Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 september 2011, 17:39   #21
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Wie een bepaald soort voedsel (zij het veggie zij het hallal) verplicht oplegt is de onbevooroordeeldheid al lang ver voorbij.
Krijgen de kinderen de andere dagen van de week de keuze tussen een vegetarische en een vleesmaaltijd dan? Of zijn het de andere dagen enkel vleesmaaltijden en dus evengoed 'verplicht' in essentie. Je kan toch moeilijk zeggen "eet uw vlees dan niet op" tegen kinderen die wel vegetarisch willen.

Is 1 dag per week 'verplicht' vegetarisch is een schandaal voor de Belg, maar 4 dagen per week 'verplicht' vleesmaaltijden niet?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 september 2011 om 17:42.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 17:53   #22
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Krijgen de kinderen de andere dagen van de week de keuze tussen een vegetarische en een vleesmaaltijd dan? Of zijn het de andere dagen enkel vleesmaaltijden en dus evengoed 'verplicht' in essentie. Je kan toch moeilijk zeggen "eet uw vlees dan niet op" tegen kinderen die wel vegetarisch willen.

Is 1 dag per week 'verplicht' vegetarisch is een schandaal voor de Belg, maar 4 dagen per week 'verplicht' vleesmaaltijden niet?
Is een vleesmaaltijd een levensbeschouwelijke keuze zoals een veggibord of halalfood ?

Gaan we iedereen afgaan en vragen of er 'morele' bezwaren zijn tegen broccoli,boontjes of porei ? of tegen niet-biologische groeneten of tegen genetisch gemanipuleerde patatten ? of tegen sojabonen gezaaid in een tropisch regenwoud ?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 18:11   #23
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
onzin..feiten zijn bewezen stellingen..geen emotionele ervaringen van bakvismeisjes..
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Net zoals het een feit is dat alcohol ongezond is.
Nochtans kan een gebruik er van met mate bijdragen aan de gezondheid.
Wie totaal veggie gaat moet om zijn gezondheid op peil te houden zowat een graad in (al)chemie hebben of kunstmatige middelen gebruiken.
Wie te veel vlees eet heeft evengoed additieven nodig om de nadelige gevolgen aan te pakken.
Zelfs mijn oma zaliger wist al van de gulden middenweg.
Wie een bepaald soort voedsel (zij het veggie zij het hallal) verplicht oplegt is de onbevooroordeeldheid al lang ver voorbij.
Anders zou het volstaan om elke dag groenten aan te bieden en te begeleiden.
Of moeten we er van uit gaan dat die kinderen maar één dag gezond eten krijgen en de rest van de week bewust ziek gemaakt worden?
Dit is een dogmatisch onderschreven verplichte handeling en derhalve even verdorven en doordacht als de verplichte hallalmaaltijden van ayatollah Moureaux...
Ik zie niet in wat er mis mee is om te zeggen dat groenten een gezond alternatief vormen voor vlees, en ik zie ook niet waar dat dan zegt dat vlees ongezond is?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 18:14   #24
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik zie niet in wat er mis mee is om te zeggen dat groenten een gezond alternatief vormen voor vlees, en ik zie ook niet waar dat dan zegt dat vlees ongezond is?
Mag ik dan ook zeggen dat vlaamse werknemers een 'betrouwbaar' alternatief zijn voor allochtoonse werknemers ?

Misschien moet je eens de betekenis opzoeken van een 'gezond alternatief'..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 18:18   #25
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Is een vleesmaaltijd een levensbeschouwelijke keuze zoals een veggibord of halalfood ?
Men kan er tegenwoordig niet meer ervan uitgaan dat een vleesmaaltijd de norm is 5 dagen per week voor schoolkinderen. Het is een verplichting om systematisch vlees te eten indien er geen andere keuze is. Dan klinkt het beklag over 1 dag 'verplicht' vegetarisch dogmatisch hol mijns inziens.

Daarbij, het Belgisch vlees is niet van goede kwaliteit in het algemeen. Een biefstuk die naar vis ruikt en amper naar 'iets' smaakt, vlees dat schrikbarend krimpt in de pan, afval dat aan dieren gevoederd wordt, de dieronterende industriële landbouw, schandalen rond ziektes en andere gekke koeien...Het lijkt me normaal dat er een evolutie op gang komt weg van dit alles.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 september 2011 om 18:28.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 18:19   #26
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Misschien moet je eens de betekenis opzoeken van een 'gezond alternatief'..
Jij leest daarin dat het een alternatief is (gelijkend op dus), maar met de meerwaarde dat het gezond is (in tegenstelling tot hetgene waar het een alternatief toe vormt).

Dat kun je echter ook anders lezen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 18:21   #27
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Vegetarisme is erg didactisch.
Het is namelijk 10 keer beter voor het milieu.

Je kan natuurlijk van de boerenbond niet verwachten dat ze bij de les zijn.

Maar van scholen wel.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 18:23   #28
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Je insinueert toch niet dat de Boerenbond een voorkeur heeft voor vlees omdat ze graag hard werken hoop ik? Het draait toch inderdaad eerder om winst lijkt me. Of maakte je maar een opmerking in de marge?
Hij-zij vist naar een reactie
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 18:53   #29
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Jij leest daarin dat het een alternatief is (gelijkend op dus), maar met de meerwaarde dat het gezond is (in tegenstelling tot hetgene waar het een alternatief toe vormt).

Dat kun je echter ook anders lezen.
Helaas is er toch een algemene consencus over de betekenis van een 'gezond alternatief' ,dat is geen bijbelse spreuk die voor interpretatie vatbaar is..

een 'even gezond' alternatief was een betere uitspraak geweest maar helaas stonden er weer veggi fundi's aan het roer van dit project..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 18:59   #30
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Men kan er tegenwoordig niet meer ervan uitgaan dat een vleesmaaltijd de norm is 5 dagen per week voor schoolkinderen. Het is een verplichting om systematisch vlees te eten indien er geen andere keuze is. Dan klinkt het beklag over 1 dag 'verplicht' vegetarisch dogmatisch hol mijns inziens.

Daarbij, het Belgisch vlees is niet van goede kwaliteit in het algemeen. Een biefstuk die naar vis ruikt en amper naar 'iets' smaakt, vlees dat schrikbarend krimpt in de pan, afval dat aan dieren gevoederd wordt, de dieronterende industriële landbouw, schandalen rond ziektes en andere gekke koeien...Het lijkt me normaal dat er een evolutie op gang komt weg van dit alles.
Aardappelen zijn ook altijd de 'norm' geweest...heb je daar ook problemen mee ?

Gaan we voor ieders mondje maaltijden bereiden ?..rijstschotels voor aziaten? veganistische schotels ? vegetarische schotels ? fruitarische schotels ? halalschotels ? bioschotels ?

Waarom willen de linksen altijd dwars gaan liggen en hun overtuiging met een marginaal draagvlak opdringen aan iedereen ?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 19:05   #31
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Boerenbond boos over wekelijkse Veggiedag op school
Ze vrezen natuurlijk de komende vrije keus tussen gewoon en vegetarisch, elke dag vast op het menu
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 19:13   #32
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Aardappelen zijn ook altijd de 'norm' geweest...heb je daar ook problemen mee ?

Gaan we voor ieders mondje maaltijden bereiden ?..rijstschotels voor aziaten? veganistische schotels ? vegetarische schotels ? fruitarische schotels ? halalschotels ? bioschotels ?

Waarom willen de linksen altijd dwars gaan liggen en hun overtuiging met een marginaal draagvlak opdringen aan iedereen ?
Ja, alle dagen patatten, zo moet dat op die scholen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 19:16   #33
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ja, alle dagen patatten, zo moet dat op die scholen.
Lach er maar mee ...
Patatten zijn wel 100 keer milieuvriendelijker dan veggiburgers wegens de lage transportvervuiling..

Gelijk vroeger begot..eten zelf mee te brengen en een fleske melk van de 'lilac'
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 19:17   #34
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ze vrezen natuurlijk de komende vrije keus tussen gewoon en vegetarisch, elke dag vast op het menu
Moest die keuze gelaten worden was er geen probleem.
Dit is eerder een aanloop naar een gehele verplichting zoals Moureaux invoerde voor hallalmaaltijden in zijn scholen (de uitdrukking zijn scholen laat ik hier voor zijn rekening).

Ondertussen spreken we enkel over een wetsvoorstel dat op degelijk wetenschappelijk onderzoek steunt... en alvast mijn steun zou genieten.

http://www.depers.nl/binnenland/5758...-slachten.html
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 19:22   #35
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Veganisme en vegetarisme valt onder 'private goestingskes'...als er tijd en ruimte is voor een alternatief mag dit zeker aangeboden worden, maar enkel 'medische' redenen moeten verplicht voorzien worden van aangepaste maaltijden..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 19:22   #36
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Moest die keuze gelaten worden was er geen probleem.
Voor de boerenbond wel
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 19:36   #37
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik zie niet in wat er mis mee is om te zeggen dat groenten een gezond alternatief vormen voor vlees, en ik zie ook niet waar dat dan zegt dat vlees ongezond is?
Ik ook niet. Wel in het verplichten van kinderen om veggi-maaltijden te eten. Zelfs al is het maar 1 keer per week.
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 19:50   #38
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Voor de boerenbond wel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De Boerenbond Oost-Vlaanderen denkt daar echter duidelijk anders over. 'De varkenssector heeft het zo al moeilijk genoeg, en nu zal de provincie nog gaan verkondigen dat het eten van vlees ongezond is', foetert regioverantwoordelijke Pieter van Oost, die prompt een brief schreef naar alle Oost-Vlaamse gedeputeerden.

'Wij weten ook wel dat je niet dagelijks een kilo vlees moet eten, maar een gewone portie is gezond. Evenwichtige voeding is belangrijk, en vlees maakt daar deel van uit. Bovendien vinden wij het niet kunnen dat je mensen verbiedt om die dag vlees te eten. Geen enkel probleem dat ze een vegetarische maaltijd op het menu zetten, maar zorg dan toch ook voor een lekkere biefstuk of kotelet als alternatief.'
De boerenbond reageert op het feit dat geïmpliceerd wordt dat een deel van haar producten ongezond zou zijn en op het feit dat men geen alternatief toelaat.

En volgens mij terecht. Dogmatieke verplichtingen zouden in onze maatschappij niet meer mogen voorkomen.
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 20:05   #39
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Ik ook niet. Wel in het verplichten van kinderen om veggi-maaltijden te eten. Zelfs al is het maar 1 keer per week.
Er is juist niemendal verplicht. Tenzij jij vindt dat vegetarische kinderen en jongeren de andere dagen verplicht worden vlees te eten of dat kinderen in katholieke scholen verplicht worden vis te eten.

@Eigenzinnig: bij mij op school vroeger werd ook niet elke dag vlees en patatten geserveerd. Zo waren er dagen waarop er spaghetti, goulash of af en toe een oosterse schotel op het menu stond. Als er dan iets bijzat dat je echt niet lustte, dan at je boterhammen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 20:14   #40
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Er is juist niemendal verplicht. Tenzij jij vindt dat vegetarische kinderen en jongeren de andere dagen verplicht worden vlees te eten of dat kinderen in katholieke scholen verplicht worden vis te eten.

@Eigenzinnig: bij mij op school vroeger werd ook niet elke dag vlees en patatten geserveerd. Zo waren er dagen waarop er spaghetti, goulash of af en toe een oosterse schotel op het menu stond. Als er dan iets bijzat dat je echt niet lustte, dan at je boterhammen.
Nee Steve , zo werkt het niet..er worden in openbare instellingen in het beste geval voor 'erkende' minderheden alternatieven verplicht...zoals 'alternatieve' toegangswegen voor mindervaliden bv.

@Steve: ik ging in de middeleeuwen naar school, toen de borden daar nog aan de muur hingen....de eerste bereide maaltijd op verplaatsing voor mij was een veldkeuken bij het ABL

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 8 september 2011 om 20:16.
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be