Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 april 2008, 22:57   #41
Boontjes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 april 2005
Berichten: 1.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
1) Buiten de taal is er geen verschil - alleen hebben Walen het soms moeilijk om Nederlands te praten
2) Pessimistisch, - hopelijk krijgen we een alles overkoepelend Euiropa
3) b: neen
4) Als Vlaanderen zo verder doet: niet goed - Wallonië: zal zich moeten herpakken, maar heeft onvermoede potentie (het moet er enkel uit komen- enige mentalteitsverandering zou mogen...) - en Brussel MOET Europees worden.
5) 2 volwaardige partners (zoiets als Quebecq, Zwitserland, de VS - maar met Brussel D.C.- met Engels als voertaal.
6° NEEN
7) JA (en liefst 3-talig - de WXalen moeten stoppen met hun 'francophonie'-> die is kompleet achterhaald: Engels is DE voertaal en in België Nederlands en Frans (en straks misschien Chinees en Spaans)...
8) Hangt er vanaf waar men woont - bij mij geen probleem aangezien iedereen hier tweetalig, én de Waalse scholen Nederlands-taalbad geven - maar systematisch zie ik het niet zitten, neen - men gaat van Arlon ook niet naar een Nederlandstalige school, evenmin als van Torhout naar een Franstalige - alleen moet het talenonderwijs meer geactiveerd worden, aan bEIDE kanten: meer Vlaamse leerkrachten in Wallonie en meer Waalse in Vlaanderen!!!
9) Weg, is niet meer van deze tijd.
10) a.-> uiteraard, en liefst ook nog Engels en Duits.
11) JA - omdat dit nu eenmaal Vlaanderen is - omdat inwijkelijgingen zich moeten aanpassen (hebben ze overal moeten doen: wie naar Australië ging moest Engels praten, wie naar Amerika ging moest ook Engels praten, wie naar Zuid-Amerika uitwijkt moet nu eenmaal Spaans spreken, is toch logisch?(wat men thuis blijft spreken is dan weer kompleet vrij).
12) Bij geen enkel: Brussel D.C. hoofdstad van Europa, multi-talen, multi-cultuur, multi-bevolking en voertaal bij voorkeur Engels.
13?* Ja - maar de mentaliteit zal moeten veranderen - zeker aan Franstalige kant.
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 08:07   #42
freya
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 maart 2008
Berichten: 4
Standaard

Beste mensen, ik kreeg meer antwoorden dan ik had verwacht op mijn enquête "problemen tussen Walen en Vlamingen", vandaag sluit ik mijn enquête. Ik wil iedereen vriendelijk bedanken voor hun medewerking.
freya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 10:37   #43
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

[quote=freya;3333787]Hallo iedereen. Ik ben een laatstejaarse leerling in het Athenéum Crommelynck. Als eindejaarswerk kreeg ik als opdracht de problemen tussen “Walen” en” Vlamingen”. Ik heb beslist een enquête op te stellen om via deze weg de opinie van andere mensen op deze zaak te kennen. Deze vragenlijst is niet bedoeld om U te beoordelen maar enkel om mijn eindejaarswerk tot een goed einde te brengen. Graag een antwoord voor 5 april AUB. Dank U allen op voorhand voor Uw medewerking.

Volgende zijn de vragen. (Gelieve het nummer van de vraag voor Uw antwoord te zetten.)



1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)
Ze hebben langere tenen al Vlamingen.
2) Hoe ziet U de toekomst van België ?
Zwart en vol met politieke impasse.
3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?


a) ja

4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?
Ze gaan de eerste 20 jaar België tot een punt drijven waarbij België barst, maar dit wordt natuurlijk in de doofpot gestoken.
5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?
Een Vlaamse onafhankelijkheid en een Waalse onafhankelijk, die elk autonoom opereren. Beter goede buren dan slechte bondgenoten.
6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?


b) nee, je vindt het goed dat hij zijn best doet

7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?

b) nee (waarom ?)
Als ze de onderhandelingen nu eens in het Engels doen? Maar nee, daar hadden ze nog niet aan gedacht.
8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?

a) ja, het is voordelig om goed tweetalig te zijn in een land als België
Wel zou ik dit nooit doen met met mijn kind.
9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?)
Als ik zie wat ze van een staatshervorming bakken dan hou ik mijn hand al vast over wat ze gaan bakken van de afschaffing van het koningshuis. Maar mijn utopie is afschaffen die handel.
10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?

Niet consequent, zie naar canada daar werkt het toch.
a) een goede zaak; in een tweetalig land als België moet men de 2 landstalen machtig zijn

c) goede zaak maar het zorgt voor wat problemen

11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?

a) ja (waarom ?)

b) nee (waarom ?)

c) is mij om het even

12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?

a) bij Vlaanderen (waarom ?)
De bewoners spreken Vlaams en onze politiekers hebben toch wel iets ervoor gedaan t.o.v. een 'non'
13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?

b) nee, Brussel geeft geen imago voor een goede Europese hoofdstad
Het is de achterbuurt van België, in mijn ogen.
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 11:19   #44
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freya Bekijk bericht
Hallo iedereen. Ik ben een laatstejaarse leerling in het Athenéum Crommelynck. Als eindejaarswerk kreeg ik als opdracht de problemen tussen “Walen” en” Vlamingen”. Ik heb beslist een enquête op te stellen om via deze weg de opinie van andere mensen op deze zaak te kennen. Deze vragenlijst is niet bedoeld om U te beoordelen maar enkel om mijn eindejaarswerk tot een goed einde te brengen. Graag een antwoord voor 5 april AUB. Dank U allen op voorhand voor Uw medewerking.

Volgende zijn de vragen. (Gelieve het nummer van de vraag voor Uw antwoord te zetten.)



1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)
Een Vlaming is een Nederlander, een Waal een mislukte Fransman.

2) Hoe ziet U de toekomst van België ?
Welke toekomst?

3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?

Nvt

a) ja

b) nee

c) een beetje (in welk geval ?)

d) heeft geen belang

4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?
Hereniging der Nederlanden, waarschijnlijk zonder Brussel.

5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?
Wallonie naar Frankrijk, Brussel een stadsstaat.

6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?

a) ja (waarom ?)

b) nee, je vindt het goed dat hij zijn best doet
Nvt

7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?
Had dat niet drietalig moeten zijn?
Er bestaat geen eenheid!


a) ja (waarom ?)

b) nee (waarom ?)

8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?
Nvt

a) ja, het is voordelig om goed tweetalig te zijn in een land als België
Had het kunnen zijn. U vergeet de Duitstaligen.

b) nee, het is onbelangrijk (waarom ?)

9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?)
Oranje boven!

10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?

Vlaams is een verrijking van het Nederlands. Jammers dat het Waalse dialect vergeten wordt.

a) een goede zaak; in een tweetalig (foei! ) land als België moet men de 2 landstalen machtig zijn.
Niet echt nodig

b) het heeft geen zin

c) goede zaak maar het zorgt voor wat problemen

d) niet goed, het brengt alleen maar problemen met zich mee

11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?
Zeer gecompliceerde zaak!

a) ja (waarom ?)

b) nee (waarom ?)

c) is mij om het even

12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?
Brussel moet of naar Vlaanderen of een stadsstaat worden, zeker niet naar W of F.

a) bij Vlaanderen (waarom ?)

b) bij Wallonië (waarom ?)

c) andere (geef Uw opinie)

13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?
Geen interesse.

a) ja

b) nee, Brussel geeft geen imago voor een goede Europese hoofdstad

c) is mij om het even
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 12:18   #45
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freya Bekijk bericht
Hallo iedereen. Ik ben een laatstejaarse leerling in het Athenéum Crommelynck. Als eindejaarswerk kreeg ik als opdracht de problemen tussen “Walen” en” Vlamingen”. Ik heb beslist een enquête op te stellen om via deze weg de opinie van andere mensen op deze zaak te kennen. Deze vragenlijst is niet bedoeld om U te beoordelen maar enkel om mijn eindejaarswerk tot een goed einde te brengen. Graag een antwoord voor 5 april AUB. Dank U allen op voorhand voor Uw medewerking.

Volgende zijn de vragen. (Gelieve het nummer van de vraag voor Uw antwoord te zetten.)



1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)

Een Waal is een Fransman en een Vlaming is een Nederlander

2) Hoe ziet U de toekomst van België ?

Belgie is een tijdelijke fase in de geschiedenis en zal verdwijnen

3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?


Alle buren zijn goed ,ze behoren wel de taal van het land te leren en te spreken

a) ja

b) nee

c) een beetje (in welk geval ?)

d) heeft geen belang

4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?

Vlaanderen wordt eerst onafhankelijk en na intensieve samenwerking met Nederland gaat het later een fusie aan met Nederland.

Als Belgie verdwijnt zal Wallonie zich snel aansluiten bij Frankrijk

Brussel wordt als zelfstandige stadstaat hoofdstad van Europa,


5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?

6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?


Niet kunnen is prima ,niet willen is verwerpelijk

a) ja (waarom ?)

b) nee, je vindt het goed dat hij zijn best doet

7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?

a) ja (waarom ?)

b) nee (waarom ?)

8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?

a) ja, het is voordelig om goed tweetalig te zijn in een land als België

b) nee, het is onbelangrijk (waarom ?)

9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?)


Verdwijnen ,tenzij de meerderheid dit wenst.

10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?


a) een goede zaak; in een tweetalig land als België moet men de 2 landstalen machtig zijn

b) het heeft geen zin

c) goede zaak maar het zorgt voor wat problemen

d) niet goed, het brengt alleen maar problemen met zich mee

op die manier worden de Vlamingen gedwongen Frans te spreken

11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?

a) ja (waarom ?)

b) nee (waarom ?)

c) is mij om het even

12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?

a) bij Vlaanderen (waarom ?)

b) bij Wallonië (waarom ?)

c) andere (geef Uw opinie) zelfstandig stadstaat ,hoofdstad van Europa

13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?

a) ja

b) nee, Brussel geeft geen imago voor een goede Europese hoofdstad

c) is mij om het even

Laatst gewijzigd door JP Coen : 3 april 2008 om 12:35.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:54   #46
Nederlandse Leeuw
Burgemeester
 
Nederlandse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 503
Standaard

1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)

Een Vlaming is iemand die behoort tot de Nederlandstalige cultuur, een ondernemer (handelaar), hardwerkend, koppig/doorzettend. Een Waal is iemand die behoort tot de Franstalige cultuur, een arbeider, hardwerkend (maar ook gauw werkloos), iemand met verloren idealen (van een vrij en welvarend Wallonië). Het verschil is zo groot dat zij niet één volk kunnen vormen, maar klein genoeg om goede buren te zijn.

2) Hoe ziet U de toekomst van België ?

Ik denk dat België de komende 10 jaar ruziënd uiteen zal vallen; het ontvoogdingsstreven van de Vlamingen blijft groeien en kan in de zeer nabije toekomst niet zonder gevolgen blijven. Echter denk ik dat na het einde van België de Lage Landen (Noord-Nederland, Vlaanderen, Wallonië en Luxemburg) wel een soort van nieuwe 'Benelux' zullen vormen, waarbij de eerste en de laatste twee het nauwst met elkaar samen zullen werken.

3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?

c) Een beetje: niet per se, ik woon zelf ook niet aan de taalgrens/Brussel/de Vlaamse Rand. Toch was het beter geweest als in 1830 enkel Wallonië zich had afgescheiden en een eigen koninkrijk of republiek was geworden.

4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?

Ik vewacht zoals eerder gesteld dat Vlaanderen ergens in de komende 10 jaar onafhankelijk zal worden (of eigenlijk dat Wallonië onafhankelijk wordt van Vlaanderen). Dat komt omdat België enorm inefficiënt werkt en iedereen wordt dat zat. Woorden als 'flamand dehors' bewijzen bovendien dat toenemende ruzies en wellicht haat voor elkaar zullen zorgen voor de ontbinding van dit overingewikkelde en verachte land. Ik ben niet blij dat de toekomst er zo uit ziet, maar het is misschien niet anders.

5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?

Dat Wallonië haar eigen verantwoordelijkheid en vrijheid neemt en zich onafhankelijk verklaart. Als Vlaanderen dat doet loopt men het gevaar Brussel te verliezen en dat is onaanvaardbaar.
Daarna geloof ik in een economische opleving van zowel Vlaanderen met Brussel als Wallonië. Ook is het heel verstandig als Vlaanderen meer samen zal gaan werken met Noord-Nederland; dit kan in vorm van een statenbond (confederatie). Samengaan hoeft niet per se, maar zou wel geweldig zijn. Vlaanderen (met Nederland) zou enorm in aanzien stijgen in Europa en de wereld.

6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?

a) nee: want in Wallonië zou men Frans moeten spreken, want in Vlaanderen moet men Nederlands spreken. Zou een Waal bij mijn winkel (in Vlaanderen) komen dan zou ik ook geen Frans willen spreken. In Brussel zou ik het kwalijk vinden, maar hij probeert het tenminste en dat verdient enigzins waardering.

7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?

a) ja: vooral in Brussel moet men, maar ook in het algemeen (indien men vóór de eenheid van België is) tweetalig zijn, want dat is haar identiteit, en dat zorgt voor goede communicatie tussen landgenoten. Helaas is dit niet het geval (geweest), en het zal denk ik ook nooit zo worden; daarvoor is het waarschijnlijk al te laat.

8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?

b) nee, het is onbelangrijk: Het Franstalig onderwijs is veel slechter dan het Vlaams onderwijs. Bovendien kan men op Vlaamse scholen óók Frans leren, dus zelfs voor een 'Belgicist' zou dat voordeliger zijn.

9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?)

Omdat ik van mening ben dat België dient te verdwijnen, zou het koningshuis dat ook moeten. Maar stel dat de Walen hen nog wél willen, dan zou ik het niet erg vinden als zij de leiders worden van een 'Koninkrijk Wallonië'. Maar die familie wil ik liever niet meer Vlaanderen zien besturen.

10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?

d) niet goed, het brengt alleen maar problemen met zich mee

11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?

a) ja: het werkt de verfransing van de Vlaamse Rand verder in de hand als het blijft, en BHV is bovendien ongrondwettelijk.

12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?

a) bij Vlaanderen: omdat het vóór 1988 ook bij Vlaanderen hoorde, historisch gezien Nederlandstalig was en nu nog steeds een groot aandeel Nederlandssprekenden kent en ondemocratisch verfranst is. Brussel is bovendien de hoofdstad van Vlaanderen (parlement en regering zetelen er, en die gaan niet weg!), en is economisch compleet verweven met het Vlaamse ommeland. Wallonië grenst niet aan Brussel (Sint-Genesius-Rode is en blijft Vlaams!) en heeft eigenlijk weinig met Brussel te maken (behalve als hoofdstad van België en de Franse gemeenschap, en het feit dat er door velen Frans wordt gesproken). Een onafhankelijke status zou Brussel mijns inziens geen goed doen, omdat niemand voor de kosten wil/kan opdraaien; want als stadstaat kost Brussel meer dan zij oplevert.

13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?

b) nee, Brussel geeft geen imago voor een goede Europese hoofdstad
__________________
Vlaanderen en Nederland verenigt U!

Laatst gewijzigd door Nederlandse Leeuw : 3 april 2008 om 16:01.
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 18:18   #47
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
ik ben niet "eerder rechts". Ik ben nogal heel links. En Vlaming.

Tot dusver uw definitie van wat Vlaams en Waals is.
Over percentages na de komma praat ik niet.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 18:19   #48
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het is niet omdat iemand op het veebee stemt dat die daarom rechts is.
Natuurlijk is die iemand dat wél.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 14:20   #49
barteke
Burgemeester
 
barteke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2007
Locatie: brabant
Berichten: 521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
1) 9) Het koningshuis mag blijven bestaan indien het zichzelf onafhankelijk van belastingen en ander geweld en dus op eigen initiatief kan onderhouden en alle zichzelf wettelijk toegeëigende privileges opgeeft. Institutioneel houdt het koningshuis dan wel op te bestaan.
10) a) Een brede taalvaardigheid komt altijd van pas. Dan heb ik het echter over niet-staatgebonden zaken die vooral van pas komen bij het verleggen van de eigen horizonten.
Dat is dan ook geen koningshuis meer hé
Tenzei je de koning het paleis van laken en omliggende bossen zou schenken terwijl dit nu staatseigendom is.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 15:10   #50
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freya Bekijk bericht
Hallo iedereen. Ik ben een laatstejaarse leerling in het Athenéum Crommelynck. Als eindejaarswerk kreeg ik als opdracht de problemen tussen “Walen” en” Vlamingen”. Ik heb beslist een enquête op te stellen om via deze weg de opinie van andere mensen op deze zaak te kennen. Deze vragenlijst is niet bedoeld om U te beoordelen maar enkel om mijn eindejaarswerk tot een goed einde te brengen. Graag een antwoord voor 5 april AUB. Dank U allen op voorhand voor Uw medewerking.

Volgende zijn de vragen. (Gelieve het nummer van de vraag voor Uw antwoord te zetten.)



1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)

Als 'mens'. 't Is een mentaliteitskwestie, die vooral ingegeven wordt door cultuurverschillen. Er is de taal die een toegang geeft tot een andere cultuur en er zijn omstandigheden (socio-economisch) die dat nog eens extra accentueren. Maar 't is niet zo dat omdat iemand een Waal is hij geen 'mens' zou zijn hé.

2) Hoe ziet U de toekomst van België ?

Gelukkig héél slecht.

3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?


Dat zou me niet storen, zolang ze weten dat ik Nederlandstalig ben.

a) ja

b) nee

c) een beetje (in welk geval ?)

d) heeft geen belang

4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?

België zal verdwijnen. Sinds 75 jaar is er een quasi ononderbroken proces bezig van decentralisatie en sinds een 15-tal jaren is er een toenemende spanning tussen de federale overheid en de deelstaatregeringen.

Brussel heeft geen toekomst zonder Vlaanderen, al zou de stad liever wat anders horen. Indien België verdwijnt en Brussel bij Wallonië gaat kan de stad dit economisch niet overleven. En Wallonië? Dat kan perfect in hun voordeel uitdraaien: de volle verantwoordelijkheid voor het beleid en de noodzaak om te voldoen aan heel wat eisen maakt dat er dan toch stappen zullen moeten gezet worden richting sanering voor herstel.

5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?

zie 4.

6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?

a) ja (waarom ?)

b) nee, je vindt het goed dat hij zijn best doet
7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?

a) ja (waarom ?)

b) nee (waarom ?): meertaligheid is iets wat buiten de Belgische context moet gezien worden. Zo zijn Engels en Duits véél interessanter dan Frans.

8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?

a) ja, het is voordelig om goed tweetalig te zijn in een land als België

b) nee, het is onbelangrijk (waarom ?): slecht onderwijs. Trouwens, als je ze goed Frans wil leren, stuur ze dan naar een school in Frankrijk.
9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?) Weg er mee. Wie wil meebesturen moet zich maar laten verkiezen.

10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?

tendentieuze antwoorden.
a) een goede zaak; in een tweetalig land als België moet men de 2 landstalen machtig zijn

b) het heeft geen zin

c) goede zaak maar het zorgt voor wat problemen

d) niet goed, het brengt alleen maar problemen met zich mee

11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?

a) ja (waarom ?): 't is gewoon de logica van de huidige staatsstructuur.

b) nee (waarom ?)

c) is mij om het even

12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?

a) bij Vlaanderen (waarom ?). Er is geen andere leefbare optie voor Brussel. Brussel ligt trouwens in Vlaanderen.

b) bij Wallonië (waarom ?)

c) andere (geef Uw opinie)

13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?

a) ja

b) nee, Brussel geeft geen imago voor een goede Europese hoofdstad

c) is mij om het even
Brussel had nooit de hoofdstad van de Europese Unie mogen worden. Die stad, en zelfs Vlaanderen, heeft niet het draagvlak om dat te dragen. Er mogen heel wat internationale instellingen zijn, dat wel, maar de prijs die ecologisch, sociaal, ... betaald wordt is te hoog.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 22:53   #51
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freya Bekijk bericht
Beste mensen, ik kreeg meer antwoorden dan ik had verwacht op mijn enquête "problemen tussen Walen en Vlamingen", vandaag sluit ik mijn enquête. Ik wil iedereen vriendelijk bedanken voor hun medewerking.
Nog veel succes gewenst met uw eindejaarswerk!
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 17:23   #52
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het is niet omdat iemand op het veebee stemt dat die daarom rechts is. Al willen zowel belgicisten als veebee dat graag beweren.
Ik denk dat het grondprobleem erin ligt dat in debatten over 'links' of 'rechts' het zelden over de inhoud gaat. Links wordt daarbij voor de poco's gezien als 'goed' en rechts als 'slecht en neo-nazistisch/ultra-liberaal'.

De 'rechtsen' (maar zij komen in de media verhoudingsgewijs nauwelijks aan bod) hebben eenzelfde idee, een 'linkse' wordt dan bekeken als een aanhanger van een uitkeringseconomie met volledige staatscontrole en het vernietigen van de eigen cultuur ten voordele van de Islam en een rechtse is dan iemand die daar tegenin wilt gaan.

Dit is volledig de schuld van de media en politieke machthebbers die zich - goed bewust dat er nogal wat mankementen zijn aan hun beleid - niet tot een echt debat over specifieke issues willen laten verleiden, maar vooral op de man spelen.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 17:28   #53
the outlaw torn
Minister
 
the outlaw torn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Locatie: oost-vlaanderen
Berichten: 3.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Natuurlijk is die iemand dat wél.
dikke zever, sommigen stemmen VB omwille van het communautaire, en dus allerminst uit overtuiging.
__________________
denk eer ge doende zijt, en doende denk dan nog !!!!

http://www.indiancountrytoday.com/

Laatst gewijzigd door the outlaw torn : 6 april 2008 om 17:28.
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 00:45   #54
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
dikke zever, sommigen stemmen VB omwille van het communautaire, en dus allerminst uit overtuiging.
Ik denk dat er een paar categorieën kiezers zijn bij het VB, maar ik denk niet dat er veel zijn die het radikaal oneens zijn met het migrantenstandpunt, veiligheidsstandpunt of met het communautaire standpunt.

Op bvb 'niet communautair' economisch vlak, buitenlands beleid, de 'EU' of algemeen 'ethisch' vlak is de verscheidenheid aan kiezers wel (veel) groter.

Als je een tegenstander van het VB bent op de andere vlakken dan het communautaire dan is de beste 'eerlijke' manier om hen kapot te krijgen vlaamse onafhankelijkheid of ozm een verregaande autonomie te realizeren.

Ik acht de kans groot dat de partij daarna uiteenvalt, gooi ook het migratie/justitiebeleid écht over een andere boeg en de partij heeft geen bestaansreden meer.

Ik vind dat als kiezer van het VB zelfs niet erg. Mij gaat het om het doel, niet om de 'Partei'.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 08:08   #55
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik denk dat het grondprobleem erin ligt dat in debatten over 'links' of 'rechts' het zelden over de inhoud gaat. Links wordt daarbij voor de poco's gezien als 'goed' en rechts als 'slecht en neo-nazistisch/ultra-liberaal'.

De 'rechtsen' (maar zij komen in de media verhoudingsgewijs nauwelijks aan bod) hebben eenzelfde idee, een 'linkse' wordt dan bekeken als een aanhanger van een uitkeringseconomie met volledige staatscontrole en het vernietigen van de eigen cultuur ten voordele van de Islam en een rechtse is dan iemand die daar tegenin wilt gaan.

Dit is volledig de schuld van de media en politieke machthebbers die zich - goed bewust dat er nogal wat mankementen zijn aan hun beleid - niet tot een echt debat over specifieke issues willen laten verleiden, maar vooral op de man spelen.
Al 178 jaar heeft de Belgische politieke elite de Vlamingen verraden.
Het verdriet van Belgie is ,dat jammergenoeg juist de linkse kerk met de RK kerk, dit verraad van de gewone mensen/Vlamingen plegen.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 7 april 2008 om 08:09.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2024, 07:26   #56
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freya Bekijk bericht
1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)

De taal en het taalgebruik.

2) Hoe ziet U de toekomst van België ?

Niet.

3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?

Niet mochten ze Nederlands leren en spreken


4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?

Islamitisch


5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?

Vlaanderen met een gedekoloniseerd Brussel in een Noord-Europese unie, Wallonië in een Zuid-Europese sovjetrepubliek

6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?

In Wallonië stoort het me helemaal niet, in Vlaanderen zou ik er niet gaan.

7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?

Bij lange niet iedereen is in staat om een tweede taal te leren.

8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?

Ja, het is voordelig om goed tweetalig te zijn in een land als België

9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?)

Verdwijnen. Net als alle andere erfvormen.

10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?

Hoe meer talen men spreekt hoe beter.

11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?

Neen, heel het land moet gesplitst worden.

12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?

Brussel is en was een Nederlandstalige stad. Ze moet gedekoloniseerd worden.


13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?

Neen, Brussel ligt niet in het centrum van de Noord-Europese unie
5 april meer dan op tijd gehaald!
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2024, 07:43   #57
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.685
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
5 april meer dan op tijd gehaald!
Allez gij, wat een flauwe smoes om een draad van 16 jaar geleden op te rakelen.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be