Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 augustus 2023, 11:54   #141
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Dat doet me denken aan de muis -aka Europa- die, joggend naast de olifant -aka een niet nader genoemde wereldmacht- filosofeert:
"Samen jagen wij nogal wat stof op, hè!"
Nou, nou…
Economisch bekeken is de EU, vergeleken met China, geen muis hoor. Verre van…
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 13:09   #142
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.027
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Chinese trollenfabriek opgerold. Zoals dat in communistische regimes gaat was ze ineffectief. Buiten de eigen bevolking met propaganda en geweld onder controle houden lukt zulke regimes niet veel.
China: wat is Nieuws & wat is Nepnieuws ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2023, 14:29   #143
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.816
Standaard

De Chinese president Xi Jinping zet in zijn nieuwjaartoespraak zijn zinnen op Taiwan: "China zal herenigd worden".


Culturele toe-eigening! Het is helemaal geen Chinees nieuwjaar. Komaan lgbtqds2sp+'ers. Cyberattack!
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

De islamieten zijn de kolonisatoren.

Laatst gewijzigd door Vlad : 31 december 2023 om 14:30.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2024, 12:37   #144
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.970
Standaard

Helaas voor Xi...

o ja,wees flink ,zoek zelf maar eens een link.....ondertussen zuig ik de rest wel uit mijn duim,zoals gewoonlijk...

In 2023 zijn al zowat 20 hoge Chinese militairen en defensie-officials "uit beeld" verdwenen dan wel nogal onceremonieel verwijderd van hun nochtans senior-positie .Een paar zijn ons in diezelfde tijdsperiode ook ,eerder onverwacht,komen te ontvallen....

Let wel,dat zijn diegenen waarvan het dus geweten is hé....
Dit nadat ook al de defensieminister plotsklaps vervangen werd...

Het zwaartepunt van de "opkuis" die bezig is,lijkt bij de Chinese Raketstrijdkrachten te liggen en het wijst allemaal op erg wijdverspreide corruptie en ,mag aangenomen worden,een disfunctionele afdeling van de Chinese defensie...

Dit gaat niet alleen om de atoomwapens van de Volksrepubliek,maar evengoed aan de lange- en middenafstandsmissielen die absoluut nodig zullen zijn om Taiwan eerst "zacht" te maken alvorens aan te vallen met vlees en ijzer.Het is maar de vraag hoe operationeel de ,numeriek toch vrij sterke-,Chinese raketmacht eigenlijk wel is....

Zie je,met het verwijderen van de koppetjes wordt een doorrot legeronderdeel de volgende dag niet plotseling inzetbaar hé..
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 13 januari 2024 om 12:40.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2024, 17:45   #145
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.582
Standaard

Deze opinie verspreidt zich sneller in de wereld dan de democratie tegen autoritaire regimes propaganda die vanuit de VS verspreid wordt. Ze is ook dichter tegen de waarheid mijns inziens. Dichter bij de aard van imperiums. De goeden tegen slechten leugenkruik gaat maar zolang te water tot ze zinkt en het imperiaal oligarchen regime alle geloofwaardigheid verliest.

"There is nothing #China can do to make itself more popular in the countries that are trying to bring it down. Let's say China tomorrow lets Xinjiang and Tibet secede, and recognizes the independence of Taiwan. Chinese officials start daily singing praises to the leadership of the US.

Do you think the perception of China in the West would change? If you do, you don't understand that the real reason for the negative image of China lies in the workings of a huge propaganda machine, which in turn functions as an outlet for the interests of some Western countries. The real reason for all the tensions is China's economic rise, which threatens the US hegemony. There is nothing China can do, except to dissolve. Only then will the Western propagandist be content.

There is that stupid argument whenever a Chinese takes a more harsh line, that it is they themselves who are to blame for negative attitudes in many countries. But that is blaming the victim. First, the propaganda machine attacks China with nonsense and often brutal stories, and when it causes an aggressive response, it uses that response to cement negative attitudes.

Unfortunately, things can't be solved in a civilized way. We see how the constant negative reporting and continued diplomatic pressure brought us to the war in Ukraine. You can't argue yourself out of this, because there are simply no people at the top of the American empire you could reason with. It is a system of deception and manipulation, working to bring about more conflict. For the empire all that counts is to maintain its leading position, even if that means death and destruction across the globe. Propaganda is just one tool in their arsenal." (@saso Ornik op VK)


Van belang om een wereldoorlog te vermeiden waar uiteindelijk iedereen slechter dan wordt is de waarheid onder ogen zien en de morele hubris achterwege laten.

Laatst gewijzigd door Bach : 21 januari 2024 om 17:47.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2024, 13:33   #146
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.543
Standaard

Een behoorlijk 'ontnuchterende' kijk op ondermeer het China van vandaag de dag:

< The Chinese Economy Really is THIS BAD! >

https://www.youtube.com/watch?v=yMROoi8wigs


En néén, de 'bron'/'brenger van de blijde boodschap' is absoluut géén 'Chinezofoob', eerder integendeel zelfs.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2024, 15:32   #147
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.582
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Een behoorlijk 'ontnuchterende' kijk op ondermeer het China van vandaag de dag:

< The Chinese Economy Really is THIS BAD! >

https://www.youtube.com/watch?v=yMROoi8wigs


En néén, de 'bron'/'brenger van de blijde boodschap' is absoluut géén 'Chinezofoob', eerder integendeel zelfs.
Samengevat... De Chinese economie is er slecht aan toe, wordt beweerd. Want...de auteur van de video heeft in 2024 veel meer 'footage' toegestuurd gekregen over prostitutie in China.

Geen cijfers. Zelfs geen redenering die naam waardig.

Hij slaagt er wel in zie ik zowat om de week een video over China te maken. De titels bekijkend merk je al het grote anti Chinese propaganda niveau. De man klaagt over Chinese propaganda maar hij doet net hetzelfde in omgekeerde richting.

Wie iets over de Chinese economie wil leren zal het elders dienen te zoeken.

Laatst gewijzigd door Bach : 2 februari 2024 om 15:33.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2024, 15:48   #148
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.543
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Samengevat... De Chinese economie is er slecht aan toe, wordt beweerd. Want...de auteur van de video heeft in 2024 veel meer 'footage' toegestuurd gekregen over prostitutie in China.

Geen cijfers. Zelfs geen redenering die naam waardig.

Hij slaagt er wel in zie ik zowat om de week een video over China te maken. De titels bekijkend merk je al het grote anti Chinese propaganda niveau. De man klaagt over Chinese propaganda maar hij doet net hetzelfde in omgekeerde richting.

Wie iets over de Chinese economie wil leren zal het elders dienen te zoeken.
Dat is ongetwijfeld waar, maar zoals de auteur van de video probeerde te verduidelijken zal diegene die iets over de Chinese economie wil leren het alleszins niet bij de Chinese overheid dienen te zoeken.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2024, 18:58   #149
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.639
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Samengevat... De Chinese economie is er slecht aan toe, wordt beweerd. Want...de auteur van de video heeft in 2024 veel meer 'footage' toegestuurd gekregen over prostitutie in China.

Geen cijfers. Zelfs geen redenering die naam waardig.

Hij slaagt er wel in zie ik zowat om de week een video over China te maken. De titels bekijkend merk je al het grote anti Chinese propaganda niveau. De man klaagt over Chinese propaganda maar hij doet net hetzelfde in omgekeerde richting.

Wie iets over de Chinese economie wil leren zal het elders dienen te zoeken.
Een beetje belachelijk van die man, ik heb maar de eerste seconden gekeken, de economie van China op prostitutie te baseren. Prostitutie heeft daar altijd bestaan.
Ik heb ook weinig zin nu om ernstige bronnen te brengen en mijn eigen ervaring te delen met de huidige economische toestand in China die niet goed is. Als er hier iemand op het forum zit die de laatste 30-40 jaar -+ 150 keer naar China is geweest en daar in totaal toch een paar jaar van zijn leven heeft doorgebracht wil ik daar gerust een discussie met aangaan.
Niet met ideologisch verblinden die cherry pick doen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2024, 20:49   #150
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.582
Standaard

Ondertussen heeft het IMF China nog steeds een groeipercentage van 5 procent. Lager dan in het verleden. Hoger dan in de VS en zeker Europa post ijzeren gordijn 2.0 Ik weet niet of er een betere graadmeter bestaat op dit moment van de kracht van een economie? 70 procent van de groei van de wereldeconomie dit jaar bevindt zich in Azië, met China als motor. De China implosie theorie is ook niet van gisteren maar decenia oud. Ze reflecteert vooral een verlangen van westerlingen eerder dan een realiteit tot nu toe.

Een economische oorlog gaat niemand goed doen. Beter te streven als Europa naar een sterke plaats in een multipolaire wereld dan te strijden om wereldhegemonie. Win win coöperatie noemt China dat. Was is daar verkeerd aan?

Wat me in de eerste plaats stoort bij die video is de typische stereotypering die men van China poogt te maken. Vrije democratische samenlevingen in het westen tegenover gesloten autoritaire samenlevingen. Antropologisch primitivisme noem ik dat. Het doel daarvan is een goeden tegen slechten mentaliteit te creëren bij de westerse mens met alle reëele gevaren voor de wereldvrede die daarbij komen kijken. Dit soort van bewust opgezochte polarisering dikwijls door selectieve presentatie en interpretatie van feiten, soms door regelrechte leugens ken ik eigenlijk al heel mijn leven. In mijn jeugd wat het vooral tegen de Sovjet Unie gericht, in feite tegen eenieder die niet onder controle van de westerse wereld staat, ongeacht hoe de situatie in die landen echt is. Maar soms kijken mensen eerder naar de propaganda dan naar de realiteit. Propaganda is krachtig. Zeker indien druppelsgewijs toegediend.

In ieder geval. Veel van mijn berichten hebben juist het doel superioriteitsmythes te doorprikken in de hoop daarmee een betere wereld achter te laten voor mijn kinderen. Vandaag nog werd me toegewenst door een medeforummer me in de zoo te stoppen en te vernederen met pek en veren. In dat soort van reacties zie je juist de gevolgen van de polarisering die gaande is. En dit soort van videos passen in dat schema. Ze zijn niet zo ongeorganiseerd en onschuldig als ze de indruk willen geven.

Laatst gewijzigd door Bach : 2 februari 2024 om 20:52.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2024, 02:04   #151
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Een beetje belachelijk van die man, ik heb maar de eerste seconden gekeken, de economie van China op prostitutie te baseren. Prostitutie heeft daar altijd bestaan.
Ik heb ook weinig zin nu om ernstige bronnen te brengen en mijn eigen ervaring te delen met de huidige economische toestand in China die niet goed is. Als er hier iemand op het forum zit die de laatste 30-40 jaar -+ 150 keer naar China is geweest en daar in totaal toch een paar jaar van zijn leven heeft doorgebracht wil ik daar gerust een discussie met aangaan.
Niet met ideologisch verblinden die cherry pick doen.
Klopt.
Teveel obsessieve posters allerhande, hier ook trouwens, met aangekweekte gewoonten om kinderachtig te reageren terwijl ze een land niet kennen of puur om goedkoop anti-gevoelens te spuien.


Soit. Klavier-tokkelaars die pretenderen componisten te zijn. Kinderachtig.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 3 februari 2024 om 02:23.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2024, 08:10   #152
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.543
Standaard

Ik zag het filmpje

< The Chinese Economy Really is THIS BAD! >

https://www.youtube.com/watch?v=yMROoi8wigs

niet zozeer als een verhaaltje over prostitutie in China maar eerder als een verhaaltje over het 'universele' verschil tussen een façade enerzijds en wat erachter schuil gaat/verstopt wordt anderzijds.


Ik onthield/onthoud er vooral van dat geen énkele - ik herhaal: GEEN ENKELE - overheid zomaar op haar ('ere'-)woord te geloven is.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2024, 11:25   #153
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.582
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik zag het filmpje

< The Chinese Economy Really is THIS BAD! >

https://www.youtube.com/watch?v=yMROoi8wigs

niet zozeer als een verhaaltje over prostitutie in China maar eerder als een verhaaltje over het 'universele' verschil tussen een façade enerzijds en wat erachter schuil gaat/verstopt wordt anderzijds.


Ik onthield/onthoud er vooral van dat geen énkele - ik herhaal: GEEN ENKELE - overheid zomaar op haar ('ere'-)woord te geloven is.
Het probleem in het westen is vooral de demonizatie van China niet het omgekeerde.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2024, 11:59   #154
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.543
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht

1) ... bewust opgezochte polarisering dikwijls door selectieve presentatie en interpretatie van feiten, soms door regelrechte leugens ken ik eigenlijk al heel mijn leven. In mijn jeugd wat het vooral tegen de Sovjet Unie gericht, in feite tegen eenieder die niet onder controle van de westerse wereld staat, ongeacht hoe de situatie in die landen echt is...

2) Maar soms kijken mensen eerder naar de propaganda dan naar de realiteit...
1) Tijdens mijn jeugd bevond ik me nogal vaak in het gezelschap van mensen die ALLES wat de Kommunistische Partij van België - altijd nogal tamelijk "Moskou"-gezind, dus 'anti-anarchistisch', 'anti-bourgeois', 'anti-fascistisch', 'anti-imperialistisch', 'anti-kapitalistisch', 'anti-liberaal', 'anti-maoïstisch', 'anti-trotskistisch' en ik vergeet wellicht nog enkele andere 'tendenzen' - verklaarde & verkondigde volstrekt kritiekloos slikten, terwijl ALLES wat uit "Het Westen" kwam a.h.w. per definitie niets anders kon zijn dan door-en-door 'slecht'.

In die kringen werden ondermeer de 'heldendaden' van Brigate Rosse, ETA, Rote Armee Fraktion, IRA en ontelbare andere zelfverklaarde 'vrijheidsstrijders' - in werkelijkheid niet veel meer dan fanatieke controlefreaks - onophoudelijk bewierookt en opgehemeld.

Met de selectieve presentatie en interpretatie van feiten en ja soms zelfs regelrechte leugens die ik daar en toen opgelepeld kreeg, kunnen enkele héél dikke boekwerken worden gevuld.



Wat ik er uiteindelijk aan overhield was een zéér diep wantrouwen - en dat is eigenlijk een eufemisme - tegenover 'wereldverbeteraars', zélfs als die persoonlijk niet over lijken (zouden) gaan.


2) De productie & verspreiding van 'propaganda' is ook een aspect van de realiteit dat/die KAN - en op z'n minst hier voorlopig ook nog MAG - worden bestudeerd.

Hoe méér van die 'propaganda' - waar ze ook vandaan moge komen - wordt ontmaskerd en ontzenuwd, hoe béter.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 3 februari 2024 om 12:04.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2024, 12:03   #155
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.543
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Het probleem in het westen is vooral de demonizatie van China niet het omgekeerde.
Me dunkt dat "het Westen" héél andere katten te geselen heeft: het zit er immers vol 'decadente' 'satanisten'.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2024, 11:48   #156
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.582
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1) Tijdens mijn jeugd bevond ik me nogal vaak in het gezelschap van mensen die ALLES wat de Kommunistische Partij van België - altijd nogal tamelijk "Moskou"-gezind, dus 'anti-anarchistisch', 'anti-bourgeois', 'anti-fascistisch', 'anti-imperialistisch', 'anti-kapitalistisch', 'anti-liberaal', 'anti-maoïstisch', 'anti-trotskistisch' en ik vergeet wellicht nog enkele andere 'tendenzen' - verklaarde & verkondigde volstrekt kritiekloos slikten, terwijl ALLES wat uit "Het Westen" kwam a.h.w. per definitie niets anders kon zijn dan door-en-door 'slecht'.

In die kringen werden ondermeer de 'heldendaden' van Brigate Rosse, ETA, Rote Armee Fraktion, IRA en ontelbare andere zelfverklaarde 'vrijheidsstrijders' - in werkelijkheid niet veel meer dan fanatieke controlefreaks - onophoudelijk bewierookt en opgehemeld.

Met de selectieve presentatie en interpretatie van feiten en ja soms zelfs regelrechte leugens die ik daar en toen opgelepeld kreeg, kunnen enkele héél dikke boekwerken worden gevuld.



Wat ik er uiteindelijk aan overhield was een zéér diep wantrouwen - en dat is eigenlijk een eufemisme - tegenover 'wereldverbeteraars', zélfs als die persoonlijk niet over lijken (zouden) gaan.
Mijn wantrouwen gaat uit naar eenieder die geweld predikt, staatsactoren of niet. Toen en nu.

Sta me toe te pogen de wereld te pogen 'verbeteren'. Dat lijkt me een normale reflex als ouder. Het adagio daarbij is in de eerste plaats "verbeter de wereld begin bij jezelf", en in je naaste omgeving. Daarnaast denk ik dat de wereld gebaat is bij transparantie en waarheid. Daarin faalt het westen momenteel grandioos. Het momentum op dat gebied ligt in het globale zuiden. Het westen hult zich nog steeds in misplaatste superioriteitsgevoelens zowel moreel als wat betreft werkelijke macht. Die hoogmoed gaat ons fataal worden als we niet oppassen mijns inziens. Ik help graag mee een toontje lager te zingen. Ook uit eigenbelang.

Citaat:
2) De productie & verspreiding van 'propaganda' is ook een aspect van de realiteit dat/die KAN - en op z'n minst hier voorlopig ook nog MAG - worden bestudeerd.

Hoe méér van die 'propaganda' - waar ze ook vandaan moge komen - wordt ontmaskerd en ontzenuwd, hoe béter.
Ik denk dat u onze vrijheid overschat en die van anderen onderschat. Het is meer dan enkel symbolisch dat de transparantie journalist bij uitstek in het westen nog steeds opgesloten zit. En vergeet niet hoe ook in Europa omgegaan wordt met degenen die willen de VS controle over Europa aanvechten. Gladio zijn velen vergeten maar het is actueler dan je zou denken.

Propaganda ontmaskeren is een nobel doel op zich. Maar door in een situatie waar de propaganda bijna uitsluitend gericht is tegen pak China meedoen om exclusief pro Chinese propaganda te ontmaskeren schakelt men zich gemakkelijk in in het systeem van anti Chinese propaganda. Ik zou dat toejuichen in China zelf. Hier denk ik dat er andere prioriteiten zijn, alhoewel waarheid steeds zowiezo te prefereren is boven de leugen. De waarheid staat echter niet los van een context. Die context niet vermelden of essentiële feiten weglaten kan van botte waarheid toch een leugen maken. Jan slaat Piet zonder er bij te zeggen dat Piet Jan aan het folteren was maakt van een bot feit een deel van een manipulatie van de waarheid. De waarheid, niets dan de waarheid en de volledige waarheid.

Dat is waar die videomaker faalt mijns inziens wat ik ervan gezien heb. Ook in zijn woorden glipt een anti Chinese houding door. Geen zoeker van waarheid maar een manipulator of een geïndoctrineerde die vanuit westerse concepten en superioriteitsgevoelens redeneert.

China beweert trouwens niet dat het leven er beter is dan in het westen. Het zegt zelf op weg te zijn naar een "moderately" ontwikkelt land (tegenover het hoog ontwikkelde westen). Het komt van ver en toont een succesvolle weg naar ontwikkeling die een voorbeeld is voor vele landen. Maar men dient niet te doen alsof China zichzelf voorstelt als het perfecte land zonder problemen. Uiteraard maken ze mooie reklame filmpjes over hun successen. Wie niet? Wat de videomaker hier doet is vechten tegen een zelf gecreëerde stroman.

Dat China momenteel een 'gevaar' is voor westerse wereldhegemonie is zeker waar. Wat gaan we daaraan doen? China tot vijand maken? Oorlog uitlokken? Ik denk dat er betere wegen zijn voor de mensheid en voor ons als westerlingen. Vandaar de pogingen het westers zelfbedrog te doorprikken. We zitten op een zelfdestructief pad. Laat me desnoods roepen in de wind liefst zonder me pro en veren vernederingen toe te wensen en alzo te tonen dat we op een slippery slope naar totalitarisme zitten waarmee vergeleken ook China een verademing zal blijken te zijn. Geef het nog een generatie.

Laatst gewijzigd door Bach : 4 februari 2024 om 11:56.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2024, 14:57   #157
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.543
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht

1) Mijn wantrouwen gaat uit naar eenieder die geweld predikt, staatsactoren of niet. Toen en nu.

2) Sta me toe te pogen de wereld te pogen 'verbeteren'. Dat lijkt me een normale reflex als ouder. Het adagio daarbij is in de eerste plaats "verbeter de wereld begin bij jezelf", en in je naaste omgeving.

3) Daarnaast denk ik dat de wereld gebaat is bij transparantie en waarheid.

Daarin faalt het westen momenteel grandioos.

4) Het momentum op dat gebied ligt in het globale zuiden.

...

5) Ik denk dat u onze vrijheid overschat en die van anderen onderschat.

6) Het is meer dan enkel symbolisch dat de transparantie journalist bij uitstek in het westen nog steeds opgesloten zit.

...

7) Laat me desnoods roepen in de wind liefst zonder me pro en veren vernederingen toe te wensen en alzo te tonen dat we op een slippery slope naar totalitarisme zitten waarmee vergeleken ook China een verademing zal blijken te zijn. Geef het nog een generatie.

1) Met mensen die geweld prediken, heb ik - behalve dan misschien op een forum zoals dit hier, en dan nog - het liefste helemaal niks te maken. Die hoef ik zelfs niet te wantrouwen. Het zijn diegenen die beweren het goed met mij voor te hebben die mij achterdochtig maken.


2) U hoeft mij daarvoor absoluut geen toestemming te vragen.

Ik heb u niks te bevelen noch te verbieden.

(En ja, ik begrijp wel dat ouders hun kinderen 'een bétere wereld' gunnen.

Dé vraag is uiteraard: 'wat precies is een 'bétere' wereld?

De 'wijsheid' van "de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens" blijft door m'n hoofd spoken.)


3) Daar kan & wil ik geen bezwaar tegen inbrengen, omdat ik daar eigenlijk ook zo over denk (al vind falen nooit 'grandioos').


4) Sta mij toe daaraan te twijfelen.

Zie: https://www.transparency.org/en/


5) Dat is uiteraard ook mogelijk.

Ik ben - gelukkig !!! - niet alwetend.

Eerlijkheidshalve moet ik daar aan toevoegen dat ik doorgaans 'mijn best doe' om niet onwetend te blijven.


6) Volgens mij kan & mag die man van geluk spreken dat hij (nog) niet het lot van pakweg https://en.wikipedia.org/wiki/Anna_Politkovskaya en talloze anderen (https://en.wikipedia.org/wiki/Catego...by_nationality) heeft ondergaan.


7) Zie 2)

En bij mijn weten heb ik u nog geen vernederingen (of erger) toegewenst, maar het is natuurlijk altijd mogelijk dat mijn geheugen mij in de steek laat.

Indien dat toch het geval zou zijn, zou ik het waarderen mocht u mij op mijn vergeetachtigheid willen wijzen.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2024, 09:24   #158
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Mijn wantrouwen gaat uit naar eenieder die geweld predikt, staatsactoren of niet. Toen en nu.
Geweld is de essentie van de omgang van leven met ander leven. Maar dat hoeft niet altijd door "mechanische impact" te zijn he. Geweld is elke vorm van dwarsbomen van de plannen van een ander wezen, en dat is nu eenmaal de essentie van het onderscheid tussen individuele levende entiteiten, omdat op een zeker punt de doelstellingen altijd diametraal tegenover elkaar staan. Per definitie van individueel te zijn.

Als 2 levende wezens exact dezefde doelstellingen hebben, dan zijn ze eigenlijk onderdeel van 1 enkel "hoger" wezen he.
Maar het kan wel zijn dat in het dwarsbomen van de doelstellingen van anderen, sommige levende wezens daarin een gemeenschappelijk doel vinden. Op dat moment is samenwerking mogelijk, om de andere gemakkelijker te dwarsbomen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2024, 09:26   #159
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Sta me toe te pogen de wereld te pogen 'verbeteren'. Dat lijkt me een normale reflex als ouder. Het adagio daarbij is in de eerste plaats "verbeter de wereld begin bij jezelf", en in je naaste omgeving.
Dat moet het gekste idee zijn ooit. Maar ik geef toe dat het nogal gangbaar is.

De wereld verbeteren wil eigenlijk zeggen: de wereld buiten U beter aanpassen aan het bekomen van uw voordelen. En als ge nageslacht hebt, dus ook beter aanpassen aan de voordelen voor uw nageslacht. Het verwijderen van antagonisten, en het dwingen van andere levende wezens tot het werken aan uw (of uw nageslacht) zijn/haar voordeel.

Dus ja, uiteraard, verbeter de wereld, begin bij uw eigen voordeel. Daar draait het om.

Er zijn van die zweefkezen die denken dat "een betere wereld" het voordeel van ANDEREN moet nastreven. Dat is een vrolijk idee om in de kop van ANDEREN te krijgen ten aanzien van uw eigen voordeel, maar ge moet intellectueel toch maar ferm begrensd zijn om daar zelf in te trappen, nee ?

Nu is er ooit een theorie geweest, het humanisme, die stelde dat als we allemaal samen werken aan het beter leven van anderen, dat ons eigen voordeel maximaliseert. Er waren daar nobele argumenten voor. De realiteit heeft die theorie ontkracht. Multiculturaliteit en ecologie zijn de twee assen langs waar het vierkant falen van die theorie werd waargenomen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 5 februari 2024 om 09:28.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2024, 11:19   #160
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.582
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1) Met mensen die geweld prediken, heb ik - behalve dan misschien op een forum zoals dit hier, en dan nog - het liefste helemaal niks te maken. Die hoef ik zelfs niet te wantrouwen. Het zijn diegenen die beweren het goed met mij voor te hebben die mij achterdochtig maken.


2) U hoeft mij daarvoor absoluut geen toestemming te vragen.

Ik heb u niks te bevelen noch te verbieden.

(En ja, ik begrijp wel dat ouders hun kinderen 'een bétere wereld' gunnen.

Dé vraag is uiteraard: 'wat precies is een 'bétere' wereld?

De 'wijsheid' van "de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens" blijft door m'n hoofd spoken.)


3) Daar kan & wil ik geen bezwaar tegen inbrengen, omdat ik daar eigenlijk ook zo over denk (al vind falen nooit 'grandioos').


4) Sta mij toe daaraan te twijfelen.

Zie: https://www.transparency.org/en/


5) Dat is uiteraard ook mogelijk.

Ik ben - gelukkig !!! - niet alwetend.

Eerlijkheidshalve moet ik daar aan toevoegen dat ik doorgaans 'mijn best doe' om niet onwetend te blijven.


6) Volgens mij kan & mag die man van geluk spreken dat hij (nog) niet het lot van pakweg https://en.wikipedia.org/wiki/Anna_Politkovskaya en talloze anderen (https://en.wikipedia.org/wiki/Catego...by_nationality) heeft ondergaan.


7) Zie 2)

En bij mijn weten heb ik u nog geen vernederingen (of erger) toegewenst, maar het is natuurlijk altijd mogelijk dat mijn geheugen mij in de steek laat.

Indien dat toch het geval zou zijn, zou ik het waarderen mocht u mij op mijn vergeetachtigheid willen wijzen.
Dat laatste was niet persoonlijk bedoeld.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be