Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet de politie manu militari de boerenbetogingen opdoeken?
Ja 10 37,04%
Neen 14 51,85%
Mijn naam is Haas 3 11,11%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 januari 2024, 11:25   #21
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Het zal dus een tijdje duren tegen dat zijn handeltje groeit en hij daar echt de vruchten van plukt.
Maar dat is het punt juist. Als hij maar marginaal minder vraagt, dan gaan de mensen geen omweg maken voor 20% minder. Als hij door 3 deelt, wel.

Een enkele boer, dat is de moeite niet, maar een ganse distributie keten van onze student, wel. Die begint in 1 stad he, met enkele boeren die zijn winkelkes kunnen vullen. Die boeren krijgen veel meer voor hun productie en de klanten moeten veel minder betalen voor de waren. Tegen dat zijn winkels op volle toeren draaien in 1 stad, is er genoeg om dat in een andere stad ook te doen, en zo voort, tot op den duur gans het land vol "studentenwinkels" staat in elke stad, en alle boeren daaraan verkopen want veel hogere verkoopsprijzen. En de supermarkten kunnen niks meer kopen bij de boeren die niet aan hen willen verkopen, maar ze hebben ook geen klanten meer die bij hen groenten komen kopen.

Tenminste, als die monstermarges waar zijn.

Het feit dat geen kat dat doet laat mij vermoeden dat het zo simpel niet is, en die monstermarges dus niet bestaan.

Tenzij er een heel ferme maffia aan het werk is die elke student die daaraan begint, kalt gaat stellen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 11:27   #22
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Die twee kan je toch moeilijk vergelijken?

Mangalica van Hof ter Meulen....lekker.
ja, maar ik wil daarmee zeggen dat , dat goed opgekweekt zwien van een goed ras, soms veel beter kan zijn van smaak en kwaliteit.

Dan heb ik het wel over iemand die de volledige keten in handen heeft he, en waar nergens gefoefeld wordt.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 11:28   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Colruyt koopt massaal landbouwgrond op, waarmee het de grondprijzen opdrijft
"Massaal" is hoeveel? Ze kopen sinds 2018 systematisch op zeer kleine schaal bouwgrond, ondertussen hebben ze 0,05 % van de landbouwgrond (570 ha) lees ik.

Als de grondprijzen daarvan petieterig stijgen zal diegene die wil verkopen daarvoor wat meer krijgen (vooral de Walen). Vraag en aanbod.

Citaat:
Het was maandag de eerste plek waar de snelweg dichtging. De Brusselse ring, ter hoogte van Halle. Niet toevallig op een paar kilometer van het hoofdkwartier van Colruyt. Een paar uur eerder hadden jonge boeren lelijk huisgehouden in de buurt van het distributiecentrum van de retailer. Verkeersborden werden kapotgereden, en voedingswaren werden uit vrachtwagens van buitenlandse leveranciers gehaald. De Belgische supermarktketen leek de grote slechterik in het boerenprotest. “En niet om één reden: ze betalen ons te weinig, ze werken te veel met buitenlandse producenten én ze beginnen nu ook zelf te boeren.” Dat laatste klopt: sinds 2018 koopt de Colruyt Group met hun nieuw bedrijf Agripartners systematisch landbouwgronden.

In Halle voelen ze zich op zijn minst gepakt door de boze boeren. “Wij zijn de laatste échte Belgische foodretailer”, zegt landbouwverantwoordelijke Saskia De Block. “De Belgische verankering is essentieel voor ons. Daarom kopen we die gronden. Er zijn veel partijen die gronden die te koop komen graag willen. Niet enkel landbouwers maar ook adellijke families, lokale ondernemers en mensen die graag een hoeve willen kopen. Als bedrijf kan je daar bij gaan staan en naar kijken. Maar we hebben beslist om actief mee te doen. Om samen met Belgische boeren te werken aan Belgische producten.” De boeren werken dan op zelfstandige basis op gronden van Colruyt. Al blijft het allemaal redelijk kleinschalig. “We bezitten 570 hectare landbouwgronden, vooral in Wallonië. In totaal is er in ons land 1,3 miljoen hectare landbouwgrond. Ons aandeel is 0,05 procent.” Daar kan je volgens de keten niet één winkel mee bedienen. Landbouweconoom Xavier Gellynck (UGent) looft Colruyt voor dat initiatief. “Ik ben ervan overtuigd dat het bedrijf de Belgische economie een warm hart toedraagt. Ze zijn ook de laatste volledig Belgische speler en proberen zo veel mogelijk in eigen land te kopen. Andere supermarkten kopen in Frankrijk, Thailand of Brazilië. Wat Colruyt doet, heeft een grote symbolische waarde. Maar ik begrijp dat het voor veel boeren als een rode lap op een stier werkt. Kijk nu: ze gaan zelf beginnen te boeren.”
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 31 januari 2024 om 11:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 11:32   #24
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Nooit gehoord van de wurgcontracten?

Da's een goeie vraag, maar de supermarkten hebben wel een machtspositie.
Zo heb ik een documentaire gezien waarin gezegd werd dat supermarkten niet zomaar een product op een goede plaats leggen, tegenwoordig vragen ze daar kortingen van de leverancier voor in ruil...
Dat is het punt juist. Als de MOGELIJKHEID bestaat om een distributie op te zetten die zoiets niet doet en toch nog heel rendabel is, dan is er geen reden waarom die er niet zou komen, omdat die juist gans de markt kan binnendoen. Dat is juist het principe van de vrije markt, dat monstermarges niet kunnen blijven duren als er daar geen legale monopolies voor opgelegd worden, omdat op den duur de grote marges nieuwe spelers aantrekken die met een kleinere marge een marktaandeel willen bekomen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 11:39   #25
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.471
Standaard

Vlaanderen is de vijand van de boer :

https://www.akkerwijzer.nl/artikel/6...dbouwgrond-op/


In totaal kocht de Vlaamse Regering op vier jaar tijd 1.427 hectare aan landbouwgrond

Maar uw eten zal straks van Chacamaca komen, zonder regelgeving.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 31 januari 2024 om 11:40.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 11:39   #26
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Zo een boer zit natuurlijk met een probleem als hij met nen akker, patatten zit, ...

die zijn allemaal min of meer op t zelfde moment rijp, en hij moet die uitrijden dan liggen die op zijn hof,

Als ik om een zakske van 10 kilo kom of de Colruyt, zegt, schept heel dien bunker hier maar op dien trailer aan zoveel / ton, ja dat is kiezen tussen 3000 zakskes van 10 kilo verpakken en individueel verkopen over een tijdspanne van ...

of ineens de cash en uwen opslag leeg he.

Dat die supermarkt er dan maar vanaf geraakt, en dan ga je zien dat daar inderdaad veel van weg gegooid wordt, er reclame voor moet gemaakt worden, de boel individueel verpakken, opslaan, koelen, vervoeren, etc... etc...

Als ge als boer, aan een korte keten kunt leveren, dan pakt die misschien een ton af, en als ge dan nog eens wat direct kunt verkopen aan uw eigen winkel dan kunt ge wat meer verdienen.

Maar het gaat toch altijd een combinatie zijn van.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 11:40   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Vlaanderen is de vijand van de boer :

https://www.akkerwijzer.nl/artikel/6...dbouwgrond-op/


In totaal kocht de Vlaamse Regering op vier jaar tijd 1.427 hectare aan landbouwgrond

Maar uw eten zal straks van Chacamaca komen, zonder regelgeving.
Anders had natuurpunt het gekocht, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 11:41   #28
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Anders had natuurpunt het gekocht, ...
Die schijten uit hetzelfde gat.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 11:50   #29
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dan moet je niet klagen dat die marges enorm blijven he.
Dat is zever, hee.
Die boer moet ook niet té inhalig zijn.
Als hij rechtstreeks kan verkopen aan de consument, en dus ook geen vervoerskosten heeft, moet hij ook niet evenveel willen als die consument rechtstreeks aan de supermarkt betaalt.
Per slot van rekening, mocht ik alles rechtstreeks gaan kopen, en ze rekenen allemaal de supermarktprijs aan, dan betaal ik gewoon méér, want dan moet ik van boer A naar boer B naar boer C, ... voor allerlei producten, en dan zal ik nog producten hebben die uit het buitenland komen, die ik dus niet kan hier kopen.
Een mooi voorbeeld van die inhaligheid: plukboerderijen.
Braambessen zijn super duur in de winkel, zo heb ik eens geïnformeerd hoeveel het kost om eens zelf te gaan plukken.
De prijs per kilogram was HOGER dan in de supermarkt...
Dus je moet ernaartoe rijden, je moet zelf het werk doen, je bent je tijd kwijt, en je betaalt meer.
Ja, hallo, ik ben niet gek, hee.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar het punt is dat als het waar is dat er zo een "onverdiende" marges zijn, er een gouden opportuniteit is om die door 2 of 3 te delen, en GANS DE MARKT binnen te doen met uw alternatief distributienetwerk. Waardoor de supemarkten zonder kopers komen te zitten he.
Precies alsof een distributienetwerk "de markt" is.
Feit is, dat als het inderdaad waar zou zijn dat die tussenleveranciers zo'n hoge kosten hebben, hoe komt het dan dat je op de markt in je stad vaak goedkoper kunt kopen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mochten boeren echt willen en mochten die marges daar echt zijn "zonder verdienste¨, dan is het toch een koud kunstje om kwaliteitsproducten aan een derde van de prijs aan te bieden, en IEDEREEN dus bij U komt kopen ?...
Natuurlijk niet.
Een supermarkt verkoopt massa's verschillende producten, dat is nu net de reden waarom de kleine kruidenier weggedrukt werd.
Naar één plaats gaan, en daar je boodschappen doen voor een hele week is een gemak.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Stel U voor dat ge overal in het land redelijk kleine kruidenierswinkelkes kunt opendoen waar lokaal en kwaliteitsspul van bij de boer aan een derde verkocht wordt van wat het kost in een supermarkt en de boer 2 of 3 keer meer krijgt ervoor...
Dan heb je dus nog altijd alleen die producten.
Voor de rest moet je dan weer ofwel een pak andere winkels aandoen, of je moet naar de supermarkt...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat zoiets NIET gebeurt doet mij vermoeden dat die gigantische marges er niet zijn. Dat het uitbaten van een winkelnetwerk, een transport, alle personeel en zo veel meer kost dan men denkt. Want anders zou men het toch doen, nee ?
Er moet wel iemand achter zitten, natuurlijk.
Het is niet zo dat één bepaalde boer dat op zijn eentje kan.
Maar er bestaan wel winkels van de Boerenbond, de Aveve winkels.
Die zijn niet bepaald de goedkoopste, en ook daar geven de boeren veel kritiek op.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 11:52   #30
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar dat is het punt juist. Als hij maar marginaal minder vraagt, dan gaan de mensen geen omweg maken voor 20% minder. Als hij door 3 deelt, wel...
Maar dat is juist het punt, ze doen niet 20% minder, ze doen gewoon dezelfde prijs.
Sommigen durven zelfs nog meer vragen...
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 11:53   #31
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
distributie he, en veredeling / in de markt zetten van... die marketing mannekes moeten ook betaald worden.

Als Albert Hein, 3d hamsters over uw scherm laat lopen, om ne wortel aan te prijzen, dan heeft dat wel geld gekost , en meer dan ge op het eerste zicht zou denken.
Gewoon winst pakken.
En ik als consument vraag die gekke peperdure reclames niet.
Feit is dat de markt in je dorp of stad vaak een pak goedkoper is, die moet nochtans ook al die tussenschakels passeren.
Er is dus wel degelijk marge.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 12:50   #32
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Gewoon winst pakken.
En ik als consument vraag die gekke peperdure reclames niet.
Feit is dat de markt in je dorp of stad vaak een pak goedkoper is, die moet nochtans ook al die tussenschakels passeren.
Er is dus wel degelijk marge.
nee ge vraagt ze niet ,maar je krijgt ze wel he, ...

de puntjes van de glazenset van de delhaize moeten ook betaald worden
de klantenkaarten en hun kortingen ook

u wil A melk en zo goed als niets betalen, geen probleem er is wel een oostblokker die aan kostprijs + 1% wil leveren.

ah ja en op de markt gaat Jos de melkboer niet eens zien wat Pros de melkboer voor ne liter melk vraagt zeker ? En anders zien ze mekaar wel even in t cafe voor t kraam open gaat, ... of Mariette komt het zel wel even zegen dat den anderen 10 eurocent de liter goeiekoper is.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 12:56   #33
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
...u wil A melk en zo goed als niets betalen, geen probleem er is wel een oostblokker die aan kostprijs + 1% wil leveren...
Vandaar dat supermarkten de witte producten schrappen en vervangen door huismerken.
Vanwege 'de betere kwaliteit'.
Alsof een koe die Everyday melk geeft, plots betere melk produceert als het Boni melk is.
Dat zijn toch gewoon platte prijsverhogingen...
En of die melk uit het Oostblok komt, daar ben ik nog niet direct van overtuigd.
Ik denk dat daar gewoon Belgische boeren nog wat straffere wurgcontracten krijgen.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 12:58   #34
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
...de puntjes van de glazenset van de delhaize moeten ook betaald worden
de klantenkaarten en hun kortingen ook
Je moet echt wel veel kopen tegen dat je eens 2,5€ korting krijgt, en ze durven dan nog punten doen 'vervallen' na een zekere tijd.
Ook bij Colruyt merk ik nog maar heel zelden voordeel met mijn Extra kaart.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 14:06   #35
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Toch klopt er iets niet.
Iedereen weet dat boeren heel weinig krijgen voor hun oogst, en consumenten heel veel betalen voor alles wat ze kopen in de supermarkt.
De supermarkten beweren dat hun marges flinterdun zijn.
Ik ken de exacte cijfers niet, maar het is zoiets als :


1 kg xyz, daar krijgt een boer 0,25€ voor en een consument betaalt er 15€ voor.
Valt de oogst tegen, waardoor er schaarste is, dan is het :

0,35€ voor de boer en de consument betaalt 25€.
Is het jaar daarna de oogst overvloedig, dan krijgt die boer:

0,20€ en de consument betaalt 'maar' 20€.

En je hoort dan zeggen dat het aan de consument ligt, die 'te weinig' wil betalen voor zijn producten.

Dus ofwel liegen die supermarkten en gaan zij met de grote winst lopen ofwel zitten er daar nog andere spelers in die zich enorm verrijken.
Kan u me eens duiden over welke produkten het gaat. Effectieve voorbeelden en niet vb XYZ.

Ik weet immers dat als ik rechtstreeks bij de boer koop dat het mij in sommige gevallen zelfs meer kost dan in de Colruyt.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 31 januari 2024 om 14:06.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 14:09   #36
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
De niet colruyt boeren zullen niet genoeg weten over de contracten van de wel colruyt boeren en dus inderdaad de verkeerde aanpakken,

over het algemeen zien ze "de supermarkten" als schuldigen voor de lage prijszetting en ergens is dat ook wel wat zo, die inkopers zetten de veilingen/boeren t mes kop de keel om zo goedkoop mogelijk , zo veel mogelijk in te kopen van goeie kwaliteit.

Dus ik kan hun misvatting in deze wel begrijpen, misschien moeten de boeren maar eens een Farmer Approved of Gelukkige Lokale Boer label introduceren, dat krijgen hun producten dan zodat mensen in de supermarkten weten dat ze lokaal en eerlijk kopen.

Een andere manier om dat te doen is rechstreeks bij de boer kopen. Voor vlees heb ik in mijn omgeving ondertussen 3 boerderijwinkels waar topkwaliteit vlees kan worden gekocht aan supermarktprijzen, Dus beter kwaliteit voor de juiste prijs.

Dat bestaat al:

__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 14:10   #37
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Kan u me eens duiden over welke produkten het gaat. Effectieve voorbeelden en niet vb XYZ.

Ik weet immers dat als ik rechtstreeks bij de boer koop dat het mij in sommige gevallen zelfs meer kost dan in de Colruyt.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Colruyt zijn eigen groenten teelt.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 14:20   #38
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Kan u me eens duiden over welke produkten het gaat. Effectieve voorbeelden en niet vb XYZ.

Ik weet immers dat als ik rechtstreeks bij de boer koop dat het mij in sommige gevallen zelfs meer kost dan in de Colruyt.
Zoals gezegd, ik ken de exacte getallen niet.
Ik geef gewoon een voorbeeld over hoe weinig een boer krijgt ten opzichte van hoeveel je betaalt in de supermarkt.

Hier heb je een concreet voorbeeld:

"Voor aardappelen in vrac, die je gewoon los kan kopen, vonden we 1,09 euro per kilo terug op ons kassaticket. Daarvan gaat – volgens de berekeningstool – 13 cent naar de landbouwer die de aardappelen teelde. De winkelprijs ligt dus heel wat hoger dan de prijs die de boer ontvangt voor zijn product." (andere bron gekozen, de eerste bron was een Nederlandse)

Wat ik er ook bijgezegd heb, is dat je meestal niet goedkoper bent als je rechtstreeks bij de boer gaat kopen, wat betekent dat die boer dan direct weer heel inhalig wordt.
Hier bijv.: https://www.versleverancier.be/produ...appelen-kopen/ (1,5€/kilo...)

En dan zie ik bij Colruyt: https://www.colruyt.be/nl/producten/28074 (1,45€/kilo...)

Dus langs de ene kant klaagt men over de zeer lage prijs die ze krijgen voor hun producten, maar als ik rechtstreeks bij een boer ga kopen betaal ik meer dan in de supermarkt.
Nochtans moet ik ze zelf gaan halen, en dan heb ik alleen nog maar aardappelen, als ik dan nog andere zaken nodig heb, kan ik heel de streek afrijden.
Als men dus eerlijker winstmarge zou willen, zou men beter eens beginnen met eerlijke prijzen te vragen bij het rechtstreeks verkopen aan de consument.

Vorig jaar vroeg ik bij een plukweide hoeveel het kostte om zelf braambessen te komen plukken.
Dat kwam op 17,50€/kilo!
Ik denk dat ik ze goedkoper kon krijgen in Auchan, op dat moment, en in de Colruyt waren ze maar een fractie duurder, terwijl je ze nog zelf zou moeten plukken, en je moet er nog naartoe rijden...
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 31 januari 2024 om 14:23.
De gemuilkorfde is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 14:31   #39
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Zoals gezegd, ik ken de exacte getallen niet.
Ik geef gewoon een voorbeeld over hoe weinig een boer krijgt ten opzichte van hoeveel je betaalt in de supermarkt.

Hier heb je een concreet voorbeeld:

"Voor aardappelen in vrac, die je gewoon los kan kopen, vonden we 1,09 euro per kilo terug op ons kassaticket. Daarvan gaat – volgens de berekeningstool – 13 cent naar de landbouwer die de aardappelen teelde. De winkelprijs ligt dus heel wat hoger dan de prijs die de boer ontvangt voor zijn product." (andere bron gekozen, de eerste bron was een Nederlandse)

Wat ik er ook bijgezegd heb, is dat je meestal niet goedkoper bent als je rechtstreeks bij de boer gaat kopen, wat betekent dat die boer dan direct weer heel inhalig wordt.
Hier bijv.: https://www.versleverancier.be/produ...appelen-kopen/ (1,5€/kilo...)

En dan zie ik bij Colruyt: https://www.colruyt.be/nl/producten/28074 (1,45€/kilo...)

Dus langs de ene kant klaagt men over de zeer lage prijs die ze krijgen voor hun producten, maar als ik rechtstreeks bij een boer ga kopen betaal ik meer dan in de supermarkt.
Nochtans moet ik ze zelf gaan halen, en dan heb ik alleen nog maar aardappelen, als ik dan nog andere zaken nodig heb, kan ik heel de streek afrijden.
Als men dus eerlijker winstmarge zou willen, zou men beter eens beginnen met eerlijke prijzen te vragen bij het rechtstreeks verkopen aan de consument.

Vorig jaar vroeg ik bij een plukweide hoeveel het kostte om zelf braambessen te komen plukken.
Dat kwam op 17,50€/kilo!
Ik denk dat ik ze goedkoper kon krijgen in Auchan, op dat moment, en in de Colruyt waren ze maar een fractie duurder, terwijl je ze nog zelf zou moeten plukken, en je moet er nog naartoe rijden...
Jij geeft voorbeelden van factor 60 terwijl de realiteit is dat het gaat om factor 3 tot 6. Dat is allemaal niet zo extreem. Eigenlijk komt het er op neer dat als puntje bij paaltje komt de consument bereid zal moeten zijn om meer te betalen voor wat de boer doet. Het op de distributeur afschuiven is maar al te gemakkelijk.

De winstmarges van de supermarkten staan in dit land al een tijdje onder druk, dus zomaar stellen dat het hun schuld is, is veel te kort door de bocht. Als de boeren meer willen krijgen van de supermarkten, dan zal de consument meer moeten betalen. Maar al die consumenten die zogenaamd pal achter de boeren staan zijn daar niet toe bereid. Ze vinden groenten, fruit en vlees nu al te duur.

Feit blijft hé, als het bij de boer zijn winkel niet goedkoper is dan bij de supermarkt, dan ligt het probleem niet bij de supermarkt zoals ze bij de boeren zo graag beweren.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 31 januari 2024 om 14:32.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 14:35   #40
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Zoals gezegd, ik ken de exacte getallen niet.
Ik geef gewoon een voorbeeld over hoe weinig een boer krijgt ten opzichte van hoeveel je betaalt in de supermarkt.

Hier heb je een concreet voorbeeld:

"Voor aardappelen in vrac, die je gewoon los kan kopen, vonden we 1,09 euro per kilo terug op ons kassaticket. Daarvan gaat – volgens de berekeningstool – 13 cent naar de landbouwer die de aardappelen teelde. De winkelprijs ligt dus heel wat hoger dan de prijs die de boer ontvangt voor zijn product." (andere bron gekozen, de eerste bron was een Nederlandse)

Wat ik er ook bijgezegd heb, is dat je meestal niet goedkoper bent als je rechtstreeks bij de boer gaat kopen, wat betekent dat die boer dan direct weer heel inhalig wordt.
Hier bijv.: https://www.versleverancier.be/produ...appelen-kopen/ (1,5€/kilo...)

En dan zie ik bij Colruyt: https://www.colruyt.be/nl/producten/28074 (1,45€/kilo...)

Dus langs de ene kant klaagt men over de zeer lage prijs die ze krijgen voor hun producten, maar als ik rechtstreeks bij een boer ga kopen betaal ik meer dan in de supermarkt.
Nochtans moet ik ze zelf gaan halen, en dan heb ik alleen nog maar aardappelen, als ik dan nog andere zaken nodig heb, kan ik heel de streek afrijden.
Als men dus eerlijker winstmarge zou willen, zou men beter eens beginnen met eerlijke prijzen te vragen bij het rechtstreeks verkopen aan de consument.

Vorig jaar vroeg ik bij een plukweide hoeveel het kostte om zelf braambessen te komen plukken.
Dat kwam op 17,50€/kilo!
Ik denk dat ik ze goedkoper kon krijgen in Auchan, op dat moment, en in de Colruyt waren ze maar een fractie duurder, terwijl je ze nog zelf zou moeten plukken, en je moet er nog naartoe rijden...
Ja, ok, maar A wat is de kwaliteit van die patat , is dat hetzelfde ras, ? Is die dezelfde grote/gewichtsklasse etc...

Daarbij, ik heb hierboven gezegd, als die boer zijn patatjes in een move verkoopt aan een groothandel, dan is hij ineens van zijn patatten vanaf, en draagt geen verder risico meer, heeft geen marketing kosten, en zijn opslag is leeg.

als hij die in zakskes van 5 kilo moet verkopen, heeft hij een verpakkingskost (tenzij ge uw eigen buzzeke/emmer meebrengt) moet hij de boerin in zijne winkel of hangaar zetten en zit hij met een kost om die op te slagen. en risico dat hij een deel verlies op zijn geoogste patatten gaat krijgen, omdat hij ze niet tijdig verkocht krijgt.

vandaar de prijs, en als die aardappel verser is, en van hogere kwaliteit dan gaat u inderdaad meer betalen als in de Colruyt.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be