Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 september 2013, 09:00   #21
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Jij beweerde toch altijd dat een taalgrens die tegelijkertijd een staatsgrens is een afdoende middel is om de verfransing tegen te houden? Wat nu?
Het is GEEN staatsgrens, het is een TAALGRENS.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 09:07   #22
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.083
Standaard

Indien dat soort reflex had bestaan in de Vlaamse Rand (en dan bedoel ik bij handelaars en café's, niet zozeer de gemeentehuizen), was die regio nooit zo verfranst geweest. Maar nee, met een smile tot achter hun oren Frans spreken tegen de klanten, en nadien gaan janken bij politici dat hun gemeente verfranst. Er zijn zo vele winkels in Dilbeek, St-Pieters-Leeuw en Zaventem, om maar drie gemeenten te noemen.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 09:09   #23
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
CD&V in pré verkiezingmodus ... niks nieuws onder de zon.
Nu Doomst nog opvoeren en de volledige "Vlaamse" vleugel van het ACW is de revue gepasseerd.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 09:11   #24
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is GEEN staatsgrens, het is een TAALGRENS.
Bespaar u toch de moeite vriend, het originele Brussel ligt in Vlaanderen. De copie, je weet wel, "Bruxelles Sauce" ligt in Charleroi.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 09:21   #25
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is GEEN staatsgrens, het is een TAALGRENS.
Menen ligt niet aan een staatsgrens? Koop eens een atlas.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 09:25   #26
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Bespaar u toch de moeite vriend, het originele Brussel ligt in Vlaanderen. De copie, je weet wel, "Bruxelles Sauce" ligt in Charleroi.
rofl
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 09:29   #27
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Indien dat soort reflex had bestaan in de Vlaamse Rand (en dan bedoel ik bij handelaars en café's, niet zozeer de gemeentehuizen), was die regio nooit zo verfranst geweest. Maar nee, met een smile tot achter hun oren Frans spreken tegen de klanten, en nadien gaan janken bij politici dat hun gemeente verfranst. Er zijn zo vele winkels in Dilbeek, St-Pieters-Leeuw en Zaventem, om maar drie gemeenten te noemen.
U vergeet dat dit commerciële reflexen zijn. Jaren geleden hebben ik en een 40-tal Franstaligen in het restaurant "De Leeuw van Vlaanderen" van Diksmuide gegeten. Vlaams-Nationalistisch restaurant, vlakbij het Ijzerplein en de Ijzertoren. We vroegen helemaal niet dat de restaurantuitbater ons in het Frans sprak maar hij deed het zelf. En waarom? Omdat hij een groep van een 40-tal klanten zijn restaurant ziet binnenkomen, omdat hij dan veel meer aan zijn omzet aan het einde van de dag denkt (een 40-tal klanten, dat is toch niet niets) dan aan de taal die ze spreken en dit vooral als u weet dat we hoofdgerechten, gerechten en desserts namen. Plus de wijn, frisdranken en koffie. Ik laat u de rekening voorstellen.

Natuurlijk zouden sommigen kunnen vragen wat Franstaligen in zo'n restaurant komen doen. Op de ingangsdeur was het helemaal niet vermeld dat Franstaligen er niet welkom waren en bovendien zijn mensen vrij zich te verplaatsen waar ze willen. We weten wel dat een deel van de Vlaams-Nationalisten het zeer moeilijk met de Franstaligen heeft maar dat is niet ons probleem.

Laatst gewijzigd door Everytime : 4 september 2013 om 09:31.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 09:31   #28
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U vergeet dat dit commerciële reflexen zijn. Jaren geleden hebben ik en een 40-tal Franstaligen in het restaurant "De Leeuw van Vlaanderen" van Diksmuide gegeten. Vlaams-Nationalistisch restaurant, vlakbij het Ijzerplein en de Ijzertoren. We vroegen helemaal niet dat de restaurantuitbater ons in het Frans sprak maar hij deed het zelf. En waarom? Omdat hij een groep van een 40-tal klanten zijn restaurant ziet binnenkomen, omdat hij aan zijn omzet aan het einde van de dag denkt (een 40-tal klanten, dat is toch niet niets) en dit vooral als u weet dat we hoofdgerechten, gerechten en desserts namen. Plus de wijn, frisdranken en koffie. Ik laat u de rekening voorstellen.

Natuurlijk zouden sommigen kunnen vragen wat Franstaligen in zo'n restaurant komen doen. Op de ingangsdeur was het helemaal niet vermeld dat Franstaligen er niet welkom waren en bovendien zijn mensen vrij zich te verplaatsen waar ze willen. We weten wel dat een deel van de Vlaams-Nationalisten het zeer moeilijk met de Franstaligen heeft maar dat is niet ons probleem.
Dat is nu net mijn kritiek.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 09:32   #29
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U vergeet dat dit commerciële reflexen zijn. Jaren geleden hebben ik en een 40-tal Franstaligen in het restaurant "De Leeuw van Vlaanderen" van Diksmuide gegeten. Vlaams-Nationalistisch restaurant, vlakbij het Ijzerplein en de Ijzertoren. We vroegen helemaal niet dat de restaurantuitbater ons in het Frans sprak maar hij deed het zelf. En waarom? Omdat hij een groep van een 40-tal klanten zijn restaurant ziet binnenkomen, omdat hij aan zijn omzet aan het einde van de dag denkt (een 40-tal klanten, dat is toch niet niets) en dit vooral als u weet dat we hoofdgerechten, gerechten en desserts namen. Plus de wijn, frisdranken en koffie. Ik laat u de rekening voorstellen.

Natuurlijk zouden sommigen kunnen vragen wat Franstaligen in zo'n restaurant komen doen. Op de ingangsdeur was het helemaal niet vermeld dat Franstaligen er niet welkom waren en bovendien zijn mensen vrij zich te verplaatsen waar ze willen. We weten wel dat een deel van de Vlaams-Nationalisten het zeer moeilijk met de Franstaligen heeft maar dat is niet ons probleem.
Je krijgt al schuim op je mond als het woordje Vlaanderen valt, en jullie gaan eten in een Vlaams-Nationalistisch restaurant?

Ik ga toch eerst wat bewijzen moeten zien alvorens ik dat geloof.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 09:39   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U vergeet dat dit commerciële reflexen zijn. Jaren geleden hebben ik en een 40-tal Franstaligen in het restaurant "De Leeuw van Vlaanderen" van Diksmuide gegeten. Vlaams-Nationalistisch restaurant, vlakbij het Ijzerplein en de Ijzertoren. We vroegen helemaal niet dat de restaurantuitbater ons in het Frans sprak maar hij deed het zelf. En waarom? Omdat hij een groep van een 40-tal klanten zijn restaurant ziet binnenkomen, omdat hij dan veel meer aan zijn omzet aan het einde van de dag denkt (een 40-tal klanten, dat is toch niet niets) dan aan de taal die ze spreken en dit vooral als u weet dat we hoofdgerechten, gerechten en desserts namen. Plus de wijn, frisdranken en koffie. Ik laat u de rekening voorstellen.

Natuurlijk zouden sommigen kunnen vragen wat Franstaligen in zo'n restaurant komen doen. Op de ingangsdeur was het helemaal niet vermeld dat Franstaligen er niet welkom waren en bovendien zijn mensen vrij zich te verplaatsen waar ze willen. We weten wel dat een deel van de Vlaams-Nationalisten het zeer moeilijk met de Franstaligen heeft maar dat is niet ons probleem.
Die uitbater van dat "nationalistisch" restaurant is dus geen verblinde taalracist.
Toeristen en gasten moet je gastvrij ontvangen.
Gasten moeten zich gedragen als gasten.
Maar als je je komt vestigen in een streek, dan moet je niet gaan eisen dat het gemeentebestuur verandert van taalrol.

En stel je nu eens voor dat er één dienstertje in dat restaurant de Franse taal niet zo goed beheerst ....
zouden er dan reclamaties komen zoals dat eens gebeurd is in Brugge ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 09:50   #31
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die uitbater van dat "nationalistisch" restaurant is dus geen verblinde taalracist.
Toeristen en gasten moet je gastvrij ontvangen.
Gasten moeten zich gedragen als gasten.
Maar als je je komt vestigen in een streek, dan moet je niet gaan eisen dat het gemeentebestuur verandert van taalrol.

En stel je nu eens voor dat er één dienstertje in dat restaurant de Franse taal niet zo goed beheerst ....
zouden er dan reclamaties komen zoals dat eens gebeurd is in Brugge ?

.
Totaal akkoord maar vraag u dan ook af waarom ze er wel tot nu toe in het Frans spraken.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 09:53   #32
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je krijgt al schuim op je mond als het woordje Vlaanderen valt, en jullie gaan eten in een Vlaams-Nationalistisch restaurant?

Ik ga toch eerst wat bewijzen moeten zien alvorens ik dat geloof.
Het BTW bonneke .
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 10:10   #33
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Totaal akkoord maar vraag u dan ook af waarom ze er wel tot nu toe in het Frans spraken.
Omdat de Vlaming veel te veel belang hecht aan beleefdheid tegenover andere.
En omdat de Vlaming zo stom is geweest nooit voor zichzelf en zijn cultuur op te komen tegenover de Franstalige adel in Vlaanderen.

Citaat:
Patrick is de zoon van baron Charles Joseph Marie Ghislaine d'Udekem d'Acoz (1885-1968) en Suzanne Marie Désirée Ghislaine Josephe van Outryve d'Ydewalle (1898-1983). Patrick d'Udekem d'Acoz, uit een oud adellijk geslacht, bracht, samen met zijn twee oudere broers, Henri en Raoul, zijn jeugd door in Proven, deelgemeente van Poperinge, waar zijn vader burgemeester was
http://nl.wikipedia.org/wiki/Patrick...dekem_d%27Acoz

Dit is de vader van onze huidige koningin, iemand die is opgegroeid in de provincie West-Vlaanderen, die amper Nederlands sprak en zijn kinderen in het Frans opvoedde.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 10:16   #34
rafkaf
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 augustus 2013
Berichten: 948
Standaard

Op onze Vlaamse zender doen ze natuurlijk weer lacherig over dit initiatief.
rafkaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 10:18   #35
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rafkaf Bekijk bericht
Op onze Vlaamse zender doen ze natuurlijk weer lacherig over dit initiatief.
Dat lijkt me ook verstandig gezien:

Vlaamse radio > 90 % Engelstalig
Vlaamse tv > 85 % Engelstalig

Stel je voor dat die dat moeten veranderen...
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 10:20   #36
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die uitbater van dat "nationalistisch" restaurant is dus geen verblinde taalracist.
Toeristen en gasten moet je gastvrij ontvangen.
Gasten moeten zich gedragen als gasten.
Maar als je je komt vestigen in een streek, dan moet je niet gaan eisen dat het gemeentebestuur verandert van taalrol.

En stel je nu eens voor dat er één dienstertje in dat restaurant de Franse taal niet zo goed beheerst ....
zouden er dan reclamaties komen zoals dat eens gebeurd is in Brugge ?

.
Dat is natuurlijk wel een belangrijk punt. Waarover die burgemeester niet spreekt dus dat zal het geval wel niet zijn.
Mijn standpunt : de burgemeester heeft gelijk, de bestuurstaal is nederlands dus daar stopt het. Wat de burger op straat en thuis spreekt heeft niemand zaken mee maar aan het loket gebruikt men de bestuurstaal en wie dat niet kan zal zich wel laten vergezellen door iemand die tweetalig is. Dat het een grensgemeente is waar inderdaad veel mensen uit frankrijk naartoe trekken maakt daarin geen verschil.
Wat ik echter ongelooflijk goedkoop vind van die tsjeef burgemeester is het bewust opzoeken van een goedkope polemiek door te verwijzen naar gebarentaal. Het gebruik van de bestuurstaal impliceert niet dat men mensen moet belachelijk maken. Van mij krijgt ze dus ook gebarentaal, dat zal ze zeker begrijpen.

peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 10:20   #37
rafkaf
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 augustus 2013
Berichten: 948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat lijkt me ook verstandig gezien:

Vlaamse radio > 90 % Engelstalig
Vlaamse tv > 85 % Engelstalig

Stel je voor dat die dat moeten veranderen...
Inderdaad, dat zou ook lacherig overkomen.
rafkaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 10:22   #38
rafkaf
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 augustus 2013
Berichten: 948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Dat is natuurlijk wel een belangrijk punt. Waarover die burgemeester niet spreekt dus dat zal het geval wel niet zijn.
Mijn standpunt : de burgemeester heeft gelijk, de bestuurstaal is nederlands dus daar stopt het. Wat de burger op straat en thuis spreekt heeft niemand zaken mee maar aan het loket gebruikt men de bestuurstaal en wie dat niet kan zal zich wel laten vergezellen door iemand die tweetalig is. Dat het een grensgemeente is waar inderdaad veel mensen uit frankrijk naartoe trekken maakt daarin geen verschil.
Wat ik echter ongelooflijk goedkoop vind van die tsjeef burgemeester is het bewust opzoeken van een goedkope polemiek door te verwijzen naar gebarentaal. Het gebruik van de bestuurstaal impliceert niet dat men mensen moet belachelijk maken. Van mij krijgt ze dus ook gebarentaal, dat zal ze zeker begrijpen.

Linkse politici zullen van u voor zulke gevallen gegarandeerd nooit een middenvinger te zien krijgen.
rafkaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 10:36   #39
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Mocht Martine Fournier een N-VA burgemeester zijn, dan zou het kot nu te klein zijn.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2013, 10:41   #40
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Mocht Martine Fournier een N-VA burgemeester zijn, dan zou het kot nu te klein zijn.
Ik zou dan identiek hetzelfde geschreven hebben, ook indien het een sp.a of o.vld burgemeester zou geweest zijn.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be