Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 augustus 2019, 11:53   #161
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, dat klopt.
Bpost zou eigenlijk op EV's moeten rijden voor de postbedeling.
En die hadden daar reeds heel lang moeten op overstappen.
Voor dat Bpost zijn EV's de meest geschikte voertuigen.
Die doen geen grote afstanden, hebben een eigen stelplaats, stoppen heel veel, rijden niet op snelwegen.
Echt waar, er is geen enkel voertuig dat beter geschikt is voor postbedeling dan de EV.
En daar die steeds in grote hoeveelheden voertuigen kopen, kan er zelfs een mooie aankoopprijs afgedwongen worden.
Toch gek dat het bestuur van Bpost daar zelf nooit heeft aan gedacht.
Ze kopen wel E-fietsen, maar geen EV's.
En voor Bpost zou het zelfs een winst in arbeidsuren opleveren, want hun chauffeurs moeten dan niet meer gaan tanken.

Wat zou de reden zijn waarom een overheidsbedrijf niet overstapt op het meest geschikte voertuig voor de job dat het uitvoerd?
Misschien omdat die wagens toch iets meer kilometers afleggen dan hetgeen jij denkt.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 11:54   #162
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Terwijl de ICE eigenlijk nog wat meer gaan verbruiken (door strengere emissienormen) en zodus op hun tandvlees zitten, is bij EV zeker nog veel rek.

Niet alleen bij het batterijpack maar nu ook bij de transmissie, blijkbaar is er toch 10-20% te halen op de vlotte wegen-snelweg naargelang wagen.

In de stad of gewone taffelwegen is het veel minder, maar gemiddelde rijcyclus zou het toch 5% zijn. Vraag is wat kost dat... staat er (nog) niet in... (f) productieschaal hé

ZF heeft een 2-bak ontwikkelt die ook bruikbaar is voor grote vermogens tot 250 kw = 340 pk.

Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/i...-voor-evs.html

ZF-bak met 2 versnellingen voor EV’s

Leverancier en expert in versnellingsbakken ZF heeft een ‘bak met 2 versnellingen ontwikkeld om de autonomie van elektrische wagens te vergroten. En ook de topsnelheid en het trekvermogen gaat erop vooruit.

ZF heeft een elektrische aandrijflijn ontwikkeld met een motor van 140 kW (190 pk) en een 2-versnellingsbak. Deze transmissie kan schakelen vanaf 70 km/u. Deze ‘lange versnelling’ heeft als voordeel dat de batterij een beetje wordt gespaard. Zo haalde de VW van de test een autonomie van 420 km in plaats van 400 km. Toegegeven, dat is slechts 5%, maar het gaat hier om een gemiddelde. Op de grote wegen buiten bebouwde kom, en op de snelweg, is de winst al 10 tot 20%. Wat de auto beter geschikt maakt voor lange afstanden. En ook voor bergwegen, want de software kan de stuwkracht aanpassen afhankelijk van het terrein. Bovendien heeft deze versnellingsbak met 2 verzetten nog een andere functie: elektrisch rijden vergemakkelijken met een aanhangwagen. Tenslotte doet deze bak de topsnelheid stijgen (215 km/u in het geval van het prototype, in plaats van 160 km/u met een enkele overbrenging). ZF zegt dat deze transmissie geschikt is voor compacte auto’s tot 250 kW (340 pk). Hij zou al snel moeten gebruikt worden door bepaalde constructeurs.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 augustus 2019 om 11:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 12:15   #163
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Terwijl de ICE eigenlijk nog wat meer gaan verbruiken (door strengere emissienormen) en zodus op hun tandvlees zitten, is bij EV zeker nog veel rek.

Niet alleen bij het batterijpack maar nu ook bij de transmissie, blijkbaar is er toch 10-20% te halen op de vlotte wegen-snelweg naargelang wagen.

In de stad of gewone taffelwegen is het veel minder, maar gemiddelde rijcyclus zou het toch 5% zijn. Vraag is wat kost dat... staat er (nog) niet in... (f) productieschaal hé

ZF heeft een 2-bak ontwikkelt die ook bruikbaar is voor grote vermogens tot 250 kw = 340 pk.
340 pk ? Is dat niet wat weinig ? De auto's van nu halen toch rond de 36 km/u gemiddeld ......en je moet toch meekunnen met het verkeer

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) rijdt een Nederlandse personenauto gemiddeld 16.110 kilometer per jaar. Uit enquetes van het CBS is gebleken dat Nederlanders gemiddeld 440 uur per jaar in hun auto doorbrengen. Dat levert een 'ruwe' gemiddelde snelheid op van 36,6 km/u.

Met andere woorden ze blijven even dom en elektrisch of niet......sowieso even waardeloos.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 7 augustus 2019 om 12:17.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 12:18   #164
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
340 pk ? Is dat niet wat weinig ? De auto's van nu halen toch rond de 36 km/u gemiddeld ......en je moet toch meekunnen met het verkeer

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) rijdt een Nederlandse personenauto gemiddeld 16.110 kilometer per jaar. Uit enquetes van het CBS is gebleken dat Nederlanders gemiddeld 440 uur per jaar in hun auto doorbrengen. Dat levert een 'ruwe' gemiddelde snelheid op van 36,6 km/u.
en met die argumentatie gaat ge uwe vertegenwoordiger, van 2m en 150kg, die 250.000 km/j doet in een Smartje duwen?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 12:20   #165
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en met die argumentatie gaat ge uwe vertegenwoordiger, van 2m en 150kg, die 250.000 km/j doet in een Smartje duwen?
Waarom ? Enig idee hoe snel een smartje kan ? Ik dacht 180.

De Brabus Forfour is de snelste Smart van dit moment, met een topsnelheid van 180 km/h.

Maar ge hebt gelijk. Zolang die verkoper zijn auto niet zelf moet betalen zal hij de laatste nieuwe Audi moeten hebben. De dag dat hij een kilometervergoeding krijgt zal hij wel snel een camionetteke kopen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 7 augustus 2019 om 12:25.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 13:04   #166
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
340 pk ? Is dat niet wat weinig ?
Het is TOT 340 pk voor de zwaarste 2-versnellingsbak.

Er zullen alvast ook kleintjes bij zijn.

Men neemt de 7-DSG van de Bugatti (1600 Nm) ook niet voor een Polo (max 250 Nm) hé.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 augustus 2019 om 13:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 13:07   #167
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Waarom ? Enig idee hoe snel een smartje kan ? Ik dacht 180.

De Brabus Forfour is de snelste Smart van dit moment, met een topsnelheid van 180 km/h.

Maar ge hebt gelijk. Zolang die verkoper zijn auto niet zelf moet betalen zal hij de laatste nieuwe Audi moeten hebben. De dag dat hij een kilometervergoeding krijgt zal hij wel snel een camionetteke kopen.
allez kom, serieus blijven, ik koop mij nen deftige, comfortabelen auto omdat ik elke dag 1 uur in de auto zit.

ik leef maar éne keer, ik kruip dus niet in een camionet (of in ne Smart of andere Toyota Aygo).

Laatst gewijzigd door Anna List : 7 augustus 2019 om 13:08.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 13:08   #168
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Misschien omdat die wagens toch iets meer kilometers afleggen dan hetgeen jij denkt.
Doen ze niet.
Een postbedelingswagen doet geen 250km per dag.
Die hun gemiddelde snelheid per toer ligt zelfs onder de 25km/u.
En een postbode rijd geen 10 uur per dag.
Bpost houd zijn voertuigen meer dan 10 jaar in dienst.
Na de uitdienstneming worden die in loten verkocht per opbod.
De ICE's hebben na 10 jaar nog steeds hun oudijzer waarde.
De meeste EV's zijn echter niet gemaakt van staal, maar van kunststof.
Integenstelling tot de ICE's hebben EV's dus geen recuperatiewaarde.
Dus naast de hoger aankoopprijs, hebben ze ook nog eens een lage tot geen restwaarde meer na uitdienstneming.
Per voertuig een verlies van +/-1000€ omdat ze hun afgedankte EV's niet meer kwijt kunnen aan de straatstenen.
De kans dat ze moeten gaan betalen om er van verlost te geraken is zelfs heel groot.
Bpost spreekt niet over 1 of 2 wagens, maar over een kleine 100tal wagens per jaar.

8.000€ extra aankoop en 1.000€ minder verkoopopbrengst levert al 9.000€ winstverlies per voertuig.
Op 100 wagens dus een extra kost van 600.000€.
Na 8 jaar geen garatie meer op de accu's, maar de kans dat dit duur onderdeel stuk gaat is na de garatieperiode juist het grootste.
Als bedrijfbetaald Bpost geen BTW en mag het herstellingskosten en brandstofkosten inbrengen als verlies bij de belastingen.
Het finaniciele voordeel in energieverbruik en onderhoudskosten tussen een EV en een ICE valt voor bedrijven dus veel kleiner uit dan voor een particulier.
Daarnaast heb je nog de kosten om oplaadpunten te installeren op de stelplaatsen.

Het is voor Bpost dus gewoon financieel niet verantwoord om over te stappen van ICE's naar EV's.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 13:13   #169
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is voor Bpost dus gewoon financieel niet verantwoord om over te stappen van ICE's naar EV's.
En toch doen ze het, omdat jij niets van EV afweet.

Citaat:
Bpost maakt helft wagenpark elektrisch

13 februari 2019

Dit betekent dat de komende jaren vierduizend van de achtduizend voertuigen van Bpost niet langer op diesel gaan rijden, maar worden ingewisseld voor een elektrisch alternatief. Het plan is nu dat er al in 2022 zo’n zeshonderd nieuwe elektrische bestelwagens rondrijden, zo deelde CEO Koen Van Gerven mee.

https://www.ecommercenews.be/bpost-g...rk-elektrisch/

Laatst gewijzigd door Micele : 7 augustus 2019 om 13:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 13:23   #170
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
allez kom, serieus blijven, ik koop mij nen deftige, comfortabelen auto omdat ik elke dag 1 uur in de auto zit.

ik leef maar éne keer, ik kruip dus niet in een camionet (of in ne Smart of andere Toyota Aygo).
Ik ga niet discusseren over de reden waarom iemand een bepaalde wagen koopt.
Maar geef toe, sommige willen toch een overdreven zware motor in hun voertuig hebben.

Veel vrachtwagens hebben zelfs nog geen 340pk.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 13:26   #171
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik ga niet discusseren over de reden waarom iemand een bepaalde wagen koopt.
Maar geef toe, sommige willen toch een overdreven zware motor in hun voertuig hebben.

Veel vrachtwagens hebben zelfs nog geen 340pk.
ja, en ik ben er daar één van.

omdat een grote motor aan lage toeren mij rust geeft (en de veiligheid dat ik in een noodsituatie de optie heb om ook gewoon het gaspedaal in t duwen en de wagen dan naar voor schiet), terwijl ik van zo'n kleine hoogtoerige motortjes zenuwachtig wordt.

mijn rijstijl is ook veel en veel rustiger met een zware motor dan met zo'n naaimachientje. uit ondervinding.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 13:30   #172
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
allez kom, serieus blijven, ik koop mij nen deftige, comfortabelen auto omdat ik elke dag 1 uur in de auto zit.

ik leef maar éne keer, ik kruip dus niet in een camionet (of in ne Smart of andere Toyota Aygo).
Ik dacht dat gij fietste ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 13:31   #173
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik dacht dat gij fietste ?
ondertussen wel, had t over ervoor.

(en over de auto van mijn zoon en die van mijn ex)

Laatst gewijzigd door Anna List : 7 augustus 2019 om 13:32.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 13:34   #174
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Die ZF-2-gearbox is zeer compact, daar is wel plaats te vinden in een E-wagen.

De basis Tesla model 3 SR+ (256 PK) kan die dus eens uitproberen, de andere modellen hebben teveel pk.

Die versnellingsbak is software-online optimaliseerbaar.

Tijdens de route ook nog linkbaar met de gps-routeplanner, wat nog interessanter wordt.

Bron:
Citaat:
https://jalopnik.com/heres-zfs-new-t...ars-1836428183

Here's ZF's New Two-Speed Transmission for Electric Cars

David Tracy 7/16/19



In its press release, ZF refers to its new contraption as a “2-speed electric drive.” Like a Tesla drive unit, it integrates an electric motor with power electronics and a gear reduction all in a single unit, except instead of a single-speed reduction as is common among EV manufacturers (EV supercar maker Rimac does offer multiple speeds, and so do some Formula E cars), there are two ratios.

ZF claims the new unit, can provide “up to” a 5 percent increase in range when compared to a single-speed unit, though the transmission manufacturer doesn’t go into detail on that figure, though it does stress the “integrated” nature of the setup as key to improvements energy conversion efficiency.

Perhaps more importantly, the two-stage shift element should allow for an automaker to better trade off acceleration and top speed. From ZF’s press release:

The 2-speed concept offers benefits for OEMs who are pursuing performance. “Until now, with electric motors, vehicle manufacturers have had to choose between high initial torque and a high top speed”, explains Hellwig. “We are now resolving this conflict and the new drive will be compatible for performance and heavier vehicles – for example for passenger cars towing a trailer.”

ZF mentions both a 140 kW as well as a 250 kW unit, saying the modular nature of the two-speed e-drive allows it to be “fine-tuned and scaled up.” As for the shift strategy, ZF has some pretty unconventional ideas. From its press release:

Shifts take place at 70 km/h. By connecting to the vehicle’s CAN communication it is also possible – if the customer so wishes – to devise other shift strategies, possibly linked to digital map material and GPS. For example, the vehicle could identify from the GPS route programming how far it is to the next charging station, enabling it to respond predictively by switching into Eco-mode. More effective shifts would also be possible in accounting for topography on the interstate, and on inter-city journeys. The software in the drive can also be updated thanks to the network link to Cloud services via over-the-air updates.

It’s an interesting setup, and I’m curious to see if any mainstream automakers will think it’s worth the cost, since single-speed units seem to do just fine, as electric motors have ample low-end torque, high enough revs, and good enough efficiency across the power band to make do with just one gear ratio. You can learn more about why most EVs use a single gear in Engineering Explained’s YouTube video below:

https://www.youtube.com/watch?v=36H9BVeMYMI

Laatst gewijzigd door Micele : 7 augustus 2019 om 13:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 14:22   #175
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Mag je niet van uw vrouw?
Omdat het bij jou zo is?

Ik denk dat ik ga wachten op de roadster, lol.

laatste deel van het filmpje:

https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=Sw51nzQiWfw

Naja als de vrouw het model Y wil krijgt ze die ook.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 14:23   #176
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En toch doen ze het, omdat jij niets van EV afweet.
Snuggere, 600 Elektrische bestelwagens voor de pakjesdienst.
Een voertuig dat niet geschikt is voor de postbedeling.
Een voertuig dat niet gebruikt word voor deur aan deur bedeling.
Maar voor een nieuwe dienstverlening die Bpost is aan het uitbouwen en wil kunnen verkopen als milieuvriendelijker dan zijn concurrenten.

Citaat:
Bpost heeft nu al het grootste elektrische voertuigenpark van België. Er rijden 2.652 elektrische fietsen, 324 elektrische driewielers en een niet nader genoemd aantal elektrische bestelwagens rond
Eigenaardig dat er geen vermeldingen zijn over de postbedelingswagens en dat ze niet vrijgeven hoeveel Elektrische bestelwagens ze in dienst hebben.


Citaat:

Bpost vervangt dit jaar de helft van zijn vloot van bestelwagens door Fiats Doblò. De Italiaanse constructeur Fiat haalde de aanbesteding binnen.

Het wagenpark bij Bpost bestaat niet alleen uit vrachtwagens maar ook uit zesduizend bestelwagens die de postbodes benutten. Het is gebruikelijk dat er jaarlijks een op zes vervangen wordt. Voor 2015 staat een uitzonderlijk grote verjonging van het park ingepland.

De aanbesteding werd gewonnen door Fiat, dat 3000 Doblò’s gaat leveren en enkele honderden wagens van het type Ducato en Scudo. Niet eerder plaatste het postbedrijf een bestelling van deze omvang bij het merk.
https://nl.aftersalesmagazine.be/bpo...elft-wagenpark

Niet erg veel elektrisch aan.
600 Ev's op 3 jaar, +3000 ICE op minder dan 1 jaar.
Moest Bpost echt elektrisch gaan, dan was de helft van hun wagenpark nu al elektrisch.

Bpost heeft zijn voertuigenpark voor een groot deel elektrisch gemaakt, dat klopt.
Maar om dat te kunnen verkopen hebben ze hun niet motorisch aangedreven fietsen vervangen door E-fietsen en brommers door E-driewielers.
Bpost heeft dus gewoon zijn motorisch aangedreven voertuigenpark van 6.000 naar 9.000 gebracht en gaat dat tegen 2030 naar 12000 brengen.

En ze gebruiken met opzet de noemer voertuigen en niet wagens.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 14:25   #177
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Snuggere, 600 Elektrische bestelwagens voor de pakjesdienst.
Een voertuig dat niet geschikt is voor de postbedeling.
Een voertuig dat niet gebruikt word voor deur aan deur bedeling.
Maar voor een nieuwe dienstverlening die Bpost is aan het uitbouwen en wil kunnen verkopen als milieuvriendelijker dan zijn concurrenten.



Eigenaardig dat er geen vermeldingen zijn over de postbedelingswagens en dat ze niet vrijgeven hoeveel Elektrische bestelwagens ze in dienst hebben.




https://nl.aftersalesmagazine.be/bpo...elft-wagenpark

Niet erg veel elektrisch aan.
600 Ev's op 3 jaar, +3000 ICE op minder dan 1 jaar.
Moest Bpost echt elektrisch gaan, dan was de helft van hun wagenpark nu al elektrisch.

Bpost heeft zijn voertuigenpark voor een groot deel elektrisch gemaakt, dat klopt.
Maar om dat te kunnen verkopen hebben ze hun niet motorisch aangedreven fietsen vervangen door E-fietsen en brommers door E-driewielers.
Bpost heeft dus gewoon zijn motorisch aangedreven voertuigenpark van 6.000 naar 9.000 gebracht en gaat dat tegen 2030 naar 12000 brengen.

En ze gebruiken met opzet de noemer voertuigen en niet wagens.
Je weet nog altijd niets van EVs.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 14:29   #178
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ja, en ik ben er daar één van.

omdat een grote motor aan lage toeren mij rust geeft (en de veiligheid dat ik in een noodsituatie de optie heb om ook gewoon het gaspedaal in t duwen en de wagen dan naar voor schiet), terwijl ik van zo'n kleine hoogtoerige motortjes zenuwachtig wordt.

mijn rijstijl is ook veel en veel rustiger met een zware motor dan met zo'n naaimachientje. uit ondervinding.
't Ja, ga Micele voor zijn.
In een EV heb je geen last van het motorgeluid.
Maar ik had het vooral over het aantal PK's dat mensen willen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 14:35   #179
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Een zeer handige tool voor ca. 70 EV-modellen (de helft is er nog niet) met talrijke filters, zie ook >> meer opties.

https://ev-database.nl/vergelijk/nie...ektrische-auto

Laatst gewijzigd door Micele : 7 augustus 2019 om 14:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 14:39   #180
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je weet nog altijd niets van EVs.
Micele, integenstelling tot jou, gebruik ik EV's.
Op mijn Rib gebruik ik een electro-buitenboord motor.
Zitmaaier is een EV.
Ben dagelijks bezig met accu-werktuigen.
Heb sinds kort zelfs een elektrische fiets.
Mijn schoonzoon is een EV-specialist.

Zoek dus maar iets anders om je gelijk te halen.
Hybride wagens daar kan ik nog mee leven, maar volledige elektrische wagens, dat zijn gewoon hebben dingen en eens de rage voorbij is, zuiver industrieel afval.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be