Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juli 2008, 12:02   #101
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

De oliemarkt neemt een loopje met de economische wetten.
De prijs stijgt, maar toch daalt de vraag niet. Integendeel. In de groeilanden stijgt ze zoveel dat ze de dalende vraag in de industrielanden volledig teniet doet.
Zo zie je maar ...

Ik ben eens benieuwd hoe lang het nog duurt vooraleer het onbetaalbaar wordt voor de gewone man om met de auto te rijden.
Want dat de prijs van de olie niet meer erg zal zakken, daar kunnen we het denk ik over eens zijn, niet?
Tenzij er natuurlijk een heel interessant alternatief kan gevonden worden, waarnaar men makkelijk en goedkoop kan omschakelen. Maar ik ben daarover niet optimistisch: een voertuig van pakweg 12 500 euro niet meer kunnen gebruiken, valt bij mij al niet meer onder de noemer goedkoop.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 juli 2008 om 12:06.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2008, 12:11   #102
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
De oliemarkt neemt een loopje met de economische wetten.
...
Want dat de prijs van de olie niet meer erg zal zakken, daar kunnen we het denk ik over eens zijn, niet?
...


jaja, 't is goed, de wereld zal vergaan. We are doomed.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 6 juli 2008 om 12:12.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2008, 12:16   #103
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
De oliemarkt neemt een loopje met de economische wetten.
De prijs stijgt, maar toch daalt de vraag niet. Integendeel. In de groeilanden stijgt ze zoveel dat ze de dalende vraag in de industrielanden volledig teniet doet.
Zo zie je maar ...
Economische wetten worden niet gebroken hoor. Ten eerste kan er inelasticiteit van de vraag zijn waardoor bij stijgende de prijzen de vraag niet daalt. Deze inelasticiteit voor olie (zeker op korte termijn) is vrij logisch. Het duurt even eer je minder olie kan gebruiken. Gewoontes veranderen niet snel, zeker niet als er een tijdrovende en dure investering voor nodig is.

De wet van vraag en aanbod gaat ervan uit dat naarmate de prijs stijgt er minder gevraagd wordt, al het overige gelijkblijvend. En zoals je zelf zegt, economische groei in ontwikkelingslanden is niet al het overige gelijkblijvend.

Een stijgende vraag doet net de prijs stijgen. Dus het is niet zo gek dat beiden tegelijk voorkomen.



Citaat:
Ik ben eens benieuwd hoe lang het nog duurt vooraleer het onbetaalbaar wordt voor de gewone man om met de auto te rijden.
Want dat de prijs van de olie niet meer erg zal zakken, daar kunnen we het denk ik over eens zijn, niet?
Daar is niet iedereen het mee eens. Sommige studies verwachten dat de prijs van olie terugzakt naar $75-$90 tegen 2011.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2008, 14:44   #104
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht


jaja, 't is goed, de wereld zal vergaan. We are doomed.
???

Dat is jouw mening misschien.
Maar niet de mijne.

Ik denk overigens net dat de wereld niét zal vergaan dankzij die hoge olieprijs. Maar laat u vooral niet hinderen door de werkelijkheid.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2008, 15:06   #105
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Als er met een economische wet een 'ootje' wordt genomen, is het geenwet. (Als je met de aantrekkingskracht een 'ootje' neemt, kunnen we wel stellen dat die gefalsifieerd is.)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be