Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 augustus 2018, 19:56   #1
1000 miles
Burger
 
Geregistreerd: 22 februari 2017
Locatie: Aalst
Berichten: 172
Standaard Verkeer:een europese aangelegenheid

Bron: geen.

Ik ben dagelijks op de baan, als er 1 ding is waar ik het van krijg zijn alle regels in alle landen die verschillend zijn.
vb snelweg: Nederland 130 km/u - België 120 km/u - Frankrijk 130 km/U.
Rij je met cruise controle niets vermoedend de grens over van één der buurlanden naar onze troosteloze hoopje land ...lap een boete (flitsen vanaf 129 km/u....alsjeblieft).
Leg dat maar uit aan uw buitenlandse vrienden...
Ik vindt dat er een europees verkeersreglement moet komen waar alle regels ééngemaakt van toepassing zijn.
Gedaan met de zones 30,50,60,70,90,110,120 in een regio die een scheet groot is.
Gedaan met allerlei vormen van boetes, parkeerreglementen "a la tete du client",....
Uiteraard ook dezelfde bedragen op de boetes...

Alles standaardiseren...het zou voor iedereen het leven véél aangenamer en duidelijker maken.
Wie voor en wie tegen...?
Graag argumenteren....

Laatst gewijzigd door 1000 miles : 22 augustus 2018 om 19:56.
1000 miles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2018, 22:57   #2
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1000 miles Bekijk bericht
Bron: geen.

Ik ben dagelijks op de baan, als er 1 ding is waar ik het van krijg zijn alle regels in alle landen die verschillend zijn.
vb snelweg: Nederland 130 km/u - België 120 km/u - Frankrijk 130 km/U.
Rij je met cruise controle niets vermoedend de grens over van één der buurlanden naar onze troosteloze hoopje land ...lap een boete (flitsen vanaf 129 km/u....alsjeblieft).
Leg dat maar uit aan uw buitenlandse vrienden...
Ik vindt dat er een europees verkeersreglement moet komen waar alle regels ééngemaakt van toepassing zijn.
Gedaan met de zones 30,50,60,70,90,110,120 in een regio die een scheet groot is.
Gedaan met allerlei vormen van boetes, parkeerreglementen "a la tete du client",....
Uiteraard ook dezelfde bedragen op de boetes...

Alles standaardiseren...het zou voor iedereen het leven véél aangenamer en duidelijker maken.
Wie voor en wie tegen...?
Graag argumenteren....
Het verkeersreglement is op Europees niveau al behoorlijk uniform, gelukkig.

Natuurlijk, om het helemaal te standaardiseren, dat is voorlopig een brug te ver omdat elk land redenen heeft om vast te houden aan specifieke regels terwijl de anderen van het nut ervan niet overtuigd zijn. Het gaat daarbij meestal niet om objectieve redenen.

Een eerste voorbeeld:
In de UK, voorlopig nog altijd EU en ik mag hopen dat de mist daar voor maart volgend jaar optrekt en dat dat hele Brexit gedoe in de vuilbak terechtkomt, wordt nog altijd links gereden.
Dat kan worden gewijzigd. Zweden heeft dat gedaan in 1967, op 3 september 1967 om precies te zijn en zonder nadelige effecten.
Maar ik denk niet dat de britten dat ooit zullen veranderen.

Een ander voorbeeld: de voorrang van rechts:
De UK kent geen voorrang van rechts of links als standaardvoorrangsregel. Dat heeft grote voordelen. Je hebt altijd voorrang tenzij je een teken tegenkomt dat zegt dat je die voorrang niet hebt. In de praktijk gebruiken ze daarvoor 2 parallelle lijntjes dwars over de rijbaan geschilderd, hun versie van onze haaientanden (borden zijn niet nodig). In de praktijk krijgt altijd de weg die eruitziet of aanvoelt als de voorrangsweg er ook altijd de voorrang. Een T-kruispunt waar de zijweg voorrang heeft zal je er niet vinden. Wellicht één van de redenen waarom de UK zo een verkeersveilig land is: het verkeer is er beter aangepast aan de menselijke natuur.

Ook met voorrang van rechts kan een land toch de onzin vermijden.
Italië bijvoorbeeld waar ook in de grote steden, Milaan, Rome, Firenze, de voorrang van rechts niet wordt toegepast: de zijstraten van de grote lanen (als er geen lichten staan) krijgen altijd haaientanden en een stopbord, terwijl er op de grote lanen geen voorrangsbord staat.
Toestanden zoals in Brussel waar auto's uit minuscule straatjes van rechts zonder kijken de hoofdstraten oprijden kom je daar niet tegen. (een Engelse journalist schreef ooit jaren geleden in een column in de Autogids dat auto's in België een stuk goedkoper zouden kunnen zijn omdat ze geen ramen aan de linkerzijde nodig hebben)

Natuurlijk, om Frankrijk ervan te overtuigen om de voorrang van rechts te laten vallen? Dat zal niet zo gemakkelijk zijn. Frankrijk is de uitvinder van de voorrang van rechts.

En wat betreft snelheidslimieten: het zal nog wel menige eeuw duren om die gelijk te trekken.
Het grote conflict daar is er tussen Duitsland en al de anderen, en al de anderen is dan zelfs wereldwijd: Duitsland hanteert geen algemene snelheidsbeperking op autowegen, als enige.
Duitsland bewijst al meer dan 40 jaar dat een algemene snelheidsbeperking op autowegen tot niets dient.
Duitsland zal zijn regel nooit laten vallen, zij hebben het objectief bekeken ook gewoon bij het rechte eind. Maar ik acht het erg onwaarschijnlijk dat al de anderen na al die jaren zullen aanvaarden dat het Duitse systeem beter is.

Dat als enkele voorbeelden.

De vraag is: als we standaardiseren, standaardiseren we dan naar de grootste gemene deler, of naar het kleinste gemene veelvoud?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2018, 09:49   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1000 miles Bekijk bericht
Bron: geen.

Ik ben dagelijks op de baan, als er 1 ding is waar ik het van krijg zijn alle regels in alle landen die verschillend zijn.
vb snelweg: Nederland 130 km/u - België 120 km/u - Frankrijk 130 km/U.

Rij je met cruise controle niets vermoedend de grens over van één der buurlanden naar onze troosteloze hoopje land ...lap een boete (flitsen vanaf 129 km/u....alsjeblieft).
Leg dat maar uit aan uw buitenlandse vrienden...
Ik vindt dat er een europees verkeersreglement moet komen waar alle regels ééngemaakt van toepassing zijn.
Gedaan met de zones 30,50,60,70,90,110,120 in een regio die een scheet groot is.
Gedaan met allerlei vormen van boetes, parkeerreglementen "a la tete du client",....
Uiteraard ook dezelfde bedragen op de boetes...

Alles standaardiseren...het zou voor iedereen het leven véél aangenamer en duidelijker maken.
Wie voor en wie tegen...?
Graag argumenteren....
Ik vraag mij dan steeds af: waar staat toch dat Verenigde Europa voor???
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2018, 10:55   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik vraag mij dan steeds af: waar staat toch dat Verenigde Europa voor???
Met wat betaal je?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2018, 16:17   #5
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik vraag mij dan steeds af: waar staat toch dat Verenigde Europa voor???
Hiervoor: https://europa.eu/european-union/abo...eu-in-brief_nl
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2018, 16:29   #6
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1000 miles Bekijk bericht
(...)
Alles standaardiseren...het zou voor iedereen het leven véél aangenamer en duidelijker maken.
Wie voor en wie tegen...?
Graag argumenteren....
In ons eigen landje, een voorschoot groot, maken we de regels al verschillend tussen Vlaanderen en Wallonië: de veralgemeende 70 op de wegen buiten de bebouwde kom in Vlaanderen, de laagste algemene limiet in Europa.
Een onnozele regel die er alleen maar gekomen is omdat het door de opdeling van bevoegdheden vanuit het federale naar de gewesten kon.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2018, 16:39   #7
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

In Nederland mag je rond de grote steden ook maar 100km/h rijden.

In Vlaanderen hebben ze enkel baat bij die kakofonie want dan kunnen ze de Vlaming nog wat meer uitmelken met snelheidsovertredingen, zeker nu ze overal trajectcontroles aan het installeren zijn.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2018, 17:44   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik vraag mij dan steeds af: waar staat toch dat Verenigde Europa voor???
Jij denkt dat in de Verenigde Staten van Amerika er één verkeersreglement is?

Ik kan je zeggen: ik volgde destijds een Amerikaans forum met als onderwerp het merk en type van mijn moto. Blijkt dan dat in sommige staten zelfs de helmplicht voor +24-jarigen niet bestaat, en in andere staten wel.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2018, 17:55   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.279
Standaard

Vanzelfsprekend moet over gans de EU het systeem duidelijk zijn: liefst exact dezelfde verkeersborden edm.

Maar in gans de EU heb je wel allerhande verschillende soorten wegen. Op sommige wegen is het nog niet zo onveilig om 160 te mogen rijden.
Op andere autosnelwegen is soms 100 al teveel.

Ik pleit dus niet voor eenheidsworstregels als "130 op alle autosnelwegen", maar wel voor een combinatie van de lokale toestand van veiligheid en leefbaarheid.
De max. snelheid moet dan voldoende vaak en duidelijk aangegeven worden.

De overheid mag ook wel een extra inspanning doen om aan de gps-kaart-fabrikanten de nodige gegevens geactualiseerd mede te delen.
Zodat de automobilist verwittigd kan worden van zowel de bestendige max snelheid, als de tijdelijke indien die ingesteld moest worden. Plus daar boven op een verwittiging voor gevaarlijke of hinderlijke beperkingen. (zwarte punten, trajecten die hinderlijke geluidsoverlast geven , scholen tijdens periodes dat kinderen aankomen of vertrekken ... bla bla ...)

Afijn, we moeten hier eindelijk eens in de gedigitaliseerde wereld treden.

En een Europees rijbewijs met punten.
Zodat je ook punten kunt kwijt spelen door overtredingen in een ander EU-land.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be