Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 mei 2014, 15:17   #41
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

waanzingeving
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 16:23   #42
Maori
Minister-President
 
Maori's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2011
Berichten: 5.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
waanzingeving
Leuk!
Gij wint het woordspelletje
__________________
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 18:58   #43
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

De islam heeft veel kennis meegebracht. Het rijk der kaliefen?
Anyway... voor mij mogen mensen zijn wie ze willen. Maar de godsdienstvrijheid belemmerd wel de vrijheid van een democratie indien ze de democratie geld kost. Ik ken de cijfers natuurlijk niet en hoe dat geld allemaal verdeeld wordt. Maar vandaag mogen we toch stellen dat iets Absoluut zich niet kenbaar maakt via religieuze wegen, maar is wat het is. Wanneer een visie van zogenaamde goddelijke afkomst zo hardnekkig in leven moet geroepen worden is er iets mis. Dit telt voor alle religieuze instellingen. Those who know ...
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 20:03   #44
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
De islam heeft veel kennis meegebracht..
Gestolen van de Romeinen zal er dichter bij zitten:
http://en.wikipedia.org/wiki/Library_of_Alexandria
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 21:16   #45
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Het is inderdaad assimileren of het afbollen.
De islam is achterlijk, zelfs moraalfilosoof Vermeersch is het daar over eens.
Achterlijkheid moet nu eenmaal bestreden worden.
Als moraalfilosoof zou je eigenlijk JUIST moeten concluderen dat de islam achterlijk is.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 21:26   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
De islam heeft veel kennis meegebracht.
Totaal onjuist. In de meeste gevallen haalde de moslimbezetter de kennis bij de door hem onderworpen volkeren. Architectuur bijvoorbeeld werd gepikt van de Grieken en de christelijke Syriërs. De zogenaamde Arabische cijfers waren "geleend" bij de christelijke Syriërs die ze op hun beurt weer hadden gehaald bij de Indiërs.

Enzovoort.


En waar de wetenschap onder de kaliefen bloeide, was dat het resultaat van een heterodoxe islam.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2014, 07:09   #47
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Ik heb anders gehoord. Kijk dat islam bashen werkt volgens mij averechts. Sommige mensen zijn er in geboren en weten niet beter. De wereld islamiseert niet, integendeel. Veel vrouwen namen in het westen al afstand van de islam. We moeten gewoon een vrij westen blijven op dat vlak. Waar de keuze vrij is. Natuurlijk is een partij als groen daar te links voor en VB te rechts. Maar wij als volk zouden toch geen religie of politiek nodig moeten hebben om samen te leven? Het wordt tijd voor een secularisme zonder daarbij aan uw kiezers te denken, maar het voor iedereen te doen gelden.

Ik blijf het me afvragen, wat moet je doen voor zo n subsidie? Wanneer ik in de hoofdstad een Teonanacatl tuin wil aanleggen, die ieder vrij en gratis mag gebruiken, dan moet je toch via religieuze redens heel wat wetten kunnen omzeilen?
EN wat bedraagt zo n subsidie?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2014, 07:43   #48
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
De islam heeft veel kennis meegebracht. Het rijk der kaliefen?
Anyway... voor mij mogen mensen zijn wie ze willen. Maar de godsdienstvrijheid belemmerd wel de vrijheid van een democratie indien ze de democratie geld kost. Ik ken de cijfers natuurlijk niet en hoe dat geld allemaal verdeeld wordt. Maar vandaag mogen we toch stellen dat iets Absoluut zich niet kenbaar maakt via religieuze wegen, maar is wat het is. Wanneer een visie van zogenaamde goddelijke afkomst zo hardnekkig in leven moet geroepen worden is er iets mis. Dit telt voor alle religieuze instellingen. Those who know ...
De manier waarop de Islam kennis meebracht is wel gekend ondertussen.
Resistance is futile! You will be assimilated!...

Dat zulke mensen zich dan ook niet zelf wensen aan te passen ligt wel voor de hand...
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2014, 08:16   #49
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Maar ik neem de islam zo niet waar. De moslims in België die hier naar scholen gaan praten onze taal. In mijn omgeving zijn moslims het beste aangepast. De meisjes van mijn klas waren zonder veel uitzonderingen geschikt voor de unief. Ik zie vele van hen nog. Enkele zonder hoofddoek en strong independent women. Wat met hen? En waarom mag de islam niet aanwezig zijn in een vrij land?
Een secularisme biedt de oplossing, maar ik vrees dat niemand dat durft doorvoeren. Hoe vraag ik dan een subsidie aan? Via een vzw ?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2014, 08:33   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Maar ik neem de islam zo niet waar. De moslims in België die hier naar scholen gaan praten onze taal. In mijn omgeving zijn moslims het beste aangepast. De meisjes van mijn klas waren zonder veel uitzonderingen geschikt voor de unief. Ik zie vele van hen nog. Enkele zonder hoofddoek en strong independent women. Wat met hen? En waarom mag de islam niet aanwezig zijn in een vrij land?
U merkt het zelf op: voor meisjes is de westerse maatschappij de ideale plaats om zich te ontrukken aan de verknechting van de islamitische Arabische cultuur. Daarom ook zien we dat het vaak vrouwen zijn die erin slagen het door studies en hard werken te maken in onze samenleving, terwijl jongens het slechter doen. Zij zien hun referentiekader immers bij ons in duigen vallen. Dat verklaart ook vaak de gefrustreerde en soms ronduit vijandige reacties van moslimjongens tegenover ons.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2014, 08:34   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik heb anders gehoord.
Vertel. Ik ben nieuwsgierig naar wat men u verteld heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2014, 08:46   #52
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U merkt het zelf op: voor meisjes is de westerse maatschappij de ideale plaats om zich te ontrukken aan de verknechting van de islamitische Arabische cultuur. Daarom ook zien we dat het vaak vrouwen zijn die erin slagen het door studies en hard werken te maken in onze samenleving, terwijl jongens het slechter doen. Zij zien hun referentiekader immers bij ons in duigen vallen. Dat verklaart ook vaak de gefrustreerde en soms ronduit vijandige reacties van moslimjongens tegenover ons.
Idd. En dat gebeurt nu minder omdat men zich harder tegen de islam afzet. Dat was in sossentijden lol. Ga je nu druk uitoefenen zal dat averechts werken. Ik heb verhalen over thuissituaties van jongens tegenover oudere zussen. Maar daarom ga je dus best voor een secularisme zodat een cultuur geen maatschappelijk thema wordt, maar een vrijheid. Mensen moeten kunnen kiezen. En gelovigen moeten zelf voor de kosten van hun geloof opdraaien.
Laten we dus stoppen met dialoog en gewoon iets doen.
Een democratie is een democratie he... geen kiesvee waarin ge iedereen content moet stellen.

Op uw andere vraag kom ik terug als mijn klavier ér is, al voel ik me niet geroepen in de verdediging te gaan.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2014, 10:42   #53
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Ammai seg! wa's da? 51 reactiesi!!
Der zen gin rechtveérdige posters ni miér.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2014, 20:30   #54
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.536
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
De wetenschappelijke methode die formele logica verving in het verwerven van kennis was ontwikkeld in islamwereld door Biruni en Alhacen, en dan in Europa geïntroduceerd door Roger Bacon. De eerste Europeanen volgden hun universitaire opleiding in de eerste universiteit in de geschiedenis, opgericht door een vrouw Fatima al-Fihri; zelfs een Paus heeft daar een cursus gevolgd: Paus Silvester II.
1. Wat u bedoelt met de wetenschappelijke methode is voor zover ik kan nagaan niet ontwikkeld door Alhacen maar door Aristoteles.

2. Volgens mijn informatie was de invloed van Roger Bacon op zijn tijdgenoten vrijwel nihil. Dit blijkt uit analyses van de beschikbare documenten van hem en over hem uit zijn tijd. Bacon werd tegengewerkt en gewantrouwd door de kerk. Zijn geschriften werden niet of nauwelijks gekopieerd en verspreid en ze voegden weinig of niets toe aan de bronnen die hij raadpleegde. Zijn bijdrage aan de wetenschappelijke methode was ook al gering omdat hij zelf geen natuurkundig onderzoek verrichte. Bacon was een theoreticus. Dit is althans wat ik mij herinner van mijn onderzoek naar Bacon van twee jaar geleden. Ik heb wat publicaties over hem uit de KB gelicht en die globaal gelezen.

3. Het is algemeen bekend dat het getal 0 een Arabische oorsprong heeft. Dat betreft rekenkunde en geen formele logica. Met de formele logica was het overigens droevig gesteld tot ver na Bacon. Enkele mensen, zoals Kepler staken met kop en schouders uit boven de rest.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2014, 20:44   #55
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
In onze beschaving zijn de mannen en vrouwen gelijkwaardig; In islamwereld is dat niet het geval, schreef mijnheer Filip Dewinter.

Wat bedoelt hij juist met "onze" beschaving ?

De Europese beschaving vindt haar oorsprong in de islamitische beschaving. Of moeten we om ideologische redenen de geschiedenis vervalsen ?

Een echte intellectuele hervorming begon met het Averroïsme. De scholastiek was niets anders dan het christianiseren van islamitische Kalam. De wetenschappelijke methode die formele logica verving in het verwerven van kennis was ontwikkeld in islamwereld door Biruni en Alhacen, en dan in Europa geïntroduceerd door Roger Bacon. De eerste Europeanen volgden hun universitaire opleiding in de eerste universiteit in de geschiedenis, opgericht door een vrouw Fatima al-Fihri; zelfs een Paus heeft daar een cursus gevolgd: Paus Silvester II. Een einde brengen aan scholastiek en begin van moderne filosofie begon met het leren kennen van Algazel en zijn epistemologische methode: de Cartesiaanse twijfel. De politieke hervorming begon met sola scriptura oftewel het christianiseren van de islam ... and the list goes on!

Vervals niet de geschiedenis, beste Nationalist. Moslims hebben meer recht op Europese beschaving dan U! Natuurlijke zonder kolonialisme = het leegzuigen van de Derde Wereld. De islamitische verovering van Spanje bracht daar leven in multiculturalisme, interreligieuze dialoog, beschaving en kenniscentra. Het was geen kolonie, maar een paradijs van islamwereld, kapot gemaakt door reconquista, terwijl het tweede centrum in Irak vernietigd werd door Mongolen.

US verovert Afghanistan en brengen naar daar zelfs geen 2dehands telescoop terwijl ze NASA hebben !! Denk toch verdomme na, bestudeer de geschiedenis zonder de ideologische vooroordelen.

Hoe kleurt u uw beschaving? Is het seculier? De positie van de vrouw in moslimlanden is véél beter dan de positie van de vrouw in meerdere seculiere landen in Afrika en de rest van de derde wereld. Hoe maakt u uw vergelijking, en hoe definieert u uw "onze" ? Bent u "beter" of "superieur" omdat u zogezegd voor gelijkheid man en vrouw pleit, of omdat u lekenstaat kent?
Goed, het armste land ter wereld is praktisch, en volgens grondwet een seculier land (Angola). Het enigste land dat gelijkheid van man en vrouw kent is Noord-Korea.

En ik heb een vraag: waarom zijn de meeste bekeerlingen tot de islam in het (geografisch) westen vrouwen? Waarom is de meerderheid van praktiserende moslims vrouwelijk ?


"Onze" beschaving !!!!!
Totaal irrelevant waar onze roots zouden liggen.

Wat wel is : de 'onze beschaving' die de Winter in de mond neemt is een schaamlapje want dat is overduidelijk niet zijn idee over 'onze beschaving'
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2014, 20:45   #56
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U gedraagt zich als een volbloed negationist. Beweren dat onze beschaving haar oorsprong vindt in de islam is totaal van de pot gerukt. Er is hoogstens een beïnvloeding geweest, en dan nog... Veel van hetgeen wij destijds via de araben hier hebben binnengehaald hebben zij op hun beurt gehaald uit Perzië (dat aanvankelijk volstrekt niet islamitisch was) en uit Indië.

Uw discours past helemaal in de poco "weg met ons" mentaliteit.
²
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2014, 21:08   #57
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.536
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
De eerste Europeanen volgden hun universitaire opleiding in de eerste universiteit in de geschiedenis, opgericht door een vrouw Fatima al-Fihri; zelfs een Paus heeft daar een cursus gevolgd: Paus Silvester II. Een einde brengen aan scholastiek en begin van moderne filosofie begon met het leren kennen van Algazel en zijn epistemologische methode: de Cartesiaanse twijfel.
Wij moeten ons geen overdreven voorstelling maken van de wetenschappelijke inzichten van Paus Silvester II. Hij kan misschien een talent voor techniek hebben gehad, maar hij werd volgens wiki ook algemeen verdacht van tovenarij. Hij had erg veel belangstelling in astronomie (astrologie) en schreef een verhandeling getiteld De corpore et sanguine Domini. Daarmee diskwalificeerde hij zich toch wel enigszins als wetenschapper, dunkt mij.

Laatst gewijzigd door Piero : 25 mei 2014 om 21:09.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2014, 15:28   #58
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Kan je ermee akkoord gaan dat iedere gelovige zelf voor het geloof moet opdraaien? Dat er enkel in de prive religie beleefd mag worden?
Ja op voorwaarde dat het voor iedereen geldt, voor alle vormen van verenigleven, en alle niet overheid instituten.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2014, 15:48   #59
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Als in 'onze, niet die van anderen'.
Dat kan niet of het klopt niet.
Industrie te danken aan kolonialisme, en beschaving deels van de moslims. Dat is de geschiedenis



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
De oudste tekenen van Europese beschaving zijn zo'n 43.000 jaar oud.
De 'islamitische beschaving' is zo'n 1.300 jaar oud.

Wat wilde je ook alweer zeggen?
Ik spreek hier over de direct geschiedenis. Als je het over geschiedenis in het algemeen hebt, dan is de eerste beschaving islamitisch aangezien de eerste mens Adam was, en Adam was een profeet van God, dus moslim. Afgezien van wat je met 43.000 wil zeggen.




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Nee, de scholastiek was de convergentie van het christendom en de wetenschap uit de klassieke oudheid en is een product van de Karolingische renaissance.
En die hebben we te danken aan de onovertroffen en voortreffelijke Germaanse vorst Karel de Grote, de aartsvader van Europa.
Chiristendom is oorspronkelijk oosters en islamitisch. Jezus - Matthéüs 14:23, bidt tot één God, en da's de islam.

De klassieke oudheid is oosters begonnen, dat geldt ook voor de hellenistische periode. De beschavingen van Oud Nabije Oosten, Oud Egypte en Phoeniciërs allen hadden ze banden en direct invloeden met islam oftewel de geopenbaarde religie; religie van profeten: geloof in één God, aanbid één God. En alle te danken aan oudere beschavingen in Midden-Oosten en Jemen.

De klassieke oudheid is in Europa geraakt via Moslims. Zonder onderzoeken, publicaties, studies en commentaren van de islamitische beschavingen, was er geen spraken van scholastiek.

Karel de Grote had zijn connecties met de kalief Haroen ar-Rashid. En dacht aan veel hervormingen nadat hij de islamitische wereld en beschaving leerde kennen.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Bedoelt u het kolonialisme zoals de islam de vormalige christelijke landen van Noord-Afrika en Syrië gekoloniseerd heeft, waar de Europese cultuur eeuwenlang floreerde voordat ze door de islam vernietigd werd?
Dat was geen kolonialisme, en die regio's waren geen kolonies. De islamitische veroveringen als reactie op de plannen van byzantijnse rijk en Perzen om Arabisch schiereiland te veroveren en koloniseren, was alles behalve kolonialisme. Dus eenwording is absoluut geen kolonialisme. De islamitische verovering bevrijdde die volkeren. Lees niet de geschiedenis van de islam via de extreme kruisvaarders en nationalisten.




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Omdat heel wat vrouwen zich aangetrokken voelen tot het traditionele rolpatroon binnen de islam, waar een vrouw niet onder druk gezet wordt om 'carrière' te maken buitenshuis terwijl ze 3 opgroeiende kinderen heeft.
Dat is niet correct. Deze vrouwen en meisjes werken of zoeken naar werk. Dat is niet de verklaring voor dit fenomeen.


porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2014, 15:56   #60
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Dank u. Ik ben voor het eerst in weken spontaan in lachen uitgebarsten bij het lezen van uw proza...

Een achterlijke godsdienst van amper een goede 1000 jaar oud staat aan de bron van beschaving die tienduizenden jaren oud is...

Humor hoort onder K&K thuis weet je...

Onder "beschaving" verstaat men: civilisatie, cultuur, ontwikkeling op het gebied van kunst, techniek, wetenschap, enz. Wou je nu serieus beweren dat onze "beschaving" al tienduizenden jaren oud is? Terwijl we zelfs 2000 jaar geleden nog niet eens "beschaafd" konden genoemd worden:
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be