Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 juli 2018, 21:24   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard Akkoord om abortus uit het strafrecht te halen

Er blijkt een akkoord te zijn.
De details ken ik niet.
De bisschoppen wel. Veronderstel ik. Want ze zijn tegen.

Ik dacht nu het volgende:
een vrouw die aan een arts vraag om een abortus uit te voeren,
komt op hetzelfde neer als een man die aan een arts vraagt om een vasectomie uit te voeren.

Beide medische ingrepen zijn ingrijpend.
Onze artsen gaan - in het ene geval waar ze zonder wettelijke dreigementen met gevangenisstraffen - daar blijkbaar verantwoord mee om.

Mijn katholieke vrienden zullen het moeten toegeven: de komende situatie is beter. Ze is volwassener. Ze geeft meer vrijheid zonder verantwoordelijkheid te moeten opgeven.
Okee ja, ze zullen het niet toegeven. Het staat in een oud boekwerk. Denken ze toch. Wordt hen voorgehouden door oude celibatairen.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180703_03596066
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 3 juli 2018 om 21:25.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2018, 21:52   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
‘Het is dan geen overtreding meer in de gevallen die de wet voorziet. Het wordt een recht. Wie er vragen bij stelt of wie abortus weigert, zal zich dan moeten verantwoorden.
Ik denk dat alles blijft zoals het al is, maar dat er geen vervelende procedure meer vooraf hoeft te gaan aan een vraag voor abortus. Er hoeft geen reden meer te worden gegeven door de vrouw die om een abortus vraagt. Een abortus mag niet meer geweigerd worden omdat anderen dan de vrouw oordelen dat ze daar het recht niet voor heeft.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 3 juli 2018 om 21:53.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2018, 22:33   #3
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Kijk, ik heb niets tegen deze verandering van de wet (eigenlijk denk ik, hebben die politici niets beters te doen?), maar als ik zo een trien van de OVLD hoor janken over 'stigmatiseren', laat dan maar zitten, want dat emo gedoe in de politiek hangt echt mijn keel uit!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2018, 22:42   #4
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.830
Standaard

Moest al lang bebeurd zijn, het kon de sossen weeral niets schelen dus moesten de liberalen en NVA het dan maar doen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2018, 22:54   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Kijk, ik heb niets tegen deze verandering van de wet (eigenlijk denk ik, hebben die politici niets beters te doen?), maar als ik zo een trien van de OVLD hoor janken over 'stigmatiseren', laat dan maar zitten, want dat emo gedoe in de politiek hangt echt mijn keel uit!
Ik heb die "trien" niet bezig gezien, maar ik denk dat ik weet wat ze bedoelde met "stigmatiseren".
Ik kende een vrouw die zwanger was van haar vijfde kind. Ze kon een vijfde spruit niet aan, ook niet financieel. Ze trok naar Brussel voor een abortus want in de Limburgse katholieke ziekenhuizen wist ze al dat ze niet terecht zou kunnen voor een abortus. Maar ook in Brussel werd haar gevraagd waarom ze een abortus wilde. Ze zei dat ze het zich financieel niet kon veroorloven. Omwille van het geld dus. De vrouw werd naar huis gestuurd. Zonder abortus maar mét het gevoel dat ze een heel slecht mens was.
Haar vijfde kind werd een half jaar later geboren. Toen ik nog eens in Limburg kwam zag ik dat haar nieuw gebouwde huis te koop stond.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2018, 05:00   #6
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb die "trien" niet bezig gezien, maar ik denk dat ik weet wat ze bedoelde met "stigmatiseren".
Ik kende een vrouw die zwanger was van haar vijfde kind. Ze kon een vijfde spruit niet aan, ook niet financieel.
Haar 5e al? En ze had nog altijd niet door hoe ze dat kan vermijden??
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ze trok naar Brussel voor een abortus want in de Limburgse katholieke ziekenhuizen wist ze al dat ze niet terecht zou kunnen voor een abortus. Maar ook in Brussel werd haar gevraagd waarom ze een abortus wilde. Ze zei dat ze het zich financieel niet kon veroorloven. Omwille van het geld dus. De vrouw werd naar huis gestuurd. Zonder abortus maar mét het gevoel dat ze een heel slecht mens was.
Is dat zo? Ik denk eerder dat ze haar het gevoel hebben gegeven dat ze een dom mens was. En terecht.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Haar vijfde kind werd een half jaar later geboren. Toen ik nog eens in Limburg kwam zag ik dat haar nieuw gebouwde huis te koop stond.
En de vader? Waar is die?

Ge hebt mensen die in moeilijkheden komen door een accident, of een ziekte. En daar heb ik empathie voor, maar zwanger worden is géén ziekte of accident. Wat verwacht ge nu, dat ik zeg: oei oei oei; laten we haar niet stigmatiseren en haar gevoelens niet kwetsen!? Misschien moeten we dat net wel doen, dan gaat ze misschien niet voor een 6e!

Laatst gewijzigd door geertvdb : 4 juli 2018 om 05:01.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2018, 06:26   #7
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.820
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Haar 5e al? En ze had nog altijd niet door hoe ze dat kan vermijden??
Is dat zo? Ik denk eerder dat ze haar het gevoel hebben gegeven dat ze een dom mens was. En terecht.

En de vader? Waar is die?

Ge hebt mensen die in moeilijkheden komen door een accident, of een ziekte. En daar heb ik empathie voor, maar zwanger worden is géén ziekte of accident. Wat verwacht ge nu, dat ik zeg: oei oei oei; laten we haar niet stigmatiseren en haar gevoelens niet kwetsen!? Misschien moeten we dat net wel doen, dan gaat ze misschien niet voor een 6e!
Afgeven op Rutten en tegelijk ongewild haar gelijk bewijzen.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 4 juli 2018 om 06:46.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2018, 06:43   #8
djoebidoebidoe
Gouverneur
 
Geregistreerd: 30 augustus 2014
Locatie: Binnnen-mongolië
Berichten: 1.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht

Ge hebt mensen die in moeilijkheden komen door een accident, of een ziekte. En daar heb ik empathie voor, maar zwanger worden is géén ziekte of accident. Wat verwacht ge nu, dat ik zeg: oei oei oei; laten we haar niet stigmatiseren en haar gevoelens niet kwetsen!? Misschien moeten we dat net wel doen, dan gaat ze misschien niet voor een 6e!
En mensen die in moeilijkheden komen omdat ze dom zijn? Heb je daar geen empathie mee? Is er dan geen overheid nodig die domme mensen moet beschermen tegen zichzelf waardoor ze zichzelf én de gemeenschap geen extra geld kosten? Of vindt u dat ze maar op de blaren moeten zitten, eigen schuld dikke bult?
djoebidoebidoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2018, 06:58   #9
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.820
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djoebidoebidoe Bekijk bericht
En mensen die in moeilijkheden komen omdat ze dom zijn? Heb je daar geen empathie mee? Is er dan geen overheid nodig die domme mensen moet beschermen tegen zichzelf waardoor ze zichzelf én de gemeenschap geen extra geld kosten? Of vindt u dat ze maar op de blaren moeten zitten, eigen schuld dikke bult?
Zou hij nu ook tegen de vrijheid van voortplanting zijn omdat hij niet voor de lasten wil opdraaien van de domme mensen?
De gevolgen zijn nochtans blijvend en onomkeerbaar.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 4 juli 2018 om 07:04.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2018, 07:41   #10
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djoebidoebidoe Bekijk bericht
En mensen die in moeilijkheden komen omdat ze dom zijn? Heb je daar geen empathie mee? Is er dan geen overheid nodig die domme mensen moet beschermen tegen zichzelf waardoor ze zichzelf én de gemeenschap geen extra geld kosten? Of vindt u dat ze maar op de blaren moeten zitten, eigen schuld dikke bult?
Nogal paternalistisch, eerlijk gezegd...

Nu ja, de nieuwe wet verandert eigenlijk bijna niks aan de huidige situatie, maar iedereen kontent.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2018, 07:45   #11
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Gelukkig houden ze zich nog met de echt belangrijke zaken bezig.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2018, 08:08   #12
sepper
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Gelukkig houden ze zich nog met de echt belangrijke zaken bezig.
Ik steun je volledig. Ze zouden zich inderdaad moeten bezighouden met massale remigratie.
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2018, 08:14   #13
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Nogal paternalistisch, eerlijk gezegd...

Nu ja, de nieuwe wet verandert eigenlijk bijna niks aan de huidige situatie, maar iedereen kontent.
Inderdaad. Hoewel ik het toch een duidelijk symbool vind.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2018, 08:18   #14
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
Ik steun je volledig. Ze zouden zich inderdaad moeten bezighouden met massale remigratie.
Droom lekker verder.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2018, 08:26   #15
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Inderdaad. Hoewel ik het toch een duidelijk symbool vind.
Het echte symbool dateert al van 1990, volgens mij.

Nu is het zo dat er blijkbaar nog steeds sprake is van strafrechtelijke sancties indien de voorwaarden niet vervuld zijn. Op zich is er dus géén sprake van een depenalisering (het juiste woord zou moeten zijn: 'decriminalisering') van abortus.

De regels worden ietwat versoepeld, maar dat is alles. Los van de communicatie en de framing is dot zelfs geen symbolische daad. Nu ja, wie dacht echt dat een reële depenalisering van abortus mogelijk zou zijn met een oer-conservatieve Katholieke fanatiek als Minister van Justitie?

Ik zou het anders gewild hebben, maar met dit resultaat waren er inderdaad dringendere zaken te behandelen...
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 4 juli 2018 om 08:27.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2018, 08:40   #16
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik dacht nu het volgende:
een vrouw die aan een arts vraag om een abortus uit te voeren,
komt op hetzelfde neer als een man die aan een arts vraagt om een vasectomie uit te voeren.
djees, nee, dat is niet vergelijkbaar. Een vasectomie kan omgedraaid worden (mits nuance), een abortus niet.
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2018, 10:15   #17
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Zou hij nu ook tegen de vrijheid van voortplanting zijn omdat hij niet voor de lasten wil opdraaien van de domme mensen?
De gevolgen zijn nochtans blijvend en onomkeerbaar.
Het recht op voortplanting is beperkt, broer-zus mag niet, evenals ouder en kind. Een nonkel of nicht-neef mag dan weer wel, zelfs generatie na generatie.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2018, 10:18   #18
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djoebidoebidoe Bekijk bericht
En mensen die in moeilijkheden komen omdat ze dom zijn? Heb je daar geen empathie mee? Is er dan geen overheid nodig die domme mensen moet beschermen tegen zichzelf waardoor ze zichzelf én de gemeenschap geen extra geld kosten? Of vindt u dat ze maar op de blaren moeten zitten, eigen schuld dikke bult?
Het gaat erom dat die trien van de OVLD slachtoffers maakt van vrouwen die een abortus laten doen . En dan nog van een vage misdaad die 'stigmatiseren' heet. Ik heb een hekel aan dat slachtofferisme.
Als ge 4 kinderen hebt en ge weet dat ge geen 5e wilt, dan zijn er genoeg oplossingen. Als ge dan toch zwanger wordt (en uitgezonderd Maria is er nog nooit iemand vanzelf zwanger geworden) , dan is het inderdaad uw eigen schuld.

Gelooft gij niet in persoonlijke verantwoordelijkheid?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2018, 10:27   #19
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Haar 5e al? En ze had nog altijd niet door hoe ze dat kan vermijden??
Is dat zo? Ik denk eerder dat ze haar het gevoel hebben gegeven dat ze een dom mens was. En terecht.

En de vader? Waar is die?

Ge hebt mensen die in moeilijkheden komen door een accident, of een ziekte. En daar heb ik empathie voor, maar zwanger worden is géén ziekte of accident. Wat verwacht ge nu, dat ik zeg: oei oei oei; laten we haar niet stigmatiseren en haar gevoelens niet kwetsen!? Misschien moeten we dat net wel doen, dan gaat ze misschien niet voor een 6e!
Je redeneert hier als een typische katholiek : in termen van "schuld" terwijl die vrouw aan niemand verantwoording hoeft af te leggen voor een beslissing die zij en enkel zij kan nemen. Zorgverleners die aspiratie hebben om pastoor te worden kunnen beter niet op een afdeling gynaecologie gaan werken. Als men die vrouw effectief wegstuurde terwijl ze kwam vragen naar een abortus en dan nog wat met het belerende vingertje zat te wijzen dan is diegene die dat gedaan heeft een smeerlap.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2018, 10:40   #20
djoebidoebidoe
Gouverneur
 
Geregistreerd: 30 augustus 2014
Locatie: Binnnen-mongolië
Berichten: 1.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Het gaat erom dat die trien van de OVLD slachtoffers maakt van vrouwen die een abortus laten doen . En dan nog van een vage misdaad die 'stigmatiseren' heet. Ik heb een hekel aan dat slachtofferisme.
Als ge 4 kinderen hebt en ge weet dat ge geen 5e wilt, dan zijn er genoeg oplossingen. Als ge dan toch zwanger wordt (en uitgezonderd Maria is er nog nooit iemand vanzelf zwanger geworden) , dan is het inderdaad uw eigen schuld.

Gelooft gij niet in persoonlijke verantwoordelijkheid?
Toch wel, ieder is verantwoordelijk voor zijn daden. Ook domme mensen en zeer domme mensen. Zij betalen dus een extra prijs voor hun domme en zeer domme beslissingen. Maar GIJ betaald daar in mee hoor! Of dacht u dat een extra kind (met meer kans op domme of zeer domme genen) een meerwaarde zal zijn voor de staat en voor het milieu?
djoebidoebidoe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be