Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juli 2020, 09:14   #101
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Als ik die vermenigvuldig met 10, kom ik op 1125 en 87 per 100 000 inwoners.
Dat terwijl ik op 0.01125% en 0.0087% kom.
0,01125 % van wat?
0,0087 % van wat?
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 09:40   #102
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Omdat oversterftes gerekend worden per jaar omdat er jaarlijkse seizoenen zijn voor ziektes.
Juist, maar die worden ook meegerekend in de gemiddelden per maand. Maw de momentane oversterfte in, zeg maar, de maand april is het verschil tussen de oversterfte in deze april, vergeleken met de gemiddelde sterfte in andere aprillen van andere jaren, gemiddeld genomen. Dat is even relevant, he.

Citaat:
Na de oversterfte komt een periode van ondersterfte die ook toe te schrijven is aan corona.
Juist, als je over 100 jaar rekent, is er nooit oversterfte. Iedereen gaat 100% dood, nooit de minste variatie op. Op elke momentane oversterfte volgt ALTIJD een PERFECT COMPENSERENDE ondersterfte.

Nee, je kan niet ontkennen dat er wel degelijk een daadwerkelijke echte oversterfte is geweest door corona, en die draait in Belgie effectief rond de 10 000 doden.

Citaat:
Je mag niet enkel optellen, de corona pandemie loopt nog steeds dus ondersterfte moet je dan ook aftrekken. Het werkt aan beide kanten.
Nee, want zoals ik al stelde: op voldoende lange termijn wordt elke oversterfte altijd perfect gecompenseerd, omdat uiteindelijk iedereen sterft. Iedereen die nu door oorzaak X gestorven is, en anders binnen Y maanden of jaren zou gestorven zijn zonder oorzaak X, gaat een ondersterfte veroozaken binnen Y maanden.

Het is interessanter te kijken naar het aantal vernietigde levensjaren door corona, maar dat het wel degelijk mensen gedood heeft, rond de 10 000, is moeilijk te ontkennen, en moet ook niet ontkend worden, om de nutteloosheid of ongepastheid van maatregelen aan te kaarten.

Citaat:
Was er nu geen Corona dan hadden we meer griep doden of longontstekingen. Het is allemaal verbonden met elkaar en daarom is de jaarlijkse oversterfte vergelijking een goeie indicator om te kijken hoe erg die pandemie nu echt was.
Ik zie niet goed in waarom er meer griep of longontsteking zou moeten zijn zonder corona. Tenzij je wil zeggen dat door de maatregelen, we ook griep tegengehouden zouden hebben of zo.

Corona heeft wel degelijk volk gedood. Maar bijlange niet genoeg om al die drukte over te maken. Nog niet eens een promille van de bevolking.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 09:55   #103
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.956
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht


10 000 doden.

Corona heeft wel degelijk volk gedood. Maar bijlange niet genoeg om al die drukte over te maken. Nog niet eens een promille van de bevolking.
Bij die 1 promille zijn er geen naaste familieleden van jou ?
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 10:01   #104
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Bij die 1 promille zijn er geen naaste familieleden van jou ?
Heeft niet het minste belang. Statistisch gezien zou dat het geval beginnen worden mocht ik een familie beschouwen van 1000 mensen of zo, natuurlijk.

Ik heb familieleden die dood gegaan zijn door verschillende zaken. Ik heb niet geweten dat men 11 miljoen burgers lastig gevallen heeft voor een van die oorzaken. Een corona dode is niet meer waard dan een andere dode he.

Dat familie leden dood gaan hoort bij de aard der dingen he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 15 juli 2020 om 10:02.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 10:19   #105
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Juist, als je over 100 jaar rekent, is er nooit oversterfte. Iedereen gaat 100% dood, nooit de minste variatie op. Op elke momentane oversterfte volgt ALTIJD een PERFECT COMPENSERENDE ondersterfte.

Nee, je kan niet ontkennen dat er wel degelijk een daadwerkelijke echte oversterfte is geweest door corona, en die draait in Belgie effectief rond de 10 000 doden.
Dan kun je rekenen per uur of per dag. Er zijn jaarlijks terugkerende schommelingen omdat er nu eenmaal seizoenen zijn die invloed hebben op de sterftegraad. Een jaar is niet per toeval een jaar, daarom dat het zo'n ideaal vergelijkpunt is die gebruikt wordt over heel de wereld.

Ook de medische wereld kijkt naar extra kwalitatieve levensjaren als ze bekijken of een behandeling nog nut heeft volgens de kostprijs.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 10:43   #106
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Dan kun je rekenen per uur of per dag. Er zijn jaarlijks terugkerende schommelingen omdat er nu eenmaal seizoenen zijn die invloed hebben op de sterftegraad.
Juist, maar als je vergelijkt met dezelfde periodes uit andere jaren, kom je wel uit op momentaan zinvolle cijfers. En ja, je zou kunnen rekenen per uur of per dag, dat zou nog beter zijn, ware het niet dat het dan zodanig kleine getallen worden dat de statistische fout daarop te groot wordt.

In Belgie zijn er ongeveer 110 000 overlijdens per jaar, en hoewel het dus van maand tot maand verschilt, geeft ons dat ongeveer 10 000 doden per maand. Daarop is de standaard afwijking dus 100, ofte 1%. Maw, je kan dan afwijkingen ter grootte van 5% of zo beginnen waarnemen, die zijn statistisch geen fluctuaties meer.

Als je per dag zou rekenen, komen we maar aan 300 doden per dag. Daarop is de standaard afwijking (de vierkantswortel dus) ongeveer 17. Dat wil zeggen dat je variaties van 20% al niet gemakkelijk meer kan onderscheiden van statistische fluctuaties. Per uur zouden we ongeveer 12 doden hebben. Het spreekt vanzelf dat we daar een factor 2 nog als een fluctuatie zouden kunnen beschouwen.

Dus maandelijks of wekelijks is nog goed te doen, daaronder worden de getallen te klein.

En op maandelijkse en wekelijkse schaal was corona zonder twijfel aanwezig.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Hieruit zien we dat de excess dodencijfers ongeveer 2 keer zo erg geweest zijn als in 2018. Het lijkt dus dat we een "dubbele zware griep" gehad hebben.

Ja, natuurlijk gaan we een ondershoot krijgen van ondersterfte, maar dat is normaal. Mensen die door corona eerder dood gegaan zijn dan "normaal" zullen uiteraard een ondershoot veroorzaken wanneer ze "normaal" hadden moeten doodgaan.

Laatst gewijzigd door patrickve : 15 juli 2020 om 10:51.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 10:59   #107
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Ik zie niet goed in waarom er meer griep of longontsteking zou moeten zijn zonder corona. Tenzij je wil zeggen dat door de maatregelen, we ook griep tegengehouden zouden hebben of zo.

Corona heeft wel degelijk volk gedood. Maar bijlange niet genoeg om al die drukte over te maken. Nog niet eens een promille van de bevolking.
Als de overdracht van griep gelijkaardig is als corona (of andersom) gaan genomen maatregelen die en effect hebben op de ene natuurlijk ook effect hebben op de andere.
Dus voor WZC's kan het vermijden van superspread voorwaarden en betere hygiëne waaronder mondmaskers ook een behoorlijk positief effect hebben bij een griepepidemie.

Dit is uiteraard niet echt nieuws want dit is eigenlijk al jaren gekend, zeker als je de kennis uit verschillende technische takken zou samenleggen.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 11:10   #108
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.956
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Heeft niet het minste belang. Statistisch gezien zou dat het geval beginnen worden mocht ik een familie beschouwen van 1000 mensen of zo, natuurlijk.

Ik heb familieleden die dood gegaan zijn door verschillende zaken. Ik heb niet geweten dat men 11 miljoen burgers lastig gevallen heeft voor een van die oorzaken. Een corona dode is niet meer waard dan een andere dode he.

Dat familie leden dood gaan hoort bij de aard der dingen he.
Juist maar indien je vrouw of een van je kinderen overlijdt door corona: en dan ?
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 11:43   #109
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Juist maar indien je vrouw of een van je kinderen overlijdt door corona: en dan ?
Dan zijn ze dood, daar valt dan toch niets meer aan te veranderen.

Alle die honderdduizenden kinderen die elk jaar door ziekte en honger sterven daar steek jij toch ook geen poot voor uit.

Hoe zwaar valt dat op uw hoog moreel besef dat je probeert ons voor te houden.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 11:43   #110
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Juist maar indien je vrouw of een van je kinderen overlijdt door corona: en dan ?
Verkoudheden en griep zijn vele malen dodelijker voor kinderen, en dan?
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 11:54   #111
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Juist, maar als je vergelijkt met dezelfde periodes uit andere jaren, kom je wel uit op momentaan zinvolle cijfers. En ja, je zou kunnen rekenen per uur of per dag, dat zou nog beter zijn, ware het niet dat het dan zodanig kleine getallen worden dat de statistische fout daarop te groot wordt.

In Belgie zijn er ongeveer 110 000 overlijdens per jaar, en hoewel het dus van maand tot maand verschilt, geeft ons dat ongeveer 10 000 doden per maand. Daarop is de standaard afwijking dus 100, ofte 1%. Maw, je kan dan afwijkingen ter grootte van 5% of zo beginnen waarnemen, die zijn statistisch geen fluctuaties meer.

Als je per dag zou rekenen, komen we maar aan 300 doden per dag. Daarop is de standaard afwijking (de vierkantswortel dus) ongeveer 17. Dat wil zeggen dat je variaties van 20% al niet gemakkelijk meer kan onderscheiden van statistische fluctuaties. Per uur zouden we ongeveer 12 doden hebben. Het spreekt vanzelf dat we daar een factor 2 nog als een fluctuatie zouden kunnen beschouwen.

Dus maandelijks of wekelijks is nog goed te doen, daaronder worden de getallen te klein.

En op maandelijkse en wekelijkse schaal was corona zonder twijfel aanwezig.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Hieruit zien we dat de excess dodencijfers ongeveer 2 keer zo erg geweest zijn als in 2018. Het lijkt dus dat we een "dubbele zware griep" gehad hebben.

Ja, natuurlijk gaan we een ondershoot krijgen van ondersterfte, maar dat is normaal. Mensen die door corona eerder dood gegaan zijn dan "normaal" zullen uiteraard een ondershoot veroorzaken wanneer ze "normaal" hadden moeten doodgaan.
Hoe dan ook moet je afvlakken om aan zinvolle getallen te komen en een jaar is psychologisch een goede periode. Het omvat de seizoenen om te vergelijken en als persoon ga je geen extreme uitgaven doen om minder dan een jaar langer te kunnen leven, de medische sector doet dat ook niet.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 11:59   #112
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Juist maar indien je vrouw of een van je kinderen overlijdt door corona: en dan ?
Lig jij er wakker van dat één van mijn kinderen zwaar invalide is?
Lig jij er wakker van dat duizenden mensen in Afrika sterven van de honger en door geweld?


En natuurlijk zal ik boos en verdrietig zijn en mij machteloos voelen bij het overlijden van een familielid.
Maar het leven gaat verder en dat overlijden mag geen invloed hebben om het leven van iemand die 2 straten verder op woont.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 12:06   #113
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Hieruit zien we dat de excess dodencijfers ongeveer 2 keer zo erg geweest zijn als in 2018. Het lijkt dus dat we een "dubbele zware griep" gehad hebben.
We hebben dan ook 2 virussen tegelijk gehad die 2 epidemiën tegelijk veroorzaakte.
En nog leuker is dat beide ook nog eens hetzelfde ziektebeeld veroorzaakte.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 15:34   #114
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Juist maar indien je vrouw of een van je kinderen overlijdt door corona: en dan ?
Zoals mochten ze dood gaan in een verkeersongeluk he. Daarvoor gaat men gans het verkeer in de wereld niet stoppen.

Maar nog beter: die maatregelen gaan zelfs niks doen, evenveel mensen gaan uiteindelijk ziek worden (tenzij mirakel vaccin...)

Laatst gewijzigd door patrickve : 15 juli 2020 om 15:38.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 15:38   #115
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Hoe dan ook moet je afvlakken om aan zinvolle getallen te komen en een jaar is psychologisch een goede periode.
Mijn punt was gewoon dat zeggen "dat zijn geen echte corona doden, want die zouden anders toch binnen tijd X van iets anders dood gegaan zijn", een argument is dat geen steek houdt, want afhankelijk van de tijdschaal die je aanwendt is dat ALTIJD het geval. Als je nu van oorzaak A sterft, dan ga je een 'ondersterfte' veroorzaken van de andere oorzaak B waar je toch zou van gestorven zijn, omdat je maar 1 keer kan sterven. Maar dat is geen argument om te zeggen dat het niet "echt" oorzaak A was.

Hoe groter de periode is waarover je "oversterfte" beschouwt, hoe minder er van is, omdat er altijd zulke compenserende ondersterfte is.

Als ik Jef dood schiet vandaag, terwijl Jef anders morgen een auto ongeluk zou hebben, dan is mijn moord vandaag de oorzaak van een ondersterfte van auto ongelukken morgen. Maar dat wil niet zeggen dat Jef "echt" aan een auto ongeluk is gestorven, en niet aan mijn moord.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 16:09   #116
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.884
Standaard

En waarom mogen wij niet sterven van corona?
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 16:18   #117
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
En waarom mogen wij niet sterven van corona?
Lekkere eerste post !

Welkom, Gunter, of...
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 16:26   #118
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.884
Standaard

Ik wil er eigenlijk zoveel over zeggen, dat ik niet weer waar te beginnen. Ik zal dan maar starten met te zeggen dat het dik mijn strot uitkomt. Niet dat de psychopaten die de wereld runnen dit in onze nek draaien, want ze zijn betrouwbaar in hun drang de baas te zijn, maar dat de wereldbevolking dit gewoon pikt...
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 16:40   #119
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.884
Standaard

ik weet niet of dit de juiste plaats is, doch ik stel me kort even voor; zelfstandig, gehuwd, 2 kinderen, veel te weinig tijd om van het leven te genieten, strikt individualistisch ingesteld, libertariër, strevend om te leven volgens het non-agressie principe, en aanhanger van de Oostenrijkse Economische school. Lezer van Von Mises, Bastiat, Rothbard, Von Bohm-bahwerk etc. Ik geloof niet dat de aarde plat is, maar ik geloof evenmin de uitleg van de Nasa waarom we nooit meer op de maan zijn geweest. Zo, dan weten jullie een beetje wie ik ben. De moderator mag deze post uiteraard verplaatsen naar waar hij thuishoort.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 17:16   #120
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
ik weet niet of dit de juiste plaats is, doch ik stel me kort even voor; zelfstandig, gehuwd, 2 kinderen, veel te weinig tijd om van het leven te genieten, strikt individualistisch ingesteld, libertariër, strevend om te leven volgens het non-agressie principe, en aanhanger van de Oostenrijkse Economische school. Lezer van Von Mises, Bastiat, Rothbard, Von Bohm-bahwerk etc. Ik geloof niet dat de aarde plat is, maar ik geloof evenmin de uitleg van de Nasa waarom we nooit meer op de maan zijn geweest. Zo, dan weten jullie een beetje wie ik ben. De moderator mag deze post uiteraard verplaatsen naar waar hij thuishoort.
Wat is die uitleg van de nasa wel misschien ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be