Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Caroline Gennez (sp.a) - 1 tot 7 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Caroline Gennez (sp.a) - 1 tot 7 maart "Waar Stevaert als voorzitter zijn pijlen meer richt op het binnenland, is het de taak van ondervoorzitster Gennez om zich meer te concentreren op Europa. Onlangs bewees ze nog slagkracht in huis te hebben door de publicatie van haar boek ‘Beste Euro

 
 
Discussietools
Oud 1 maart 2004, 14:10   #1
Rola
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 januari 2004
Berichten: 61
Standaard

Beste Caroline, ik confronteer je met een uitspraak van uzelf, "ik wil niet Ik wil niet gepensioneerd worden in de senaat ......
Ik kan U hierin niet volgen. Jonge politici (in het algemeen) hebben blijkbaar geen enkel eergevoel meer wat hun beroep aangaat. Platte demagogie, goedkoop (gratis) populisme en nu nog eens opportunisme. Een goede politicus moet jaren rijpen en moet jaren ervaring opdoen. Blijkbaar studeert men pol en soc en is men metéén bekwaam om het land te regeren met alle hoger genoemde gevolgen van dien. Vroeger was men politicus voor altijd, en men was er fier op. Nu zegt U dat dit voor U niet hoeft. Bent U dan niet fier verantwoordelijkheid te dragen voor ons allemaal? Moeten wij burgers dan zomaar toezien hoe onze belastingcenten door jonge onervaren politici de deur wordt uitgegooid waarna men blijkbaar zonder het minste schaamtegevoel het kan afdampen zonder dat er verhaalsrecht is. Verontschuldig mij mijn harde toon, maar ik ben wel eerlijk in het uiten van mijn gevoelens. Je krijgt metéén de gelegenheid een eerlijk antwoort te geven.
Rola is offline  
Oud 1 maart 2004, 16:05   #2
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Ik vind het ook een ongepaste uitspraak voor een politicus.
Dit is voor mij een bewijs met welke ernst hoe sommige mensen politiek bedrijven.
giserke is offline  
Oud 2 maart 2004, 10:52   #3
eigeeltje
Burgemeester
 
eigeeltje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 557
Standaard

Volgens u is een jonge politicus dus altijd iemand die geld door de deur smijt?
Sory maar ik heb liever een jonge gedreven politicus dan een grijze politicus die in de senaat op zijn pensioen zit te wachten.

Mevrouw Genez is volgens mij wel trots op haar toegewezen functie, maar is ambitieus en wil meer...
__________________
Radicaal:
Als censuur het offer is dat we moeten brengen om linkse excessen te bannen is dat voor mij geen probleem.
eigeeltje is offline  
Oud 2 maart 2004, 13:29   #4
Rola
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 januari 2004
Berichten: 61
Standaard

Beste eigeeltje, het is niet zo dat elke jonge politicus het geld door de deuren uitsmijt, maar het is wel zo dat de meesten dat wel doen, niet omdat zij dat zo willen of onbekwaam zouden zijn, maar des te meer omdat ze niet ervaren zijn. Ervaring kun je maar krijgen door jaren hard (en in stilte en in alle rust) te werken en daarom hebben de jongeren ook nood aan de ouderen. Het is niet zo dat de ouderen allemaal op hun pensioen zitten te wachten of niet meer ambitieus (kunnen) zijn, ook al wordt dat zo uitgelegd door jongeren. Ondertussen worden die (oudere) politici die al jaren in een project werkzaam zijn door overijverige (vernieuwende ???) voorzitters (De Gucht, Stevaert) op non actief gezet en dit ten voordele van jonge onervaren jongeren. De jongeren krijgen op die manier geen kans te groeiën, worden verbrand en de ouderen hun werk blijft onafgewerkt liggen met alle frustraties vandien bij de bevolking.
Rola is offline  
Oud 2 maart 2004, 13:56   #5
eigeeltje
Burgemeester
 
eigeeltje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rola
Beste eigeeltje, het is niet zo dat elke jonge politicus het geld door de deuren uitsmijt, maar het is wel zo dat de meesten dat wel doen, niet omdat zij dat zo willen of onbekwaam zouden zijn, maar des te meer omdat ze niet ervaren zijn. Ervaring kun je maar krijgen door jaren hard (en in stilte en in alle rust) te werken en daarom hebben de jongeren ook nood aan de ouderen. Het is niet zo dat de ouderen allemaal op hun pensioen zitten te wachten of niet meer ambitieus (kunnen) zijn, ook al wordt dat zo uitgelegd door jongeren. Ondertussen worden die (oudere) politici die al jaren in een project werkzaam zijn door overijverige (vernieuwende ???) voorzitters (De Gucht, Stevaert) op non actief gezet en dit ten voordele van jonge onervaren jongeren. De jongeren krijgen op die manier geen kans te groeiën, worden verbrand en de ouderen hun werk blijft onafgewerkt liggen met alle frustraties vandien bij de bevolking.
Dossierkennis is de grootste troef van een goede parlementair en als je die hebt is je leeftijd niet van belang. Ervaring is een plus punt atuurlijk maar die is zeker niet het belangrijkste. Spijtig dat goede politici soms aan de kant worden geschoven voor jongere collega's, helaas zijn de plaatsen beperkt en jongeren moeten toch ook hun kans krijgen niet? Of moeten senatoren dan weer voor het leven verkozen worden?
__________________
Radicaal:
Als censuur het offer is dat we moeten brengen om linkse excessen te bannen is dat voor mij geen probleem.
eigeeltje is offline  
Oud 2 maart 2004, 14:18   #6
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eigeeltje
Volgens u is een jonge politicus dus altijd iemand die geld door de deur smijt?
Sory maar ik heb liever een jonge gedreven politicus dan een grijze politicus die in de senaat op zijn pensioen zit te wachten.

Mevrouw Genez is volgens mij wel trots op haar toegewezen functie, maar is ambitieus en wil meer...
Waar hebben wij kritiek op haar leeftijd??
Wij hebben kritiek op de manier waarop zij haar mandaat ernstig neemt.

Denkt ze dat ze iedereen met haar sexy stemmetje kan om de tuin leiden!
giserke is offline  
Oud 2 maart 2004, 14:35   #7
Xenon
Parlementsvoorzitter
 
Xenon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2002
Berichten: 2.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eigeeltje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rola
Beste eigeeltje, het is niet zo dat elke jonge politicus het geld door de deuren uitsmijt, maar het is wel zo dat de meesten dat wel doen, niet omdat zij dat zo willen of onbekwaam zouden zijn, maar des te meer omdat ze niet ervaren zijn. Ervaring kun je maar krijgen door jaren hard (en in stilte en in alle rust) te werken en daarom hebben de jongeren ook nood aan de ouderen. Het is niet zo dat de ouderen allemaal op hun pensioen zitten te wachten of niet meer ambitieus (kunnen) zijn, ook al wordt dat zo uitgelegd door jongeren. Ondertussen worden die (oudere) politici die al jaren in een project werkzaam zijn door overijverige (vernieuwende ???) voorzitters (De Gucht, Stevaert) op non actief gezet en dit ten voordele van jonge onervaren jongeren. De jongeren krijgen op die manier geen kans te groeiën, worden verbrand en de ouderen hun werk blijft onafgewerkt liggen met alle frustraties vandien bij de bevolking.
Dossierkennis is de grootste troef van een goede parlementair en als je die hebt is je leeftijd niet van belang. Ervaring is een plus punt atuurlijk maar die is zeker niet het belangrijkste. Spijtig dat goede politici soms aan de kant worden geschoven voor jongere collega's, helaas zijn de plaatsen beperkt en jongeren moeten toch ook hun kans krijgen niet? Of moeten senatoren dan weer voor het leven verkozen worden?
Ik ben al blij als ze "verkozen worden" tout court, in plaats van ja-knikkende opvolgertjes te plaatsen die afkomstig zijn uit de "poppenfabriek" van de Partijvoorzitter.
__________________
,Ik eis dat u eerbied betuigt voor mijn functie en ontzag en respect toont voor dit huis. U moet ontzag en respect voor mij hebben, want ik ben de volgende koning'
Xenon is offline  
Oud 2 maart 2004, 14:53   #8
eigeeltje
Burgemeester
 
eigeeltje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 557
Standaard

Rola had het wel deglijk over jongen en oude parlementairen. Trouwens wat heeft haar uitspraak met ernst waarmee ze haar mandaat opneemt te maken?
__________________
Radicaal:
Als censuur het offer is dat we moeten brengen om linkse excessen te bannen is dat voor mij geen probleem.
eigeeltje is offline  
Oud 2 maart 2004, 14:55   #9
Sufragette
Schepen
 
Sufragette's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Gent en Mechelen
Berichten: 497
Stuur een bericht via MSN naar Sufragette
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke

Waar hebben wij kritiek op haar leeftijd??
Wij hebben kritiek op de manier waarop zij haar mandaat ernstig neemt.

Denkt ze dat ze iedereen met haar sexy stemmetje kan om de tuin leiden!
iemand die gewicht in de schaal leggen?? ze is met moeite 28 jaar.

Herken je dit giserke? Kijk dan maar eens bij je eigen berichten op een andere topic op dit forum.. Geen kritiek op haar leeftijd he?!

Enneuhm, zo'n sexy stem heeft ons Caroline nu ook weer niet. Dat moet dus vast je eigen interpretatie en associatie zijn..
__________________
[font=Palatino Linotype]l'étranger, c'est mon ami[/font]
Sufragette is offline  
Oud 2 maart 2004, 17:59   #10
Rola
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 januari 2004
Berichten: 61
Standaard

Haar leeftijd heeft enkel te maken met het feit dat ze totaal geen ervaring heeft en daardoor de domste dingen zegt zoals haar uitlating van " Ik wil niet gepensioneerd worden in de senaat".
Deze uiting zegt gewoon dat ze helemaal niet leeft, denkt, werkt met het hart van een politicus maar juist wel omdat het haar boterham is, niets meer. Iedereen werkt om den brode en tracht voor zijn inspanningen daar goed voor betaalt te worden, maar de echte profs werken zeker voor de eer, voor een bepaald doel, en voor een politicus moet dat doel meer zijn dan een zetel in een of ander parlement maar moet dat ook een sociale meerwaarde betekenen voor de mensheid. Het is dat wat ik mis bij haar, en ze uit dat ook door haar uitspraak. Eigenlijk had ze ook kunnen zeggen "Ik wil niet gepensioneerd worden als markkraamster of schoonmaakster." Het is eigenlijk eigeeltje die over de leeftijd is beginnen te praten. Ikzelf maak allusie op haar leeftijd in mijn ander item "is er nog respect voor de ouderen"
Rola is offline  
Oud 2 maart 2004, 18:35   #11
Caroline Gennez
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 29 februari 2004
Berichten: 23
Standaard

Ik heb inderdaad gezegd dat ik niet op pensioen wil in de senaat. Wat bedoel ik daar precies mee? België is een zeer ingewikkelde institutionele constructie met 6 regeringen en naar mijn bescheiden mening te veel parlementaire kamers. De senaat is sinds de St-Michielsakkoorden in permanente hervorming. Naar mijn gevoel doet de senaat te veel dubbel werk dat beter enkel door de kamer gedaan zou worden (2de lezing van wetsvoorstellen en -ontwerpen) en heeft ze te weinig formele bevoegdheid als controleorgaan van de regering (geen zeggenschap over de begroting). Ik vind het idee van reflectiekamer en ontmoetingsplaats tussen de gemeenschappen interessant, maar ik denk dat daar geen rechtstreeks verkozen senaat voor nodig is. Ik stel dan ook voor de senaat niet meer als permanente kamer te laten functioneren en enkel als ontmoetingsplaats tussen Vlamingen, Walen en Duitstalige Belgen. In theorie gaan we dan naar de afschaffing van de senaat in zijn huidige vorm. Ik vertel daarmee niets nieuws. Dit principe staat al in het marathonakkoord dat onderhandeld is in de marge van een verdere staatshervorming onder de vorige regering.
Mijn uitspraak heeft dus absoluut niets te maken met een gebrek aan respect voor onze instellingen, integendeel. Ik wil onze democratie doorzichtiger maken voor de kiezrs en onze politici enkel zinvol en maatschappelijk nuttig politiek werk laten verrichten. Is dat geen nobele doelstelling, dan?
Caroline Gennez
Caroline Gennez is offline  
Oud 2 maart 2004, 19:37   #12
Xenon
Parlementsvoorzitter
 
Xenon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2002
Berichten: 2.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caroline Gennez
Ik heb inderdaad gezegd dat ik niet op pensioen wil in de senaat. Wat bedoel ik daar precies mee? België is een zeer ingewikkelde institutionele constructie met 6 regeringen en naar mijn bescheiden mening te veel parlementaire kamers. De senaat is sinds de St-Michielsakkoorden in permanente hervorming. Naar mijn gevoel doet de senaat te veel dubbel werk dat beter enkel door de kamer gedaan zou worden (2de lezing van wetsvoorstellen en -ontwerpen) en heeft ze te weinig formele bevoegdheid als controleorgaan van de regering (geen zeggenschap over de begroting). Ik vind het idee van reflectiekamer en ontmoetingsplaats tussen de gemeenschappen interessant, maar ik denk dat daar geen rechtstreeks verkozen senaat voor nodig is. Ik stel dan ook voor de senaat niet meer als permanente kamer te laten functioneren en enkel als ontmoetingsplaats tussen Vlamingen, Walen en Duitstalige Belgen. In theorie gaan we dan naar de afschaffing van de senaat in zijn huidige vorm. Ik vertel daarmee niets nieuws. Dit principe staat al in het marathonakkoord dat onderhandeld is in de marge van een verdere staatshervorming onder de vorige regering.
Mijn uitspraak heeft dus absoluut niets te maken met een gebrek aan respect voor onze instellingen, integendeel. Ik wil onze democratie doorzichtiger maken voor de kiezrs en onze politici enkel zinvol en maatschappelijk nuttig politiek werk laten verrichten. Is dat geen nobele doelstelling, dan?
Caroline Gennez
M.a.w. je verveelt je er dood.

-----------------------------------------------------------------------------------
__________________
,Ik eis dat u eerbied betuigt voor mijn functie en ontzag en respect toont voor dit huis. U moet ontzag en respect voor mij hebben, want ik ben de volgende koning'
Xenon is offline  
Oud 2 maart 2004, 19:53   #13
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caroline Gennez
België is een zeer ingewikkelde institutionele constructie met 6 regeringen en naar mijn bescheiden mening te veel parlementaire kamers.
Wat denkt u van mijn oplossing: Vlaanderen onafhankelijk?
Groot Bakkes is offline  
Oud 2 maart 2004, 22:56   #14
eigeeltje
Burgemeester
 
eigeeltje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rola
Haar leeftijd heeft enkel te maken met het feit dat ze totaal geen ervaring heeft en daardoor de domste dingen zegt zoals haar uitlating van " Ik wil niet gepensioneerd worden in de senaat".
Deze uiting zegt gewoon dat ze helemaal niet leeft, denkt, werkt met het hart van een politicus maar juist wel omdat het haar boterham is, niets meer. Iedereen werkt om den brode en tracht voor zijn inspanningen daar goed voor betaalt te worden, maar de echte profs werken zeker voor de eer, voor een bepaald doel, en voor een politicus moet dat doel meer zijn dan een zetel in een of ander parlement maar moet dat ook een sociale meerwaarde betekenen voor de mensheid. Het is dat wat ik mis bij haar, en ze uit dat ook door haar uitspraak. Eigenlijk had ze ook kunnen zeggen "Ik wil niet gepensioneerd worden als markkraamster of schoonmaakster." Het is eigenlijk eigeeltje die over de leeftijd is beginnen te praten. Ikzelf maak allusie op haar leeftijd in mijn ander item "is er nog respect voor de ouderen"
1/ Als u over jonge en oude senatoren begint te praten dan heeft dat toch wel te maken met leeftijd.
2/ Het is niet omdat je jezelf niet eeuwig een bepaalde job ziet doen. Dat je niet fier bent om hem te mogen uitvoeren en er voor gemotiveerd bent.
__________________
Radicaal:
Als censuur het offer is dat we moeten brengen om linkse excessen te bannen is dat voor mij geen probleem.
eigeeltje is offline  
Oud 4 maart 2004, 20:02   #15
Eviva la revolucion !
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 maart 2004
Locatie: Gent
Berichten: 1
Standaard

Caroline, ik geef je gelijk als je de senaat in zijn huidige vorm liever ziet verdwijnen. De oplossing van 1993 kon niet anders dan een overgangsoplossing zijn, om redenen die je eerder aanhaalde. Maar waarom zou je nog een extra ontmoetingsplaats voor de gemeenschappen maken ?

1. Hebben we al niet genoeg overlegcomités, gemeenschappelijke gemeenschapscommissies en kernkabinetten waar die contacten evengoed nu al plaatshebben en op een veel efficiëntere manier dan in een grote assemblee met 'afgevaardigden van de gemeenschappen' ?

2. Waar moet die ontmoetingsplaats zich in godsnaam mee bezighouden ?

3. Is het te verantwoorden dat de leden van zo'n forum bezoldigd worden, terwijl de rechtstreeks verkozen senatoren al verhuizen naar de kamer en daar het equivalent van een staatsraad (rechter in de Raad van State)betaald worden ?
__________________
La politique ! C'est l'art de créer des faits, de dominer, en se jouant, les événements et les hommes...
Eviva la revolucion ! is offline  
Oud 5 maart 2004, 16:38   #16
Caroline Gennez
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 29 februari 2004
Berichten: 23
Standaard

De senaat volledig afschaffen is vandaag gewoon materieel onmogelijk. De artikelen van de grondwet die daarvoor moeten gewijzigd worden, zijn door het vorige parlement niet voor herziening vatbaar verklaard. Als het kon zou mijn voorstel dus veel verder gaan.
Ik zeg in mijn voorstel tot hervorming van de senaat helemaal niet dat de rechtsreeks verkozen senatoren naar de Kamer moeten verhuizen. Dat hoeft niet noodzakelijk, of toch niet allemaal.
Een ontmoetingsplaatsen tussen de Gemmenschappen (niet permanent en bevolkt door regionale parlementsleden met een dubbelmandaat) kan zinvol zijn omdat we nu enkel het overlegcomité belangen- en bevoegdheidsconflicten laten behandelen. Dit is een orgaan op het niveau van de REGERINGEN, terwijl het zinvol zou zijn om ook een communautair debat te kunnen voeren op het niveau van PARLEMENTEN.
Caroline Gennez is offline  
Oud 5 maart 2004, 16:56   #17
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Of om gewoon alles terug in een parlement te steken, uiteraard...
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be