Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 maart 2014, 18:57   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.928
Standaard bedrijven "preventief" sluiten.....in Belgie

Het ziet ernaar uit dat we binnenkort in meerdere bedrijven,in meerdere sectoren,stakingen gaan krijgen....eigenlijk overal waar men een nieuwe CAO probeert samen te steken,of er nog wat verworven rechten moeten gehandhaafd worden tegenover een (nieuwe) directie die dat eenvoudigweg niet wil en kan aanvaarden...

Belgie heeft sedert 1996 een loonnorm.Al die jaren trokken het middenveld (zowel vakbonden als werkgevers) zich daar geen reet van aan en slaagden ze er in de meerkost van hun feestafspraken bij de overheid te leggen......Werknemers waren blij dat ze meer kregen,en waren te dom om te beseffen dat ze het later zouden moeten terugbetalen,en hun kinderen zeker!Bedrijfsleiders waren blij met "sociale vrede" en zaagden mee de tak waarop ze zaten af!"managers-politici" van de Paarse coalities deden alsof ze ook maar iets "manageden",en wij geloofden hen.

Nu is de overheid blut,de schuldenberg ligt daar,en is de loonorm noodgedwongen een bruut en bot instrument waaraan zowel succesvolle groeisectoren als probleemsectoren zich dienen te houden.De bedrijven delen ook geen centen meer uit,en de vakbonden beseffen heel goed dat als ze,wegens het strenge kader en stugge houding van zowel regering als bedrijfsleiders niks meer kunnen "bekomen voor hun mensen",ze gedumpt zullen worden.Zeker door de nieuwe,kleine,generatie jonge werknemers....


Er is een kans dat de economie in Europa verbeterd.Bedrijven zullen misschien nu nog vlugvlug "preventief" hun afdelingen in Belgie sluiten om enkel daar aanwezig te zijn waar ze kunnen voortdoen met hun business,en enkel moeten praten met zakenpartners en werkpartners ipv "gestelde lichamen" en "het middenveld"

Laatst gewijzigd door kelt : 7 maart 2014 om 19:02.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 20:37   #2
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het ziet ernaar uit dat we binnenkort in meerdere bedrijven,in meerdere sectoren,stakingen gaan krijgen....eigenlijk overal waar men een nieuwe CAO probeert samen te steken,of er nog wat verworven rechten moeten gehandhaafd worden tegenover een (nieuwe) directie die dat eenvoudigweg niet wil en kan aanvaarden...

Belgie heeft sedert 1996 een loonnorm.Al die jaren trokken het middenveld (zowel vakbonden als werkgevers) zich daar geen reet van aan en slaagden ze er in de meerkost van hun feestafspraken bij de overheid te leggen......Werknemers waren blij dat ze meer kregen,en waren te dom om te beseffen dat ze het later zouden moeten terugbetalen,en hun kinderen zeker!Bedrijfsleiders waren blij met "sociale vrede" en zaagden mee de tak waarop ze zaten af!"managers-politici" van de Paarse coalities deden alsof ze ook maar iets "manageden",en wij geloofden hen.

Nu is de overheid blut,de schuldenberg ligt daar,en is de loonorm noodgedwongen een bruut en bot instrument waaraan zowel succesvolle groeisectoren als probleemsectoren zich dienen te houden.De bedrijven delen ook geen centen meer uit,en de vakbonden beseffen heel goed dat als ze,wegens het strenge kader en stugge houding van zowel regering als bedrijfsleiders niks meer kunnen "bekomen voor hun mensen",ze gedumpt zullen worden.Zeker door de nieuwe,kleine,generatie jonge werknemers....


Er is een kans dat de economie in Europa verbeterd.Bedrijven zullen misschien nu nog vlugvlug "preventief" hun afdelingen in Belgie sluiten om enkel daar aanwezig te zijn waar ze kunnen voortdoen met hun business,en enkel moeten praten met zakenpartners en werkpartners ipv "gestelde lichamen" en "het middenveld"
Ik heb preventief in 2013 vijf op veertig van mijn meest "zieke", trage of problematische arbeiders ontslagen met het oog op het eenheidsstatuut dat in voege trad op 1/1/2014.

Nu is er een volledige stop van aanwervingen en vertrekkende werknemers worden niet vervangen. Wat goedkoper kan in buitenland wordt hier afgebouwd. Ik verlies geen tijd of nutteloze hoop meer.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2014, 21:42   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.928
Standaard

Momenteel is Arecelor-Mittal Gent stilgelegd omdat de vakbonden de 2 ontwerpen van CAO die voorgelegd zijn geweest niet aanvaarden.Onderandere de brugpensioenregeling is een punt van discussie.

De direktie van A-M heeft al droogweg medegedeeld dat de vestiging van Gent ondertussen de duurste versie van de ganse groep is(wereldwijd opererend).

Ik bedoel...daar ligt een steen,wat verder is er een mooie ruit....en een vakbonder is die steen al aan het oprapen.....

Of nog....wat ze in Gent maken is al lang niet "uniek" meer

Laatst gewijzigd door kelt : 19 maart 2014 om 21:43.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 15:41   #4
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Momenteel is Arecelor-Mittal Gent stilgelegd omdat de vakbonden de 2 ontwerpen van CAO die voorgelegd zijn geweest niet aanvaarden.Onderandere de brugpensioenregeling is een punt van discussie.

De direktie van A-M heeft al droogweg medegedeeld dat de vestiging van Gent ondertussen de duurste versie van de ganse groep is(wereldwijd opererend).

Ik bedoel...daar ligt een steen,wat verder is er een mooie ruit....en een vakbonder is die steen al aan het oprapen.....

Of nog....wat ze in Gent maken is al lang niet "uniek" meer
Dat zijn die vakbond mensen die in een cocoon leven en denken dat België een eiland is. Met een dikke nek van hier tot Parijs dat ze de beste zijn en dat in "China brol wordt gemaakt". Tot het kapmes van de guillotine valt. Dan ziet men ineens tranen van ongeloof zoals men in het verleden kon meemaken bij Ford, Renault en talloze ander bedrijven.

Het is helaas een never ending story. De overheid zal nooit de loonlasten aanpakken en de vakbonden gaan nooit hun les leren. Er zullen dus nog vele tranen van ongeloof vloeien als het aangekondigd verdict valt.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2014, 09:10   #5
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.998
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Momenteel is Arecelor-Mittal Gent stilgelegd omdat de vakbonden de 2 ontwerpen van CAO die voorgelegd zijn geweest niet aanvaarden.Onderandere de brugpensioenregeling is een punt van discussie.

De direktie van A-M heeft al droogweg medegedeeld dat de vestiging van Gent ondertussen de duurste versie van de ganse groep is(wereldwijd opererend).

Ik bedoel...daar ligt een steen,wat verder is er een mooie ruit....en een vakbonder is die steen al aan het oprapen.....

Of nog....wat ze in Gent maken is al lang niet "uniek" meer
Na die droge mededeling is het eigenlijk overbodig nog te onderhandelen.
Ruit of steen heeft geen enkel belang meer.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2014, 13:33   #6
Lampedeir
Provinciaal Statenlid
 
Lampedeir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 722
Standaard

Wat wil men dan?
geen CAO, een libertair systeem?
De manier waarop bedrijven omgaan met intrimmers en tijdelijke contracten is alarmerend.
Paar dagen werken einde werkdag mededelen dat die morgen niet meer moet komen. Daarna weer terug oproepen.
Men jaagt de arbeider vaak gewoon in de armen van de vakbond.
__________________
I do not share the general view that market forces are the basis of personal liberty.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2014, 17:24   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lampedeir Bekijk bericht
Wat wil men dan?
geen CAO, een libertair systeem?
De manier waarop bedrijven omgaan met intrimmers en tijdelijke contracten is alarmerend.
Paar dagen werken einde werkdag mededelen dat die morgen niet meer moet komen. Daarna weer terug oproepen.
Men jaagt de arbeider vaak gewoon in de armen van de vakbond.
U hebt zojuist het principe van interim-arbeid omschreven.....

Ondertussen blijft de maak-industrie(de enige ECHTE industrie) verder afkalven,ondertussen ook snijden meer en meer dienstensectoren in hun personeel.....
Zeer binnenkort reeds zullen overheden,noodgedwongen ,bruut snijden in alles.....Je kunt niet langer uitgeven wat je niet meer hebt,je kunt ook niet blijven lenen.....

Wat de vakbonden gaan doen weet ik niet,vraag is of het allemaal nog relevant is.Men moet geen CAO's afsluiten om.........niks........

Laatst gewijzigd door kelt : 8 april 2014 om 17:26.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2014, 17:32   #8
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lampedeir Bekijk bericht
Wat wil men dan?
geen CAO, een libertair systeem?
De manier waarop bedrijven omgaan met intrimmers en tijdelijke contracten is alarmerend.
Paar dagen werken einde werkdag mededelen dat die morgen niet meer moet komen. Daarna weer terug oproepen.
Men jaagt de arbeider vaak gewoon in de armen van de vakbond.
De arbeiders van Arcellor Mittal gaan vet zijn met hun CAO als het bedrijf er niet meer is, niet?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2014, 18:40   #9
Lampedeir
Provinciaal Statenlid
 
Lampedeir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 722
Standaard

Een arbeider wil zijn boterham verdienen en bedrijven willen meer winst.
Ieder vecht voor zijn eigen belangen.
Sfax, bedrijven dreigen met sluiting - arbeiders dreigen met staking.
__________________
I do not share the general view that market forces are the basis of personal liberty.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2014, 19:10   #10
Lampedeir
Provinciaal Statenlid
 
Lampedeir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 722
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
U hebt zojuist het principe van interim-arbeid omschreven.....

Ondertussen blijft de maak-industrie(de enige ECHTE industrie) verder afkalven,ondertussen ook snijden meer en meer dienstensectoren in hun personeel.....
Zeer binnenkort reeds zullen overheden,noodgedwongen ,bruut snijden in alles.....Je kunt niet langer uitgeven wat je niet meer hebt,je kunt ook niet blijven lenen.....

Wat de vakbonden gaan doen weet ik niet,vraag is of het allemaal nog relevant is.Men moet geen CAO's afsluiten om.........niks........
Graag eens concreet voorstellen wat u wil doen dan?
__________________
I do not share the general view that market forces are the basis of personal liberty.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2014, 19:50   #11
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lampedeir Bekijk bericht
Graag eens concreet voorstellen wat u wil doen dan?

Veel bedrijven zijn niet eens meer bereid nog iets te doen. Zijn ofwel al vertrokken of maken zich klaar of op zijn minst af bouwen . Er is geen zin meer om nog te wachten op positieve maatregelen van de overheid of de illusie te onderhouden dat vakbonden hun verantwoordelijkheid gaan nemen. Continu komen er nieuwe lasten en belastingen en verplichtingen om personeel te werk te stellen.

De tijd is gekomen voor de bedrijven, als ze het kunnen, Belgie te verlaten of af te bouwen. Belgie is een verliespost voor vele bedrijven of op zijn minst concurrentieel veel minder interessant dan buurlanden.

Bedrijven zijn geen vragende partij meer. Het geduld is op. Discussie is verleden tijd. Finito.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2014, 20:00   #12
Lampedeir
Provinciaal Statenlid
 
Lampedeir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 722
Standaard

Lasten verlagingen ok,
maar ik iets inleveren, no way.
Ik ben maar een modale werk man, geen dag ziek geweest in mijn carriere van 25 jaar.
Overgewerkt wanneer men het vraagt en noem maar op.
Mijn werkgever is correct en ik correct naar hem.
Met mijn loon betaal ik mijn huis af, kan ik eten, kan ik mijn zoon naar school sturen en mijn kosten betalen.
Heb 1 wagen en de rest doe ik met de fiets.
Ga 1 keer per jaar op reis en probeer wat geld opzij te zetten maar zoveel overschot heb ik niet.
Al zijn er lonen die in mijn ogen naar beneden kunnen, maarja dan gaat iedereen weer roepen dat is vraag en aanbod.
Maar wanneer het over loonlast gaat gaat het altijd over de lage geschoolde arbeider maar nooit over bv. de ingenieur die maal 3 verdiend met firma wagen.


Niet te hard paniekeren, komt allemaal wel weer goed, straks gaat iedereen weer kopen en draait de economie weer goed.
Was hetzelfde in de jaren 80 toen ging de wereld ook vergaan.

Een bedrijf wil altijd zo goedkoop mogelijke werkkrachten en zo min mogelijk regels.
Al ben ik ermee eens dat loonlasten mogen zakken, vooral voor de kmo.
__________________
I do not share the general view that market forces are the basis of personal liberty.

Laatst gewijzigd door Lampedeir : 8 april 2014 om 20:07.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2014, 20:15   #13
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lampedeir Bekijk bericht
Lasten verlagingen ok,
maar ik iets inleveren, no way.
Ik ben maar een modale werk man, geen dag ziek geweest in mijn carriere van 25 jaar.
Overgewerkt wanneer men het vraagt en noem maar op.
Mijn werkgever is correct en ik correct naar hem.

Niet te hard paniekeren, komt allemaal wel weer goed, straks gaat iedereen weer kopen en draait de economie weer goed.
Was hetzelfde in de jaren 80 toen ging de wereld ook vergaan.

Een bedrijf wil altijd zo goedkoop mogelijke werkkrachten en zo min mogelijk regels.
Als ben ik ermee eens dat loonlasten mogen zakken, vooral voor de kmo.
Vanaf begin dit jaar is de eenheidsregel in voege getreden om het ontslaan van arbeiders even duur te maken als bedienden dus heb ik zoals veel andere bedrijven in 2013 preventief arbeiders ontslagen die het meeste ziek waren of te traag of problematisch. Dat waren er 5 op de 45.

Binnen de twee jaar halveer ik tot 19 werknemers om onder de 20 te blijven om talloze verplichtingen boven de 20 werknemers te vermijden. Het werk wordt verder gedelocaliseerd naar Azie (wat nu reeds voor méér dan negentig procent het geval is), idem wat bepaalde administratiefuncties betreft. Ik zal meer verdienen en minder problemen hebben en bovendien goedkoper zijn (voor dezelfde kwaliteit) om de koopjesjagers tevreden te stellen.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 8 april 2014 om 20:24.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2014, 20:25   #14
Lampedeir
Provinciaal Statenlid
 
Lampedeir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 722
Standaard

Kan best maar net als gij moet ik mijn boterham ook verdienen he'.
__________________
I do not share the general view that market forces are the basis of personal liberty.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2014, 20:35   #15
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lampedeir Bekijk bericht
Kan best maar net als gij moet ik mijn boterham ook verdienen he'.

Het probleem is dat uw baas méér dan het dubbele betaald wat u in de hand krijgt en dat bovendien verscheidene overheidsdiensten ongelofelijk creatief zijn om uw baas te kloten en continu nieuwe pestregeltjes en nieuwe lasten en verplichtingen uit te vinden. Tot uw baas het ook voor bekeken houdt.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 8 april 2014 om 20:37.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2014, 20:39   #16
Lampedeir
Provinciaal Statenlid
 
Lampedeir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 722
Standaard

NU zijn we der...dan moet men DAT aanpakken maar niet altijd liggen brullen over een cao!!!
__________________
I do not share the general view that market forces are the basis of personal liberty.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2014, 10:05   #17
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lampedeir Bekijk bericht
Een arbeider wil zijn boterham verdienen en bedrijven willen meer winst.
Ieder vecht voor zijn eigen belangen.
Sfax, bedrijven dreigen met sluiting - arbeiders dreigen met staking.
Ze mogen gerust dreigen; consequences will follow eventually.
Als arbeiders en vakbonden hun ogen sluiten voor de realiteit onder het mom van verworven rechten, dan moeten ze niet verbaasd zijn dat uiteindelijk, de CAO niet meer hoeft opgezet te worden.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2014, 19:20   #18
Lampedeir
Provinciaal Statenlid
 
Lampedeir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 722
Standaard

Net als jullie ben ik het eens dat de loonlasten te hoog zijn.

Maar wat ik dan graag van jullie had geweten hoe jullie het dan zien dat de modale werkman van een bruttoloon rond 2000- a 2500 euro moet inleveren en dan nog rondkomen?
Graag eens uitleg hierover.
Toen ik enkele maanden geleden hier op het forum het had over het feit dat sommige beroepen teveel verdienen (bv. IT sector) kreeg ik de wind van voor.. "dat is vraag en aanbod".
__________________
I do not share the general view that market forces are the basis of personal liberty.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2014, 07:32   #19
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lampedeir Bekijk bericht
Net als jullie ben ik het eens dat de loonlasten te hoog zijn.

Maar wat ik dan graag van jullie had geweten hoe jullie het dan zien dat de modale werkman van een bruttoloon rond 2000- a 2500 euro moet inleveren en dan nog rondkomen?
Graag eens uitleg hierover.
Toen ik enkele maanden geleden hier op het forum het had over het feit dat sommige beroepen teveel verdienen (bv. IT sector) kreeg ik de wind van voor.. "dat is vraag en aanbod".
Is die vraag relevant wanneer het gaat over CAO-onderhandelingen, waar de vakbonden meer vragen? Die bedrijven hebben het niet over inleveren, die bedrijven hebben het over het niet verder laten escaleren van de kosten door niet nog meer onnozele fratsen toe te kennen of door bestaande anomaliën een halt toe te roepen (zoals daar zijn het brugpensioen dat als vaststaand recht op vervroegd pensioen wordt bekeken)
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2014, 08:32   #20
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.998
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Is die vraag relevant wanneer het gaat over CAO-onderhandelingen, waar de vakbonden meer vragen? Die bedrijven hebben het niet over inleveren, die bedrijven hebben het over het niet verder laten escaleren van de kosten door niet nog meer onnozele fratsen toe te kennen of door bestaande anomaliën een halt toe te roepen (zoals daar zijn het brugpensioen dat als vaststaand recht op vervroegd pensioen wordt bekeken)
Kosten ? De wedden van de managers stegen vorig jaar met + 0,5 % , Jef Colruyt tot 67 %, Bert Degraeve...
Fratsen ? Carlos Brito van Inbev kreeg 20 % meer, niettegenstaande hij de best betaalde manager is van Belgie.
Anomalieën ? Brito verdiende in 2013: 4.697.150 € of 189.483.030 oude B. Fr.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be