Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Archief Gearchiveerde fora.
Hier kun je discussies nalezen uit fora die niet meer actief zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wie is volgens U de beste linkse partij?
PVDA 7 7,69%
SAP 2 2,20%
LSP 34 37,36%
KP 14 15,38%
AGALEV 9 9,89%
SP.A 25 27,47%
Aantal stemmers: 91. Je mag niet stemmen in deze enquête

 
 
Discussietools
Oud 3 januari 2003, 20:25   #101
Communist
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Berichten: 304
Stuur een bericht via MSN naar Communist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Klopt, en daarvoor nam ze ook ontslag.
Zou het echter een verschil hebben gemaakt, als de groenen waren opgestapt? Ik vrees van niet, en toen heeft Agalev de pijnlijke beslissing genomen, om verder te gaan, en dit te slikken, in de hoop natuurlijk het alsnog te kunnen stoppen. Ik ben er echter vrij zeker van, dat u wel opgestapt zou zijn, maar dat voor de rest de wereld was blijven draaien. Wat had u dan nog kunnen verwezenlijken?
Dan was de regering gevallen, en dan hadden de groenen toch nog een beetje hun gezicht kunnen redden...
__________________
"De arbeiders hebben niets te verliezen dan hun ketenen. Ze hebben een wereld te veroveren. Arbeiders aller landen, verenigt U!!"
Karl Marx

"Als de onrechtvaardigheid gewaarborgd wordt door de wet, dan is het tijd dat het volk, die grote rechtspleger, opstaat en met een stamp van de voet heel die boel van modder en onrechtvaardigheid omverwerpt!"
Priester Adolf Daens,
Een Christelijke Communist
Communist is offline  
Oud 3 januari 2003, 20:39   #102
merel
Gouverneur
 
merel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2002
Berichten: 1.037
Standaard

Citaat:
merel schreef:
De sossen leveren de wapens niet, en dat weet jij maar al te best.
En ik wil je er alleen op wijzen dat zowel de sossen als de groenen dezelfde verantwoordelijkheid dragen in die beslissing. Maar blijkbaar apprecieer jij weglopen?


Ik vind het zeer amusant om te zien hoe je de SP.A verdedigt, maar het is toch wel tijd om eens serieus na te denken over de Sossen. Ze zijn niet links, en als ze het wel waren, dan zouden ze toch minstens uit de regering gestapt zijn. Net zoals de Groenen natuurlijk.
Je gooit me naar het hoofd wat ik nooit beweert heb. Nergens kan je lezen dat ik de sp.a als links catalogeer. Of in alle geval dan de minst linkse van alle links georienteerde partijen (op agalev na). Ik ben er wel van overtuigd dat ik links ben, en dat binnen de sp.a veel linkse mensen zitten. Ook binnen animo zijn veel linkse mensen te vinden, mensen die linkser zijn dan ikzelf.
merel is offline  
Oud 3 januari 2003, 20:41   #103
merel
Gouverneur
 
merel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2002
Berichten: 1.037
Standaard

Je gezicht redden door een kwestie die onvermijdelijk is, is niet je gezicht redden.
Jij bent een van degenen die de wapenproduktie in stand wenst te houden he, jij bent het die mij "verwijt" pacifist te zijn. Jij bent het die voor jouw oorlogen (al dan niet goed bedoelt) niet zonder wapens kan.
merel is offline  
Oud 3 januari 2003, 21:13   #104
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Hopelijk begint de wapenindustrie aan een reconversie, wapenfabrieken zijn nergens voor nodig, en dan kunnen de arbeidsplaatsen bewaard worden. Dat is toch immers hét argument van de PS? Dat er op den duur nog amper mensen werken bij FN, wordt dan wel vergeten...
Die reconversie geldt trouwens niet alleen voor FN, maar ook voor de Vlaamse bedrijven die ook in de militaire sector actief zijn.
Wie volgt?
groentje is offline  
Oud 3 januari 2003, 21:19   #105
merel
Gouverneur
 
merel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2002
Berichten: 1.037
Standaard

Ik volg je, maar dat kan niet de visie van communist zijn, want dan spreekt hij zichzelf tegen.

Barco als volgende op de kapblok?
merel is offline  
Oud 4 januari 2003, 10:50   #106
Communist
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Berichten: 304
Stuur een bericht via MSN naar Communist
Standaard

Ik ben tegen wapens op zich, maar niemand kan ontkennen dat wij nu eenmaal wapens nodig hebben. En ik verwijt de SP.A niet dat ze niet links zijn, en ANIMO zeker niet. De lokale afdeling van ANIMO in mijn dorp is even links als de PVDA, maar dan stel ik mij de vraag waarom ze bij een niet-linkse partij als de SP.A blijven!!!
__________________
"De arbeiders hebben niets te verliezen dan hun ketenen. Ze hebben een wereld te veroveren. Arbeiders aller landen, verenigt U!!"
Karl Marx

"Als de onrechtvaardigheid gewaarborgd wordt door de wet, dan is het tijd dat het volk, die grote rechtspleger, opstaat en met een stamp van de voet heel die boel van modder en onrechtvaardigheid omverwerpt!"
Priester Adolf Daens,
Een Christelijke Communist
Communist is offline  
Oud 4 januari 2003, 11:25   #107
virtuoso
Vreemdeling
 
virtuoso's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2002
Berichten: 18
Standaard

Sp.a niet links...

Sinds wanneer is het opnemen voor de zwakkeren, de ouderen, en de armen niet links....(want dan denk ik dat we Amerika als communistische staat moeten gaan bestempelen (gaan ze daar niet graag horen))

Maximumfactuur, niet links.. laat me niet lachen
Gratis bussen, waardoor niet alleen de rijkeren zich kunnen vervoeren, komaan,...
Zilverfonds niet links..

Het is wel waar dat sp.a het kapitalisme heeft aanvaard, en persoonlijk vind ik dat geen ramp (kan me inbeelden dat pvda etc.. het misschien daar niet eens mee zijn), maar we moeten toegeven dat het echte communistisch systeem faalt, aangezien de mens imperfect is en streeft naar beloning, en dit zit enkel in het kapitalisme...

dus in een goed systeem moet deze beloning inzitten, maar het mag niet zo zijn dat de basisvoorzieningen (eten, onderdak,..) in deze beloning zitten (gratis onderwijs (Freya, gratis ziekteverzekering (VDB), ...))
maar luxe kan wel in die beloning zitten...

De houding van sp.a in de wapenlevering was idd dubbelzinnig, geef ik toe, maar die van Agalev helemaal (wij zijn tegen stemmen voor om in de regering te blijven, en dan weer tegen (we kieperen dan Dua overboord..))

Qua Spirit, die samenwerking is natuurlijk gemakkelijk te bekritiseren,Waar staat Spirit voor??
ze zeggen links en internationaal te zijn, de standpunten lopen wel samen op veel vlakken...
Langs de andere kant roept de sp.a dat ze wil samenwerken met linkse krachten, dat ze met hen in dialoog wil gaan en als 'linkse' (rofl) agalev niet wil ja wat dan? Blijven roepen in de woestijn of werk maken van een krachtenbundeling...

Spirit, (id21) ze hebben dan wel nog wat Vlaamsnationalisten bij, maar ja waarom niet...
Maar verwar het libertijnsisme (het individualisme op waarden niveau) niet met het liberalisme (het individualisme in de de economische wereld)
VLD is liberaal..;
id21 is libertijns, zaten wat links libertijnen in en wat rechts libertijnen bij, maar die zitten nu bij de VLD
en het deel van VU dat mee komt ja, dat zijn waarschijnlijk nog wat meelopers,..

Beste groentje, Agalev links..... ja soms wel maar soms niet, maar het groene is soms wel belangrijker dan het sociale (sluiting kerncentrales (ff de hoeksteen van de sociale welvaartstaat onderuithalen) en of dit groen is of toegeven aan de aardgas lobby, weldaar kan ik over discussieren)

Ecotaxen (agalev) tegen ecoboni (sp.a) humm...

Vogels links (jaja, we zien wat ze met de mutualiteiten doet, hoe ze de zorgverzekering onderuit haalt)en dat die basismilitanten links zijn... (zal u maar niet vertellen hoe ze in mijn gemeente alles doen om een linkse alliantie om toch een beetje links beleid te kunnen voeren in een oerrechtse gemeente (BLOK Cd&V en VLD (wie de rechtste is van deze 3 is soms ter discussie) halen 75 procent van de stemmen) ), liever een coalitie met deze 3 wil aangaan om de sp.a uit het beleid te houden dan een coalitie met de sp.a

Nee groentje, Agalev probeert wel een links profiel te hebben, maar ze mogen dan ook wel eens een beleidsdaad stellen die links is he

Misschien Boutmans de lijnen laten uitzetten, want dat is een schat van ne mens (btw Vandermaelen (sp.a) is ook tegen die oorlog, maar die komt de laatste tijd niet zoveel in het nieuws)
virtuoso is offline  
Oud 4 januari 2003, 11:33   #108
Communist
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Berichten: 304
Stuur een bericht via MSN naar Communist
Standaard

Privatiseringen, afankingen, politieke gevangen (Abou JahJah), sluitingen van fabrieken, corruptie (Willy Claes,...), meedoen met de VS (logistieke steun haven van Antwerpen), ontwikkelingshulpbudget nog altijd niet gestegen, afdankingen staan er aan te komen bij overheidsbedrijven, reclamejongen Janssen als voorzitter, Stevaert die oproept om voor het kartel met Spirit te stemmen ook als je tegen bent (Congres),...

Als dit links is, dan wordt het hoog tijd om het begrip links eens te gaan herbepalen. De SP.A is centrumlinks, en eigenlijk mag die links er nog af ook.
__________________
"De arbeiders hebben niets te verliezen dan hun ketenen. Ze hebben een wereld te veroveren. Arbeiders aller landen, verenigt U!!"
Karl Marx

"Als de onrechtvaardigheid gewaarborgd wordt door de wet, dan is het tijd dat het volk, die grote rechtspleger, opstaat en met een stamp van de voet heel die boel van modder en onrechtvaardigheid omverwerpt!"
Priester Adolf Daens,
Een Christelijke Communist
Communist is offline  
Oud 4 januari 2003, 11:56   #109
merel
Gouverneur
 
merel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2002
Berichten: 1.037
Standaard

Privatiseringen --> zie erger mijn lijn verhaal, ik ben niet voor zomaar elke privatisering, maar volledig tegen ben ik ook niet.

afdankingen --> Is dat de schuld van de sp.a?

politieke gevangen (Abou JahJah) --> Verwilghen en Verhofstadt (sp.a-ers)

sluitingen van fabrieken --> Is dat de schuld van de sp.a?

corruptie (Willy Claes,...) --> inderdaad, en ik ben daar zelf niet trots op, maar overal zit, zat corruptie en hopelijk herhaald zich dat niet binnen de sp.a

meedoen met de VS (logistieke steun haven van Antwerpen) -> Als we de haven niet steunen, dan verwijt je ons straks afdankingen en sluitingen zeker?

ontwikkelingshulpbudget nog altijd niet gestegen --> geen repliek, want ik heb er geen idee van.

afdankingen staan er aan te komen bij overheidsbedrijven --> Is dat zo?

reclamejongen Janssen als voorzitter --> Is dat een probleem, ik ben ooit verweten geweest (vanuit een donkere zaal) dat het onverantwoord was dat ik op een verkiezingslijst stond, want dat ik uit een "probleemwijk" kwam. Mag ik dus ook niet fungeren in de politiek?

Stevaert die oproept om voor het kartel met Spirit te stemmen ook als je tegen bent (Congres),... --> Hij heeft dat gezegd, en dat ontken ik niet, je moet natuurlijk we het ganse betoog beluisteren en niet dat korte zinnetje in de media, of was je op het congres?
merel is offline  
Oud 4 januari 2003, 12:03   #110
Communist
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Berichten: 304
Stuur een bericht via MSN naar Communist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door merel
Privatiseringen --> zie erger mijn lijn verhaal, ik ben niet voor zomaar elke privatisering, maar volledig tegen ben ik ook niet.

afdankingen --> Is dat de schuld van de sp.a?

politieke gevangen (Abou JahJah) --> Verwilghen en Verhofstadt (sp.a-ers)

sluitingen van fabrieken --> Is dat de schuld van de sp.a?

corruptie (Willy Claes,...) --> inderdaad, en ik ben daar zelf niet trots op, maar overal zit, zat corruptie en hopelijk herhaald zich dat niet binnen de sp.a

meedoen met de VS (logistieke steun haven van Antwerpen) -> Als we de haven niet steunen, dan verwijt je ons straks afdankingen en sluitingen zeker?

ontwikkelingshulpbudget nog altijd niet gestegen --> geen repliek, want ik heb er geen idee van.

afdankingen staan er aan te komen bij overheidsbedrijven --> Is dat zo?

reclamejongen Janssen als voorzitter --> Is dat een probleem, ik ben ooit verweten geweest (vanuit een donkere zaal) dat het onverantwoord was dat ik op een verkiezingslijst stond, want dat ik uit een "probleemwijk" kwam. Mag ik dus ook niet fungeren in de politiek?

Stevaert die oproept om voor het kartel met Spirit te stemmen ook als je tegen bent (Congres),... --> Hij heeft dat gezegd, en dat ontken ik niet, je moet natuurlijk we het ganse betoog beluisteren en niet dat korte zinnetje in de media, of was je op het congres?
*Johan VandeLanotte, minister van begroting, gaat ervoor zorgen dat het spoor en elektriciteit geprivatiseerd worden.

*De SP.A zou bedrijven kunnen verplichten om hier te blijven, ze zitten in de regering.

*Abou JahJah: Patrick Janssen zegt in de gemeenteraad van Antwerpen dat er actie moet zijn tegen de AEL en heel de SP.A stemt in die gemeenteraad voor een motie van nultolerantie.

*Voor het troepentransport in de haven van Antwerpen moest het kernkabinet zijn toestemming geven. En SP.A zit in het kernkabinet.

*Patrick Janssen zegt zelf dat hij enkel en alleen de SP.A naar de 18% wilt loodsen, terwijl over de linksheid van SP.A geen bal inzit.
__________________
"De arbeiders hebben niets te verliezen dan hun ketenen. Ze hebben een wereld te veroveren. Arbeiders aller landen, verenigt U!!"
Karl Marx

"Als de onrechtvaardigheid gewaarborgd wordt door de wet, dan is het tijd dat het volk, die grote rechtspleger, opstaat en met een stamp van de voet heel die boel van modder en onrechtvaardigheid omverwerpt!"
Priester Adolf Daens,
Een Christelijke Communist
Communist is offline  
Oud 4 januari 2003, 13:10   #111
merel
Gouverneur
 
merel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2002
Berichten: 1.037
Standaard

*Johan VandeLanotte, minister van begroting, gaat ervoor zorgen dat het spoor en elektriciteit geprivatiseerd worden.

Zoals gezegd, ik weet niet of dit wel zo slecht is, de lijn werkt. Wel denk ik dat er voorwaarden moeten worden verbonden aan die die privatiseringen, zodat de diensverlening gewaarborgd blijft.

*De SP.A zou bedrijven kunnen verplichten om hier te blijven, ze zitten in de regering.

Een bedrijf verplichtten hier te blijven, denk je echt dat dat kan. Als je een bedrijf verplicht te blijven, dan gaat het failliet en wordt het onder een andere naam heropgestart. Conclusie evenveel afdankingen.

*Abou JahJah: Patrick Janssen zegt in de gemeenteraad van Antwerpen dat er actie moet zijn tegen de AEL en heel de SP.A stemt in die gemeenteraad voor een motie van nultolerantie.

Ik ben geen voorstander van wat jahjah en zijn AEL uitvoeren. En nultolerantie kan vogens mij persoonlijk in een aantal gevallen wel. Zelf burgerpatrouilles op de baan sturen en de pretentie hebben overal van de daken te schreeuwen dat je de politie gaat controleren hoeft wat mij betreft niet getolereerd te worden.

*Voor het troepentransport in de haven van Antwerpen moest het kernkabinet zijn toestemming geven. En SP.A zit in het kernkabinet.

Zou kunnen.

*Patrick Janssen zegt zelf dat hij enkel en alleen de SP.A naar de 18% wilt loodsen, terwijl over de linksheid van SP.A geen bal inzit.

Hij wil de sp.a naar de18% loodsen, dat is waar.

btw het is Patrick Jansens. Ik denk dat jij denkt dat de sp.a als coalitiepartner in een regering alleen beslissingsrecht heeft. Of doel jij op een vallen van de regering voor elk compromis? Amai wordt het plezant in ons belgenlandje
merel is offline  
Oud 4 januari 2003, 13:56   #112
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Daar gaan we weer? In een regering moet je compromissen sluiten. Als ik me niet vergis hebben SP-a en Agalev samen ongeveer evenveel te zeggen in de regering waarom stroopt het liberalisme dan van deze regering af? Zelfs den Steve stapt gewoon mee in die liberale logica. Belastingverlaging (omdat die asociaal zijn terwijl iedereen weet dat de recente belastingverlagingen sterk in het voordeel zijn van de mensen die al veel geld verdienen dus die vlieger gaat niet op), privatiseringen, etc..... .

We zullen straks zien wat ze zullen doen als de oorlog uitbreekt. Nu zijn Agalev en SP-a vierkant tegen de oorlog maar hoelang zullen ze dat blijven volhouden? Nergens krijg ik ook maar de indruk dat ze een vuist willen of durven maken tegen de neoliberale pletwals. Ofwel zijn ze dus een bende mietjes die het lef niet hebben om iets te veranderen of wel zijn ze gewoon (sociaal) liberalen 'geworden' en gaan ze akkoord met de neoliberale logica.

Terwijl de gevolgen van het neoliberalisme in zijn (Steve's) achtertuin sociale bloedbaden aanricht doet hij gewoon verder alsof er niets aan de hand is. Vandaag nog op Kanaal Z zij een Leuvens professor (VLD) dat Ford Genk binnen de 5 �* 10 zijn boeltje zal pakken naar één of ander lage loogland. Wat doet de regering? Miljarden expansiesteun geven aan Ford. Zie je de paralellen met Philips? 100 miljoen hebben die mannen vorig jaar nog gekregen. Resultaat? 0
solidarnosc is offline  
Oud 4 januari 2003, 14:01   #113
merel
Gouverneur
 
merel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2002
Berichten: 1.037
Standaard

Jah sorry hoor, maar zo gaat het nu eenmaal.
En misschien weet je ook dat het agalev is die de boot afhoudt (ik persoonlijk vind dat niet zo erg) voor een samenwerking, Janssens zegt al meerdere malen toenadering gezocht te hebben, maar geen respons te krijgen.
De groenen voeren een eigen koers, en bereiken er niks mee. Ze "vechten" liever met de liberalen, wat de sp.a al heeft verwezenlijkt dankzij die woorden is niet slecht, vind ik zelf.
merel is offline  
Oud 4 januari 2003, 15:54   #114
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door virtuoso
Sp.a niet links...

Sinds wanneer is het opnemen voor de zwakkeren, de ouderen, en de armen niet links....(want dan denk ik dat we Amerika als communistische staat moeten gaan bestempelen (gaan ze daar niet graag horen))
Volledig mee eens, alsof links synoniem staat voor communistisch of een soortgelijk nieuw modewoord. Links is echt wel meer, meer genuanceerd, meer kleur, dan klein-links .

Citaat:
Maximumfactuur, niet links.. laat me niet lachen
Gratis bussen, waardoor niet alleen de rijkeren zich kunnen vervoeren, komaan,...
Zilverfonds niet links..
Leuke voorbeeldjes. Nog enkele "groen"-getinte sociale puntjes: subsidies bij aanschaf van milieuvriendelijke producten, met een fonds om ook armere mensen bij te springen. Waarom zou immers alleen de burgerij zich spaarlampen, energiezuinige koelkasten, zonnepanelen... mogen veroorloven? Anti-discriminatiewet, om racisme en dergelijke, of homofobie te verbieden (of is dit de rechten van de arme beperken, die nu niet meer mogen kakken op de "makak" of de "flikker" . Het Vlaams Blok is toch immers dé arbeiderspartij bij uitstek )

Citaat:
Het is wel waar dat sp.a het kapitalisme heeft aanvaard, en persoonlijk vind ik dat geen ramp (kan me inbeelden dat pvda etc.. het misschien daar niet eens mee zijn), maar we moeten toegeven dat het echte communistisch systeem faalt, aangezien de mens imperfect is en streeft naar beloning, en dit zit enkel in het kapitalisme...

dus in een goed systeem moet deze beloning inzitten, maar het mag niet zo zijn dat de basisvoorzieningen (eten, onderdak,..) in deze beloning zitten (gratis onderwijs (Freya, gratis ziekteverzekering (VDB), ...))
maar luxe kan wel in die beloning zitten...
SP.a heeft het eoconomisch denken aanvaard, net zoals de meeste "socioalistische" partijen, incl. klein-links. En in het economisch denken, is idd een vorm van beloning nodig als stimulus, want we weten allemaal redelijk goed, hoe "goed" het systeem van de SU werkte (ja, ik weet het , de SU is voor velen in klein-links niet socialistisch, maar sommige ideeën zijn wel identiek). Agalev wil ergens het economisch denken in vraag stellen, immers, waarom moet het steeds meer worden, steeds groter, steeds ...? Dit is trouwens niet mogelijk, de taart blijft niet eeuwig groeien, tenzij er meer slagroom wordt gebruikt . Agalev wil dat we beginnen nadenken aan de herverdeling ipv het groter maken van de taart. Is dat niet links?

Citaat:
De houding van sp.a in de wapenlevering was idd dubbelzinnig, geef ik toe, maar die van Agalev helemaal (wij zijn tegen stemmen voor om in de regering te blijven, en dan weer tegen (we kieperen dan Dua overboord..))
Hier ga je toch even uit de bocht. Het klinkt mss cynisch, maar bekijk het als een optelsommetje, de wapenvergunning zijn we tegen, waar zijn we voor? En wat weegt voor ons het zwaarst? Het was niet van harte, maar op een congres is beslist om in de regering te blijven, de leden hebben zelf beslist om te blijven. Mss de verkeerde keuze voor sommigen, maar wel een democratische beslissing. De beslissing om wapens te leveren is slechts 1 aspect van deze regering, er zijn er nog. Ook Aelvoet is niet overboord gekieperd. Als ze wil, zal ze de lijst voor de kamer of de senaat trekken, omdat we wel degelijk haar en haar werk appreciëren. En ze zal dat goed doen.

Citaat:
Qua Spirit, die samenwerking is natuurlijk gemakkelijk te bekritiseren,Waar staat Spirit voor??
ze zeggen links en internationaal te zijn, de standpunten lopen wel samen op veel vlakken...
Langs de andere kant roept de sp.a dat ze wil samenwerken met linkse krachten, dat ze met hen in dialoog wil gaan en als 'linkse' (rofl) agalev niet wil ja wat dan? Blijven roepen in de woestijn of werk maken van een krachtenbundeling...
Agalev houdt de boot af, omdat ze menen dat twee sterke, onafhankelijke partijen uiteindelijk beter zijn om de linkerzijde te vertegenwoordigen, dan 1 partij, die hoe dan ook wordt gedomineerd door een van beide "partners", en wij willen onze autonomie niet opgeven. De verschillen zijn trouwens niet zomaar te overbruggen, alleen al qua partijopbouw zijn beide moeilijk in elkaar te schuiven. Maar wat niet is, kán nog komen, he .

Citaat:
Spirit, (id21) ze hebben dan wel nog wat Vlaamsnationalisten bij, maar ja waarom niet...
Maar verwar het libertijnsisme (het individualisme op waarden niveau) niet met het liberalisme (het individualisme in de de economische wereld)
VLD is liberaal..;
id21 is libertijns, zaten wat links libertijnen in en wat rechts libertijnen bij, maar die zitten nu bij de VLD
en het deel van VU dat mee komt ja, dat zijn waarschijnlijk nog wat meelopers,..
Tja, wat kan ik hier op zeggen?

Citaat:
Beste groentje, Agalev links..... ja soms wel maar soms niet, maar het groene is soms wel belangrijker dan het sociale (sluiting kerncentrales (ff de hoeksteen van de sociale welvaartstaat onderuithalen) en of dit groen is of toegeven aan de aardgas lobby, weldaar kan ik over discussieren)
??? Het groene is natuurlijk belangrijk voor ons, wat had je gedacht? Maar de kerncentrales zijn hoogstens de "hoeksteen" van onze "sociale welvaartstaat" (jakkes, wat een woord ) in dit systeem, durft men wel voldoende de alternatieven te bekijken? Wij hebben zoveel energie niet nodig, hoor, zonder onze levensstandaard te laten dalen, kunnen we verder met de helft minder energie, door meer energiezuinige toestellen, minder autogebruik (je gaat toch het plezier van het autorijden niet afpakken van de kleine man? ), STEG om ook de klassieke energiecentrales zuiniger te maken, warmtekoppeling... Combineer dat met meer windmolens (jawel 8) , ook in Knokke), zonnepanelen op veel op het zuiden gerichte daken... en we halen Kyoto op onze kousenvoeten, zonder dat we in hutten moeten gaan wonen. (Ik overdrijf een beetje, om het contrast te maken met al de zwartkijkers )

Citaat:
Ecotaxen (agalev) tegen ecoboni (sp.a) humm...
Zijn we tegen ecoboni? We leren bij . Maar als er alternatieven zijn, is het niet logisch dat iedereen het verschil mag betalen? Gek genoeg zijn het vaak de middenklassers die van de ecoboni profiteren, omdat zij meer herbruikbare producten kopen :o .

Citaat:
Vogels links (jaja, we zien wat ze met de mutualiteiten doet, hoe ze de zorgverzekering onderuit haalt)en dat die basismilitanten links zijn... (zal u maar niet vertellen hoe ze in mijn gemeente alles doen om een linkse alliantie om toch een beetje links beleid te kunnen voeren in een oerrechtse gemeente (BLOK Cd&V en VLD (wie de rechtste is van deze 3 is soms ter discussie) halen 75 procent van de stemmen) ), liever een coalitie met deze 3 wil aangaan om de sp.a uit het beleid te houden dan een coalitie met de sp.a
In Hasselt werkt het wel, ik zou wel samen met de SP.a willen opkomen in mijn thuisgemeente, en er zijn nog voorbeelden. In Leuven zie ik het echter niet onmiddelijk gebeuren, Agalev is samen met het VB Toebaks favoriete schietschijf. Ook in Gent lijkt het eerder de SP.a die koste wat het kost niet met Agalev wil samenwerken, je kan het dus niet steeds op Agalev steken dat mayonaise niet wil plakken... Toegegeven, voor Agalev-ers van de oude stempel was socialist een scheldwoord, ontstaan als ze zijn uit de christelijke arbeidersbeweging. Die tijd ligt echter achter ons. Trouwens, je geeft enkele "niet-sociale" voorbeelden aan van Vogels, ik kan er ook wel enkele opnoemen van VDB. Korting weg bij grote verpakkingen? Niet sociaal, maar wel verstandig, als je het mij vraagt.

Citaat:
Nee groentje, Agalev probeert wel een links profiel te hebben, maar ze mogen dan ook wel eens een beleidsdaad stellen die links is he

Misschien Boutmans de lijnen laten uitzetten, want dat is een schat van ne mens (btw Vandermaelen (sp.a) is ook tegen die oorlog, maar die komt de laatste tijd niet zoveel in het nieuws)
Er zitten "goeierikken" in bijna elke partij. Voor de rest, cf supra.[/quote]
groentje is offline  
Oud 4 januari 2003, 16:32   #115
Lieven Corneillie
Lokaal Raadslid
 
Lieven Corneillie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2002
Berichten: 345
Standaard

groentje schreef:
Citaat:
Boutmans zit niet in het kernkabinet...
Elke staatsecretaris is lid van de regering.
Lieven Corneillie is offline  
Oud 4 januari 2003, 16:37   #116
Lieven Corneillie
Lokaal Raadslid
 
Lieven Corneillie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2002
Berichten: 345
Standaard

Communist schreef:
Citaat:
Ben je Socialist of Sociaal Democraat?
Ik ben socialist. Maar sociaal-democratie is een onderdeel daarvan. Ik weet nog niet juist waar ik mezelf moet plaatsen.
Lieven Corneillie is offline  
Oud 4 januari 2003, 16:42   #117
Communist
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Berichten: 304
Stuur een bericht via MSN naar Communist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Corneillie
Communist schreef:
Citaat:
Ben je Socialist of Sociaal Democraat?
Ik ben socialist. Maar sociaal-democratie is een onderdeel daarvan. Ik weet nog niet juist waar ik mezelf moet plaatsen.
De échte socialisten zitten NIET bij SP.A, ze zitten bij een "klein-linkse" partij. De sociaal-democraten omarmen het kapitalisme, de Socialisten niet.
__________________
"De arbeiders hebben niets te verliezen dan hun ketenen. Ze hebben een wereld te veroveren. Arbeiders aller landen, verenigt U!!"
Karl Marx

"Als de onrechtvaardigheid gewaarborgd wordt door de wet, dan is het tijd dat het volk, die grote rechtspleger, opstaat en met een stamp van de voet heel die boel van modder en onrechtvaardigheid omverwerpt!"
Priester Adolf Daens,
Een Christelijke Communist
Communist is offline  
Oud 4 januari 2003, 16:44   #118
Communist
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Berichten: 304
Stuur een bericht via MSN naar Communist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door merel
Jah sorry hoor, maar zo gaat het nu eenmaal.
En misschien weet je ook dat het agalev is die de boot afhoudt (ik persoonlijk vind dat niet zo erg) voor een samenwerking, Janssens zegt al meerdere malen toenadering gezocht te hebben, maar geen respons te krijgen.
De groenen voeren een eigen koers, en bereiken er niks mee. Ze "vechten" liever met de liberalen, wat de sp.a al heeft verwezenlijkt dankzij die woorden is niet slecht, vind ik zelf.
Het is ver gekomen met de sossen. Een sociaal bloedbad, en wat is hun reactie: "Zo gaat het nu eenmaal".

Proficiat Sossen, ga door met uw "links" beleid!
__________________
"De arbeiders hebben niets te verliezen dan hun ketenen. Ze hebben een wereld te veroveren. Arbeiders aller landen, verenigt U!!"
Karl Marx

"Als de onrechtvaardigheid gewaarborgd wordt door de wet, dan is het tijd dat het volk, die grote rechtspleger, opstaat en met een stamp van de voet heel die boel van modder en onrechtvaardigheid omverwerpt!"
Priester Adolf Daens,
Een Christelijke Communist
Communist is offline  
Oud 4 januari 2003, 16:55   #119
merel
Gouverneur
 
merel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2002
Berichten: 1.037
Standaard

Communist,

Ik heb een beetje moeilijk met jouw afbreekbeleid. Je hebt er blijkbaar meer boodschap aan mensen te proberen met de grond gelijk te maken in plaats van een beetje conctructief te zijn.
Hier op het linkse forum zitten veel mensen die zich voor een deel of zelfs helemaal niet kunnen vinden in mijn meningen, maar jij bent de eerste die zo ver gaat voortdurend van die ambetantigheidje tegen me in te brengen.
Ik ben socialist, ik ben lid van de sp.a en ik ben tevens links (ja je leest het goed links!).
Mijn achtergrond is communistisch, en ik word door verschillende mensen binnen deze kringen ook gerespecteerd om mijn meningen en wat ik vertel. Deze mensen respecteren ook mijn keuze voor de sp.a en als er met dezen een discussie wordt aangegaan, dan zijn dit discussie die gaan over mijn persoonlijk gedachtengoed. Zij hebben niet de gewoonte zaken die de sp.a doet daarin naar voor te brengen wel integendeel en slaan me er niet mee rond de oren.
Dat getuigd wat mij betreft respect voor het individu, wat jij blijkbaar niet hebt. In alle geval ik heb geen zin hier voortdurend de sp.a te moeten verantwoorden. En als het de enige meerwaarde is die jij me te bieden hebt als repliek (me in een hoekje drummen met sp.a zaken in plaats van te repliekeren op de dingen die ik vertel) dan zie ik daar het nut niet van in.

In alle geval het heeft nu lang genoeg geduurd, en ik vind het niet veel aarde aan de dijk brengen elke discussie te laten uitlopen aan een verfoeien van de sp.a (en onrechtstreek mij?).
merel is offline  
Oud 4 januari 2003, 17:07   #120
Lieven Corneillie
Lokaal Raadslid
 
Lieven Corneillie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2002
Berichten: 345
Standaard

Ik ben voorstander van de Volksfrontcoalities in de jaren '30 in Frankrijk en Spanje. In Spanje was het de aanleiding tot de burgeroorlog. Die Volksfronten werden door de USSR gepromoot naar KP's in alle Europese landen. Ik droom en hoop dat we zoiets ooit kunnen terugkrijgen, eventueel aangevuld met groene partijen.
Lieven Corneillie is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be