Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 mei 2019, 06:41   #141
LB330633
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Berichten: 73
Standaard

Omdat de discussie soms ferm afdwaalt, even herinneren waar het over ging!
PERSBERICHT: C'axent toetst christelijkheid kandidaat-politici 26 mei:
Bilzen, april/mei 2019 In de aanloop naar de verkiezingen van 26 mei toetst C’axent het C-gehalte van de kandidaten aan de hand van christelijke waarden. Verschillende politici beantwoorden al aan het profiel van C’axent.
Vijftien stellingen
Aan de kandidaten van alle politieke partijen wordt een vragenlijst voorgelegd met vijftien stellingen die C’axent, de beweging voor meer christelijke waarden in de politiek, na aan het hart liggen. Dat hangt samen met joods-christelijke waarden als verantwoordelijkheidszin, subsidiariteit, openheid, integriteit, solidariteit, rechtvaardigheid, het ecologische gezin, de waarde van menselijk leven en respect voor de scheppingsorde.
Per bestuursniveau Voor het Vlaamse (en Brusselse) beleidsniveau gaat het om de vertaling van die waarden in beleidsopties: solidariteit, voor-het-leven, duurzaamheid, godsdienstvrijheid, sociale (buurt)netwerken, jeugdpreventie, werkstatuut als sociaal middel. Voor het Belgische niveau: solidariteit, gezinsvriendelijkheid, voor-het-leven, buurtnetwerking, godsdienstvrijheid, hart om échte vluchtelingen te helpen integreren, waardig ouder worden, handhaven mensenrechten, aanpakken criminaliteit, vrede door dialoog in conflictgebieden (o.a. mensenrechtenfocus, bestaansrecht Israël,…) . Wat betreft de EU: solidariteit, voor-het-leven, subsidiariteit (geen Europese Superstaat), open voor échte vluchtelingen, menselijke waardigheid, gezinsvriendelijkheid, duurzaamheid, gewetens- en godsdienstvrijheid en vrede door dialoog in conflictgebieden.
Resultaten De resultaten kunnen worden gevolgd op de website van C’axent (www.caxent.be) Klik op: Onze kandidaten voor 2019. Naar mate 26 mei nadert zullen er meer kandidaten gescreend zijn en al dan niet aanbevolen worden. In het verleden scoorden vooral CD&V-ers, maar ook deze keer doorstaan kandidaten uit andere partijen de proef. Via de C’axentleden zullen er concrete beleidsvragen aan de politici worden voorgelegd. Voor meer informatie:
Contact: Kris Vleugels, [email protected]
LB330633 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 06:46   #142
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.547
Standaard

Je kan uw christelijk accent steken waar de zon nooit schijnt. We zijn pas, en met heel veel moeite, van onder het christelijk juk kunnen ontsnappen. Houden zo.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 06:53   #143
LB330633
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Berichten: 73
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Je kan uw christelijk accent steken waar de zon nooit schijnt. We zijn pas, en met heel veel moeite, van onder het christelijk juk kunnen ontsnappen. Houden zo.
Zoals ik al aangaf; waarom gebruikt u een vlag/logo vol christelijke symbolen, als het allemaal een 'juk' was. Wat is opgebouwd onder christelijke waarden en moraal vormt een heel groot stuk van onze westelijke beschavingen. Daar waar 'grootpolitiek' ertussen kwam werd het vaak misbruikt. Christenen aan de basis hebben veel, heel veel sociale structuren, samenwerking opgezet. Cement van de maatschappij werd het vaak genoemd. Nu zien we enkel versnippering, eenzaamheid en 'rauwheid' groeien...
LB330633 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 06:58   #144
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.547
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LB330633 Bekijk bericht
Zoals ik al aangaf; waarom gebruikt u een vlag/logo vol christelijke symbolen, als het allemaal een 'juk' was. Wat is opgebouwd onder christelijke waarden en moraal vormt een heel groot stuk van onze westelijke beschavingen. Daar waar 'grootpolitiek' ertussen kwam werd het vaak misbruikt. Christenen aan de basis hebben veel, heel veel sociale structuren, samenwerking opgezet. Cement van de maatschappij werd het vaak genoemd. Nu zien we enkel versnippering, eenzaamheid en 'rauwheid' groeien...
Dat ze ook onder leiding van die opeenvolgende kwispels in Rome massamoorden op hun geweten hebben laat je liever even weg uit uw betoog?
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 07:08   #145
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LB330633 Bekijk bericht
De sociale geschiedenis o.a. sinds industriële revolutie en de ziekenzorg, het onderwijs, de sociale samenhang (door chr. mensen/ kerkgangers zeg maar/ kerken) ontgaat u totaal.
Dat zijn voorbeelden van de verzuiling. Ik heb het over de 'core-business', met andere woorden, ga zondags eens in de kerk zien.

Citaat:
De relevantie voor vandaag? Kijk om u heen het sociale weefsel van de samenleving is naar de knoppen, mede omdat er geen vervanging is voor het oorspronkelijk christelijke weefsel... Sociologen beamen dat.
Misschien wel, misschien moeten we terug iets anders 'verzinnen' om de mensen een rad voor de ogen te draaien.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 07:09   #146
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LB330633 Bekijk bericht
Christenen aan de basis hebben veel, heel veel sociale structuren, samenwerking opgezet. Cement van de maatschappij werd het vaak genoemd.
Zoals het ACW ?

Goeie cement was die arcopar
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 07:09   #147
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dat ze ook onder leiding van die opeenvolgende kwispels in Rome massamoorden op hun geweten hebben laat je liever even weg uit uw betoog?
Jamaar, dat is niet meer relevant, je mag enkel naar de goeie dingen kijken.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 07:10   #148
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar wel, want als het ter sprake komt, werkt het ongelooflijk op de zenuwen van sommigen...
Om het met uw eigen woorden te stellen: "U hebt iets tegen vrije mening in de democratie?"
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 10:37   #149
LB330633
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Berichten: 73
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Jamaar, dat is niet meer relevant, je mag enkel naar de goeie dingen kijken.
C'axent is vanaf dag 1 niet gebonden aan een kerk... Wij vinden het -heel- onwenselijk dat een 'bisschop' o.i.d. op de stoel van de overheid gaat zitten... De scheiding van kerk en staat houdt dat ook in. Maar ook: dat de staat zich niet inmengt is wat de kerk als dan niet mag zeggen. In die zin lijkt u wel wat op een (vrijzinnige?) bisschop die probeert te bepalen hoe wij moeten denken, toch? En wat een christen al dan niet nog zou mogen zeggen, laat staan een kerk..
LB330633 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 10:40   #150
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LB330633 Bekijk bericht
C'axent is vanaf dag 1 niet gebonden aan een kerk... Wij vinden het -heel- onwenselijk dat een 'bisschop' o.i.d. op de stoel van de overheid gaat zitten... De scheiding van kerk en staat houdt dat ook in. Maar ook: dat de staat zich niet inmengt is wat de kerk als dan niet mag zeggen. In die zin lijkt u wel wat op een (vrijzinnige?) bisschop die probeert te bepalen hoe wij moeten denken, toch? En wat een christen al dan niet nog zou mogen zeggen, laat staan een kerk..
Zolang geestelijken door de overheid worden betaald, kan er van een scheiding van kerk en staat geen sprake zijn.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 10:57   #151
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LB330633 Bekijk bericht
In die zin lijkt u wel wat op een (vrijzinnige?) bisschop die probeert te bepalen hoe wij moeten denken, toch? En wat een christen al dan niet nog zou mogen zeggen, laat staan een kerk..
Allez, ik zal het nog nekeer herhalen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Allez, 't begint al. 'moeten afzweren'
En ge moet uw eigen clubje niet zo direct in de slachtofferrol steken.
Ik dacht toch dat ik had gesteld dat ik het over ALLE religies had.

Trouwens ik heb niet gezegd dat dat niet mag hé, het zijt gij die hier direct 'moeten afzweren' en 'niet mogen baseren' in de mond neemt.
Voor mijn part sticht gij een partij om te leven naar de regels van de Hobbits uit Lord of the Rings.

Maar mogen we dat nog belachelijk en archaïsch vinden ja? Gelukkig bestaat er reeds de scheiding tussen kerk en staat, hoewel een meer Frankrijk-achtig laïcisme niet zou mistaan volgens mij.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 19:17   #152
LB330633
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Berichten: 73
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Zolang geestelijken door de overheid worden betaald, kan er van een scheiding van kerk en staat geen sprake zijn.
Met scheiding van kerk en staat heeft dat niets te maken, zo lang alle (erkende) levensbeschouwingen gelijk behandeld worden. Maar van mij mag het afgebouwd worden. Maar dan wil ik zelf kunnen bepalen waar dat belastinggeld dan wel naar toe gaat...
LB330633 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 19:22   #153
LB330633
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Berichten: 73
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Allez, ik zal het nog nekeer herhalen:
Slachtofferrol? We publiceren een persbericht, worden er met 'middeleeuwse' argumenten op aangevallen, proberen dat te weerleggen met respect voor degene die vloekt en scheld - niet op dezelfde manier terug argumenteren- waar is dan die slachtofferrol?
LB330633 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 19:53   #154
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LB330633 Bekijk bericht
Slachtofferrol? We publiceren een persbericht, worden er met 'middeleeuwse' argumenten op aangevallen, proberen dat te weerleggen met respect voor degene die vloekt en scheld - niet op dezelfde manier terug argumenteren- waar is dan die slachtofferrol?

Pffft! Is dat hier nog altijd bezig? Vraag aan de politiekers wat jullie willen.
Ik ga geen vragen stellen over jullie persbericht. Want dan blijft het duren.
Slaap wel!
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 20:42   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dat ze ook onder leiding van die opeenvolgende kwispels in Rome massamoorden op hun geweten hebben laat je liever even weg uit uw betoog?
Uw repliek is toch geen antwoord op de vraag?! Als u het christendom zo veracht, waarom houdt u er dan een avatar op na met uitgesproken christelijke symboliek?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 20:44   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Dat zijn voorbeelden van de verzuiling. Ik heb het over de 'core-business', met andere woorden, ga zondags eens in de kerk zien.
De kern van het christendom is de dagdagelijkse beleving van het geloof, in woord en daad, in doen en laten. Niet die momentopname op zondag.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 20:47   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Om het met uw eigen woorden te stellen: "U hebt iets tegen vrije mening in de democratie?"
Ik stel slechts vast: het werkt op de zenuwen. En schijnbaar hindert die vaststelling u ook al, want u geeft er een betekenis aan die het totaal niet heeft. Als democraat ben ik voor vrije meningsuiting en beschouw ik me als een uitgesproken tegenstander van alle vormen van muilkorfwetten. Tegelijkertijd moet ik echter vaststellen dat sommigen heel geprikkeld reageren wanneer christenen hun visie op mens en maatschappij naar buiten brengen. Dan wordt zelfs beweerd dat er sprake is van 'opdringen' wanneer christenen hun mening te verkondigen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 20:48   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Zolang geestelijken door de overheid worden betaald, kan er van een scheiding van kerk en staat geen sprake zijn.
Scheiding van Staat en Kerk kan je op z'n Frans invullen, maar ook op de wijze van de Duitstalige wereld. In beide gevallen is er sprake van scheiding van Kerk en Staat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 20:51   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Allez, 't begint al. 'moeten afzweren'
En ge moet uw eigen clubje niet zo direct in de slachtofferrol steken.
Ik dacht toch dat ik had gesteld dat ik het over ALLE religies had.

Trouwens ik heb niet gezegd dat dat niet mag hé, het zijt gij die hier direct 'moeten afzweren' en 'niet mogen baseren' in de mond neemt.
Voor mijn part sticht gij een partij om te leven naar de regels van de Hobbits uit Lord of the Rings.

Maar mogen we dat nog belachelijk en archaïsch vinden ja? Gelukkig bestaat er reeds de scheiding tussen kerk en staat, hoewel een meer Frankrijk-achtig laïcisme niet zou mistaan volgens mij.
Natuurlijk mag u uw eigen kijk erop koesteren en zelfs uiten. De vraag is echter of er sprake is van "opdringen" wanneer christenen hun mening uiten of hun visie op bijvoorbeeld politiek weergeven. Ik lees dat hier, maar niemand is tot nu toe in staat gebleken om eens te leggen waar dat "opdringen" eigenlijk zit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 21:10   #160
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.547
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw repliek is toch geen antwoord op de vraag?! Als u het christendom zo veracht, waarom houdt u er dan een avatar op na met uitgesproken christelijke symboliek?
Wat u in mijn avatar ziet laat me volkomen koud. Als je er imaginaire vriendjes op nahoudt zie je waarschijnlijk overal en in alles christelijke symboliek. Verachten? Uw christendom van de voorbije 2000jaar is geen haar beter dan de islam van vandaag. Een misdadige religieuze sekte.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be