling
 
 
Hrafnar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2004
Berichten: 723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Bla bla bla... Allemaal smoesjes, Van den Berghe. De katholieken zijn meesters in het verdraaien en manipuleren van alles en nog wat tot het in hun kraampje past...
In dat geval verkeren ze in het "goede" gezelschap van de politiek oh zo correcte linkse kerk... 8)
Hrafnar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 01:22   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Bla bla bla... Allemaal smoesjes, Van den Berghe. De katholieken zijn meesters in het verdraaien en manipuleren van alles en nog wat tot het in hun kraampje past...
Alleen de katholieken ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 01:38   #14
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Filatelie en Religie... kortom: Heil Proenie! Fakalah!

PS: Ik heb deze topic alleen maar gecreëerd omdat ik dat eeuwige gezeik over 'HomoSeksUalitEit en Religie' zat was, en ik dat onderwerp minstens zo boeiend vind als de relatie tussen postzegelsverzamelers en Godsdienst. Hoe worden ze bekeken door Meneer Pastoor? En door de islam? Vindt er een maatschappelijke discussie plaats?

Zo ziet men maar! Hier heeft men een boeiende discussie.

LOL @ Vlaamse Belg: na het likken van 80 giftige postzegels komt men misschien wel in een filatelistische Hel terecht? uke:
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 01:49   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect
Filatelie en Religie... kortom: Heil Proenie! Fakalah!

PS: Ik heb deze topic alleen maar gecreëerd omdat ik dat eeuwige gezeik over 'HomoSeksUalitEit en Religie' zat was, en ik dat onderwerp minstens zo boeiend vind als de relatie tussen postzegelsverzamelers en Godsdienst. Hoe worden ze bekeken door Meneer Pastoor? En door de islam? Vindt er een maatschappelijke discussie plaats?

Zo ziet men maar! Hier heeft men een boeiende discussie.

LOL @ Vlaamse Belg: na het likken van 80 giftige postzegels komt men misschien wel in een filatelistische Hel terecht? uke:
Mijnheer pastoor laat postzegels verzamelen toe, likken aan postzegels werkt verslavend en is af te raden als drug.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 07:32   #16
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Alleen de katholieken ?
Vooral de katholieken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 07:44   #17
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect
ik vind 'nu niet voor dit of dat' prachtig klinken!
in antwerpen zeggen we: 'na ni veu teen of tander' oftewel 'nu niet voor het ene of het andere' maar dat laatste klinkt nu ook niet echt geweldig vind ik.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 08:06   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Dat ik zo iets niet weet is niet bedroevend. Dat ten eerste. Waarom moet ik rekening houden met wat enkele katholieken beweren besproken te hebben? Wat mij betreft hielden ze daar een gigantische homo-orgie en kwamen ze naderhand met reeds op voorhand gemaakte conclusies naar buiten... En met O-benen.

Wat ik in de praktijk zie is niet zozeer een verheerlijking maar een aanbidding van heiligen. Nergens in de bijbel wordt verwezen naar heiligenverheerlijking, het woord heiligen slaat in de bijbel op de christenen zelf.
In de bijbel staat "heiligen" voor Gods rechtvaardigen, niet voor de christenen als dusdanig. Bijgevolg maken de christenen terecht gebruik van die benaming wanneer ze de ingeslapen rechtvaardigen hiermee aanduiden. De Kerk heeft trouwens van in het begin de gestorven rechtvaardigen geëerd, iets wat archeologisch in de catacomben trouwens aantoonbaar is.

Er is geen sprake van aanbidding in tegenstelling tot wat u beweert. Die is alleen voor God.

Beweren... Enkele katholieken. Ik raad u bijgevolg aan eens iets te lezen over de concilies. Over het concilie dat de verering besprak, bestaan er talrijke geschiedkundige bronnen alsook tijdsdocumenten. De eerste Latijnse vertaling - die aan Karel de Grote werd aangeboden - bestaat zelfs nog.

In het begin schrijft u inderdaad een grote waarheid: u weet er niets van! Op zich niet bedroevend, maar wat veel meer bedroevend is, is juist het feit dat u in onwetendheid meent te kunnen oordelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 09:09   #19
VlaamseBelg
Parlementslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2003
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.828
Standaard

Verering is hetzelfde als aanbidding, probeer mij maar te beledigen zoveel je wilt, ik vind je er alleen maar zieliger op worden. Dat ik de originele geschiedkundige bronnen van jouw concilies niet uit mijn hoofd ken, ontneemt mij niet het recht een mening te hebben en die hier te uiten. Dat u dat wel denkt is vooral erg voor u, een gefrustreerde dag toegewenst!
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 09:41   #20
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Verering is hetzelfde als aanbidding, probeer mij maar te beledigen zoveel je wilt, ik vind je er alleen maar zieliger op worden. Dat ik de originele geschiedkundige bronnen van jouw concilies niet uit mijn hoofd ken, ontneemt mij niet het recht een mening te hebben en die hier te uiten. Dat u dat wel denkt is vooral erg voor u, een gefrustreerde dag toegewenst!
Van den Berghe meent de wijsheid in pacht te hebben. Dat is inderdaad bedroevend, temeer omdat zijn "wijsheid" op verzinsels berust.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be