Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 november 2009, 17:19   #1161
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.402
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
jij houdt van Engels
goed lezen, en dan try again
Ik hou van allerlei talen, ja.

En ik laat liever mijn hersenen over mijn ballen 'regeren' dan omgekeerd.

Nu, zoals reeds gezegd: ieder het zijne, hé.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 17:21   #1162
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het steentje van azert is alvast bij mij niet in goede aarde gevallen

Integendeel zelfs, tot de komst van onze vriend Henri1 was hij er in belangrijke mate mee verantwoordelijk voor dat ik van 'eerder onverschillig' naar 'radicaal anti-Belgique-ist' ben geëvolueerd.

Ik ben hem daar nog steeds dankbaar voor
En als het dat niet is, maakt u ons wat anders wijs.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 17:39   #1163
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat begrijpt u niet aan 'mee verantwoordelijk'?

Denkt u nu ècht dat u als énige een invloed uitoefent op wat ik denk?


't Is trouwens ook voor u 'djimi', zònder hoofdletter.
allee, op 2 personen dan.
maar de ene (Azert) verkondigt volgens veel forumleden enkel zever en leugens; die telt dus niet mee.
Dus toch maar op 1 mening.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 17:48   #1164
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dan is het hoog tijd dat de Vlaamse regering zich daar eens mee moeit en naar buiten treedt met een voorlichtingscampagne, vooral gericht naar het buitenland, waarin klaar en duidelijk gesteld wordt dat de formele taal in Vlaanderen Nederlands is en geen Vlaams, Flamand, Flemish of Flämisch.
Niet gelukt: de BBC zegt dat Herman Van Rompuy Vlaams spreekt.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF19112009_039
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 17:51   #1165
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Niet gelukt: de BBC zegt dat Herman Van Rompuy Vlaams spreekt.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF19112009_039
En de BBC heeft gelijk. Herman Van Rompuy spreekt Vlaams ofte Zuid-Nederlands.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 18:20   #1166
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En de BBC heeft gelijk. Herman Van Rompuy spreekt Vlaams ofte Zuid-Nederlands.
En u verwijt Quercus onvoldoende kennis van de Belgische grondwet........
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 18:23   #1167
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
En u verwijt Quercus onvoldoende kennis van de Belgische grondwet........
Niet zo voortvarend. Zuid-Nederlands is nog altijd Nederlands. Maar niet elk Nederlands is Zuid-Nederlands. En daar hebt u o toch zoveel moeite mee. Ik kan het begrijpen. Moest ik Hollander zijn, zou ik het ook niet zo zien zitten op dit vlak, want voor u en uw companen geldt het Noord-Nederlands als het enige Nederlands. Pech voor u!

Laatst gewijzigd door system : 19 november 2009 om 18:24.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 18:26   #1168
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niet zo voortvarend. Zuid-Nederlands is nog altijd Nederlands. Maar niet elk Nederlands is Zuid-Nederlands. En daar hebt u o toch zoveel moeite mee. Ik kan het begrijpen. Moest ik Hollander zijn, zou ik het ook niet zo zien zitten op dit vlak, want voor u en uw companen geldt het Noord-Nederlands als het enige Nederlands. Pech voor u!

Waarom moet onze taal dan zo hardnekkig Flemish heten? Waarom is het geen Flemish Dutch? Ge hebt toch ook Belgisch Frans ofte Belgian French? Neen, waarde system, dit is een fossiel uit een verleden waarin men de aloude divida-et-impera-truuk op onze taal trachtte toe te passen, klakkeloos en op onwetende toon naverteld.
Naarmate de wereld kleiner wordt in de menselijke perceptie wordt dat ook al te duidelijker. Voor de rest merk ik verder ook veel gezeur aan Hollanders adres over ingebeeld vermeend taalfascisme zijnerzijde.

Trouwens, u bent erg doorzichtig. Niet lang geleden meende u nog dat Nederlands en Vlaams verschillende talen zouden zijn, maar u draait als een windhaan zodra ge ziet dat het toch niet pakt en merk dat ge zelf daarmee minder ernstig genomen wordt.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 november 2009 om 18:31.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 18:32   #1169
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.402
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niet zo voortvarend. Zuid-Nederlands is nog altijd Nederlands. Maar niet elk Nederlands is Zuid-Nederlands. En daar hebt u o toch zoveel moeite mee. Ik kan het begrijpen. Moest ik Hollander zijn, zou ik het ook niet zo zien zitten op dit vlak, want voor u en uw companen geldt het Noord-Nederlands als het enige Nederlands. Pech voor u!
Ik heb niet de indruk dat "Hollander" er o zo veel moeite mee heeft te erkennen dat er zoiets als Zuid-Nederlands bestaat, hoor.

Ik heb hier trouwens nog maar weinig ?*ndere Noord-Nederlanders moeite zien hebben met het bestaan van Zuid-Nederlands.

Integendeel zelfs, zou ik durven zeggen. Zuid-Nederlands wordt wel eens 'schattig' bevonden, of 'kleurrijk', of 'plastisch', ...
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 18:34   #1170
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En de BBC heeft gelijk. Herman Van Rompuy spreekt Vlaams ofte Zuid-Nederlands.
In functie lijkt het mij dat hij formeel Nederlands spreekt. Als privé persoon zal hij best meer Zuid Nederlands of (kies uw voorkeur) Vlaams spreken. Toch spreekt hij, in functie, naar mijn mening evenzeer Nederlands als Balkenende. Dat onderscheid tussen Noord- en Zuid Nederlands wordt naar mate van toenemende formaliteit toch steeds kunstmatiger of zelfs niet bestaand. De spreekwoordelijke man op de straat is een ander verhaal, maar als premier spreekt hij net zoals Balkenende Nederlands.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 18:39   #1171
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
In functie lijkt het mij dat hij formeel Nederlands spreekt. Als privé persoon zal hij best meer Zuid Nederlands of (kies uw voorkeur) Vlaams spreken. Toch spreekt hij, in functie, naar mijn mening evenzeer Nederlands als Balkenende. Dat onderscheid tussen Noord- en Zuid Nederlands wordt naar mate van toenemende formaliteit toch steeds kunstmatiger of zelfs niet bestaand. De spreekwoordelijke man op de straat is een ander verhaal, maar als premier spreekt hij net zoals Balkenende Nederlands.
Ik heb nooit betwist dat Van Rompuy Nederlands spreekt. Dat spreekt hij. Zuid-Nederlands dan. Dus Vlaams. En in zin heeft de BBC gelijk.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 18:41   #1172
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik heb niet de indruk dat "Hollander" er o zo veel moeite mee heeft te erkennen dat er zoiets als Zuid-Nederlands bestaat, hoor.

Ik heb hier trouwens nog maar weinig ?*ndere Noord-Nederlanders moeite zien hebben met het bestaan van Zuid-Nederlands.

Integendeel zelfs, zou ik durven zeggen. Zuid-Nederlands wordt wel eens 'schattig' bevonden, of 'kleurrijk', of 'plastisch', ...
Dan hebt u misschien niet een volledige juiste indruk. Zij beschouwen onze taal meer als een 'leuk tweedehandstaaltje'. Een streektaaltje.

Laatst gewijzigd door system : 19 november 2009 om 18:41.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 18:43   #1173
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb nooit betwist dat Van Rompuy Nederlands spreekt. Dat spreekt hij. Zuid-Nederlands dan. Dus Vlaams. En in zin heeft de BBC gelijk.
Belgisch Nederlands is de enigste correcte taalkundige term. Taalkundig slaat "Vlaams" enkel op de provincies Oost en West-Vlaanderen. Zuid-Nederlands en Vlaams zijn dus onzin als typering van het Nederlands dat in Vlaanderen wordt gesproken. Nu Vlaams wordt regelmatig verkeerd gebruikt in Vlaanderen (negatief tov van "Hollands"/Franstalig België (vaak in negatieve zin) en in een internationale context (denk maar aan kinder DVD's waar men vaak "Vlaams" kan kiezen (de facto Antweeeeeeeeeirps))

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 19 november 2009 om 18:46.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 18:45   #1174
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dan hebt u misschien niet een volledige juiste indruk. Zij beschouwen onze taal meer als een 'leuk tweedehandstaaltje'. Een streektaaltje.
Bij mijn generatie (twintigers) nog nooit opmerkingen over mijn taal geweten. Overigens vind ik het zeer aandoenlijk u te zien aannemen dat een alwetende leraar als onbetwistbare spilfiguur wordt aanzien en dat de lessen Nederlands de leerschool zijn die voor de volle 100% het taalgebruik vastlegt. Dat is zéér katholiek en iets waarin ik me niet echt herken.
En dan nog, het onderwijs toen ik school ging weerde geen Belgisch Nederlands zo ver ik weet.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 november 2009 om 18:46.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 18:49   #1175
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb nooit betwist dat Van Rompuy Nederlands spreekt. Dat spreekt hij. Zuid-Nederlands dan. Dus Vlaams. En in zin heeft de BBC gelijk.
Nuja, om niet in herhaling van zetten te vervallen (ik heb het over formele aangelegenheden), moet ik dus constateren dat we een andere mening hebben.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 19 november 2009 om 18:53.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 18:54   #1176
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Belgisch Nederlands is de enigste correcte taalkundige term. Taalkundig slaat "Vlaams" enkel op de provincies Oost en West-Vlaanderen. Zuid-Nederlands en Vlaams zijn dus onzin als typering van het Nederlands dat in Vlaanderen wordt gesproken. Nu Vlaams wordt regelmatig verkeerd gebruikt in Vlaanderen (negatief tov van "Hollands"/Franstalig België (vaak in negatieve zin) en in een internationale context (denk maar aan kinder DVD's waar men vaak "Vlaams" kan kiezen (de facto Antweeeeeeeeeirps))
Belgisch Nederlands of Vlaams Nederlands. What's in a Name. Het is het Nederlands dat in België wordt gesproken, en meer specifiek in Vlaanderen. Vlaanderen is een deelstaat. En de taal van deze deelstaat is het Zuid-Nederlands of het Vlaams. En het Vlaams behoort tot de Nederlandse taal.

Laatst gewijzigd door system : 19 november 2009 om 18:59.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 19:02   #1177
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Belgisch Nederlands of Vlaams Nederlands. What's in a Name. Het is het Nederlands dat in België wordt gesproken, en meer specifiek in Vlaanderen. Vlaanderen is een deelstaat. En de taal van deze deelstaat is het Zuid-Nederlands of het Vlaams. En het Vlaams behoort tot de Nederlandse taal.
In café De Postduif kom je met die uitleg misschien weg maar taalkundig slaat het nergens op.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 19:08   #1178
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
In café De Postduif kom je met die uitleg misschien weg maar taalkundig slaat het nergens op.
Die uitleg is gewoon juist. Dat ze u niet aanstaat, tja dat is ambetant (= Zuid-Nederlands), maar dat is dan spijtig.

Laatst gewijzigd door system : 19 november 2009 om 19:09.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 19:20   #1179
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Die uitleg is gewoon juist. Dat ze u niet aanstaat, tja dat is ambetant (= Zuid-Nederlands), maar dat is dan spijtig.
Hmmm het is natuurlijk wel een onderwerp om in semantische discussies te verzanden. U stelt dat:
Citaat:
Belgisch Nederlands of Vlaams Nederlands. What's in a Name. Het is het Nederlands dat in België wordt gesproken, en meer specifiek in Vlaanderen. Vlaanderen is een deelstaat. En de taal van deze deelstaat is het Zuid-Nederlands of het Vlaams. En het Vlaams behoort tot de Nederlandse taal.
Ik vermoed dat dit het meest verwarrend werkt. Aangezien het Vlaams (Nederlands) tot de Nederlandse Taal behoort, is de taal dus formeel hetzelfde als in Nederland, namelijk :de Nederlandse Taal (als dit neutraler is dan Nederlands). In de praktijk is het zo dat er net zoals in Nederland een lokale variant is die sterker (maar ook diverser) wordt naar mate informaliteit toeneemt; namelijk het Noord en Zuid Nederlands.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 19:30   #1180
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En de BBC heeft gelijk. Herman Van Rompuy spreekt Vlaams ofte Zuid-Nederlands.
Ofwel een vorm van Nederlands. De BBC moet het dus over 'Dutch' hebben.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be