Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 september 2020, 12:36   #21
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Er zijn inderdaad al virologen die hebben beweerd dat we voor heel veel jaren de dingen niet meer gaan kunnen beleven zoals vroeger. Maar ook hiervoor moet je al eens terugscrollen.

Hier wat voorbeelden van gezegden ....maar ik zal er niks over schrijven of ik ben weer de dramaqueen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05...n-nooit-helem/
Merk op dat er daar subtiel twee noties door elkaar gehaald worden:

1) de pandemie is voorbij
2) de ziekte is verdwenen

Het is niet omdat er elk jaar verkoudheid is, dat er een verkoudheidspandemie is.

Trouwens, zelfs de notie van pandemie is onduidelijk, en in de grond zou het ons niet eens moeten kunnen schelen of we nu een "pandemie" hebben of niet.

De enige vraag die van belang is, is de volgende: wanneer gaat het feit dat er, tussen zoveel andere ziektes, nu ook covid-19 bijgekomen is, geen impact meer hebben op ons maatschappelijk bestaan ?

Het antwoord daarop is tweeërlei: een sanitair en een psychologisch/maatschappelijk/politiek.

Het antwoord op het eerste punt is eigenlijk eenvoudig: sanitair heeft covid-19 HELEMAAL GEEN impact op ons maatschappelijk bestaan gehad, op geen enkel moment. De hoeveelheid zieken en doden die covid-19 heeft veroorzaakt, heeft op geen enkel moment, puur door hun ziekte of hun dood, enige invloed gehad op het functioneren van de maatschappij. Er is in rijke landen 0.1% of minder van de bevolking gestorven, waarvan dan nog het grootste deel niet-actief, en in gans de wereld eerder van de orde van 0.02% of minder. Dat heeft dus niet de minste impact gehad. Nergens zijn maatschappijen "zonder volk" gevallen vanwege het grote aantal doden of zo. Nergens zijn bedrijven failliet gegaan vanwege het bekwame personeel allemaal dood. Nergens is een universiteit haar bekwaamheid kwijtgeraakt vanwege ganse onderzoekseenheden dood.

Het antwoord op het tweede punt is hierdoor zo goed als onbegrijpelijk, maar de psychologische/maatschappelijke/politieke is zonder weerga. Dit is nog nooit gebeurd. Dit was een maatschappelijke communicatie schok zonder voorganger.

Of de sanitaire gebeurtenis dus "pandemie" heet of niet kan ons niet schelen, want de sanitaire impact was essentieel onmerkbaar. Wanneer die dus "gedaan" is kan ons dus ook niet schelen.

En ja, dat de ziekte misschien nog lang aanwezig zal zijn of niet, heeft verder ook geen belang. Er zijn vele ziektes aanwezig. Een meer of minder speelt geen rol.

Het is toch niet omdat er griep is, dat dat een maatschappelijk gevolg heeft he.

Maar of we ooit uit de maatschappelijk/psychologische/politieke knoeiboel geraken waar we ons ingestort hebben, dat is uiteraard een heel andere vraag, die totaal los staat van het sanitaire, he. Dit had evengoed het geval kunnen zijn voor een andere psychose.

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 september 2020 om 12:37.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2020, 12:43   #22
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik ga geen stelling innemen over het vaccin aangezien ik daar geen expertise in heb. jij beweert echter dat er nooit een vaccin zal zijn. Dan mogen we toch veronderstellen dat je expertise hebt op dat vlak? Waarom zou je dat anders beweren?
Als je hier alleen in discussie zou mogen gaan over de dingen waarin men expert is dan kunnen we dit forum voor 90% opdoeken. Mag men dan enkel een stelling innemen over politiek als men een politicoloog is ? Of over drugs als men zelf een dealer is ?
Een forum als dit is net leuk opdat ook de zogenaamde onwetenden hun mening kwijt kunnen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 september 2020 om 12:45.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2020, 13:48   #23
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.631
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als je hier alleen in discussie zou mogen gaan over de dingen waarin men expert is dan kunnen we dit forum voor 90% opdoeken. Mag men dan enkel een stelling innemen over politiek als men een politicoloog is ? Of over drugs als men zelf een dealer is ?
Een forum als dit is net leuk opdat ook de zogenaamde onwetenden hun mening kwijt kunnen.
Goeike
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2020, 13:56   #24
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als je hier alleen in discussie zou mogen gaan over de dingen waarin men expert is dan kunnen we dit forum voor 90% opdoeken. Mag men dan enkel een stelling innemen over politiek als men een politicoloog is ? Of over drugs als men zelf een dealer is ?
Een forum als dit is net leuk opdat ook de zogenaamde onwetenden hun mening kwijt kunnen.
dit is een superforum
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2020, 14:06   #25
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik ga geen stelling innemen over het vaccin aangezien ik daar geen expertise in heb. jij beweert echter dat er nooit een vaccin zal zijn. Dan mogen we toch veronderstellen dat je expertise hebt op dat vlak? Waarom zou je dat anders beweren?
6 maanden na m'n besmetting kan ik opnieuw besmet worden, logisch gezien kun je daar geen vaccin voor maken die goed zal werken. Die vaccin makers zijn daar op gesprongen omdat overheden met geld zitten te smijten maar anders zouden ze er gewoon niet aan beginnen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2020, 14:11   #26
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
6 maanden na m'n besmetting kan ik opnieuw besmet worden, logisch gezien kun je daar geen vaccin voor maken die goed zal werken. Die vaccin makers zijn daar op gesprongen omdat overheden met geld zitten te smijten maar anders zouden ze er gewoon niet aan beginnen.
Wel, dat blijft een open vraag voor 't ogenblik. Ja, van de normale corona virii is dat inderdaad het reeds lang waargenomen gedrag, men verliest zijn immuniteit. Waarom, weet geen kat.

Aan de andere kant leek de immuniteit tegen SARS I lang mee te gaan.

Voor SARS II is de jury nog aan 't beslissen. Het idee dat anti lichamen redelijk snel verdwijnen bij sommigen, is misschien een slecht teken. Aan de andere kant, de echte immuniteit, daar weten we nog weinig over.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2020, 14:21   #27
Erra555
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 6 augustus 2014
Berichten: 917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Een forum als dit is net leuk opdat ook de zogenaamde onwetenden hun mening kwijt kunnen.
Waarom denk ik hier meteen aan DeZeeuw en nog een paar anderen?
Erra555 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2020, 14:46   #28
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel, dat blijft een open vraag voor 't ogenblik. Ja, van de normale corona virii is dat inderdaad het reeds lang waargenomen gedrag, men verliest zijn immuniteit. Waarom, weet geen kat.

Aan de andere kant leek de immuniteit tegen SARS I lang mee te gaan.

Voor SARS II is de jury nog aan 't beslissen. Het idee dat anti lichamen redelijk snel verdwijnen bij sommigen, is misschien een slecht teken. Aan de andere kant, de echte immuniteit, daar weten we nog weinig over.
Immuniteit voor SARS-1 is al 18 jaar ofzo en daar hebben ze ook nog geen vaccin voor gevonden, tot het opeens niet meer nodig was.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2020, 15:36   #29
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Immuniteit voor SARS-1 is al 18 jaar ofzo en daar hebben ze ook nog geen vaccin voor gevonden, tot het opeens niet meer nodig was.
Wel, er waren een paar brevetten neergelegd voor zo een vaccin in 2003, maar het was toen uiteraard de moeite niet meer, want het virus was weg.

Ik heb trouwens geen weet van een snelle epidemie die ooit door een vaccin werd gestopt. Nu had het niet totaal onmogelijk geweest, had men zoveel paperassen niet geeist (zoals met de Russen he), en als het virus dodelijk genoeg ware geweest om zelfs een "riskant" vaccin de moeite waard te maken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2020, 16:56   #30
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als je hier alleen in discussie zou mogen gaan over de dingen waarin men expert is dan kunnen we dit forum voor 90% opdoeken. Mag men dan enkel een stelling innemen over politiek als men een politicoloog is ? Of over drugs als men zelf een dealer is ?
Een forum als dit is net leuk opdat ook de zogenaamde onwetenden hun mening kwijt kunnen.
Als ik een helikopter ondersteboven in een boom zie hangen, dan hoef ik geen piloot te zijn om vast te stellen dat er iets niet klopt.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2020, 22:15   #31
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Als ik een helikopter ondersteboven in een boom zie hangen, dan hoef ik geen piloot te zijn om vast te stellen dat er iets niet klopt.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2020, 23:32   #32
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Snel, snel, een vaccinke, iemand?:

https://www.youtube.com/watch?v=K-tmkNU8eQg
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be