Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 december 2019, 11:09   #181
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Mijn uitspraak gaat over hoe iemand denkt, als reactie op toch wel bijzonder krasse uitspraken zoals het doden van je kinderen omdat je hen lastig vindt
Wat is daar kras aan ? Zijn "psychopaten" volgens U mensen die het nut niet inzien van levende wezens levend te houden als die hen geen voordeel brengen maar wel ambras ?

Maar dan zijn "niet-psychopaten" toch onnozelaars ? Die gaan levende wezens die voor hen geen nut hebben, en zelfs nadeel berokkenen, hun leven verdedigen ? Toch totaal idioot ? Wat win je daar nu mee ?

Normaal zoek je toch enkel maar je eigen voordeel he. Zeggen dat je dan "X" bent is niks anders dan de normaliteit zelve he.

Het lijkt er wel op dat je intrinsieke waarde toekent aan anderen hun leven Hoe gek kan het niet worden ! Dat anderen aan hun eigen leven waarde toekennen is normaal. Dat het dus gevolgen zal hebben als je die wil opkuisen, is te verwachten. Dat je dus moet afwegen of hen opkuisen wel opweegt tegen de ambras die ervan zal komen, is ook normaal. Maar dat is dan ook de enige reden om ze niet op te kuisen he. Al de rest is hypocrisie. Mensen psychopaat noemen is deel van die hypocrisie.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 december 2019 om 11:12.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2019, 12:55   #182
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat is daar kras aan ? Zijn "psychopaten" volgens U mensen die het nut niet inzien van levende wezens levend te houden als die hen geen voordeel brengen maar wel ambras ?

Maar dan zijn "niet-psychopaten" toch onnozelaars ? Die gaan levende wezens die voor hen geen nut hebben, en zelfs nadeel berokkenen, hun leven verdedigen ? Toch totaal idioot ? Wat win je daar nu mee ?

Normaal zoek je toch enkel maar je eigen voordeel he. Zeggen dat je dan "X" bent is niks anders dan de normaliteit zelve he.

Het lijkt er wel op dat je intrinsieke waarde toekent aan anderen hun leven Hoe gek kan het niet worden ! Dat anderen aan hun eigen leven waarde toekennen is normaal. Dat het dus gevolgen zal hebben als je die wil opkuisen, is te verwachten. Dat je dus moet afwegen of hen opkuisen wel opweegt tegen de ambras die ervan zal komen, is ook normaal. Maar dat is dan ook de enige reden om ze niet op te kuisen he. Al de rest is hypocrisie. Mensen psychopaat noemen is deel van die hypocrisie.
Sorry, u moet daar maar eens met een psychiater over gaan praten?
Niet mijn taak op dit forum!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2019, 14:44   #183
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Sorry, u moet daar maar eens met een psychiater over gaan praten?
Niet mijn taak op dit forum!
Is een psychiater de bewaker van de norm ? Zoals Paus Benedictus voor hij paus was, de bewaker van het dogma was ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 december 2019 om 14:46.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2019, 15:41   #184
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Is een psychiater de bewaker van de norm ? Zoals Paus Benedictus voor hij paus was, de bewaker van het dogma was ?
Je hebt al een goed uitgangspunt voor een gesprek
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2019, 16:25   #185
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Je hebt al een goed uitgangspunt voor een gesprek
Ik bedoelde maar: ik heb niet echt een geestelijke ziekte die mij nadelen berokkent, de enige reden om een geneesheer op te zoeken he. Als die man dus zou "vaststellen" dat ik "buiten de norm val" omdat ik "geen gedrag heb dat voordelig is voor anderen", dan is hij geen geneesheer, maar een bewaker van de norm, he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2019, 16:28   #186
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik bedoelde maar: ik heb niet echt een geestelijke ziekte die mij nadelen berokkent, de enige reden om een geneesheer op te zoeken he. Als die man dus zou "vaststellen" dat ik "buiten de norm val" omdat ik "geen gedrag heb dat voordelig is voor anderen", dan is hij geen geneesheer, maar een bewaker van de norm, he.
Dat is jouw mening, van psychopaten hebben meestal anderen last. En je krijgt die diagnose evenmin " omdat je buiten de norm valt" maar omdat je persoonlijkheidskenmerken hebt die aan psychopaten worden toegeschreven.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2019, 22:12   #187
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Denkt u niet dat wanneer Patrick dat zelf ook zo zou zien, hij u niet nodig heeft om te reageren?
Mijn uitspraak gaat over hoe iemand denkt, als reactie op toch wel bijzonder krasse uitspraken zoals het doden van je kinderen omdat je hen lastig vindt, inhoudelijk zie ik u daar niet op reageren, wel wordt u persoonlijk.
Ge noemt iemand een psychopaat, dat is niet persoonlijk?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht

Zullen we nu als volwassenen proberen de discussie verder te zetten? Zodra u inhoudelijk een bijdrage levert maakt u daar een begin mee.
Ik heb geen behoefte aan uw tjeverig betuttelend wijsvingertje. De jaren '50, dat is voorbij.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 06:46   #188
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
En je krijgt die diagnose evenmin " omdat je buiten de norm valt" maar omdat je persoonlijkheidskenmerken hebt die aan psychopaten worden toegeschreven.
En men heeft die klasse van psychopaten opgesteld, omdat die "buiten de gangbare norm" vallen, he. Omdat het maatschappelijk storende gedragingen zijn die niet overeenkomen met wat de maatschappij van uw denk en gevoelspatroon verwacht. In dit geval, grosso modo, mensen die zich niet gedwongen voelen om dingen zoals "de universele verklaring van de mensenrechten" intrinsiek te onderschrijven.

Dat heeft dus niks "medisch". Dat is puur normatief. In Sparta zou je nooit een psychopaat kunnen zijn.

Men had evengoed de klasse van "heidenen" kunnen opstellen. Mensen die geen mystieke ervaringen kunnen hebben of zo.

Of de klasse van "kriminelen". Mensen die niet inzien waarom ze intrinsiek regeltjes, door een meute aristocraten neergeschreven, zouden moeten volgen. Mensen die geen intrinsieke drang hebben om zich aan een stel regels te onderwerpen.

En ga zo maar door.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 december 2019 om 06:49.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 10:00   #189
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
En men heeft die klasse van psychopaten opgesteld, omdat die "buiten de gangbare norm" vallen, he.
Voor zover ik weet komt "psychopaat" niet voor in DSM-5.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 14:01   #190
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ge noemt iemand een psychopaat, dat is niet persoonlijk?Ik heb geen behoefte aan uw tjeverig betuttelend wijsvingertje. De jaren '50, dat is voorbij.
Wat u beweert is niet wat ik schreef, en de jaren 50? Was ik nog niet geboren dus zal jouw afdeling zijn?
Opnieuw nog maar eens, zullen we proberen om op een volwassen manier de discussie verder te zetten?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 14:06   #191
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Voor zover ik weet komt "psychopaat" niet voor in DSM-5.
Ik heb het even voor u uitgezocht. ( zie hieronder)
Psychopathie, psychopathische persoonlijkheidsstoornis en soms ook primaire en secundaire psychopathie is een zeldzame persoonlijkheidsstoornis waarbij de gewetensfunctie, die zich in de baby- en peuterfase ontwikkelt, achterblijft in de ontwikkeling of geheel niet tot stand komt. De stoornis komt voor bij minder dan of ongeveer 1% van de wereldbevolking.[1] Psychopathie maakt met machiavellisme en narcisme onderdeel uit van de duistere drie.

Psychopaten staan vooral bekend om hun veronachtzaming voor de sociale en morele normen, waarbij ze vaak relaties hebben die zich kenmerken door geweld, uitbuiting of verleiding. Ze zijn niet tot nauwelijks in staat om empathie en berouw te voelen en ze reageren vaak abnormaal op angst en pijn. Andere emoties worden vaak oppervlakkiger gevoeld dan door niet-psychopaten. Psychopaten hebben geen respect voor de sociale en morele normen, omdat zij niet beïnvloed worden door gevoelens als schuld, wroeging en soms ook angst.[2][3]

In 1941 publiceerde Hervey Cleckley het boek The Mask of Sanity, waarin hij zestien criteria voor de psychopathische persoonlijkheid gaf. Robert Hare,[4] een vooraanstaande Canadees psychopathieonderzoeker, ontwikkelde in de jaren zeventig van de 20e eeuw een vernieuwde checklist, de Hare Psychopathy Checklist. Deze checklist wordt vrijwel altijd gebruikt voor het meten van psychopathie.

Psychopathie staat niet meer in de hedendaagse classificatiehandboeken van de algemene psychiatrie (zoals de DSM), maar de term wordt wel gebruikt in de forensische psychiatrie. Er zijn zowel overeenkomsten als verschillen met sociopathie oftewel Antisociale persoonlijkheidsstoornis (AsPS), die voorkomt bij ongeveer 4% van de wereldbevolking.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 17:12   #192
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik heb het even voor u uitgezocht. ( zie hieronder)
Psychopathie, psychopathische persoonlijkheidsstoornis en soms ook primaire en secundaire psychopathie is een zeldzame persoonlijkheidsstoornis waarbij de gewetensfunctie, die zich in de baby- en peuterfase ontwikkelt, achterblijft in de ontwikkeling of geheel niet tot stand komt..
De gewetensfunctie
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 17:12   #193
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Psychopaten staan vooral bekend om hun veronachtzaming voor de sociale en morele normen
Wat zegde ik je ?

Bewakers van de Norm.

Geen ziekte. Puur normatief, als functie van wat een zekere maatschappelijke ordening goed uitkomt. Zoals "crimineel" of "ongelovige".

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 december 2019 om 17:15.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 17:19   #194
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ze zijn niet tot nauwelijks in staat om empathie en berouw te voelen en ze reageren vaak abnormaal op angst en pijn. Andere emoties worden vaak oppervlakkiger gevoeld dan door niet-psychopaten. Psychopaten hebben geen respect voor de sociale en morele normen, omdat zij niet beïnvloed worden door gevoelens als schuld, wroeging en soms ook angst.[2][3]
Wel, die beschrijving klopt vrij goed met wat ik mij door ascese intellectueel tracht op te dringen, ook al sputtert mijn intuitie tegen. Immers vind ik het logisch-rationeel gezien de best denkbare intellectuele houding, om zijn primitieve gevoelens zo veel mogelijk opzij te zetten, en rationeel zijn voordeel te zoeken.
Ik ben dus iemand die rationeel streeft naar maximaal psychopaat zijn. En over de jaren, met veel training en mediteren, word ik daar goed in.

Wat ik in het vet gezet heb, lijkt mij een ideaal om na te streven.

Het illustreert ook dat de algemene hypocrisie achter sociale en morele normen inderdaad gebaseerd is op het misbruik van de primitieve instincten van gevoelens van schuld, angst en wroeging. Om zich dus van die normen te ontdoen, moet men eerst die gevoelens leren controleren en opzij zetten.

Ik wil dus streven naar de perfectie als Supermenselijke Psychopaat, beseffende dat mijn primitieve gevoelens altijd voor ruis zullen zorgen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 december 2019 om 17:22.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 17:23   #195
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Nog iemand iets over Valerie Van Peel?
Een foto bijvoorbeeld?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 17:37   #196
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nog iemand iets over Valerie Van Peel?
Een foto bijvoorbeeld?
Is mensen schrik aanjagen niet verboden volgens het forum reglement ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 20:14   #197
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nog iemand iets over Valerie Van Peel?
Een foto bijvoorbeeld?
kiezigaard... laat het uit hé...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 21:13   #198
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nog iemand iets over Valerie Van Peel?
Een foto bijvoorbeeld?
het is wel een knap ding, dat geef ik toe.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 21:17   #199
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat u beweert is niet wat ik schreef, en de jaren 50? Was ik nog niet geboren dus zal jouw afdeling zijn?
Ja! dat blijkt uit heel de discussie met patrickve over wat een psychopaat is!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Opnieuw nog maar eens, zullen we proberen om op een volwassen manier de discussie verder te zetten?
Uw betuttelend vingerke is hilarisch. In alle oprechtheid, uw schrijfsel hier zijn nog veel moreel abjecter dan die van partickve.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 21:42   #200
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
het is wel een knap ding, dat geef ik toe.
"... ding..."

Is dat geen uitspraak Hoeyberghs waardig? Pas op! Binnenkort stort de politiek correcte meute zich op u...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be