Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 maart 2007, 14:36   #1
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard moet dit niet 18 JAAR zijn?...

...zo luidt mijn vraag aan de volksjury van dit forum.

De feiten:

Gentse doodrijder krijgt 18 maanden effectief

De correctionele rechtbank van Gent heeft de 27-jarige Kenneth Lettelier vrijdag veroordeeld tot vijf jaar en een maand celstraf, waarvan 18 maanden effectief. De man reed op 9 december de 19-jarige fietsster Jolien Verniers dood aan de Nieuwevaart in Gent. Hij kreeg ook een rijverbod van drie jaar opgelegd.

Lettelier stond terecht voor onopzettelijke doding, vluchtmisdrijf, dronken sturen en rijden zonder rijbewijs. De wagen waarmee hij reed was bovendien van een collega. De beklaagde had de auto meegenomen zonder de toestemming van de collega.

Het slachtoffer, de 19-jarige Jolien Verniers uit Wondelgem, werd van haar fiets gekatapulteerd en overleed een dag later aan haar verwondingen.

Kopstoot


Het openbaar ministerie had een totale gevangenisstraf van 68 maanden en een rijverbod van acht jaar gevorderd. "De manier waarop hij wegwandelde van het ongeval en zich opstelde tegenover de agenten en de onderzoekers is wraakroepend", zei de openbare aanklager.

"Hij beledigde de agenten en probeerde één van hen zelfs een kopstoot te geven tijdens de ondervraging. Na een maand probeerde hij de schuld zelfs in de schoenen te schuiven van zijn zus die met hem in de wagen zat."

De verdediging had om een straf met uitstel of een werkstraf gevraagd. Lettelier had de aanrijding met de fatale gevolgen nooit gewild en toonde volgens zijn advocaat spijt. De rechtbank achtte een werkstraf of een milde bestraffing in de zaak echter niet maatschappelijk verantwoord. De uitspraak over de schadevergoeding voor de nabestaanden van het slachtoffer valt pas op 30 maart. (belga/dm)
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 14:44   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Oei, hij was dronken, is het dan niet de schuld van de samenleving?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 14:49   #3
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Een rijverbod van 3 (drie!) jaar, kan je dat geloven? Daarna springt ie gewoon gezwind weer in een gemotoriseerd moordwapen.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 14:55   #4
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Oei, hij was dronken, is het dan niet de schuld van de samenleving?
Was jij geen voorstander van strafverzwaring voor misdrijven gepleegd onder invloed?

Jolien was een vriendin van mij. Voor mij had die klootzak wel wat meer mogen krijgen.
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 15:48   #5
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Een langer rijverbod lijkt me veel belangrijker dan een langere gevangenisstraf.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 15:52   #6
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Een langer rijverbod lijkt me veel belangrijker dan een langere gevangenisstraf.
Vind ik ook.
Dat rijverbod mag gerust levenslang zijn.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 15:54   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Was jij geen voorstander van strafverzwaring voor misdrijven gepleegd onder invloed?
Natuurlijk ben ik dat, ik was sarcastisch.

Citaat:
Jolien was een vriendin van mij. Voor mij had die klootzak wel wat meer mogen krijgen.
Mijn medeleven.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 3 maart 2007 om 15:54.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 16:55   #8
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Oei, hij was dronken, is het dan niet de schuld van de samenleving?
Straf. Hier had ik laatst nog een discussie over met enkelen. Ik zei dat mensen die dronken waren veel minder zwaar gestraft werden indien ze een (dodelijk) ongeval veroorzaakten dan hun nuchtere medemens (ahja, want die was immers bewust ...) De anderen geloofden het omgekeerde.
Ik ben niet blij met mijn gelijk.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 3 maart 2007 om 16:56.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 17:39   #9
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Een rijverbod van 3 (drie!) jaar, kan je dat geloven? Daarna springt ie gewoon gezwind weer in een gemotoriseerd moordwapen.
Hm,de jonge man die daar in zottegem die meiskes heeft omver gereden is er nog veel beter vanaf gekomen,onbegrijpelijk.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 20:07   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Naar mijn aanvoelen, zou voor deze zaak gepaster zijn dat ie 5 jaren zou brommen, en een levenslang rijverbod.

(er zou ook een rijverbod moeten komen, dat uitzondering maakt voor woon-werkverkeer)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 13:38   #11
Kimmie2710
Vreemdeling
 
Kimmie2710's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2007
Locatie: Oostende
Berichten: 56
Standaard

Typisch het Belgische gerecht, iemand doden is blijkbaar niet zo erg in Belgie
Ik hoop dat hij de rest van z'n leven schadevergoeding mag betalen aan die familie en de rest van z'n leven op geen enkel gemotoriseerd voertuig niet meer mogen rijden...
Kimmie2710 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 13:51   #12
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Ik heb er eigenlijk een dubbel gevoel over eerlijk gezegd. Of er nu iemand vermoord wordt met voorbedachte rade, zonder voorbedachte rade of gedood wordt door iemand met rijden onder invloed. Voor de nabestaanden is het allemaal even erg en willen ze dat de dader ervoor boet.

Toch vind ik dat er een verschil moet zijn in strafmaat eerlijk gezegd. Iemand die dronken achter het stuur kruipt en iemand doodrijdt heeft nooit de intentie, zelfs niet voor een seconde (moord zonder voorbedachte rade), om die persoon te doden. Je kan die persoon dus echt niet veroordelen voor moord. Het is en blijft een ongeval naar mijn mening. Maar wel een ongeval met een schuldige. Dat die schuldige daarvoor moet boeten, dat staat buiten kijf. Of daar een lange gevangenisstraf bijhoort, daar heb ik mijn twijfels bij.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 14:03   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.442
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Dat rijverbod, dat heeft die idioot blijkbaar niet gestopt voor het ongeval, want zonder rijbewijs heb je al rijverbod nietwaar.

Als de toon waarin de starttopic gebracht word, effectief de acties van die doodrijder weerspiegeld is levenslang in de steenkoolmijnen nog niet lang genoeg.

Rijden onder invloed is voor mij hetzelfde als moord met voorbedachte rade.
Je weet dat je reflexen minder snel zijn, dat je overmoedig word , assertief of zelfs aggresief met een paar pinten op. En je weet ook dat het gewoon niet mag. Als je dan nog achter het stuur kruipt ben je volgens mij even schuldig als een HVT die open bloot mensen afknalt met een net gekocht vuurwapen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 14:15   #14
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Rijden onder invloed is voor mij hetzelfde als moord met voorbedachte rade.
Dat is dus je reinste onzin. Het is niet omdat je een pintje teveel op hebt en je stapt in je auto, dat je de bedoeling hebt om iemand te gaan vermoorden.
Als rijden onder invloed hetzelfde is als moord met voorbedachte rade dan moet waarschijnlijk 30 procent van de belgische bevolking eigenlijk de gevangenis in, want ik ben er zeker van dat er zoveel mensen wel eens achter het stuur gekropen zijn die 3 in plaats van 2 pinten gedronken hebben.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 16:10   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.442
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Hebben die "vele mensen die gedronken hebben" dan iemand doodgereden?

Het is simpel. Loop met een geladen wapen over straat en richt op iedereen die je ziet. Als je dan "per ongeluk" iemand doodschiet, is dat dan niet met voorbedachte rade?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 16:22   #16
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Volgens de actuele rechtstrend zouden de producenten van alcohol moeten instaan voor de uitbetaling van een zeer serieuze schadevergoeding (eventueel samen met de producenten van auto's die het mogelijk maken dat iemand dronken met één van hun producten wegrijdt). Ten slotte zou een levenslang rijverbod hier zeer terecht zijn.

De gevallen van recidive bij dronken chauffeurs is gewoon angstwekkend.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 16:23   #17
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Oei, hij was dronken, is het dan niet de schuld van de samenleving?
neenee, als hij het daarna nog eens doet, dan was het de schuld van de maatschappij.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 16:25   #18
Morduk
Parlementsvoorzitter
 
Morduk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Volgens de actuele rechtstrend zouden de producenten van alcohol moeten instaan voor de uitbetaling van een zeer serieuze schadevergoeding (eventueel samen met de producenten van auto's die het mogelijk maken dat iemand dronken met één van hun producten wegrijdt). Ten slotte zou een levenslang rijverbod hier zeer terecht zijn.

De gevallen van recidive bij dronken chauffeurs is gewoon angstwekkend.
En dat gaat zich dan weer vertalen in de prijs. Want de eindfactuur komt bij de consument terecht.

Waarom moet ik mee opdraaien voor al die dronken lorren die achter een stuur kruipen?
__________________
'T
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 16:29   #19
Morduk
Parlementsvoorzitter
 
Morduk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat is dus je reinste onzin. Het is niet omdat je een pintje teveel op hebt en je stapt in je auto, dat je de bedoeling hebt om iemand te gaan vermoorden.
Als rijden onder invloed hetzelfde is als moord met voorbedachte rade dan moet waarschijnlijk 30 procent van de belgische bevolking eigenlijk de gevangenis in, want ik ben er zeker van dat er zoveel mensen wel eens achter het stuur gekropen zijn die 3 in plaats van 2 pinten gedronken hebben.
Bwa, waarom dit niet inschrijven in de wet. Risico-aansprakelijkheid in strafrechtelijke vorm.

Je rijdt iemand dood en je bent dronken? Helaas, maar u zal terechtstaan als moordenaar.

Duidelijke regel, toch? Aan u om het risico te nemen.
__________________
'T
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 16:34   #20
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Neen, dit moet levenslang zijn zoals voor elke moord.

Dat dat niet gebeurt in dit land, is uitsluitend te wijten aan onze politiek-correcte heersers.
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be