Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 oktober 2018, 12:28   #101
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Je vergelijkt nu 2 landen die alleen in de detaïls schelen uiteindelijk.
Had je nu België en bijvoorbeeld , Hongarije met elkaar vergeleken krijg je al snel andere resultaten.
Of je kan de andere kant op, en België met Zweden vergelijken.
Kwa belastingsdruk elkaar niet veel ontlopende, maar Zweden als land is veel properder, en de belastingen worden er beter gebruikt om de burger te steunen.
Jarenlange sociaaldemocratie he
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 12:35   #102
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Dat is dan ook "nu"
Alleen vreemd dat niet alle bedrijven weggaan
In de mate van het mogelijke wordt dat gedaan. De productie gebeurd in buitenland en in Belgie blijft alleen een verdeel platform over. De tewerkstelling in realiteit van 500-600 personen gebeurd voor 95% in buitenland. En zelfs op dat beperkt personeelsbestand in Belgie wordt er voortdurend bespaard.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 13:06   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ik vind nu wel niet dat in het buitenland mensen niet moeten werken.
Mijn zus leeft en werkt in Australië. Ander systeem. Ander bruto netto. Evenveel zorgen.
Euh, daar gaat toch de opmerking van Gipsy niet over. Wel dat de loonkost van een werknemer bij ons echt hoog oploopt. Niet omdat de nettolonen zo hoog zijn, maar wel omdat er een hoop belastingen bijkomen die de eindsom voor de werkgever flink doet oplopen.

Dan is het te begrijpen dat meerdere sectoren smeken om het systeem van flexi-job uit te breiden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 13:09   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik denk dat mijn onderschrift veel duidelijk maakt.
Loon naar werken bestaat blijkbaar niet meer.

Krijgen, maar niet verdienen.
Wie gaat er dan wel werken om niet te verdienen? Je kan je werk heel graag doen, maar je verwacht nu eenmaal dat je loon voor je geleverde prestaties krijgt.

En natuurlijk ziet iedereen het liefst net ietsje meer staan op de rekening dan normaal. Ook werknemers denken aan winst: hun loon.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 13:22   #105
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
In de mate van het mogelijke wordt dat gedaan. De productie gebeurd in buitenland en in Belgie blijft alleen een verdeel platform over. De tewerkstelling in realiteit van 500-600 personen gebeurd voor 95% in buitenland. En zelfs op dat beperkt personeelsbestand in Belgie wordt er voortdurend bespaard.
In de technologiesector (de maakindustie) is er een omgekeerde beweging bezig, re-shoring is populair. Ik heb reeds enkele bedrijven begeleid met het terughalen van productie naar hier.

a) kortere levertermijnen
b) hogere kwaliteit en meer mogelijkheid tot controle er op
c) prijsverschil is miniem aan het worden dankzij automatisatie
d) de onzekerheid over de die hele reeks grenzen tussen uw productie en uw klant is ongewenst.
e) meer focus op kleine series en gepersonaliseerde productie

Dit is een fenomeen dat speelt in heel west-europa, maar onder de radar door gaat omdat het geen doembericht is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 14:06   #106
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ik vind nu wel niet dat in het buitenland mensen niet moeten werken.
Mijn zus leeft en werkt in Australië. Ander systeem. Ander bruto netto. Evenveel zorgen.
We werken niet meer of minder in vergelijk met België, we houden alleen een pak meer over, krijgen er een betere service voor terug, hebben meer controle over datgene waar we aan spenderen en hebben ons eigen pensioensfonds, ipv een inhalige staat te hebben die alles over de balk gooit onder het mom het beter te weten dan jezelf.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 15:18   #107
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
mijn zoon is net begonnen, bachelor niet afgemaakt...(heb hem ook aangeraden meteen te stoppen, hij stapt nu in en krijgt nog een jaar opleiding binnen het bedrijf, leidend naar een stel zeer gegeerde technische certificaten...m.i. belangrijker dan dat bacherlor diploma (en bovendien gelijkgesteld))

1700€ netto + auto met tankkaart.

2021 is het omslagpunt in de demografiek, dan zal elk bedrijf mensen te kort komen om bestaande jobs die leeg komen door de vergrijzing terug op te vullen in de EU.

van nu tot dan gaan de lonen de hoogte in.

doe er uw voordeel mee.
Is dus 2700 euro netto. Een auto en tankkaart mag je rekenen op 1000 euro netto per maand. Is dus meer dan een goed inkomen voor een startende jongere.
In mijn tijd was dat allemaal een pak minder.....maar ja wij krijgen toch naar ons hoofd geslingerd van de gouden generatie te zijn geweest.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 15:25   #108
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Is dus 2700 euro netto. Een auto en tankkaart mag je rekenen op 1000 euro netto per maand. Is dus meer dan een goed inkomen voor een startende jongere.
In mijn tijd was dat allemaal een pak minder.....maar ja wij krijgen toch naar ons hoofd geslingerd van de gouden generatie te zijn geweest.
Is nochtans niet correct.

In uwen tijd kostte een gemiddeld huis ongeveer 2 jaarinkomens.

Nu is dat al snel 6 tot 8 jaarinkomens.

Je sprong dus veel verder met uw centen dan de huidige jeugd. In getallen verdienen wij meer. Maar wat we er mee kunnen kopen...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 16:46   #109
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In de technologiesector (de maakindustie) is er een omgekeerde beweging bezig, re-shoring is populair. Ik heb reeds enkele bedrijven begeleid met het terughalen van productie naar hier.

a) kortere levertermijnen
b) hogere kwaliteit en meer mogelijkheid tot controle er op
c) prijsverschil is miniem aan het worden dankzij automatisatie
d) de onzekerheid over de die hele reeks grenzen tussen uw productie en uw klant is ongewenst.
e) meer focus op kleine series en gepersonaliseerde productie

Dit is een fenomeen dat speelt in heel west-europa, maar onder de radar door gaat omdat het geen doembericht is.
Voor wie de realiteit volgt of ernstige economische media leest is dit reeds een tendens die al jaren terug ingezet is maar niet algemeen in alle sectoren en beperkt. De Aziatische export, globaal gezien, naar het Westen blijft groeien. Men moet nooit verwachten dat een Westerling bereid is voor pakweg een hemd 200€ te betalen. Door de stijging van de lonen in China kan het gebeuren dat een baskuul moment optreed dat het door automatisatie bv goedkoper wordt en ook flexibeler in Europa voor welbepaalde sectoren en producten.

Maar wat men enerzijds recupereert belet niet dat in globaal onze import verhoogt in de meeste andere producten.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 16:48   #110
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Is nochtans niet correct.

In uwen tijd kostte een gemiddeld huis ongeveer 2 jaarinkomens.

Nu is dat al snel 6 tot 8 jaarinkomens.

Je sprong dus veel verder met uw centen dan de huidige jeugd. In getallen verdienen wij meer. Maar wat we er mee kunnen kopen...
Een huis uit die tijd , met normen van toen bouw je nu nog steeds goedkoop moest dat wettelijk mogelijk zijn.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 17:07   #111
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Is nochtans niet correct.

In uwen tijd kostte een gemiddeld huis ongeveer 2 jaarinkomens.

Nu is dat al snel 6 tot 8 jaarinkomens.

Je sprong dus veel verder met uw centen dan de huidige jeugd. In getallen verdienen wij meer. Maar wat we er mee kunnen kopen...
In onze tijd had een jongere die begon te werken nauwelijks 500€.
Dikwijls genoeg zelfs minder.

En de rente stond toen 15% .
Soms 18%.

En huizen van 2 jaar inkomen?

Jullie verzinnen het met de minuut soms. En nemen jullie verzinsels voor waarheden.

En daar komt nog bovenop dat in onze tijd jongeren met hun weinig centjes meestal bijdroegen in het ouderlijk huis.
Ook iets dat jullie nog nooit gedaan hebben.

Jullie leven gelijk pooiers. Alles van ma en pa laten betalen inclusief het voorschot op jullie eigen huis en ze achter hun gat uitmaken voor profiteurs.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 31 oktober 2018 om 17:16.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 21:02   #112
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Is nochtans niet correct.

In uwen tijd kostte een gemiddeld huis ongeveer 2 jaarinkomens.

Nu is dat al snel 6 tot 8 jaarinkomens.

Je sprong dus veel verder met uw centen dan de huidige jeugd. In getallen verdienen wij meer. Maar wat we er mee kunnen kopen...
Een huis destijds was een gewoon huis.
Nu is dat volledig ingericht met drie toiletten, twee badkamers en een keuken die evenveel kost als ons vroeger huis.

Onze eerste televisie was een tweedehands zwart-wit met binnenhuisantenne.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 22:04   #113
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.409
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In onze tijd had een jongere die begon te werken nauwelijks 500€.Dikwijls genoeg zelfs minder.
Gij moet dus meer 15 jaar ouder zijn dan ik, en dus tegen uw pensioen aanhikken.
Ik ben begonnen aan €950 per maand.
Citaat:
En de rente stond toen 15% .
Soms 18%.
Van 12% heb ik gehoord.
Citaat:
En huizen van 2 jaar inkomen?
Yep, Mijn eerste poging een huisje te kopen in Terhagen was zelfs minder dan 2 jaarlonen. (verkocht voor €20K) Helaas was iemand me voor.
Citaat:
Jullie verzinnen het met de minuut soms. En nemen jullie verzinsels voor waarheden.
Of we leven gewoon in een andere wereld dan u.
Citaat:
En daar komt nog bovenop dat in onze tijd jongeren met hun weinig centjes meestal bijdroegen in het ouderlijk huis.
Ook iets dat jullie nog nooit gedaan hebben.
10 000 BEF per maand, vanaf het moment ik vast werk had, tot ik het ouderlijke huis verliet.
Citaat:
Jullie leven gelijk pooiers. Alles van ma en pa laten betalen inclusief het voorschot op jullie eigen huis en ze achter hun gat uitmaken voor profiteurs.
Geen cent van mijn ouders gezien voor de aankoop van onze huidige woning.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 22:17   #114
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.409
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Is nochtans niet correct.

In uwen tijd kostte een gemiddeld huis ongeveer 2 jaarinkomens.

Nu is dat al snel 6 tot 8 jaarinkomens.

Je sprong dus veel verder met uw centen dan de huidige jeugd. In getallen verdienen wij meer. Maar wat we er mee kunnen kopen...
Er zijn toch sterke verschillen in dit soort van denken.

De goedkoopste nieuwe wagens kosten nu ongeveer €8K. In vergelijking met de jaren 80, waar de goedkoopste wagens €4K kosten.

Consumenten electronica. Je zit al bij de top-prijzen wil je er meer dan een maandloon uitgeven aan een TV.
De eerste kleuren TV die mijn ouders kochten was een volledig arbeiders-vakantiegeld. (Net op tijd voor het voetbal WK van 1978 in Argentinië.)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 23:42   #115
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Gij moet dus meer 15 jaar ouder zijn dan ik, en dus tegen uw pensioen aanhikken.
Ik ben begonnen aan €950 per maand.

Van 12% heb ik gehoord.

Yep, Mijn eerste poging een huisje te kopen in Terhagen was zelfs minder dan 2 jaarlonen. (verkocht voor €20K) Helaas was iemand me voor.

Of we leven gewoon in een andere wereld dan u.

10 000 BEF per maand, vanaf het moment ik vast werk had, tot ik het ouderlijke huis verliet.

Geen cent van mijn ouders gezien voor de aankoop van onze huidige woning.
Van 1965 tot 1995 is de rente nooit onder de 7% geweest.
Van circa 1983 tot 1987 ongeveer 13% minimaal.
En banken rekenden verschillend. Maar nooit er onder. 15 soms 18% al naargelang.

Voor schone spaarboekjes was dat gunstig.
Voor afbetalingen een ramp.

Je betaalde meer intrest dan je leende.
Een huis was anderhalve keer duurder dan de originele kostprijs.

En niet te vergeten, dat waren crisisjaren.
Er waren meer werklozen dan zandkorrels op het strand.

En je kreeg echt niet zomaar een lening. Of met enorme borg.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 31 oktober 2018 om 23:46.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 23:44   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Een huis uit die tijd , met normen van toen bouw je nu nog steeds goedkoop moest dat wettelijk mogelijk zijn.
De manuren zijn lang niet meer wat ze toen waren. Het gaat heus niet alleen om de normen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 18:21   #117
uwagan
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 25 juni 2003
Berichten: 379
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Er zijn toch sterke verschillen in dit soort van denken.
De goedkoopste nieuwe wagens kosten nu ongeveer €8K. In vergelijking met de jaren 80, waar de goedkoopste wagens €4K kosten.
In 1980 had je een Citroen 2pk voor ongeveer €2,5K. Een Toyota Celica 1.6ST had je voor 168000Bf. Dat is iets van een €4,2K. Het nieuwere Celica model met die inklapbare lampen had je voor 210000Bf dus ongeveer €5200K Die kwam uit in 1984. Die prijs kan ik mij nog goed herinneren. Heb zelf met Toyota gereden destijds.
__________________
Kritiek op politieke correctheid is vandaag politiek correct.

Laatst gewijzigd door uwagan : 1 november 2018 om 18:22.
uwagan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 19:24   #118
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Maar ik hoor net op kanaal Z dat men de kosten voor arbeid iets wil verlagen.
Of dat er een opslag inzit voor de mensen daar twijfel ik wel aan.

Het is wel een feit, wij ervaren dat ook, werknemers moeten redelijk wat centen kunnen opbrengen om ze nog zonder verlies als werkgever nog werk te kunnen geven.
Tijden zijn ook vernieuwend en dus anders geworden. Werknemers willen niet meer de inspanning leveren die soms nodig is om aan hun renderend totaal te komen. En dan valt die guillotine uiteraard.


Het verschil tussen kostprijs werknemer en netto winst voor gever is zo marginaal klein geworden dat het sop vaak de kool niet meer waard is.

Wij zijn geen fabrieken he?
Zijn we aan het verarmen? En waaraan ligt dat? Inflatie?
Een financiële wereld op basis van intrest?

Bv. Terwijl ik op 'bevallingsverlof' was, zijn er 3 vervangsters geweest. De eerste zag het niet zitten, de tweede uiteindelijk na een jaar ook niet, en de derde ook niet meer. Ze konden problemen niet oplossen in een professionele omgeving en/of wilden niet de nodige inspanning leveren.
Met mij bespaart de werkgever wel op factoring en de externe boekhouder. Ik ben in het algemeen op jaarbasis goedkoper dan hun diensten. Wat natuurlijk vooral slecht nieuws is voor de factoring maatschappij maar ja,...
Die anderen wilden enkel input doen. En zijn anders misschien liever werkloos, of liever werkzoekende (met een uitkering). Ik doe er dus ook nog klantenopvolging, betalingen en btw aangiftes bij.

M'n schoonzus heeft in een bekende kledingketen op de Meir gewerkt. Die is dit jaar moeten sluiten: niet rendabel genoeg. Alleen Inno Meir verkoopt daar nog hun kleding. En er is nog een winkel in Wijnegem shopping center.

Het zijn niet alleen de (kleine) kmo's die financieel moeten inleveren.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 1 november 2018 om 19:29.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 23:53   #119
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uwagan Bekijk bericht
In 1980 had je een Citroen 2pk voor ongeveer €2,5K. Een Toyota Celica 1.6ST had je voor 168000Bf. Dat is iets van een €4,2K. Het nieuwere Celica model met die inklapbare lampen had je voor 210000Bf dus ongeveer €5200K Die kwam uit in 1984. Die prijs kan ik mij nog goed herinneren. Heb zelf met Toyota gereden destijds.
Ik heb mijn Celica, die ik trouwens nog steeds heb, in 1987 net 400.000 bfr betaald. Dat was toen 10 maand loon.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 1 november 2018 om 23:54.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 00:15   #120
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ik heb mijn Celica, die ik trouwens nog steeds heb, in 1987 net 400.000 bfr betaald. Dat was toen 10 maand loon.
Welke celica heb je van 1987?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be