Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Anke Van dermeersch (Vlaams Blok) - 24 tot 30 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Anke Van dermeersch (Vlaams Blok) - 24 tot 30 mei "Vroeger Miss België. Eerste politieke stappen bij de VLD. Daarna een overstap naar het Vlaams Blok, waarvoor ze een mandaat waarneemt als senator. Zij steunt de lijst met 18de effectieve plaats voor het Vlaams Parlement." - Maarten Malaise

 
 
Discussietools
Oud 24 mei 2004, 15:27   #1
Jorge
Gouverneur
 
Jorge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2003
Locatie: Londerzeel
Berichten: 1.364
Standaard

Toen vorige week Vera aan de beurt was, kreeg zij enkele vragen over Groen rechts...in mijn ogen moeilijk combineerbaar...maar misschien zie jij dit anders. Is het ideëengoed van groenen & (extreem) rechts verenigbaar?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Jorge
Jorge is offline  
Oud 24 mei 2004, 15:59   #2
muys
Parlementsvoorzitter
 
muys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 2.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorge
Toen vorige week Vera aan de beurt was, kreeg zij enkele vragen over Groen rechts...in mijn ogen moeilijk combineerbaar...maar misschien zie jij dit anders. Is het ideëengoed van groenen & (extreem) rechts verenigbaar?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Jorge
ik zou de vraag eerder andersom stellen, volgens mij past groen zeker en vast bij rechts, aangezien het beide conservatieve stromingen zijn. groen past echter overduidelijk niet bij links, aangezien de sociale pilaar van groen! overduidelijk de ecologische pilaar tegenspreekt.
__________________
Daar is een Belgische koning
Veel Belgische vertoning
Een Belgische vlag, een Belgisch lied
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline  
Oud 24 mei 2004, 16:02   #3
Anke Van dermeersch
Vreemdeling
 
Anke Van dermeersch's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2004
Berichten: 26
Standaard

Ik ben persoonlijk erg begaan met het leefmilieu voor mezelf en de mensen rondom me, maar ook zeer zeker voor de toekomstige generaties. Dit weegt dan ook door in mijn beslissingen en standpunten. Ongeacht of men milieu- en gezondheidsthema's systematisch bij groen rangschikt of niet, ik zal mij blijven inzetten voor een leefbare omgeving.
Mijns inziens is de voornaamste fout van groen - links dat zij zich te veel focussen op dit milieuthema en daarbij andere evenzeer belangrijke aspecten van de samenleving uit het oog verliezen zoals werkgelegenheid, economische groei, zieken- en gehandicaptenzorg, ....
Anke Van dermeersch is offline  
Oud 24 mei 2004, 17:03   #4
tool2kil
Lokaal Raadslid
 
tool2kil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Mortsel
Berichten: 320
Standaard

Tja ik denk dat elke partij wel voorstander is voor meer groen (wie is daar nu tegen?). Vraag is alleen hoe prioritair het is. De VLD is bijv. best voor een paar bomen... op een bedrijfsterrein.
__________________
De jongen uit het groene Mortsel
The one and only motherfucker from hell.
tool2kil is offline  
Oud 26 mei 2004, 19:42   #5
groen rechts
Schepen
 
groen rechts's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 428
Standaard

"Mijns inziens is de voornaamste fout van groen - links dat zij zich te veel focussen op dit milieuthema en daarbij andere evenzeer belangrijke aspecten van de samenleving uit het oog verliezen zoals werkgelegenheid, economische groei, zieken- en gehandicaptenzorg"


Persoonlijk vind ik een focus op "dit milieuthema" niet verkeerd....

Ik stoor me meer aan de multikul-obsessie van groen! (vreselijk dat schreeuwerige uitroepteken)

Ik denk dat werkgelegenheid, economische groei en milieu hand in hand kunnen gaan, mist men voor kleine streekgebonden bedrijven opteerd uiteraard, en niet voor multiationale ondernemingen of grote fabrieken
groen rechts is offline  
Oud 26 mei 2004, 20:56   #6
Krulle
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Berichten: 30
Standaard

Als je de multinationals achterwege laat, dan neig je weer naar de middeleeuwen toe! (niet persoonlijk opvatten hoor) Multinationals zorgen voor heel wat werkgelegenheid en vernieuwing. Dit zijn zuivere buitenlandse investeringen in België. Dit mogen we niet verliezen!

Stel nu dat je het bedrijf Coca-Cola uit België buitenpest. Gevolgen:

1/ Sluiting van alle productie-eenheden (meer werkloosheid)
2/ Stijging van de prijzen van Coca-Cola producten (vervoerskosten)
Krulle is offline  
Oud 27 mei 2004, 01:10   #7
kricke
Vreemdeling
 
kricke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2004
Locatie: Mechelen
Berichten: 13
Standaard

Anke, wat zou jij concreet doen voor de sociale zekerheid?

Is dit prioritair of niet?

Alvast bedankt.
__________________
kricke is offline  
Oud 27 mei 2004, 11:29   #8
Jorge
Gouverneur
 
Jorge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2003
Locatie: Londerzeel
Berichten: 1.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Krulle
Als je de multinationals achterwege laat, dan neig je weer naar de middeleeuwen toe! (niet persoonlijk opvatten hoor) Multinationals zorgen voor heel wat werkgelegenheid en vernieuwing. Dit zijn zuivere buitenlandse investeringen in België. Dit mogen we niet verliezen!
Effe ter verduidelijking: 83% van de werkgelegenheid wordt gecreëerd door KMO's.

Citaat:
Stel nu dat je het bedrijf Coca-Cola uit België buitenpest. Gevolgen:

1/ Sluiting van alle productie-eenheden (meer werkloosheid)
2/ Stijging van de prijzen van Coca-Cola producten (vervoerskosten)
Je pest natuurlijk geen bedrijven buiten & neen wij zijn niet tegen alle multinationals. Maar onze focus ligt inderdaad wél op KMO's & wij gaan NIET plat op onze buik voor multinationals zoals bvb het Vlaams Blok. DHL heeft een heel eisenpakket dat ze voorleggen aan de regering, wordt dit niet ingewilligd dan zijn ze weg (naar bvb Duitsland), gaat de regering hier wél op in dan sluiten ze een vestiging in Parijs & laten deze overkomen. Maw multinationals vestigen zich waar ze de beste voorwaarden krijgen & zetten zo telkens regeringen onder druk, als ze hun bonus hebben verzilverd zijn ze weer weg. Daar gaan wij tegen in. Ook wil ik niet later al mijn boodschappen doen in 1 groot warenhuis (zoals bvb in de Vs). Gek dat de VLD bvb voor het afschaffen van de sluitingsdag is & voor een grotere koopjes-periode. Zo'n maatregelen nekken de kleine zelfstandige, die niet zal verhuizen & voor duurzame jobs zorgt.

Ivm ecologie treed ik groen rechts bij economie & ecologie kunnen best hand in hand gaan. Sterker nog daar zit dé technologie & werkgelegenheid van de toekomst.

Uit het antwoord van Anke kan ik afleiden dat ze (zoals alle ander partijen) zegt dat ze héél erg begaan is met milieu maar als het puntje bij 't paaltje komt ze andere zaken belangrijker vind. (dezelfde houding dus als DHL, wanneer dit dossier HOT was, stond het Vl-Blok mee op de barricades maar amper enkele maanden verder vergeten ze de Vlamingen in de ring & vinden ze werkgelegenheid belangrijker, sterker nog pleiten ze voor een uitbreiding van de nachtvluchten).

Dat je Groen! verwijt 'werkgelegenheid & economische groei' te veel uit het oog verliezen...daar kan ik nog inkomen, wij zijn dan ook voor een economie die er in de eerste plaats is voor de mensen & niet omgekeerd.
Dat we de ziekten- & gehandicaptenzorg uit het oog verliezen, vind ik ronduit belachelijk...onze belangrijkste thema's zijn net het milieu & daaraan gekoppeld gezondheid.
Jorge is offline  
Oud 27 mei 2004, 11:51   #9
Krulle
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Berichten: 30
Standaard

Je pest natuurlijk geen bedrijven buiten & neen wij zijn niet tegen alle multinationals.

Mulinationals denken der wel anders over!
Krulle is offline  
Oud 27 mei 2004, 11:57   #10
muys
Parlementsvoorzitter
 
muys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 2.468
Standaard

[quote="Jorge"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Krulle
Als je de multinationals achterwege laat, dan neig je weer naar de middeleeuwen toe! (niet persoonlijk opvatten hoor) Multinationals zorgen voor heel wat werkgelegenheid en vernieuwing. Dit zijn zuivere buitenlandse investeringen in België. Dit mogen we niet verliezen!
Effe ter verduidelijking: 83% van de werkgelegenheid wordt gecreëerd door KMO's. [quote]

dit is totaal incorrect : 90% van de belgische prive bedrijven zijn KMO s maar zij staan slechts in voor 40% van de prive werkgelegenheid

bron : structuur en werking van de belgische economie, prof dr G Allaert
__________________
Daar is een Belgische koning
Veel Belgische vertoning
Een Belgische vlag, een Belgisch lied
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline  
Oud 27 mei 2004, 12:01   #11
Krulle
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Berichten: 30
Standaard

En hoeveel van die KMO's werken er voor multinationals? Da staat er niet bij é! Daar zit de catch. Want multinationals hebben veel toeleveranciers die dikwijls KMO's zijn
Krulle is offline  
Oud 27 mei 2004, 18:23   #12
URIGUNG
Vreemdeling
 
URIGUNG's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 27
Standaard

Vooreerst wou ik de politici gelukwensen met het feit
dat zij normale mensen hier in de gelegenheid stellen
hen min of meer persoonlijk te benaderen.

Verrassend doch lovenswaardig !

Wat "Groen Rechts" betreft, tja. Laat ik eerst stellen
dat het óvergrote deel van de Vlaams Blok kiezers
weinig of geen boodschap heeft aan nationalistische
verkondigingen, radicaal abortus-verbod of andere
regressieve standpunten.

Zij hebben gewoon een gezonde AFKEER van alles wat
wat naar sharia stinkt en willen hun kinderen, vrouwen
en ouderen terug veilig (alleen) naar de slager om de
hoek kunnen laten gaan, zonder aldus voor rascist te
worden uitgescholden. Daarbij ben ik zo vrij even de
bedenking te maken of "rascist" nog wel als een belediging
dan eerder als een compliment dient te worden aanzien ?

Voorts heeft die aanzienlijke bevolkingsgroep er meer
dan genoeg van genegeerd te worden en lijdzaam te
moeten toezien hoe een democratie -in de goorste
ellende door voorouders tot stand gebracht- van
binnenuit wordt vernietigd door een stelletje naïevelingen
dat is blijven steken in Marxistisch-Leninistisch geleuter
uit een ver vervlogen studententijd.

Neem van mij gerust aan : als we "rechts" zijn is dat
niet omdat we zwarte combat-boots door de straten
willen zien marcheren maar uit zelfbehoud. En in een
proper bos wandelen of in een niet-giftige rivier zwemmen
doen we even graag als trouwen met iemand van het
ándere geslacht ...

De stemmers op "Groen/Rood-Links" kunnen fier zijn
op hun verwezenlijkingen. Moesten de stichters van
hun partijen nu kunnen zien in welke gedrochten hun
geesteskinderen zijn ontaard, en tot heil van welke
monsters ze dienen, dan draaiden ze zich beslist om in hun graf ...

Grtz, URIGUNG
[email protected]
URIGUNG is offline  
Oud 4 juni 2004, 20:08   #13
aquarius
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 12 mei 2004
Berichten: 2
Standaard

Vroeger was ik Agalev kiezer, in de tijd dat Luc Versteylen nog de partij bezielde. Mijn perceptie rond de groene beweging was onmiskenbaar dat zij zich op het zachtrechtse spectrum bevond. Zij was jong, fris, pittig. In feite is zij een kind van de christendemocratie. Sedert de partij echter werd gegijzeld door wat we zonder overdrijven rode terroristen kunnen noemen, is de partij drastisch naar links opgeschoven zelfs nog voorbij de SPA. Meer dan omwille van het groene gedachtengoed is de partij zich gaan interesseren voor het versoepelen van de rechtspraak waardoor de criminaliteit tot ongekende hoogten is gestegen. Meer dan dat is zij zich gaan interesseren voor het verspreiden van de islam, een overtuiging die volgens mij de laatste religieuze dictatuur op aarde belichaamt. Het spreekt dan ook vanzelf dat ik met mijn nog versterkte groene overtuiging in al zijn facetten, met inbegrip van een totale new age levensfilosofie, uiteraard geen klankbord meer vind in de nieuwe partij Groen! Het kan ongeloofwaardig klinken, maar ik ben nu sympathisant van de tweedegroenste partij in Vlaanderen die ik ken, namelijk het Vlaams Blok, die het groene gedachtengoed nog wel benadert vanuit zijn rechtse bakermat en die bovendien als geen ander duidelijk onderscheid kan maken tussen allochtonen die onze verdraagzaamheid verdienen en anderen die deze niet verdienen doch veeleer een biezonder grote bedreiging vormen voor de vrije wereld.
aquarius is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be