Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat moet er gebeuren met de zomertijd ?
Laten zoals het nu is. 7 12,73%
De data veranderen waarop we de klok moeten verzetten. 0 0%
De zomertijd afschaffen 29 52,73%
De wintertijd afschaffen 19 34,55%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 augustus 2018, 19:14   #41
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.926
Standaard

Er zijn 3 scenario's met elk zijn voor en nadelen :

huidig : twee keer per jaar klok verzetten in lente en herfst maar wel aangepaste uurregeling in de zomer en winter

gans jaar wintertijd (UTC +1) : goede tijdregeling in de winter, in de zomer vroeg licht en vroeger donker, maar de dagen zijn zodanig lang dat dat niet zo een probleem is, enkel in de nazomer en de vroege herfst zal een stuk vroeger donker zijn dan dat we nu gewoon zijn (september rond 19u ipv 20u en oktober rond 18u ipv 19u)

gans jaar zomertijd (UTC+2) : goede tijdregeling in de zomer, maar in de winter donker tot kwart voor 10, dit betekent zeker bij slechte weeromstandigheden in de winter enorme problemen, voor vele maanden zal de ochtendspits in het pikdonker verlopen, we zullen veel langer last hebben van mist en andere toestanden. In de avond licht tot half zes, maar groot is het voordeel toch niet.

In Rusland heeft president Medvedev eens een gans jaar zomertijd ingevoerd, dit heeft maar enkele jaren geduurd. Veel te lang donker in de winter. Uiteindelijk heeft president Poetin de zomertijd volledig afgeschaft. En wat mij betreft zouden we inderdaad beter de zomertijd volledig afschaffen. Dit heeft enkel in de nazomer/herfst wat nadelen, maar voor de rest de beste regeling. Geen gepruts meer aan klokken en goede regeling voor winter en zomer (het koelt in de zomer ook wat eerder af, veel beter om te slapen!)
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 19:17   #42
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.926
Standaard

Wat men beter zou doen is de tijdzones in Europa herverdelen :

bijvoorbeeld in Polen, Duitsland en de andere centraal Europese landen is een UTC+2 tijdzone het ganse jaar best doenbaar, omdat door hun oostelijke ligging de zon zowieso eerder opkomt en eerder onder gaat.

Voor de west europese landen zoals de Benelux, Frankrijk en Spanje zou ik voor een UTC+1 tijdzone gaan.

Enig nadeel is dat je de klok bij een trip naar Duitsland een uurtje moet verzetten.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 19:59   #43
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Er zijn 3 scenario's met elk zijn voor en nadelen :

huidig : twee keer per jaar klok verzetten in lente en herfst maar wel aangepaste uurregeling in de zomer en winter

gans jaar wintertijd (UTC +1) : goede tijdregeling in de winter, in de zomer vroeg licht en vroeger donker, maar de dagen zijn zodanig lang dat dat niet zo een probleem is, enkel in de nazomer en de vroege herfst zal een stuk vroeger donker zijn dan dat we nu gewoon zijn (september rond 19u ipv 20u en oktober rond 18u ipv 19u)

gans jaar zomertijd (UTC+2) : goede tijdregeling in de zomer, maar in de winter donker tot kwart voor 10, dit betekent zeker bij slechte weeromstandigheden in de winter enorme problemen, voor vele maanden zal de ochtendspits in het pikdonker verlopen, we zullen veel langer last hebben van mist en andere toestanden. In de avond licht tot half zes, maar groot is het voordeel toch niet.

In Rusland heeft president Medvedev eens een gans jaar zomertijd ingevoerd, dit heeft maar enkele jaren geduurd. Veel te lang donker in de winter. Uiteindelijk heeft president Poetin de zomertijd volledig afgeschaft. En wat mij betreft zouden we inderdaad beter de zomertijd volledig afschaffen. Dit heeft enkel in de nazomer/herfst wat nadelen, maar voor de rest de beste regeling. Geen gepruts meer aan klokken en goede regeling voor winter en zomer (het koelt in de zomer ook wat eerder af, veel beter om te slapen!)
Dat is inderdaad de beste regeling. Tot in de jaren 70 was dat ook zo en ik heb daar nooit iemand weten over klagen. Wat is er verkeerd aan de echte tijd ?
We zijn al een uur vooruit op die echte tijd.
Wie kan er nu voorstander zijn van een 'fake' tijd ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 20:05   #44
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.400
Standaard

Terug naar Gregoriaanse tijd.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 20:16   #45
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Terug naar Gregoriaanse tijd.
Da was een kalender.

Nog een stem voor behoud van wintertijd. Ik vind het ook logischer om dicht bij het zonne-uur te blijven. En aangezien veel mensen vroeg vertrekken door de files zitten die in de winter al 3-4 uur in de duisternis te werken.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 20:21   #46
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Da was een kalender.

Nog een stem voor behoud van wintertijd. Ik vind het ook logischer om dicht bij het zonne-uur te blijven. En aangezien veel mensen vroeg vertrekken door de files zitten die in de winter al 3-4 uur in de duisternis te werken.
Gezien dit logischer is is de kans groot dat de politici precies het omgekeerde gaan doen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 20:35   #47
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Er zijn 3 scenario's met elk zijn voor en nadelen :

huidig : twee keer per jaar klok verzetten in lente en herfst maar wel aangepaste uurregeling in de zomer en winter

gans jaar wintertijd (UTC +1) : goede tijdregeling in de winter, in de zomer vroeg licht en vroeger donker, maar de dagen zijn zodanig lang dat dat niet zo een probleem is, enkel in de nazomer en de vroege herfst zal een stuk vroeger donker zijn dan dat we nu gewoon zijn (september rond 19u ipv 20u en oktober rond 18u ipv 19u)
In de zomer (nuja, late lente en begin zomer) heeft de wintertijd als nadeel dat het om 4h00 in de ochtend al licht wordt. Maar om 21h30 al donker.

Citaat:
gans jaar zomertijd (UTC+2) : goede tijdregeling in de zomer, maar in de winter donker tot kwart voor 10, dit betekent zeker bij slechte weeromstandigheden in de winter enorme problemen, voor vele maanden zal de ochtendspits in het pikdonker verlopen, we zullen veel langer last hebben van mist en andere toestanden. In de avond licht tot half zes, maar groot is het voordeel toch niet.
De spits begint al om 06h00 (en vroeger), dus dat argument is niet echt van tel.

Dus wat mij betreft laten zoals het nu is of anders de zomertijd behouden.
De doorsnee mensen zijn wakker van 07h00 tot 23h00.
Met de zomertijd overlapt dat beter dan de wintertijd.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 20:37   #48
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat is inderdaad de beste regeling. Tot in de jaren 70 was dat ook zo en ik heb daar nooit iemand weten over klagen. Wat is er verkeerd aan de echte tijd ?
We zijn al een uur vooruit op die echte tijd.
Wie kan er nu voorstander zijn van een 'fake' tijd ?
Omdat we die 'fake tijd' beter overlapt met ons leefritme.

Wie tegen de halfjaarlijkse wisseling is, zou men moeten verbieden nog naar een andere tijdzone te reizen.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 21:20   #49
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat is inderdaad de beste regeling. Tot in de jaren 70 was dat ook zo en ik heb daar nooit iemand weten over klagen. Wat is er verkeerd aan de echte tijd ?
We zijn al een uur vooruit op die echte tijd.
Wie kan er nu voorstander zijn van een 'fake' tijd ?
Central European Time is exact wat de naam aanduidt: de "natuurlijke" zonnetijd voor midden Europa: bvb. Tsjechië, op 15 graden (1 uur) oost van UTC.
Het gebied is te breed om practisch te zijn: Lissabon ligt op ca. -10 graden, en Oost Finland op +30 graden. Het is onmogelijk om een regeling te vinden die voor alle landen geen nadelen heeft. Geef mij dus maar de wintertijd, ik zal de kaarsen op het terras dan wel een uur vroeger aansteken: het wordt dus 1 uur vroeger gezellig.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 21:24   #50
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Omdat we die 'fake tijd' beter overlapt met ons leefritme.

Wie tegen de halfjaarlijkse wisseling is, zou men moeten verbieden nog naar een andere tijdzone te reizen.
Wie voor de jaarlijkse wisseling is moet gewoon elke zes maand naar een tijdzone verder reizen.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 23:05   #51
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Omdat we die 'fake tijd' beter overlapt met ons leefritme.

Wie tegen de halfjaarlijkse wisseling is, zou men moeten verbieden nog naar een andere tijdzone te reizen.
In landen die meer op de evenaar liggen is het het ganse jaar licht om 5 uur in de ochtend en donker om 6 uur s'avonds of ietsje later. Daar leven ze toch ook ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 23:45   #52
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Omdat die 'fake tijd' beter overlapt met ons leefritme.
Zowel voor Portugezen als voor Finnen? Dat ligt moeilijk, h??

Citaat:
Wie tegen de halfjaarlijkse wisseling is, zou men moeten verbieden nog naar een andere tijdzone te reizen.
Top. Heel de wereld op UTC lost dat op.

Laatst gewijzigd door Wapper : 31 augustus 2018 om 23:48.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 00:08   #53
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.055
Standaard

.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  juncker.png‎
Bekeken: 51
Grootte:  233,1 KB
ID: 109299  

__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 17:47   #54
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Gisteren kwam de afschaffing van het gedoe ter sprake in het journaal.
Het volk wil het, dus het volk krijgt het, kwam Junker zeggen.
Is dat het hele verhaal?
Het zou kunnen van wel.

Maar ergens vrees ik ook wel dat er meer achter zit dan de bekommernis om het volk zijn zin te geven.
Wat zou er allemaal kunnen achter zitten?
Nogal wat, denk ik.

Wat zit er achter volgens jullie (als er iets achter zit)?

Eén mogelijk scenario vanwege mezelf.
Het leek er gisteren al een beetje op dat men (subtiel) het zomeruur wou verkopen .
Zomer is leuker dan winter, dus moest zomeruur ook wel beter zijn dan winteruur hoorde je een paar zeer sympathieke dametjes zeggen .

Misschien is deze drol (zomeruur) wel relatief makkelijk te verkopen als goud. Het heeft alvast de naam mee, 'zomeruur' klinkt zelfs bij mij leuker dan 'winteruur'.

Maar wat zit achter de term verscholen.
Een drol dus.
Zomeruur is gewoon een beetje tegen de natuur ingaan, doen we natuurlijk wel meer (maar dat maakt het daarom niet goed).

En als het beetje bij beetje gebeurd valt het niet eens zo erg op ('slowly boiling the frog', zou de taktiek in deze wel kunnen zijn).
Als men ineens van middernacht, middag zou maken, tja dat zou opvallen, dat zou denk ik voor de meesten een stapje te veel zijn.
Maar niet dus, men doet het met een uurtje, eerst dan nog in de zomer alleen, en vervolgens, misschien voor het hele jaar (we zullen zien)?

Misschien is de hele oefening er wel ééntje van hoe kunnen we mensen zodanig brainwashen dat ze een drol lekker gaan vinden.
Een relatief onschuldig proefprojectje zeg maar, het zou kunnen.

Zomeruur het hele jaar door, wie wint er het meeste bij.
Ik denk werkgevers en meer algemeen alle organisaties die mensen in dienst hebben.
Als je er even over nadenkt snap je wel waarom.

Natuurlijk wordt het zo niet verkocht.
Beelden van mensen die 's avonds een uurtje langer op een terrasje een pintje drinken, doen het wat dat betreft stukken beter natuurlijk

Laatst gewijzigd door satiper : 1 september 2018 om 17:49.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 18:04   #55
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.015
Standaard

Mij maakt het niet uit zolang het in de eu overal hetzelfde is.

Ik vind het eigenlijk best ok zoals het nu is. Ik snap die mensen niet die emotionele problemen krijgen met een uursverandering.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 18:17   #56
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Er zijn 3 scenario's met elk zijn voor en nadelen :

huidig : twee keer per jaar klok verzetten in lente en herfst maar wel aangepaste uurregeling in de zomer en winter

gans jaar wintertijd (UTC +1) : goede tijdregeling in de winter, in de zomer vroeg licht en vroeger donker, maar de dagen zijn zodanig lang dat dat niet zo een probleem is, enkel in de nazomer en de vroege herfst zal een stuk vroeger donker zijn dan dat we nu gewoon zijn (september rond 19u ipv 20u en oktober rond 18u ipv 19u)

gans jaar zomertijd (UTC+2) : goede tijdregeling in de zomer, maar in de winter donker tot kwart voor 10, dit betekent zeker bij slechte weeromstandigheden in de winter enorme problemen, voor vele maanden zal de ochtendspits in het pikdonker verlopen, we zullen veel langer last hebben van mist en andere toestanden. In de avond licht tot half zes, maar groot is het voordeel toch niet.

In Rusland heeft president Medvedev eens een gans jaar zomertijd ingevoerd, dit heeft maar enkele jaren geduurd. Veel te lang donker in de winter. Uiteindelijk heeft president Poetin de zomertijd volledig afgeschaft. En wat mij betreft zouden we inderdaad beter de zomertijd volledig afschaffen. Dit heeft enkel in de nazomer/herfst wat nadelen, maar voor de rest de beste regeling. Geen gepruts meer aan klokken en goede regeling voor winter en zomer (het koelt in de zomer ook wat eerder af, veel beter om te slapen!)
Zit wel wat in. Het hele jaar zomertijd betekent dat kinderen van zowat half oktober tot eind februari in het donker naar school moeten vertrekken. Van mij mag de huidige regeling blijven, maar als men naar een vaste tijd gaat zou ik ook kiezen voor de wintertijd. Of ik in de zomer nu in het licht of het donker een terrasje zit te doen maakt weinig uit.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 18:24   #57
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Een interessant artikel over de werking van ons tijdssysteem :

http://lvb.net/item/637
Het spreekt wel een beetje in Uw nadeel om het op 'autistisch gewijze' niet aan te passen hé
Het uur is gebaseerd op wat als noen wordt beschouwt..en dat verschuift nu eenmaal.
Het is net door de lengte van een uur ( in de ME vastgelegd op zestig minuten ) arbitrair & vast te leggen dat er een verschil in zonuren tussen de zomer en de winter ontstond.
Dus als ik het goed begrijp pleit je indirect voor een geleidelijk variabel urensyteem ... dan moet ge die klok ook niet plots verzetten en uzelf aanpassen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 18:26   #58
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Mij maakt het niet uit zolang het in de eu overal hetzelfde is.

Ik vind het eigenlijk best ok zoals het nu is. Ik snap die mensen niet die emotionele problemen krijgen met een uursverandering.
Wel, ik zie niet goed in waarom... vooral niet in deze tijd waar het zeer makkelijk elektronisch variabel regelebaar zou zijn
Dus concreet geen tijdszones meer van een verschil met een uur maar een geleidelijk iets...klokken worden gesynchroniseerd via gps... perfect mogelijk
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 19:11   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Mij maakt het niet uit zolang het in de eu overal hetzelfde is.
Waarom moet dat eigenlijk in de EU overal hetzelfde zijn? Wat staat of valt met die uniformiteit? Mag eenheid in verscheidenheid dan niet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 19:40   #60
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.015
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom moet dat eigenlijk in de EU overal hetzelfde zijn? Wat staat of valt met die uniformiteit? Mag eenheid in verscheidenheid dan niet?
Camion vertrekt in Antwerpen om 8u en komt in Breda aan om 7u30
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be