Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Moeten we religieuze scholen afschaffen?
Ja. 17 34,00%
Nee. 29 58,00%
Ik weet het nog niet. 4 8,00%
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 maart 2005, 02:59   #1
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard Moeten we religieuze scholen afschaffen?

Moeten we religieuze scholen houden of afschaffen?
Waar is een school voor bedoeld? Voor het uitdragen van religieuze propaganda, of voor het leren van vakken die belangrijk zijn voor het leren van een beroep en de algemene ontwikkeling. Ik denk het laatste.
Een school dient naar mijn mening een neutrale plek te zijn, en dient zich niet uit te spreken over het wel of niet bestaan van een God. Als ouders willen dat een kind iets leert over God, dan kan dit thuis of in de kerk, moskee of tempel.
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 07:09   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Sommigen vinden dat die bepaalde "waerden" vertegenwoordigen terwijl de leerlingen die waarden stuk voor stuk aan hun laars lappen.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 08:58   #3
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Een school dient naar mijn mening een neutrale plek te zijn, en dient zich niet uit te spreken over het wel of niet bestaan van een God. Als ouders willen dat een kind iets leert over God, dan kan dit thuis of in de kerk, moskee of tempel.
Vroeger bij mij op school had je niet heel de week Godsdienst hoor,dat waren maar een aantal uurtjes in de week.En dan nog kon je de keuze maken tussen Godsdienst en zedenleer.Ik vond dat prima dus ik zie niet in of er hier een probleem is.
Vandeweek las ik in de krant dat er een school hier ergens in Limburg was die een "filosofisch uurtje" hadden ingebouwd.Waren kinderen van de laatste kleuterklas,vond ik persoonlijk heel mooi gevonden.
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 14:13   #4
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

De schoolvrijheid moet er ook aan geloven. En dan beweren die progressievelingen voor vrijheid te staan. Dat het christelijk onderwijs qua kostprijs en kwaliteit van het afgeleverde product het gemeenschapsonderwijs met straatlengt klopt zal er ook niet toe doen zeker. Een school waar niet over religie gesproken mag worden is per definitie een vrijzinnige school en dus niet pluralistisch of neutraal. Maar dat was dan ook niet de bedoeling.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 14:15   #5
PurpleQueen
Partijlid
 
PurpleQueen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2005
Berichten: 251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Moeten we religieuze scholen houden of afschaffen?
Waar is een school voor bedoeld? Voor het uitdragen van religieuze propaganda, of voor het leren van vakken die belangrijk zijn voor het leren van een beroep en de algemene ontwikkeling. Ik denk het laatste.
Een school dient naar mijn mening een neutrale plek te zijn, en dient zich niet uit te spreken over het wel of niet bestaan van een God. Als ouders willen dat een kind iets leert over God, dan kan dit thuis of in de kerk, moskee of tempel.
Een school hoeft geen neutrale plek te zijn. Als je je kinderen naar een katholieke school stuurt, dan weet je dat. Je weet dat je kind onderricht zal krijgen in de Bijbel en andere godsdienstige thema's. Bovendien is het "religieuze propaganda" zwaar overdreven. Ik heb zelf lange tijd in het katholiek onderwijs schoolgelopen (kleuterschool, lagere school en middelbaar). Nooit is ons iets opgedrongen en we werden niet verplicht erin te geloven. Respect hebben is genoeg. Bovendien dienden de lessen godsdienst niet alleen om ons iets bij te brengen over "Jezus", "God" enz. In het laatste jaar leerden wij dingen over de Griekse filosofen, er zat psychologie in de lessen godsdienst...
__________________
[font=Arial][size=3]His name is Prince and he's still funky[/size][/font]
PurpleQueen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 14:42   #6
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Moeten we religieuze scholen houden of afschaffen?
Waar is een school voor bedoeld? Voor het uitdragen van religieuze propaganda, of voor het leren van vakken die belangrijk zijn voor het leren van een beroep en de algemene ontwikkeling. Ik denk het laatste.
Een school dient naar mijn mening een neutrale plek te zijn, en dient zich niet uit te spreken over het wel of niet bestaan van een God. Als ouders willen dat een kind iets leert over God, dan kan dit thuis of in de kerk, moskee of tempel.
Ik denk dat je de vraag een beetje verkeerd stelt. Religie mag voor mijn part uit de gewone scholen verbannen worden; het heeft er absoluut niets te zoeken. De godsdienstlessen zouden imho moeten vervangen worden door een vak over maatschappelijke en politieke vorming, zodat kinderen, wanneer ze op hun 18 jaar vor het eerst het stemhokje bezoeken, een minimum aan politieke vorming hebben genoten en dat ze dus bijvoorbeeld niet zonder meer op een racistische partij mogen stemmen ( ).

Voor hen die tòch persé hun kinderen willen verkloten, door ze te indoctrineren met al die religieuze prietpraat, zouden er dus juist wèl "religieuze scholen" moeten zijn, volledig afgescheiden van het normale onderwijs evenwel en zonder ook maar één eurocent overheidsgeld!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 14:45   #7
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

@ rafke : Kinderen moeten volgens op school leren op wie ze wel en niet mogen stemmen. Religieuze indoctrinatie mag niet, politieke indoctrinatie wel dus. De gekste opvattingen hebben die progressieven.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 14:52   #8
PurpleQueen
Partijlid
 
PurpleQueen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2005
Berichten: 251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Ik denk dat je de vraag een beetje verkeerd stelt. Religie mag voor mijn part uit de gewone scholen verbannen worden; het heeft er absoluut niets te zoeken. De godsdienstlessen zouden imho moeten vervangen worden door een vak over maatschappelijke en politieke vorming, zodat kinderen, wanneer ze op hun 18 jaar vor het eerst het stemhokje bezoeken, een minimum aan politieke vorming hebben genoten en dat ze dus bijvoorbeeld niet zonder meer op een racistische partij mogen stemmen ( ).
Waarom godsdienstlessen gaan vervangen? Dat is helemaal niet nodig. In sommige scholen wordt er godsdienst gegeven, maar is er wél plaats voor lessen over maatschappelijke en politieke items. In de lessen geschiedenis is er trouwens vaak plaats voor politieke zaken. En de lessen Godsdienst gaan vaak in op maatschappelijke themas.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Voor hen die tòch persé hun kinderen willen verkloten, door ze te indoctrineren met al die religieuze prietpraat, zouden er dus juist wèl "religieuze scholen" moeten zijn, volledig afgescheiden van het normale onderwijs evenwel en zonder ook maar één eurocent overheidsgeld!
Waarom alles zo wit-zwart zien? Christelijke scholen bijvoorbeeld hebben zowel voor-als nadelen.
__________________
[font=Arial][size=3]His name is Prince and he's still funky[/size][/font]
PurpleQueen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 15:07   #9
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Ik denk dat je de vraag een beetje verkeerd stelt. Religie mag voor mijn part uit de gewone scholen verbannen worden; het heeft er absoluut niets te zoeken. De godsdienstlessen zouden imho moeten vervangen worden door een vak over maatschappelijke en politieke vorming, zodat kinderen, wanneer ze op hun 18 jaar vor het eerst het stemhokje bezoeken, een minimum aan politieke vorming hebben genoten en dat ze dus bijvoorbeeld niet zonder meer op een racistische partij mogen stemmen ( ).

Voor hen die tòch persé hun kinderen willen verkloten, door ze te indoctrineren met al die religieuze prietpraat, zouden er dus juist wèl "religieuze scholen" moeten zijn, volledig afgescheiden van het normale onderwijs evenwel en zonder ook maar één eurocent overheidsgeld!
Juist, daar ben ik het voor de volle 100% mee eens.
Hoe kunnen kinderen van een school met de bijbel, ja ja ze schijnen nog echt te bestaan, serieus intergreren in de Belgische maatschappij waar een scheiding is van kerk en staat. Waar man en vrouw volgens de wet gelijk zijn. Waar de meerderheid de het kinderlijke sprookje van Adam en Eva naar het rijk der fantastische fabelen heeft verwezen. De buitenwereld moet voor hun een schock zijn. een “culture clash”. De psychiatrie viert hoogtij tenzij de meest intelligenten onder hen dan zelf gaan denken en inzien hoe geindoctrineerd ze al die jaren zijn geweest. Onderwijs vanuit een eenzijdig religieus perspectief is voor mij per definitie slecht onderwijs.
Afschaffen! Religie is een persoonlijke zaak en hoort dus in de privé sfeer thuis niet op een door de staat gesubsidieerde school.
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 15:13   #10
PurpleQueen
Partijlid
 
PurpleQueen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2005
Berichten: 251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Afschaffen! Religie is een persoonlijke zaak en hoort dus in de privé sfeer thuis niet op een door de staat gesubsidieerde school.
Waarom gaan we dan binnekort de moskeeën subsidieren?
__________________
[font=Arial][size=3]His name is Prince and he's still funky[/size][/font]
PurpleQueen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 15:13   #11
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
@ rafke : Kinderen moeten volgens op school leren op wie ze wel en niet mogen stemmen. Religieuze indoctrinatie mag niet, politieke indoctrinatie wel dus. De gekste opvattingen hebben die progressieven.
Dat knipoogje was dus blijkbaar verspild aan sommigen...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 15:17   #12
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PurpleQueen
Waarom godsdienstlessen gaan vervangen? Dat is helemaal niet nodig. In sommige scholen wordt er godsdienst gegeven, maar is er wél plaats voor lessen over maatschappelijke en politieke items. In de lessen geschiedenis is er trouwens vaak plaats voor politieke zaken. En de lessen Godsdienst gaan vaak in op maatschappelijke themas.
Juist. Als het dan geen "godsdienst"-lessen (meer) zijn, noem het dan ook niet zo. Voor "godsdienst"-onderricht is er imho geen plaats op een school; dat is een louter private aangelegenheid die niet met overheidsgeld moet gesponsord worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PurpleQueen
Waarom alles zo wit-zwart zien? Christelijke scholen bijvoorbeeld hebben zowel voor-als nadelen.
Ja? Noem eens een paar van die voordelen...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 15:19   #13
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PurpleQueen
Waarom gaan we dan binnekort de moskeeën subsidieren?
Omdat we dat met andere erkende godsdiensten ook doen, maar laten we wel wezen: als die subsidies morgen voor ALLE religies worden afgeschaft, dan zal dat geen dag te vroeg zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 15:25   #14
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Ik denk dat je de vraag een beetje verkeerd stelt. Religie mag voor mijn part uit de gewone scholen verbannen worden; het heeft er absoluut niets te zoeken. De godsdienstlessen zouden imho moeten vervangen worden door een vak over maatschappelijke en politieke vorming, zodat kinderen, wanneer ze op hun 18 jaar vor het eerst het stemhokje bezoeken, een minimum aan politieke vorming hebben genoten en dat ze dus bijvoorbeeld niet zonder meer op een racistische partij mogen stemmen ( ).

Voor hen die tòch persé hun kinderen willen verkloten, door ze te indoctrineren met al die religieuze prietpraat, zouden er dus juist wèl "religieuze scholen" moeten zijn, volledig afgescheiden van het normale onderwijs evenwel en zonder ook maar één eurocent overheidsgeld!
Een treffend voorbeeld van de intolerantie van de zogenaamd "toleranten".
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 15:32   #15
PurpleQueen
Partijlid
 
PurpleQueen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2005
Berichten: 251
Standaard

@Raf: ik zie niet in waarom twee uurtjes godsdienst zo slecht zouden zijn. De tijd dat die lessen door strenge nonnen en paters werden gegeven die de jeugd willen doordringen van het katholiek geloof ligt al lang achter ons. de gemiddelde godsdienstleerkracht is jonger dan twintig jaar terug en besteed meer aandacht aan maatschappelijke thema's dan aan Bijbelverhaaltjes.
Bovendien: wij leven in een maatschappij die nog steeds christelijk is, of ge dat nu wilt of niet. Ieder van ons respecteert de christelijke waarden en niemand zal daar aanstoot aan nemen.
Het niveau van het christelijk onderwijs ligt trouwens over het algemeen veel hoger dan in het zogenaamde stedelijk onderwijs. We zouden beter trots zijn op onze christelijke scholen ipv ze te willen laten verdwijnen.
__________________
[font=Arial][size=3]His name is Prince and he's still funky[/size][/font]
PurpleQueen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 15:46   #16
Phrea|K
Parlementslid
 
Phrea|K's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: West Flanders Ideology: Moderate Libertarianism
Berichten: 1.760
Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

De lessen godsdienst (katholieke kerk) en zedenleer (linkse kerk) zouden inderdaad beter vervangen worden door lessen waarin men op een neutrale manier de belangrijkste godsdiensten en levensbeschouwingen bespreekt.

Privé-scholen moeten natuurlijk niet zo neutraal zijn.
__________________
The ultimate decision about what is accepted as right and wrong
will be made not by individual human wisdom
but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek)
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 15:48   #17
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Onderwijs vanuit een eenzijdig religieus perspectief is voor mij per definitie slecht onderwijs.
De feiten spreken u tegen. Het katholieke onderwijs scoort beter op het vlak van de kennisoverdracht dan het officiële en doet dit daarenboven stukken goedkoper. Dit is goed merkbaar aan de slagingskansen in het hoger onderwijs. Vandaar ook het succes van het katholiek onderwijs tot spijt van wie het benijdt.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 15:53   #18
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
De feiten spreken u tegen. Het katholieke onderwijs scoort beter op het vlak van de kennisoverdracht dan het officiële en doet dit daarenboven stukken goedkoper. Dit is goed merkbaar aan de slagingskansen in het hoger onderwijs. Vandaar ook het succes van het katholiek onderwijs tot spijt van wie het benijdt.
Zeer juiste analyse. Nijd is helaas een belangrijke drijfveer in onze samenleving.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 16:32   #19
la_Principessa
Banneling
 
 
la_Principessa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2005
Locatie: Antwerpen, België
Berichten: 2.331
Standaard

In veel katholieke scholen zie je in de godsdienstles niet echt meer de bijbel enzo hoor. Eerder thema's als racisme, ethiek, seksuele voorlichting, filosofie,... + de drie belangrijkste godsdiensten in het kort samengevat.
Bij mij was dat toch zo.(ik zat in een katholieke school)
Ik ben in de middelbaar een moskee, een synagoge en de kathedraal (van antwerpen) gaan bezoeken voor godsdienst. Ook het fort van Breendonk.
Ik vind dat wel een goede manier om met godsdient om te gaan.
Maar je hebt wel orthodoxe scholen in de joodse buurt hier, waar ze op hun 6 jaar ofzo al Hebreews leren.
la_Principessa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 16:55   #20
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door la_Principessa
In veel katholieke scholen zie je in de godsdienstles niet echt meer de bijbel enzo hoor. Eerder thema's als racisme, ethiek, seksuele voorlichting, filosofie,... + de drie belangrijkste godsdiensten in het kort samengevat.
Bij mij was dat toch zo.(ik zat in een katholieke school)
Ik ben in de middelbaar een moskee, een synagoge en de kathedraal (van antwerpen) gaan bezoeken voor godsdienst. Ook het fort van Breendonk.
Ik vind dat wel een goede manier om met godsdient om te gaan.
Maar je hebt wel orthodoxe scholen in de joodse buurt hier, waar ze op hun 6 jaar ofzo al Hebreews leren.
Vond u het bezoek aan het Fort van Breendonk leerrijk en interessant? En zo ja, waarom?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be