Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 september 2021, 17:46   #1
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.806
Standaard Nederlands kennen is niet verplicht om Belg te worden in Vlaanderen

Hendrik Verroken schreef op facebook


"J'HABITE ANTWERPEN ET JE VEUX DEVENIR BELGE."

"Om in Frankrijk de Franse nationaliteit te verkrijgen moet je onder andere de Marseillaise kunnen zingen en aantonen dat je Frans kunt spreken.

En hoe zit dat in Vlaanderen?

Als je in Vlaanderen de Belgische nationaliteit aanvraagt kan je dit al na 3 jaar dat je er hebt gewoond,
de Vlaamse Leeuw moet je niet kunnen zingen en je moet zelfs niet aantonen dat je het Nederlands onder de knie hebt want alleen Frans spreken is voldoende zelfs al woon je in Vlaanderen.

Dit met dank aan de Belgische wetgeving betreffende de nationaliteitsverwerving.

N-VA heeft ooit gepoogd om in Vlaanderen de kennis van het Nederlands als vereiste wettelijk vast te laten leggen maar zou hierbij op een 'njet' van onder andere de MR gebotst zijn. "

Deze wet zou dringend aangepast moeten worden.
Wie in Vlaanderen woont zou Nederlands moeten kennen ,
alvorens hij of zij Belg kan worden."

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 12 september 2021 om 18:03.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 19:25   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Hendrik Verroken schreef op facebook


"J'HABITE ANTWERPEN ET JE VEUX DEVENIR BELGE."

"Om in Frankrijk de Franse nationaliteit te verkrijgen moet je onder andere de Marseillaise kunnen zingen en aantonen dat je Frans kunt spreken.

En hoe zit dat in Vlaanderen?

Als je in Vlaanderen de Belgische nationaliteit aanvraagt kan je dit al na 3 jaar dat je er hebt gewoond,
de Vlaamse Leeuw moet je niet kunnen zingen en je moet zelfs niet aantonen dat je het Nederlands onder de knie hebt want alleen Frans spreken is voldoende zelfs al woon je in Vlaanderen.

Dit met dank aan de Belgische wetgeving betreffende de nationaliteitsverwerving.

N-VA heeft ooit gepoogd om in Vlaanderen de kennis van het Nederlands als vereiste wettelijk vast te laten leggen maar zou hierbij op een 'njet' van onder andere de MR gebotst zijn. "

Deze wet zou dringend aangepast moeten worden.
Wie in Vlaanderen woont zou Nederlands moeten kennen ,
alvorens hij of zij Belg kan worden."
Je kan niet verwachten de inwijkelingen de Vlaamse leeuw zingen pure folklore is dat.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 20:16   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Je kan niet verwachten de inwijkelingen de Vlaamse leeuw zingen pure folklore is dat.

Dat geld evengoed voor de Brabançon.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 20:21   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Hendrik Verroken schreef op facebook


"J'HABITE ANTWERPEN ET JE VEUX DEVENIR BELGE."

"Om in Frankrijk de Franse nationaliteit te verkrijgen moet je onder andere de Marseillaise kunnen zingen en aantonen dat je Frans kunt spreken.

En hoe zit dat in Vlaanderen?

Als je in Vlaanderen de Belgische nationaliteit aanvraagt kan je dit al na 3 jaar dat je er hebt gewoond,
de Vlaamse Leeuw moet je niet kunnen zingen en je moet zelfs niet aantonen dat je het Nederlands onder de knie hebt want alleen Frans spreken is voldoende zelfs al woon je in Vlaanderen.

Dit met dank aan de Belgische wetgeving betreffende de nationaliteitsverwerving.

N-VA heeft ooit gepoogd om in Vlaanderen de kennis van het Nederlands als vereiste wettelijk vast te laten leggen maar zou hierbij op een 'njet' van onder andere de MR gebotst zijn. "

Deze wet zou dringend aangepast moeten worden.
Wie in Vlaanderen woont zou Nederlands moeten kennen ,
alvorens hij of zij Belg kan worden."
Je vraagt de Belgische nationaliteit aan in België en niet in Vlaanderen of Wallonië.

En om just te zijn zou men dan Nederlands, Frans én Duits moeten spreken en le Chant des Wallons moeten kunnun zingen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 20:41   #5
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Je kan niet verwachten de inwijkelingen de Vlaamse leeuw zingen pure folklore is dat.
Maar Nederlands kennen ,zou zeker een eis moeten zijn om Belg te kunnen worden.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 20:42   #6
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je vraagt de Belgische nationaliteit aan in België en niet in Vlaanderen of Wallonië.

En om just te zijn zou men dan Nederlands, Frans én Duits moeten spreken en le Chant des Wallons moeten kunnun zingen.
Wie in Vlaanderen komt wonen zou Nederlands moeten kennen.
Wie in Wallonië komt wonen zou Frans moeten kennen.
Zo simpel is dat.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 21:56   #7
WYSIWYG
Minister-President
 
Geregistreerd: 21 mei 2021
Berichten: 4.769
Standaard

Er wordt door Belgisch-nationalisten nog altijd niet begrepen dat 2/3 van de Belgische bevolking Nederlands spreekt en N ederlands bijgevolg de eerste taal zou moeten zijn voor een buitenlander om te leren als hij Belg wil worden. Kwestie van redelijkheid en logica.
__________________
Citaat:
België geïllustreerd Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 21:58   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Wie in Vlaanderen komt wonen zou Nederlands moeten kennen.
Wie in Wallonië komt wonen zou Frans moeten kennen.
Zo simpel is dat.
Zou Sarie Marijs ook meetellen?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 07:40   #9
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dat geld evengoed voor de Brabançon.
Ik denk dat minder dan 1% van de bevolking daar 2 zinnen van kent.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 08:05   #10
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Er wordt door Belgisch-nationalisten nog altijd niet begrepen dat 2/3 van de Belgische bevolking Nederlands spreekt en N ederlands bijgevolg de eerste taal zou moeten zijn voor een buitenlander om te leren als hij Belg wil worden. Kwestie van redelijkheid en logica.
Ik weet zo niet, logischer lijkt me dat je de taal leert van de gemeenschap waar je je gaat vestigen.
Eisen Nederlands te leren als iemand zich gaat wonen in de Ardennen lijkt mij eerder een ideologische factor te zijn.
Voorbeeld voor iemand die vanuit de VS naar Mons gaat wonen om er in het datacenter van Google te gaan werken.
Zelfde voor Frans wanneer iemand in Gent wonen.
Maar dat is praktisch gezien, want nationalisme, Vlaams of Belgisch, interesseert me dan ook geen fluit.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 08:11   #11
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zou Sarie Marijs ook meetellen?
Als je burger van Zuid-Afrika wil worden , dan telt dat inderdaad mee.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 08:16   #12
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Ik weet zo niet, logischer lijkt me dat je de taal leert van de gemeenschap waar je je gaat vestigen.
Eisen Nederlands te leren als iemand zich gaat wonen in de Ardennen lijkt mij eerder een ideologische factor te zijn.
Voorbeeld voor iemand die vanuit de VS naar Mons gaat wonen om er in het datacenter van Google te gaan werken.
Zelfde voor Frans wanneer iemand in Gent wonen.
Maar dat is praktisch gezien, want nationalisme, Vlaams of Belgisch, interesseert me dan ook geen fluit.
Het is inderdaad een win -win situatie voor de nieuwe inburger en voor zijn nieuwe mede-burgers dat hij de taal van zijn nieuwe gemeenschap spreekt.

De taal van een andere gemeenschap spreken ,is niet voldoende want dat zal de inburgering niet bevorderen ,integendeel.

Daarom ook dat Frans niet kan als inburgeringstaal in Vlaanderen.
Die slechte wet zou dringend vervangen moeten worden.

Wie geen Nederlands spreekt ,kan geen Belg worden in Vlaanderen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 08:24   #13
WYSIWYG
Minister-President
 
Geregistreerd: 21 mei 2021
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Ik weet zo niet, logischer lijkt me dat je de taal leert van de gemeenschap waar je je gaat vestigen.
Eisen Nederlands te leren als iemand zich gaat wonen in de Ardennen lijkt mij eerder een ideologische factor te zijn.
Voorbeeld voor iemand die vanuit de VS naar Mons gaat wonen om er in het datacenter van Google te gaan werken.
Zelfde voor Frans wanneer iemand in Gent wonen.
Maar dat is praktisch gezien, want nationalisme, Vlaams of Belgisch, interesseert me dan ook geen fluit.
Eigenlijk bevestigt u - ongewild - mijn stelling ofschoon u ze verkeerd interpreteert. In België heeft men 2 kansen op 3vom met een Nederlandstalige in contact te komen. Bovendien concentreert het grootste deel van de economische bedrijvigheid zich in het Nederlandstalige gedeelte terwijl in het franstaligedeel er een overaantal is van jobs in de overheidsadministratie. . Dus is de statistische kans om bij Nederlandstalige collega's terecht te komen ongeveer 70% tot 75%.
Het spreekt voor zich dat iemand die in Aarlen terechtkomt meer kans heeft op franstalige collega's bij het zoeken naar een job.
Maar iemand die in Ronse of Herstappe of zelfs in Waremme of Jodoigne of terechtkomt zal statistisch gezien vlugger in het Nederlandstalige bedrijfsleven een job vinden dan in het franstalige.
__________________
Citaat:
België geïllustreerd Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 08:40   #14
lancalot
Burgemeester
 
lancalot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2021
Berichten: 567
Standaard

Er is iets scheefs aan uw redenering.
Ik vraag aan om Belg te worden als Franstalige en woon op dat moment in Namen.
Na de administratieve rompslomp verhuis ik naar Antwerpen.
Moet ik dan mijn aanvraag opnieuw doen ?

Totaal niet praktsich he.
Al lijkt het mij logisch om de taal te spreken van de plaats waar men zich vestigt. Beheerst men die niet dan lijkt het me zinvol om daar lessen voor te gaan volgen.

Laatst gewijzigd door lancalot : 13 september 2021 om 08:40.
lancalot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 08:46   #15
WYSIWYG
Minister-President
 
Geregistreerd: 21 mei 2021
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lancalot Bekijk bericht
Er is iets scheefs aan uw redenering.
Ik vraag aan om Belg te worden als Franstalige en woon op dat moment in Namen.
Na de administratieve rompslomp verhuis ik naar Antwerpen.
Moet ik dan mijn aanvraag opnieuw doen ?

Totaal niet praktsich he.
Al lijkt het mij logisch om de taal te spreken van de plaats waar men zich vestigt. Beheerst men die niet dan lijkt het me zinvol om daar lessen voor te gaan volgen.
Het is belangrijk dat men weet dat men als Nederlandstalige in het bedrijfsleven veel meer kansen heeft op een job in het bedrijfsleven als men naar België komt. België wordt echter in het buitenland nog steeds als een franstalig land verkocht, ook door de overheid.
Als u als franstalige solliciteert in het Nederlandstalige gedeelte spreekt het voor zich dat u de taal van de werkplek beheerst.
__________________
Citaat:
België geïllustreerd Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 08:48   #16
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

https://www.agii.be/thema/nationalit...-in-aanmerking

De regels om Belgische nationaliteit te verwerven in Vlaanderen zijn ietsje strenger dan gealludeerd in het openingsbericht van deze draad.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 08:56   #17
WYSIWYG
Minister-President
 
Geregistreerd: 21 mei 2021
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
https://www.agii.be/thema/nationalit...-in-aanmerking

De regels om Belgische nationaliteit te verwerven in Vlaanderen zijn ietsje strenger dan gealludeerd in het openingsbericht van deze draad.
Maar nergens staat dat u om in Vlaanderen als Belg genaturaliseerd te worden dat,u de Nederlandse taal machtig moet zijn.
__________________
Citaat:
België geïllustreerd Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 08:56   #18
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je vraagt de Belgische nationaliteit aan in België en niet in Vlaanderen of Wallonië.

En om just te zijn zou men dan Nederlands, Frans én Duits moeten spreken en le Chant des Wallons moeten kunnun zingen.
...en slagen in de praktijktest : witloof met hesp en kaassaus klaarmaken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 08:56   #19
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zou Sarie Marijs ook meetellen?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 08:58   #20
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Het is eigenlijk Sarie Marais, maar kom. Erg veelvoorkomende naam onder Afrikaners, van Frans-Hugenootse origine.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be