Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 oktober 2022, 08:50   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard 100€ verwarmingspremie al gekregen?

https://economie.fgov.be/nl/themas/e...e-van-100-euro

Ik dacht dat het wel ok zou zijn, maar voor alle zekerheid nog eens gecontroleerd en ik heb ze nog niet gekregen. Aanvraag gedaan.
Dus controleer het maar, morgen is de laatste dag.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 10:38   #2
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Mijn energiemaatschappij heeft de 100 € al een maand geleden gestort op mijn rekening.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 10:40   #3
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.883
Standaard

in juni al verrekend of mijn factuur
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 10:53   #4
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Hoe duur wordt het wel niet wanneer ze al 200 per maand gaan bijleggen tijdens de wintermaanden?
Echt we worden nu beter eendrachtig. Niet met de politiek neeneen. In hun gedwongen ontslag of de volledige rekening te betalen.
Zij verkochten de beste centrale en sloten een andere, legden sancties op bij onze grootste leverancier etc.
De prijsstijging is de volle 100% voor deze beleidmakers of ontslag.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 11:42   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Werd verrekend op het maandelijks voorschot.
Was dat ook niet de bedoeling ? Ik vraag mij af hoe het komt dat dit bij velen nog niet is gebeurd.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 12:17   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Werd verrekend op het maandelijks voorschot.
Was dat ook niet de bedoeling ? Ik vraag mij af hoe het komt dat dit bij velen nog niet is gebeurd.
Bij mij was het (waarschijnlijk) een huisnummer dat onvolledig doorgegeven werd door Engie aan de FOD. Knoeiers.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 12:26   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Werd verrekend op het maandelijks voorschot.
Was dat ook niet de bedoeling ? Ik vraag mij af hoe het komt dat dit bij velen nog niet is gebeurd.
Bij een automatiseringsproces moet alles 100% juist zijn, bij het allerkleinste onnozel foutje krijg je niets. Dat systeem verzamelt data van 3 partijen.

Mijn krant legde dat een tijdje geleden uit:
Citaat:
De federale regering besliste begin februari om een verwarmingspremie van 100 euro toe te kennen aan al wie een residentieel elektriciteitscontract heeft. Dat moest als compensatie dienen voor de gestegen energiekosten. De toekenning zou automatisch gebeuren als een gezin van zijn elektriciteitsleverancier een voorschot- of afrekeningsfactuur ontvangt. Maar bij 775.000 gezinnen, of 15 procent van de 4,9 miljoen die er recht op hebben, is dat nog niet gebeurd, zegt de FOD Economie.

Oorzaak is dat het automatiseringsproces gebaseerd is op een uitwisseling van gegevens tussen de FOD Economie, de elektriciteitsleveranciers en het Rijksregister. “Alleen als alle gegevens honderd procent kloppen, is de matching automatisch gebeurd”, zegt woordvoerster Lien Meurisse. “Het kan volstaan dat de matching niet doorgegaan is omdat het busnummer ontbreekt bij de gegevens van de elektriciteitsleverancier, of dat er een ‘e’ te veel staat in een naam.”
Dan heb je nog weduwen en weduwnaars waar het energiecontract nog op de naam van de overledene staat en nog niet aangepast is, het rijksregister dan weer wel...

Ondertussen is die website van de online-aanvragen overbelast geraakt:
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20221014_92804058

© FOD Economie

Website kampt met technische problemen door toestroom van mensen die verwarmingspremie aanvragen

Wie de verwarmingspremie wil aanvragen kan vandaag problemen ondervinden op de website van de federale overheidsdienst Economie, omdat veel mensen op dit moment de premie aanvragen. Zij krijgen de raad om dit later op de dag opnieuw te proberen. Wie de premie van 100 euro nog niet ontvangen heeft van de elektriciteitsleverancier, kan die nog tot en met zaterdag aanvragen.
Ik hoor zonet in het nieuws dat men die deadline van zaterdag mogelijk wil uitstellen zodat de rechthebbenden hun 100€ krijgen, op welke manier dan ook.

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221014_92786964

Website waarop je verwarmingspremie kan aanvragen kampt met technische problemen, CD&V vraagt uitstel deadline

Uitstel?

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de premie tot vandaag aangevraagd kon worden, maar nadat onduidelijkheid ontstond over die datum werd beslist dat mensen die nog tot en met zaterdag kunnen aanvragen. Kamerlid Leen Dierick (CD&V) roept minister Tinne Van der Straeten (Groen) op om de deadline om de premie aan te vragen te verlaten. “De minister moet er alles aan doen om ervoor te zorgen dat iedereen zijn verwarmingspremie krijgt”, zegt Dierick. “Wie recht heeft op ondersteuning moet die ook ontvangen. Voor veel mensen betekent honderd euro in deze tijden heel veel.” Ze klaagt ook de gebrekkige verwerking van aanvragen door de administratie aan, waardoor rechthebbenden na hun aanvraag nog maandenlang op de premie moeten wachten.

Bovendien ontvangen weduwes en weduwenaars bij wie het energiecontract op de naam van de overleden partner staat de premie niet, aangezien het ontvangen van de premie loopt via het rijksregister. “Minister Van der Straeten moet ook voor hen snel een aparte regeling uitwerken, vraagt Dierick. “Het kan niet dat zij in hun situatie minder steun ontvangen door een onnauwkeurige verwerking of gebrek aan actuele gegevens.”

Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2022 om 12:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 12:30   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Volgens mijn gescleroseerd geheugen kregen mensen die een gasaansluiting hebben, de premie gestort door hun gasleverancier.
Wie verwarmt met stookolie, kreeg ook iets, via hun leverancier.

Wie anders verwarmt, vb. met pellets alleen verwarmt, die moet een specifieke aanvraag indienen.

Verbeter me als het nodig is.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 12:35   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Volgens mijn gescleroseerd geheugen kregen mensen die een gasaansluiting hebben, de premie gestort door hun gasleverancier.
Wie verwarmt met stookolie, kreeg ook iets, via hun leverancier.

Wie anders verwarmt, vb. met pellets alleen verwarmt, die moet een specifieke aanvraag indienen.

Verbeter me als het nodig is.
Ik kreeg het via mijn stroomleverancier, lijkt me veel logischer, bijna iedereen zal wel een electriciteitsaansluiting hebben op het net.
Ook die enkel op pellets verwarmen.

Wie off-grid-elec is natuurlijk niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2022 om 12:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 12:47   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Werd verrekend op het maandelijks voorschot.
Was dat ook niet de bedoeling ? Ik vraag mij af hoe het komt dat dit bij velen nog niet is gebeurd.
Edit: ik heb ontdekt dat ik de knoeier ben. Er werd in juni bij het voorschot 100€ minder gefactureerd (ik was gaan kijken naar een aparte terugstorting).
Het is echt vervelend geworden dat men je niet meer verwittigd als men zoiets doet.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 18:30   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik kreeg het via mijn stroomleverancier, lijkt me veel logischer, bijna iedereen zal wel een electriciteitsaansluiting hebben op het net.
Ook die enkel op pellets verwarmen.

Wie off-grid-elec is natuurlijk niet.
In jouw hypothese kan men dan die premie cumuleren met de federale korting via de stookolie-leverancier?

Edit: ik vergiste me blijkbaar.

https://www.hln.be/nieuws/aanvraagte...werk~a3cfe4c1/
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 14 oktober 2022 om 18:35.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 19:50   #12
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Volgens mijn gescleroseerd geheugen kregen mensen die een gasaansluiting hebben, de premie gestort door hun gasleverancier.
Wie verwarmt met stookolie, kreeg ook iets, via hun leverancier.

Wie anders verwarmt, vb. met pellets alleen verwarmt, die moet een specifieke aanvraag indienen.

Verbeter me als het nodig is.
Stookolie.
De premie voor stookolie, 250 euro, moet je aanvragen, online.
Het moet wel gaan om je hoofdverblijfplaats, en je hebt je eid nodig om je aanvraag in te dienen.
Ik heb geen geluk. Mijn verblijfplaats, verwarmd met stookolie, is niet mijn hoofdverblijfplaats.
Voor wie wel geluk heeft, de 250 euro wordt op je rekening gestort.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2023, 11:29   #13
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.665
Standaard

“Ja, ik ben woedend, ik word van het kastje naar de muur gestuurd”: 40.000 mensen wachten nog op energiepremie van vorig jaar

Ik heb ze onlangs gekregen, of toch drie van de vier of was het vier van de vijf. De gas en elektriciteitspremies waren op maat van de politici geschreven. Tweeverdieners in alleenstaande woningen kregen ze automatisch en onmiddellijk. De minder gegoede mensen die meer en meer in appartementen wonen dienden allerhande procedures te doorlopen en tegen dat de premies doorkwamen waren de rekeningen allang betaald en terug aan het zakken. Wat een klucht. En dan verschieten dat de 'populisten' dreigen de verkiezingen te winnen ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2023, 11:35   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Veel te weinig ambtenaren die dat kluwen gaan oplossen.

Stukje via (mijn leesbare) krant:

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20231101_97387258
“Ja, ik ben woedend”: 40.000 mensen wachten nog op energiepremie van vorig jaar

Meer dan 40.000 mensen hebben nog altijd geen energiepremie gekregen. “Mensen die recht hebben op het basispakket wachten ondertussen al een jaar, en dat kan niet de bedoeling zijn”, zegt Vooruit-fractieleider in de Kamer Melissa Depraetere.

Farid El Mabrouk, Vandaag om 03:00
[....]

Een kleine helft van de aanvragers kreeg ondertussen de premies al. Zo’n 122.000 anderen kregen een njet te horen. Omdat ze al een sociaal tarief genieten, omdat ze geen particulier zijn of omdat ze een vast energiecontract hebben van voor 30 september 2021, waardoor ze de sterk gestegen energieprijzen niet hebben gevoeld.

Maar daarnaast zijn er nog eens 40.500 personen die ook nu nog altijd wachten op goed nieuws, ook al had de eerste premie uiterlijk tegen eind juni en de tweede tegen eind september uitbetaald moeten zijn. Minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) schakelde wel extra personeel in om de papierberg aan te kunnen, maar het werk is ook nu nog lang niet af. Tot frustratie van velen.

“Ja, ik ben woedend”, zegt de gepensioneerde Hendrik Vandendriessche (63). De gewezen Proximus-werknemer uit Ingelmunster moest de premies zelf aanvragen omdat zijn gegevens bij zijn energieleverancier Engie niet strookten met de gegevens in het Rijksregister.

“Ik heb mijn mazoutpremie al veel later gekregen dan de meeste anderen, maar voor elektriciteit wacht ik nog altijd op mijn geld”, zegt Vandendriessche. “Ik word van het kastje naar de muur gespeeld. Ik ben hier naar het Sociaal Huis geweest voor hulp, ik heb een mail gestuurd met de minister in kopie, ik heb geprobeerd om de ombudsman in te schakelen, maar dat hielp allemaal niet. Op 10 augustus kreeg ik van de FOD Economie dan een brief dat mijn aanvraag was goedgekeurd, maar de premie is er nog altijd niet. Twee weken geleden belde ik naar Engie, waar ik de boodschap kreeg dat de overheid het geld nog altijd niet heeft overgeschreven. Wanneer de overheid geld van ons moet hebben, duurt het allemaal niet zo lang. Maar als wij geld van de overheid moeten krijgen, is het helemaal anders.”

Ook Melissa Depraetere vindt dat het allemaal wat sneller mag gaan. “Het was een tour de force om de grote toevloed aan dossiers te behandelen, maar er moet nu wel nog een laatste inspanning gebeuren voor de aanvragen die nog on hold staan. Heel wat mensen die recht hebben op een basispakket energie wachten al een jaar. Dat kan niet de bedoeling zijn.”

Minister Dermagne liet voor de zomer verstaan dat hij de hele operatie tegen eind dit jaar wil afronden, maar of dat ook het geval zal zijn, is niet duidelijk. Vaak gaat het om complexe dossiers waarin fouten staan. Fouten die gemaakt zijn door zowel de aanvrager als de energieleveranciers. “Veel moeite doen zij ook niet om die fouten recht te zetten”, stelt Depraetere nog.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2023 om 11:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2024, 22:18   #15
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.665
Standaard

Citaat:
De federale regering probeerde in 2022 en 2023 met premies de energiecrisis te bestrijden. De bedoeling was om de zwaksten in de samenleving te behoeden voor de toen exploderende prijzen. Maar dat federale ad hoc-beleid zorgde blijkbaar ook voor veel frustratie. De federale ombudsman had er alvast de handen mee vol.

Misschien wel de belangrijkste kritiek gaat over het zogeheten ‘Mattheuseffect’. Anders gezegd: er werd gegeven aan wie al heeft. De maatregelen waren immers vooral bestemd voor kwetsbare doelgroepen. ‘Zij hadden deze premies het hardst nodig’, zegt de ombudsman. ‘Maar uiteindelijk waren zij degenen die de grootste moeite hadden om een premie te krijgen. En sommigen kregen ze helemaal niet.’ In een regering met daarin vier partijen die zich uitdrukkelijk als links profileren is dat een regelrechte blamage. Bron.
Citaat:
Hoofdrolspeler in de die klachten was de Algemene Directie Energie van de FOD Economie. Een bevoegdheid en verantwoordelijkheid van minister voor Energie Tinne Van der Straeten (Groen).
Tinne Van Der Straeten, die bij de kwaliteitspers bekend staat voor het afhandelen van de moeilijkste dossiers ...

De eindconclusie: diegenen die het niet nodig hadden kregen het zonder dat ze er iets moesten voor doen op hun bankrekening gestort. Diegenen die het konden gebruiken hebben hemel en aarde moeten verzetten om het te krijgen. En diegenen die er het meeste nood aan hadden hebben het niet gehad. Getekend, Vivaldi, uw beschermer tegen extreem rechts.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2024, 23:20   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.406
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik zou het nog niet eens weten. In dat totaalplaatje gaat €100 gewoon op als cijfertje na de komma.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be