Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 januari 2004, 13:38   #21
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ik zal niet zeggen dat Esperanto een megasuccces is geworden. We hebben teveel tegenstroming gehad en de beweging is ook iets te passief geweest vind ik. Dus, het aantal Esperantisten loopt niet in de miljoenen (ik heb eigenlijk geen exacte cijfers, Jan van den Berghe misschien?) maar daarmee wil niet zeggen dat Esperanto een dode taal is want dan zou ze beperkt blijven tot academische kringen en een paar hobbyisten, wat niet het geval is nu. Als je aantal als argument neemt, of het feit dat je er geen enkele tegenkomt, dan moet ik Noors, Zweeds, Grieks, Roemeens, ... allemaal als dode talen beschouwen want ik ben die ook nog nooit tegengekomen.

Bovendien, zo'n tv zender zou het imago van Esperanto (en daarmee de populariteit) heel positief beïnvloeden. Ik sta er dus zeker achter, uiteraard. Vooral omwille van het feit dat ik zelf ook met film bezig ben.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2004, 14:38   #22
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Jouw argument dat je niemand kent die Noors spreekt is een slechte vergelijking, want Esperanto zou een internationale (europese) taal moeten zijn. En ik ken geen enkele Europeaan die Esperanto spreekt. Ik ken wel een Noor die Noors spreekt

Maar dit terzijde:

Heb wat informatie gevonden. 't Is veel meer dan ik dacht. Volgens deze studie spreken er wereldwijd zo'n 2 miljoen mensen Esperanto. Er zijn ongeveer 1000 mensen die het zelfs als moedertaal gebruiken !

Wat ik weer niet begrijp is dat het Amerikaanse professors zijn die er zich moeten mee bezighouden. Maar dit is een detail.

Wil je er meer over weten?
How many people speak esperanto?

Geen dank.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2004, 14:56   #23
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Zo dood zijn we dan toch niet se

Wat is er mis met amerikaanse profs?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2004, 15:21   #24
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Zo dood zijn we dan toch niet se

Wat is er mis met amerikaanse profs?
Er is niets mis met Amerikaanse profs. Integendeel.

Er is blijkbaar iets mis met de Europese profs. Het gaat hier over Esperanto, en de enige studies die ik vind werden gemaakt door Amerikanen.

De studie hierboven is gemaakt door Professor Sidney S. Culbert of the University of Washington, Seattle, USA.

Verder heb je een informatie-site van de ELNA, of Esperanto League of North America. (leuk is de vergelijking met het aantal Klingon-sprekers).

De Europese Esperanto sites gaan meer over de taal zelf en haar geschiedenis. Ik heb nergens Europese Profs gevonden die zich in het gebruik van Esperanto verdiepen.

Het was maar een opmerking. Je zou anders kunnen verwachten, niet?
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2004, 15:30   #25
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Inderdaad wel eigenaardig. Misschien omdat men in Europa graag leutert over historische nostalgische zaken terwijl men in de VS meer gericht is op wat het allemaal waard is.

1200 klingonsprekers is eigenlijk toch minder dan ik dacht. Ik dacht dat er binnen de Trekkies redelijk wat mensen een klingon-woordenboek hebben.

Deze vond ik wel leuk:

Is Esperanto Sexy?

YES!

__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2004, 15:39   #26
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.176
Standaard

http://esperanto_enclave.tripod.com/...klingonguy.jpg



a day in the life ...

his life :
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2004, 15:47   #27
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Offtopic:

Toevallig kwam ik terecht op een andere prachtfoto op deze site

http://esperanto_enclave.tripod.com

Iets naar beneden scrollen. Prachtig shot voor een horrorfilm.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2004, 15:48   #28
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Inderdaad wel eigenaardig. Misschien omdat men in Europa graag leutert over historische nostalgische zaken terwijl men in de VS meer gericht is op wat het allemaal waard is.

1200 klingonsprekers is eigenlijk toch minder dan ik dacht. Ik dacht dat er binnen de Trekkies redelijk wat mensen een klingon-woordenboek hebben.

Deze vond ik wel leuk:

Is Esperanto Sexy?

YES!

Ik heb Esperanto nog nooit horen spreken. Ik kan bijgevolg niet oordelen over het sexy-gehalte van Esperanto.

Betreffende de Klingons : een woordenboek hebben is nog niet een taal spreken, hé. We hebben het wel degelijk over mensen die meer kunnen zeggen dan "hello, please, goodbye".

BTW, kun jij een woordje Esperanto? Kan je een eenvoudige conversatie hebben in het Esperanto?
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2004, 09:23   #29
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Ik heb Esperanto nog nooit horen spreken. Ik kan bijgevolg niet oordelen over het sexy-gehalte van Esperanto.
Ik kan dat eigenlijk voor geen enkele taal zeggen, want ik weet niet wat men bedoelt met een sexy taal. Als het gaat om schuine moppen vertellen en wilde nachten beleven in die taal, is Esperanto (net als de meeste talen) inderdaad sexy ja. Maar ik heb nog nooit bij het horen van eender welke taal spontaan aan wulpse vormen en zijden lakens gedacht.

Citaat:
Betreffende de Klingons : een woordenboek hebben is nog niet een taal spreken, hé. We hebben het wel degelijk over mensen die meer kunnen zeggen dan "hello, please, goodbye".
Ik wist ooit 'vuur', 'eer' en 'revenge is a dish that is best served cold' in Klingon maar ondertussen ben ik dat weer kwijt. Waarschijnlijk omdat ik niet naar de vrijdagavondbijeenkomsten van de klingonisten ga.

Citaat:
BTW, kun jij een woordje Esperanto? Kan je een eenvoudige conversatie hebben in het Esperanto?
Foutloos spreek ik het niet maar genoeg om wel mee te kunnen, ja.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2004, 10:11   #30
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Citaat:
Ik heb Esperanto nog nooit horen spreken. Ik kan bijgevolg niet oordelen over het sexy-gehalte van Esperanto.
Ik kan dat eigenlijk voor geen enkele taal zeggen, want ik weet niet wat men bedoelt met een sexy taal. Als het gaat om schuine moppen vertellen en wilde nachten beleven in die taal, is Esperanto (net als de meeste talen) inderdaad sexy ja. Maar ik heb nog nooit bij het horen van eender welke taal spontaan aan wulpse vormen en zijden lakens gedacht.
Het gaat om het geluid dat een taal produceerd. Het is vrij persoonlijk, want sommige mensen vinden bijvoorbeeld Engels sexy en Amerikaans niet? Anderen vinden dan weer het tegenovergestelde.
De meeste Amerikanen vinden Frans sexy klinken. In Europa vinden veel mensen Italiaans vrij sexy. Maar er zijn mensen die dan toch liever Spaans horen.
Het heeft dus te maken met hoe het klinkt en het is vrij persoonlijk. Een verschillend accent kan eenzelfde taal mooi of lelijk maken.

Ik herrinner mij een opmerking van een Amerikaan die naast mij zat in een vliegtuig, en die mij toevallig hoorde in een discussie. Hij vroeg welke taal ik sprak. Ik zei dat het Flemish was, en hij merkte op dat hij nog nooit een taal zo lelijk hoorde klinken. Hij vond Dutch uit Nederland dan wel mooi klinken.

Ik vind bijvoorbeeld de meeste Scandinavische talen heel lelijk klinken, terwijl ik Russisch wel mooi en sexy vind.

Daar gaat het een beetje om. Nu, ik neem aan dat Esperanto anders klinkt wanneer het door een Spanjaard wordt gesproken dan door een Ier.

(veel tekst voor niets, vind je niet?)


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Citaat:
BTW, kun jij een woordje Esperanto? Kan je een eenvoudige conversatie hebben in het Esperanto?
Foutloos spreek ik het niet maar genoeg om wel mee te kunnen, ja.
Hoed af!
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be