Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 februari 2007, 14:57   #21
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Men zal het als een verdekte of verkapte sneer naar het n-va zien mijnentwege,
Precies of we iets anders van jou gewend zijn...Je weet trouwens verdomd goed dat het inbeuken op de N-VA één van de populairste items is op het ogernblik. Het levert je onmiddellijk minstens 20 "goed gezegd" postings op, ik vertik het nr 21 te zijn. Je inleidend zinnetje is dan ook totaal overbodig.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 15:06   #22
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Kleuren de kartel-kiezers (vrij) vaak de N-VA bolletjes en de Vlaamsgezinde CD&V-ers en maken die het mooie weer met een stralende uitslag voor het kartel dan zullen de Belgicistische blaaskaken bij de CD&V niet meer zo opblazen.
Dat noemt men in het jargon "een Manu Ruysken doen": eerst maandenlang de meest flamingante standpunten verdedigen, en in de laatste lijn naar de verkiezingen de kiezers oproepen om CVP te stemmen.

Of er nu veel NVA-ers en Vlaamsgezinde CD&V-ers verkozen worden of niet: de CVP zal zoals steeds weer België redden: er zal meer geld naar Brussel en Wallonië gaan, aan de transfers en de SZ zal niet geraakt worden, heel wat bevoegdheden zullen terug naar de Belgische staat gaan, BHV wordt niet gesplitst, en SG-Rode zal aan de Vlaamse bevoegdheid onttrokken worden.
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 15:07   #23
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
elke stem voor N-VA is er dus een om België te redden.
Voila, dat is de kern van de zaak.
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 15:09   #24
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je weet trouwens verdomd goed dat het inbeuken op de N-VA één van de populairste items is op het ogernblik.
Terecht, nietwaar?

Je doet het voorkomen alsof het NVA-bashen iets luchtledigs zou zijn, gewoon uit haat, of jaloezie of slechtheid.

De NVA wordt gebashed, nu op het forum en straks door de kiezer, omdat ze nog meer dan de VU destijds uitsluitend dient om het krakende België te ondersteunen. Daar zullen wat sociale woningen in de Rand niets aan veranderen.
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 15:25   #25
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Precies of we iets anders van jou gewend zijn...Je weet trouwens verdomd goed dat het inbeuken op de N-VA één van de populairste items is op het ogernblik. Het levert je onmiddellijk minstens 20 "goed gezegd" postings op, ik vertik het nr 21 te zijn. Je inleidend zinnetje is dan ook totaal overbodig.
Waar ik bang voor ben :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle
Er komt geen prijsloze splitsing van BHV, er wordt niet gemorreld aan de transfers en de SZ, Vlaanderen zal bevoegdheden moeten afstaan aan de federale regering, en Sint-Genesius-Rode zal aan de bevoegdheid van de Vlaamse regering onttrokken worden.
... Dat straks dank zij 'de' staatshervorming beslissingen zullen genomen worden die de oprichting van jouw / ons onafhankelijk Vlaanderen voor weer eens vijftig jaar achteruit zullen stellen , zoniet onmogelijk maken.
Ik heb hier in het verleden al eens gewezen op de kapitale fout die VU in 1988 maakte door het faciliteitensysteem te betonneren.
Ik vrees dat ons nog erger te wachten staat met de nu wel compleet verneukte n-va.
Sentimentalisme en inhoudloze partijsympathieën zijn aan mij niet besteed. Het spijt me.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 15:41   #26
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Je doet het voorkomen alsof het NVA-bashen iets luchtledigs zou zijn, gewoon uit haat, of jaloezie of slechtheid.
Waar heb ik dat gezegd? Ik heb vele gebreken, maar de door jou geciteerde tracht ik zoveel als mogelijk uit mijn leven te bannen en ik verwijt ze dan ook niet aan anderen.
Citaat:
De NVA wordt gebashed, nu op het forum en straks door de kiezer, omdat ze nog meer dan de VU destijds uitsluitend dient om het krakende België te ondersteunen. Daar zullen wat sociale woningen in de Rand niets aan veranderen.
Natuurlijk, dat weet ik ook wel,
wat me enorm stoort is het feit dat er nefastere partijen dan de N-VA, partijen die door de meeste Vlaams-nationalisten veel minder onder vuur genomen worden dan de N-VA. Wat je over de VU zegt is ook maar een halve waarheid. Sedert haar oprichting tot aan het verdomde Egmont-pact was de VU vijand nr 1 van de Belgicistische partijen. Met de CVP heeft ze het federalisme gerealiseerd, wat toendertijd geen geringe verdienste was. Jij weet dat evengoed als ik, last van een beetje selectieve vergetelheid?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 15:45   #27
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ik heb vele gebreken, maar de door jou geciteerde tracht ik zoveel als mogelijk uit mijn leven te bannen en ik verwijt ze dan ook niet aan anderen.
Robert, waar heb ik het gehad over gebreken van jou?

"Gewoon uit haat, of jaloezie of slechtheid" sloeg op de mogelijke motieven om anti-NVA te zijn. Niet op jou natuurlijk! Hoe kon je zoiets denken...

Ten gronde vond ik dat je Stab onrechtvaardig aanpakte. Hij is geen NVA-basher uit partijbeestigheid, zoals sommigen op dit forum wel zijn, maar uit oprechte Vlaamse overtuiging. Een overtuiging die naar mijn gevoelen vrij correct zit.

Citaat:
wat me enorm stoort is het feit dat er nefastere partijen dan de N-VA, partijen die door de meeste Vlaams-nationalisten veel minder onder vuur genomen worden dan de N-VA.
De band tussen NVA en CD&V is op dit moment één van de grootste gevaren voor Vlaanderen. Normaal dat daar op gefocust wordt, lijkt me.

Citaat:
Wat je over de VU zegt is ook maar een halve waarheid. Sedert haar oprichting tot aan het verdomde Egmont-pact was de VU vijand nr 1 van de Belgicistische partijen. Met de CVP heeft ze het federalisme gerealiseerd, wat toendertijd geen geringe verdienste was. Jij weet dat evengoed als ik, last van een beetje selectieve vergetelheid?
Ik had het dan ook over de VU van na 1977, die VU die ik het grootste deel van mijn leven gekend heb. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt de VU van voor 1977 haar verdiensten te betwisten.
__________________

Laatst gewijzigd door baarle : 26 februari 2007 om 15:49.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 15:55   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.913
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
wat me enorm stoort is het feit dat er nefastere partijen dan de N-VA, partijen die door de meeste Vlaams-nationalisten veel minder onder vuur genomen worden dan de N-VA.
De andere partijen lopen niet te roepen dat ze zinnens zijn B-H-V (laat staan Belgique) te splitsen. Ze plegen m.a.w. geen kiesbedrog.
Van hen hadden we dus ook niks verwacht.
Van de N-Va weldegelijk.
Maar dat zal ook beteren: N-Va laat nu tenminste vooraf én openlijk het separatisme vallen:
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=B15152509070219

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
Het gemeenschappelijk verkiezingsprogramma zal niet de Vlaamse onafhankelijkheid bepleiten.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 26 februari 2007 om 15:57.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 16:02   #29
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Waar ik bang voor ben :
... Dat straks dank zij 'de' staatshervorming beslissingen zullen genomen worden die de oprichting van jouw / ons onafhankelijk Vlaanderen voor weer eens vijftig jaar achteruit zullen stellen , zoniet onmogelijk maken.
Ik heb hier in het verleden al eens gewezen op de kapitale fout die VU in 1988 maakte door het faciliteitensysteem te betonneren.
Dat is niet hetgeen ik betwist. Ik geef je zelfs 100 % gelijk.
Citaat:
.Ik vrees dat ons nog erger te wachten staat met de nu wel compleet verneukte n-va.
Gelukkig hebben we nog CD&V, open-VLD en SPA nietwaar?
Citaat:
Sentimentalisme en inhoudloze partijsympathieën zijn aan mij niet besteed. Het spijt me.
Aan mij ook niet en nog minder selectieve verontwaaardiging.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 16:10   #30
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Natuurlijk kan je zeer terecht twijfelen aan hoe ver de N-VA nog wil gaan binnen het kartel, en nog meer vragen bij hoe oprecht Vlaams de CD&V is.

Maar is Guy Vlaamser?? Vertrouw je de witte konijnen van de sp.a? Ok, het VB is rechtlijnig, maar dan zit je nog steeds, jammer maar waar met het cordon. Het is misschien kiezen tussen de pest of de cholera, maar ik blijf N-VA stemmen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 16:21   #31
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Dat noemt men in het jargon "een Manu Ruysken doen": eerst maandenlang de meest flamingante standpunten verdedigen, en in de laatste lijn naar de verkiezingen de kiezers oproepen om CVP te stemmen.

Of er nu veel NVA-ers en Vlaamsgezinde CD&V-ers verkozen worden of niet: de CVP zal zoals steeds weer België redden: er zal meer geld naar Brussel en Wallonië gaan, aan de transfers en de SZ zal niet geraakt worden, heel wat bevoegdheden zullen terug naar de Belgische staat gaan, BHV wordt niet gesplitst, en SG-Rode zal aan de Vlaamse bevoegdheid onttrokken worden.
nu kan je Manu Ruys daar nog bezwaarlijk van betichten ... hij schrijft nu voor het VVB blad doorbraak en legt net zulke streken bloot van HVanRompuy met name ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 16:23   #32
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nu kan je Manu Ruys daar nog bezwaarlijk van betichten ... hij schrijft nu voor het VVB blad doorbraak en legt net zulke streken bloot van HVanRompuy met name ...
Ik ken Manu Ruys van iets dichterbij en heb alle respect voor hem. Dat belet niet dat zijn houding heel wat vruchtbaarder was geweest als hij ze al had aangenomen als hoofdredacteur van de belangrijkste Vlaamse krant.
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 16:24   #33
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Natuurlijk kan je zeer terecht twijfelen aan hoe ver de N-VA nog wil gaan binnen het kartel, en nog meer vragen bij hoe oprecht Vlaams de CD&V is.

Maar is Guy Vlaamser?? Vertrouw je de witte konijnen van de sp.a? Ok, het VB is rechtlijnig, maar dan zit je nog steeds, jammer maar waar met het cordon. Het is misschien kiezen tussen de pest of de cholera, maar ik blijf N-VA stemmen.
maar kom dan na de kiezing niet klagen dat men een tripartite gevormd heeft, met de N-VA de vloet aanveegde en buitenpestte ... en dat dusdoende jou stem het Belgisch Bestaan verlengd heeft ... niet komen klagen over het verraad dat nu reeds in de sterren geschreven staat hé (zelfs door HVanRompuy (en de oud-premiers) met zoveel woorden voorspeld is hé ... en die heeft in het kartel nog altijd iets meer invloed dan de n-va ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 16:26   #34
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ik ken Manu Ruys van iets dichterbij en heb alle respect voor hem. Dat belet niet dat zijn houding heel wat vruchtbaarder was geweest als hij ze al had aangenomen als hoofdredacteur van de belangrijkste Vlaamse krant.
daar heb je ook gelijk in ... Anna is echter vergevingsgezind hé ... ofte meer vreugde voor dat ene schaap dat terugkeerde naar de kudde ...of was dat die verloren zoon ? ... die tsjeventaal is mijn ding niet

Laatst gewijzigd door Anna List : 26 februari 2007 om 16:26.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 16:38   #35
Luc Bekaert
Gouverneur
 
Luc Bekaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Natuurlijk kan je zeer terecht twijfelen aan hoe ver de N-VA nog wil gaan binnen het kartel, en nog meer vragen bij hoe oprecht Vlaams de CD&V is.

Maar is Guy Vlaamser?? Vertrouw je de witte konijnen van de sp.a? Ok, het VB is rechtlijnig, maar dan zit je nog steeds, jammer maar waar met het cordon. Het is misschien kiezen tussen de pest of de cholera, maar ik blijf N-VA stemmen.
Ik denk dat dit verstandig is ; er staat bij de volgende regeringsonderhandelingen heel wat op het spel ; hoe sterker het kartel , hoe meer kans dat het er voor Vlaanderen enigzinds beter zal uitzien . De liefdesverklaringen van bijvoorbeeld CDV'er Vandenbossche aan België zijn daar in principe zelfs niet mee in tegenspraak , hoe pijnlijk ze voor sommigen onder u ook mogen klinken .
In electorale termen bekeken , volgen de deelstaatverkiezingen van 2009 tamelijk dichtbij .
Indien in 2007-2008 niets gebeurt dat aanvaardbaar is (meer bevoegdheden ; meer fiscale autonomie ; BHV gesplitst) kunnen en zullen we degenen die daar verantwoordelijk voor zijn afstraffen .....
Met het bedrijven van het verbale "luchtfietsen" zal het er voor Vlaanderen niet beter uitzien , integendeel . Uiteindelijk zal VB in concreto nul komma nul van zijn programma verwezenlijken , hoe zoetgevooisd het ook moge klinken ...
Hebben jullie trouwens het lentemanifest van vandaag gelezen ; het merendeel van de ondertekenaars is van CD&V-strekking en ze hebben een hoog intellectueel en moreel gezag ..... Hoe sterker het Kartel , hoe meer kans dat van deze voorstellen iets in huis komt ....Laat ons de hoop en het geloof hierin blijven behouden .Maar ik weet het ; dit is onbegrijpelijke "tjeventaal"....

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 26 februari 2007 om 16:45.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 16:42   #36
Luc Bekaert
Gouverneur
 
Luc Bekaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
maar kom dan na de kiezing niet klagen dat men een tripartite gevormd heeft, met de N-VA de vloet aanveegde en buitenpestte ... en dat dusdoende jou stem het Belgisch Bestaan verlengd heeft ... niet komen klagen over het verraad dat nu reeds in de sterren geschreven staat hé (zelfs door HVanRompuy (en de oud-premiers) met zoveel woorden voorspeld is hé ... en die heeft in het kartel nog altijd iets meer invloed dan de n-va ...
Je moet dit alles vooral afwegen tegenover het alternatief dat de facto in de plaats komt , niet het ideëel alternatief . (wat neerkomt op het door elkaar haspelen van de kantiaanse categoriën van het "sein" en van het "sollen" , zoals Raymond Aron aantoonde )
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 16:51   #37
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Robert, waar heb ik het gehad over gebreken van jou?
Nergens.
Citaat:
"Gewoon uit haat, of jaloezie of slechtheid" sloeg op de mogelijke motieven om anti-NVA te zijn. Niet op jou natuurlijk! Hoe kon je zoiets denken...
Dat weet ik. Lees mijn reply eens opnieuw. Dit is een stom misverstand.
Citaat:
Ten gronde vond ik dat je Stab onrechtvaardig aanpakte. Hij is geen NVA-basher uit partijbeestigheid, zoals sommigen op dit forum wel zijn, maar uit oprechte Vlaamse overtuiging. Een overtuiging die naar mijn gevoelen vrij correct zit.
Voor alle duidelijkheid : ook ik waardeer Stab persoonlijk.
Zijn postings zijn goed onderbouwd en nooit hatelijk. Flauw excuus, maar soms ik een dwarsliggerdag. Vandaag is er zo één.


Citaat:
De band tussen NVA en CD&V is op dit moment één van de grootste gevaren voor Vlaanderen. Normaal dat daar op gefocust wordt, lijkt me.
Die band is in ieder geval niet bevorderlijk voor ons gemeenschappelijk doel. Ideaal zou voor mij zijn dat blauw-rood kan doorgaan zonder de CD&V. Laatste en definitieve herkiezing een paar maanden later.
Citaat:
Ik had het dan ook over de VU van na 1977, die VU die ik het grootste deel van mijn leven gekend heb. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt de VU van voor 1977 haar verdiensten te betwisten.
Tenminste één zaak waarover we het eens zijn.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 16:58   #38
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
soms ik een dwarsliggerdag. Vandaag is er zo één.
Heeft je vrouwtje de Orval-percentjes nog niet ontvangen?
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 17:03   #39
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De andere partijen lopen niet te roepen dat ze zinnens zijn B-H-V (laat staan Belgique) te splitsen. Ze plegen m.a.w. geen kiesbedrog.
Van hen hadden we dus ook niks verwacht.
Van de N-Va weldegelijk.
Maar dat zal ook beteren: N-Va laat nu tenminste vooraf én openlijk het separatisme vallen:
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=B15152509070219
[/quote]Daar kan en wil ik niks tegen inbrengen, ook al heb ik vandaag een baaldag.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 17:05   #40
Luc Bekaert
Gouverneur
 
Luc Bekaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Nergens.
Ideaal zou voor mij zijn dat blauw-rood kan doorgaan zonder de CD&V. Laatste en definitieve herkiezing een paar maanden later..
Met een BHV-kieskring op blauwe en rode wijze gesplitst .....
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be