Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 augustus 2009, 11:44   #1
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard Negative Income Tax, dé oplossing voor het krakende sociale systeem?

Regelmatig komt de discussie hier los over de vlaktaks, die om onbegrijpelijke, niet-rationele redenen door de klassieke linkerzijde steeds wordt afgeschoten als asociaal. Ik vraag me af hoe zij reageren op de NIT.

Mij lijkt dit systeem ideaal omdat het iedereen een zekere mate van sociale zekerheid garandeert:
  • de gepensioneerde die op deze manier een pensioentje heeft
  • de werkloze die een uitkering heeft
  • de invalide
  • de kunstenaar die het materialisme afwijst, met weinig tevreden is en zo aan zijn kunst kan werken
  • de alleenstaande student
  • enz...

Toegegeven, deze som zal niet bijster groot zijn, maar ik denk dat we het er toch over eens zijn dat het niet de bedoeling kan zijn dat de ontvangers rijker worden dan de gevers.

De voordelen lijken mij overduidelijk:
  • vereenvoudiging van alle administratie
  • de kunstmatige afbakening tussen studieperiode, professionele loopbaan en pensioen vervaagt, zodat uitbollen normaler en natuurlijker wordt
  • mensen vallen niet meer door de mazen van het sociale vangnet als ze net aan 1 criterium niet voldoen

Volgens mij kunnen de fiscale en parafiscale stelsels hierdoor verenigd worden.

Ik vraag me af of ooit al becijferd is welke realistische waarden in België zijn. Puur menselijk gezien lijkt een €11.520 een minimumuitkering te zijn voor een alleenstaande, wat overeenkomt met de Europese armoedegrens.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 12:20   #2
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Lijkt me interessant, al is dat louter gevoelsmatig.

Heb je ook een voorbeeld van die NIT ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 12:30   #3
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Fallacies of the Negative Income Tax

Laat u niet misleiden door sociale zekerheid 'hervormingen'; de enige duurzame oplossing is het herstellen van individuele en collectieve verantwoordelijk om te zorgen voor zichzelf en anderen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 12:39   #4
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Laat u niet misleiden door sociale zekerheid 'hervormingen'; de enige duurzame oplossing is het herstellen van individuele en collectieve verantwoordelijk om te zorgen voor zichzelf en anderen.
Interessante zin, geef ik toe. Wat zou er dan fundamenteel moeten wijzigen in vergelijking met onze maatschappij van vandaag?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 13:00   #5
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Ik ben daar niet voor te vinden, en wel om de volgende redenen:

Zoals de term het aanduidt is het een aanvulling op je inkomen wanneer je onder een bepaald minimum zit. Op zich lijkt dat wel leuk maar heeft de perverse bijwerking dat het een trap is zoals de huidige werkloosheidsval. Waarom een extra inspanning doen als je toch niet boven dat minimum uitgeraakt en netto het zelfde overhoud of zelfs minder wegens gemaakte transportkosten en dergelijke? Dergelijke systemen smoren kleinschalige creativiteit, die nog binnen de mogelijkheid van mensen ligt, in de kiem.
Veel beter is invoering vh onvoorwaardelijke basisinkomen met tegelijkertijd daaraan gekoppeld: afschaffing van belastingen op welvaartcreatie ( arbeid en bedrijfswinsten).
De financiering vh basisinkomen gebeurt trouwens niet door "gevers" maar bestaat uit de uitkering van dividenten op de natuurlijke rijkdomen waarvan iedere burgen een gelijk aandeel bezit. Dat is geen gift van de een aan de ander maar gewoon ieders natuurrecht.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 03:39   #6
NielsC
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 augustus 2009
Berichten: 93
Standaard

Ja ik ga natuurlijk akkoord met @lpha.

Negative Income Tax lijkt me een slecht idee omdat het nog steeds werken ontmoedigt. Je zit daar nog steeds met het probleem dat de overheid werken bestraft en niet werken beloont. Afschuwelijk vind ik dat. Een basisinkomen daarentegen doet dat helemaal niet.

Ook wil ik bijtreden dat het niet gaat om "gevers". Het basisinkomen wordt gefinancieerd door de waarde van natuurlijke bronnen, en de waarde die door de gemeenschap als geheel gecreerd wordt (in site value en seignorage), die gemeenschappelijke eigendom zijn. Je kan alleen om gevers spreken als het gefinancieerd wordt belastingen op arbeid en kapitaal, waar ik tegen ben,
__________________
“Buy land—they ain't making any more of it”

http://geovl.nielsch.be
NielsC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 08:24   #7
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Zoals de term het aanduidt is het een aanvulling op je inkomen wanneer je onder een bepaald minimum zit. Op zich lijkt dat wel leuk maar heeft de perverse bijwerking dat het een trap is zoals de huidige werkloosheidsval. Waarom een extra inspanning doen als je toch niet boven dat minimum uitgeraakt en netto het zelfde overhoud of zelfs minder wegens gemaakte transportkosten en dergelijke?
Dat weet ik niet. Stel dat er een tax is van 50%, wat toch behoorlijk hoog is, en je gaat werken. Voor elke €100 die je verdient, hou je netto €50 over. Dus zelfs als je niet boven dat minimum uitraakt, heb je netto meer.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 09:54   #8
NielsC
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 augustus 2009
Berichten: 93
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Dat weet ik niet. Stel dat er een tax is van 50%, wat toch behoorlijk hoog is, en je gaat werken. Voor elke €100 die je verdient, hou je netto €50 over. Dus zelfs als je niet boven dat minimum uitraakt, heb je netto meer.
Ja maar je vertrekt hier opeens van een vlaktax. Een negatieve inkomenstax is een vorn van een progressieve tax, en progressieve taxen hebben als pervers effect dat ze werken letterlijk kunnen bestraffen.

Als iemand stopt met werken kan hij opeens een negatieve tax krijgen waardoor hij ineens meer verdient.

Progressieve taxen zijn zogezegd goed voor de armeren. Mijne maat is ne simpelen arbeider, en die had vorig jaar minder netto verdiend dan het jaar dervoor omdat hij meer gewerkt had (en dus in hogere schaal terecht kwam). Wilt ge weten wat die denkt over zo een tax systeem.

Bij de negatieve taxen zal dat nog erger worden.
__________________
“Buy land—they ain't making any more of it”

http://geovl.nielsch.be
NielsC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 12:38   #9
Lysander
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 januari 2009
Berichten: 710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NielsC Bekijk bericht
Progressieve taxen zijn zogezegd goed voor de armeren. Mijne maat is ne simpelen arbeider, en die had vorig jaar minder netto verdiend dan het jaar dervoor omdat hij meer gewerkt had (en dus in hogere schaal terecht kwam). Wilt ge weten wat die denkt over zo een tax systeem.
Wat je daar beschrijft kan onmogelijk liggen aan de belastingschalen. Als je meer werkt en daardoor in een hogere schaal terechtkomt kan je niet minder verdienen. Hogere schalen zijn enkel van toepassing op datgene dat je meer verdient, het zijn marginale belastingsschalen (zoek het eens op op wiki als je niet weet wat dat is).

Ik geef even een voorbeeld. Je vriend verdient in het eerste jaar €1000 bruto, de belasting hierop is 20%. Zijn nettoloon is €800. In het tweede jaar werkt je vriend harder en is zijn brutoloon €1500, hij komt in een hogere belastingschaal terecht, bvb 50%. Deze 50% is enkel van toepassing op de €500 dat hij het tweede jaar extra verdiende, en is dus niet van toepassing op die €1000. In het tweede jaar betaalt je vriend 20% belastingen op €1000 + 50% belastingen op 500. Zijn nettoloon is nu €1050.

Kan best dat hij in het tweede jaar meer werkte, een hoger brutoloon had maar toch een lager nettoloon. Dat ligt niet aan de belastingsschalen.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 12:58   #10
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NielsC Bekijk bericht
Ja maar je vertrekt hier opeens van een vlaktax. Een negatieve inkomenstax is een vorn van een progressieve tax, en progressieve taxen hebben als pervers effect dat ze werken letterlijk kunnen bestraffen.

Als iemand stopt met werken kan hij opeens een negatieve tax krijgen waardoor hij ineens meer verdient.
Neen, dat klopt niet. Je hebt altijd meer inkomsten als je gaat werken. Een voorbeeld: €1000 is de basis en je hebt 50% belastingen. Iemand die niet werkt, krijgt €1000 en betaalt geen belastingen. Iemand die wel gaat werken en €2000 verdient zit op het break even punt: die betaalt geen belastingen en krijgt ook niets. Werkt hij minder, bv. 1000 per maand, dan heeft hij netto 1500 en betaalt hij geen belastingen. Werkt hij meer, bv. €4000 per maand, dan betaalt hij €1000 belastingen en heeft hij nog netto €3000.




Citaat:
Progressieve taxen zijn zogezegd goed voor de armeren. Mijne maat is ne simpelen arbeider, en die had vorig jaar minder netto verdiend dan het jaar dervoor omdat hij meer gewerkt had (en dus in hogere schaal terecht kwam).
Dat kan niet. Als de belastingschalen even groot blijven (dat zal het probleem zijn), wordt je nooit meer belast zodat je minder netto over houdt als je meer bruto hebt. Ga maar na!

Wat wel kan, is dat hij meer bedrijfsvoorheffing betaalde. Bij bedrijfsvoorheffing wordt er op een zeker moment afgerond op het lagere veelvoud van €15 en dit per maand. Aan de hoogste schijf betekent dat hoogstens €96,3 per jaar extra bedrijfsvoorheffing, die weggewerkt wordt bij de eindbelasting, de personenbelasting twee jaar later.

http://fiscus.fgov.be/interfafznl/nl...c2008-0801.pdf

Citaat:
Wilt ge weten wat die denkt over zo een tax systeem.
Kan wel zijn, maar het is gebaseerd op verkeerde veronderstellingen.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 16:51   #11
NielsC
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 augustus 2009
Berichten: 93
Standaard

Akkoord, ik heb mijzelf verkeerd/onvolledig geformuleerd. Maar ik blijf bij mijn principe. In de realiteit heb ik wel gelijk.

Het eerste punt is: je kan zo een heel maand werken voor nauwelijks meer te verdienen. Dat is nu ook het geval. Dat op zich vind ik al absurd en totaal verkeerd, dat is geen deftige beloning voor geleverd werk. Trek daarvan nog eens af de kosten voor kinderopvang en vervoer en je kan al rap minder overhouden in een full-time job dan thuis te blijven. Dat is een armoedeval.

Dit komt uit een persbericht van Frank Vandenbroucke
Citaat:
Om te beginnen stellen bepaalde werklozen vast dat zij als zij een nieuwe job aanvaarden nauwelijks meer – en in sommige gevallen zelfs minder! - gaan verdienen.
En hier een aantal verschillende voorbeelden op de website van Van Den Broecke
http://oud.frankvandenbroucke.be/htm...oorbeelden.htm

Het gaat hier allemaal over gevallen met uitkeringen, maar het is wel degelijk zo dat ge minder kunt verdienen door meer te werken, enkel en alleen door het belastingsysteem. Ik ben daar geen expert in, maar het heeft natuurlijk ook te maken met aftrekposten enzovoort. Zo ken ik iemand die een tweede job wou doen in bijberoep (iets kleins) maar dat dan niet gedaan heeft omdat hij berekend had dat hij - letterlijk - minder zou verdienen. Misschien heeft het iets te maken met het feit dat het een tweede job was? Ik weet het niet. Maar het bestaat volgens mij wel.

In ieder geval kan niemand ontkennen dat het allemaal niet echt werk-stimulerend is.
__________________
“Buy land—they ain't making any more of it”

http://geovl.nielsch.be

Laatst gewijzigd door NielsC : 26 augustus 2009 om 16:52.
NielsC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 08:32   #12
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NielsC Bekijk bericht
Akkoord, ik heb mijzelf verkeerd/onvolledig geformuleerd. Maar ik blijf bij mijn principe. In de realiteit heb ik wel gelijk.
Over welke realiteit heeft u het?

Citaat:
Het eerste punt is: je kan zo een heel maand werken voor nauwelijks meer te verdienen.
Hoe kan dat dan?

Citaat:
Dat is nu ook het geval. Dat op zich vind ik al absurd en totaal verkeerd, dat is geen deftige beloning voor geleverd werk. Trek daarvan nog eens af de kosten voor kinderopvang en vervoer en je kan al rap minder overhouden in een full-time job dan thuis te blijven. Dat is een armoedeval.
Kinderopvang en vervoer kan je aftrekken, niet van de bedrijfsvoorheffing, maar wel van de eindbelasting, de personenbelasting. Sterker nog, je kan die enkel aftrekken als je gaat werken, dus je betaalt dan juist minder belasting, alleen merk je dat pas 2 jaar later.

Citaat:
Dit komt uit een persbericht van Frank Vandenbroucke

En hier een aantal verschillende voorbeelden op de website van Van Den Broecke
Op wat baseert FVDB dat? Gezagsargumenten zijn in deze uit den boze.

Citaat:
Het gaat hier allemaal over gevallen met uitkeringen, maar het is wel degelijk zo dat ge minder kunt verdienen door meer te werken, enkel en alleen door het belastingsysteem. Ik ben daar geen expert in, maar het heeft natuurlijk ook te maken met aftrekposten enzovoort.
Die aftrekposten liggen vaak enkel open voor werkenden. Hoe ga je reële beroepskosten aftrekken als je niet werkt?

Citaat:
Zo ken ik iemand die een tweede job wou doen in bijberoep (iets kleins) maar dat dan niet gedaan heeft omdat hij berekend had dat hij - letterlijk - minder zou verdienen. Misschien heeft het iets te maken met het feit dat het een tweede job was? Ik weet het niet. Maar het bestaat volgens mij wel.
Het tegendeel is waar, tijdelijk toch. Stel dat je een parttime jobke doet als extraatje, dan zal de bedrijfsvoorheffing ook zo berekend worden (alsof je slechts parttime werkt) waardoor je relatief te weinig betaald. Bij de eindbelasting zal je dan moeten bijbetalen, maar dat zal nooit minder zijn, dat kan gewoonweg niet.

Een voorbeeld? Stel, A verdient €1000 in de eerste job en €1000 in de tweede, terwijl B €2000 verdient in één job.

A betaalt per maand 2 keer 232,01 ofwel €464,02 bedrijfsvoorheffing (cfr sleutelformule die ik verleden keer gepost heb).

B betaalt per maand €665,63 bedrijfsvoorheffing.

Bij de eindbelasting zal men omgerekend, zowel A als B, €599,77 per maand betalen. A zal dus moeten bijbetalen, B zal terug krijgen.


Citaat:
In ieder geval kan niemand ontkennen dat het allemaal niet echt werk-stimulerend is.
De hoge marginale aanslagvoeten die we in België kennen zijn sowieso niet erg stimulerend, maar dat je gaat werken en minder gaat verdienen, dat is een hardnekkig fabeltje, waarvan je mij enkel kan overtuigen dat het waar is door loonfiches of nog beter eindafrekeningen van de belastingen te posten, voor en na.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be