Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 november 2023, 08:44   #21
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

De voorbije Octobermaand was niet leuk voor beleggers in aandelen (zoals ikzelf). Het kwam deze keer allemaal bijeen: de verdere stijgende rente (zowel in de USA als in Europa), het slepend conflict in Oekraïne en uiteraard de felle brandhaard in het Nabije Oosten. Wie een lange termijn visie aanhoudt moet het gewoon uitzweten. Ik zit voor zowat 55% in Europese en 45% in Amerikaanse aandelen. Wat de Europese aandelen betreft: zeer weinig Belgische (Lotus, ArgenX en Melexis), enkele degelijke Franse (Hermès, l’Oréal), het Deense succesverhaal Novo Nordisk, de Nederlandse producent van chipmachines ASML en voor de rest Amerikaanse (Berkshire Hathaway, Otis, Automatic Data Processing, Nike, Waters, Intuit, Mastercard en Idexx)

Wat mij helpt is een abonnement op een Britse website (Sharepad) waarop je van alle Europese en Amerikaanse aandelen boekhoudkundige gegevens en de eruit afgeleide ratio’s voorgeschoteld krijgt.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 1 november 2023 om 08:49.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2023, 13:07   #22
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Wat ook opvalt is dat de Belgische beurs in feite een verwaarloosbaar dwergje is. Qua dagelijkse omzet is de beurs van Amsterdam een reus in vergelijking met die van Brussel. Voor een stuk weerspiegelt dat de houding van vrij veel Belgische politici tegenover alles wat te maken heeft met beleggingen in het algemeen en beleggingen in aandelen in het bijzonder. Sossen, Groenen en de ACW-vleugel van CD&V staan er gewoon vijandig tegenover. Die zien liever dat hun kiespubliek verarmt door exclusief vast te houden aan de gewone spaarrekening.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2023, 15:59   #23
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.755
Standaard

Ik heb anno 2013 de knoop de keuze gemaakt om de beurs vaarwel te zeggen en volledig naar buy & hold te gaan vooral in obligaties.

Die overgang heb ik jaren laten duren. Ik heb nog steeds 2 fondsen van 2013, die presteerden tot voor enkele jaren terug naar tevredenheid. Enkele jaren terug kwam er een staatsbon op verval en ik vond niets investeringswaardig dat meer dan 0.0% netto rente opbracht. Ik heb me toen voor het eerste in bijna 10 jaar door de bank een obligatiefonds met alle Morningstar sterren laten aansmeren. Dat fonds staat nog altijd aan -20%.

Ik heb veel beurswinsten gemist maar ook geen beursrampen in mijn globale portefeuille gehad. In vergelijking met ervoor zit ik niet meer dwangmatig de beurs te volgen en volgt mijn gemoed niet het beurssentiment.

Na de crash van Fortis ben ik actief op zoek gegaan naar goede huisvader aandelen door zelf mijn huiswerk te doen en ik had er geen gevonden. Elia leek me interessant maar hun buitenlands avontuur schrikte me af.

Passief belegen is niet alleen afkicken van het dagelijks volgen van de beurs maar ook jezelf verzekeren tegen Zwarte Zwanen (cfr Taleb). De grote waarde van mijn portefeuille zit in EU overheidsobligaties.

Eén voorbeeld van een Zwarte Zwaan: ETF.

Iedereen zou dienen te weten dat zowel de liquiditeit kan opdrogen als het fonds dat failliet kan gaan. In mijn mening dus ongeschikt voor passief beleggen.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 1 november 2023 om 16:03.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2023, 20:34   #24
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik heb anno 2013 de knoop de keuze gemaakt om de beurs vaarwel te zeggen en volledig naar buy & hold te gaan vooral in obligaties.

Die overgang heb ik jaren laten duren. Ik heb nog steeds 2 fondsen van 2013, die presteerden tot voor enkele jaren terug naar tevredenheid. Enkele jaren terug kwam er een staatsbon op verval en ik vond niets investeringswaardig dat meer dan 0.0% netto rente opbracht. Ik heb me toen voor het eerste in bijna 10 jaar door de bank een obligatiefonds met alle Morningstar sterren laten aansmeren. Dat fonds staat nog altijd aan -20%.

Ik heb veel beurswinsten gemist maar ook geen beursrampen in mijn globale portefeuille gehad. In vergelijking met ervoor zit ik niet meer dwangmatig de beurs te volgen en volgt mijn gemoed niet het beurssentiment.

Na de crash van Fortis ben ik actief op zoek gegaan naar goede huisvader aandelen door zelf mijn huiswerk te doen en ik had er geen gevonden. Elia leek me interessant maar hun buitenlands avontuur schrikte me af.

Passief belegen is niet alleen afkicken van het dagelijks volgen van de beurs maar ook jezelf verzekeren tegen Zwarte Zwanen (cfr Taleb). De grote waarde van mijn portefeuille zit in EU overheidsobligaties.

Eén voorbeeld van een Zwarte Zwaan: ETF.

Iedereen zou dienen te weten dat zowel de liquiditeit kan opdrogen als het fonds dat failliet kan gaan. In mijn mening dus ongeschikt voor passief beleggen.
Wil je nog eens # 20 lezen ?
Beleggen in goud : is dat "passief beleggen" ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2023, 22:51   #25
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Wil je nog eens # 20 lezen ?
Beleggen in goud : is dat "passief beleggen" ?
In 2005 was de waarde van een krugerrand wel een 400 a 500 €. Akkoord is nog altijd een verviervoudiging in 18 jaar, maw een jaarlijkse stijging van een 7 a 8%.
Mi behoort fysiek goud toch eerder tot het passief gedeelte. Papieren goud ,zelfs al is het fysiek gedekt, heeft voor mij dan weer meer weg van een ordinaire grondstof, geschikt voor de liefhebbers om aktief te beleggen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2023, 13:52   #26
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
In 2005 was de waarde van een krugerrand wel een 400 a 500 €. Akkoord is nog altijd een verviervoudiging in 18 jaar, maw een jaarlijkse stijging van een 7 a 8%.
Mi behoort fysiek goud toch eerder tot het passief gedeelte. Papieren goud ,zelfs al is het fysiek gedekt, heeft voor mij dan weer meer weg van een ordinaire grondstof, geschikt voor de liefhebbers om aktief te beleggen.
2005: 400 tot 500 € ?
Waar haal jij die getallen.
Was het niet 4000 tot 5000 oude B.Fr ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2023, 14:48   #27
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
2005: 400 tot 500 € ?
Waar haal jij die getallen.
Was het niet 4000 tot 5000 oude B.Fr ?
https://beurs.fd.nl/noteringen/95645...rrand/historie

02/11/2005 geeft 383,5 € voor 1 krugerrand
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2023, 12:01   #28
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De voorbije Octobermaand was niet leuk voor beleggers in aandelen (zoals ikzelf). Het kwam deze keer allemaal bijeen: de verdere stijgende rente (zowel in de USA als in Europa), het slepend conflict in Oekraïne en uiteraard de felle brandhaard in het Nabije Oosten. Wie een lange termijn visie aanhoudt moet het gewoon uitzweten. Ik zit voor zowat 55% in Europese en 45% in Amerikaanse aandelen. Wat de Europese aandelen betreft: zeer weinig Belgische (Lotus, ArgenX en Melexis), enkele degelijke Franse (Hermès, l’Oréal), het Deense succesverhaal Novo Nordisk, de Nederlandse producent van chipmachines ASML en voor de rest Amerikaanse (Berkshire Hathaway, Otis, Automatic Data Processing, Nike, Waters, Intuit, Mastercard en Idexx)

Wat mij helpt is een abonnement op een Britse website (Sharepad) waarop je van alle Europese en Amerikaanse aandelen boekhoudkundige gegevens en de eruit afgeleide ratio’s voorgeschoteld krijgt.
Je kan bearish butterflies inleggen op een onderliggende index om een correctie op de financiële markten (deels) op te vangen.
  • Je koopt bv. op de S&P 500 een put strike 4315
  • Je schrijft twee put opties strike 4215.
  • Je koopt nog een put optie strike 4115.

Het voordeel is de lage kapitaalkost waardoor je toch relatief goedkoop ingedekt bent tegen dalingen. Zelf heb ik een langlopende butterfly als hedge met meer ruimte tussen de strikes.

Het schrijven van put opties is trouwens in een zijwaartse beurs lucratiever dan het kopen van aandelen. Je ontvangt een premie per optiecontract die je schrijft. Eenmaal de geschreven put optie op minimum 25 % winst staat, vorm ik het boeltje om tot een spread. Vaak een double diagonal waarbij ook nog call opties aan te pas komen.

Je kan trouwens ook aandelen beschermen door hier put opties op te kopen en dit vervolgens te financieëren door een call te schrijven.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2023, 19:59   #29
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
https://beurs.fd.nl/noteringen/95645...rrand/historie

02/11/2005 geeft 383,5 € voor 1 krugerrand
5/10/ 2023 geeft 1738 € voor 1 krugerrand
27/10/ 2023 geeft 1904 € voor 1 krugerrand.
3/11/2023 geeft 1937 € voor 1 krugerrand

Laatst gewijzigd door Boduo : 3 november 2023 om 20:10.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2023, 21:42   #30
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
5/10/ 2023 geeft 1738 € voor 1 krugerrand
27/10/ 2023 geeft 1904 € voor 1 krugerrand.
3/11/2023 geeft 1937 € voor 1 krugerrand
De cijfers van 2023 heb ik toch nooit betwist. Ze zijn wat ze zijn.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2023, 06:36   #31
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.660
Standaard

Blijkbaar betaal je op sommige ETF's meerwaardebelasting bij de verkoop.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2023, 11:36   #32
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.619
Standaard

Experts maken Belgen rijk met olie! Deze aflevering mocht niet worden uitgezonden - omroep is woedend!

Zou daar iets van waar zijn???? Twijfelachtige zaak...

Inschrijven en inschrijvingsgeld kwijt????

Of is dat iets voor die mensen die meer kennis van zaken hebben?

p.s.

Ik heb er geen idee van of het naar behoren werkr.

Iemand die ik ken heeft geloof ik eens ingeschreven op zo een 'dienst' en is er tot hiertoe geen euro rijker met geworden.

Doet hij wat fout???

Geen idee van.

Zou ik hem aanraden van eens te lezen...

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 8 november 2023 om 11:42.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2023, 16:47   #33
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Blijkbaar betaal je op sommige ETF's meerwaardebelasting bij de verkoop.
De Reynderstaks (in principe op fondsen/etf's met meer dan 10% vastrentende producten, maar het is wel iets ingewikkelder) 30% van de meerwaarde.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2023, 17:09   #34
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Ik heb vandaag eens wat cijferwerk op mijn effectenportrfeuille uitgevoerd. Praktisch gans mijn volwassen leven zit ik in aandelen. Ik plaats sedert 2014 mijn orders bij éénzelfde makelaar. Sedert 2014, dus op negen jaar tijd is de waarde toegenomen met 211,56%. M.a.w. de waarde van 2014 maal 3,11. Dit resultaat kun je zelden bereiken door het aankopen van onroerend goed.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2023, 17:44   #35
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik heb vandaag eens wat cijferwerk op mijn effectenportrfeuille uitgevoerd. Praktisch gans mijn volwassen leven zit ik in aandelen. Ik plaats sedert 2014 mijn orders bij éénzelfde makelaar. Sedert 2014, dus op negen jaar tijd is de waarde toegenomen met 211,56%. M.a.w. de waarde van 2014 maal 3,11. Dit resultaat kun je zelden bereiken door het aankopen van onroerend goed.
Eind 2014 klokte bitcoin af op 320$
Nu, 9 jaar later staat hij over 42.000 $, dus meer dan 100x

Ik ben beginnen beleggen, zoals vele anderen denk ik, in 1998. Het werd mogelijk om op internet te beleggen (Keytrade bank opende toen zijn site) en de tech bubble was nog in volle opgang. Dus dat eerste jaar ging het goed, en toen "popte" de bubbel. En zefls "solide" bedrijven en marktleiders zoals Nokia zijn vanaf dan tenonder gegaan.

Het moment van instappen is heel belangrijk. Zelfs voor lange termijn plannen.
Ik heb op dit moment eigenlijk geen idee wat de opbrengst is over die25 jaar, maar het zal gene vette zijn.

Die originele portefeuille is wel herschikt naar andere sectoren : financiën, industrie, pharma en nog wat tech. Alleen grote, solide bedrijven. En dan was er in 2008 opnieuw de val in de diepte van de hel.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 15 december 2023 om 18:08.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2023, 19:10   #36
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Eind 2014 klokte bitcoin af op 320$
Nu, 9 jaar later staat hij over 42.000 $, dus meer dan 100x

Ik ben beginnen beleggen, zoals vele anderen denk ik, in 1998. Het werd mogelijk om op internet te beleggen (Keytrade bank opende toen zijn site) en de tech bubble was nog in volle opgang. Dus dat eerste jaar ging het goed, en toen "popte" de bubbel. En zefls "solide" bedrijven en marktleiders zoals Nokia zijn vanaf dan tenonder gegaan.

Het moment van instappen is heel belangrijk. Zelfs voor lange termijn plannen.
Ik heb op dit moment eigenlijk geen idee wat de opbrengst is over die25 jaar, maar het zal gene vette zijn.

Die originele portefeuille is wel herschikt naar andere sectoren : financiën, industrie, pharma en nog wat tech. Alleen grote, solide bedrijven. En dan was er in 2008 opnieuw de val in de diepte van de hel.
Je geeft zelf twee voorbeelden aan die aantonen dat niet het instapmoment, maar wel het uitstapmoment belangrijker is, wat op zich ook verder ondergeschikt aan "hoeveel bij in- of uitstappen".

Beleggers die teveel aandacht schenken aan het 'ideale' instapmoment zullen vaak goede runs mislopen omdat ze kost wat kost geen verliezen willen boeken.
En als ze toch een goede bodem hebben kunnen vastprikken of in de perfecte IPO zijn gestapt, zien dan een groot deel van hun 500% winst verdampen als ze niet tijdig uitstappen of zelfs helemaal (en meer) als ze vervolgens nog naar beneden gaan middelen ook (de zogenaamde bagholders).
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2023, 22:50   #37
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik heb vandaag eens wat cijferwerk op mijn effectenportrfeuille uitgevoerd. Praktisch gans mijn volwassen leven zit ik in aandelen. Ik plaats sedert 2014 mijn orders bij éénzelfde makelaar. Sedert 2014, dus op negen jaar tijd is de waarde toegenomen met 211,56%. M.a.w. de waarde van 2014 maal 3,11. Dit resultaat kun je zelden bereiken door het aankopen van onroerend goed.
Niet slecht. Probleem is wel dat dit met Belgische aandelen moeilijk, zoniet niet, kan gehaald worden. En men dus internationaal moet gaan. Actief of passief doet er mijn inziens minder toe.
Ter info. In die periode is een etf op de wereldindex (iwda) maal 2,8 gegaan, terwijl een etf op de bel 20 slechts maal 1,3 zou gegaan zijn.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2023, 22:59   #38
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Niet slecht. Probleem is wel dat dit met Belgische aandelen moeilijk, zoniet niet, kan gehaald worden. En men dus internationaal moet gaan. Actief of passief doet er mijn inziens minder toe.
Ter info. In die periode is een etf op de wereldindex (iwda) maal 2,8 gegaan, terwijl een etf op de bel 20 slechts maal 1,3 zou gegaan zijn.
De Brusselse beurs, zoals ook een aantal andere Belgische gefossiliseerde instellingen, is een “underperforming” instelling. Belgische aandelen zijn een kleine minoriteit in mijn portefeuille. Ik zit voor zowat de helft in Europese aandelen en voor de andere helft in Amerikaanse aandelen. Niet in fondsen.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 16 december 2023 om 23:06.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2023, 23:03   #39
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Eind 2014 klokte bitcoin af op 320$
Nu, 9 jaar later staat hij over 42.000 $, dus meer dan 100x

Ik ben beginnen beleggen, zoals vele anderen denk ik, in 1998. Het werd mogelijk om op internet te beleggen (Keytrade bank opende toen zijn site) en de tech bubble was nog in volle opgang. Dus dat eerste jaar ging het goed, en toen "popte" de bubbel. En zefls "solide" bedrijven en marktleiders zoals Nokia zijn vanaf dan tenonder gegaan.

Het moment van instappen is heel belangrijk. Zelfs voor lange termijn plannen.
Ik heb op dit moment eigenlijk geen idee wat de opbrengst is over die25 jaar, maar het zal gene vette zijn.

Die originele portefeuille is wel herschikt naar andere sectoren : financiën, industrie, pharma en nog wat tech. Alleen grote, solide bedrijven. En dan was er in 2008 opnieuw de val in de diepte van de hel.
De bitcoin kan men moeilijk een belegging noemen, lijkt mij eerder een speculatie. Zo heeft men de laatste dagen ook snelle winsten kunnen maken met de bgl (future op 10-jarige duitse obligaties), de zb (future op 30-jarige amerikaanse obligaties)... Maar die kan men ook moeilijk een belegging noemen (tenzij als afdekking van een bestaande portefeuille).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2023, 23:25   #40
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Brusselse beurs, zoals ook een aantal andere Belgische gefossiliseerde instellingen, is een “underperforming” instelling. Belgische aandelen zijn een kleine minoriteit in mijn portefeuille. Ik zit voor zowat de helft in Europese aandelen en voor de andere helft in Amerikaanse aandelen.
Een spreiding die het laatste decennia lonend was. Ik zit voor een groot gedeelte op de Brusselse beurs, en dan nog wel in vastgoedaandelen. Die geven wel een redelijk rendement, maar hebben sterk geleden onder de intreststijgingen. Gelukkig ook nog wel een gedeelte in een etf op de wereldindex, enkele synthetisch gevormde Engelse aandelen (rio tinto, ng...) en het onvermijdelijke Berkeley Hathaway. Verder nog het blindelings volgen van de portefeuille van de Belegger (ook weer overwegend Belgische aandelen). Weet het niet juist, maar denk dat de laatste 10 jaar mijn portefeuille met zowat 1,5 a 2 moet vermenigvuldigd zijn.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be