Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Het Limburgs behoort de status van een taal te krijgen.
Ja 14 35,00%
Nee 26 65,00%
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 januari 2010, 22:39   #41
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Wilden Walen dat? Welke Walen? Wanneer?
Fernand Cocq was iemand die een primaire tweetaligheid (Frans-Waals) voorstond. Zowat al de rest van de Waalse beweging was francofiel. Waarom kenden de Walen al sinds eeuwen een Frans-sprekende elite? Waarom spreekt men in de Waalse kerken in Nederland Frans? Enz...

Citaat:
Of het opleggen van het Frans als daktaal werkelijk zo goed was durf ik sterk te betwijfelen hoor.
En hoe kom je daar dan op? Meestal ligt de daktaal toch binnen dezelfde taalfamilie hoor. Mij rest de vraag waarom je niet consequent bent over andere talen binnen het Nederlands taalgebied?
Sterker, deze retoriek is wat het stigma aan de streektalen heeft gegeven dat ze lang hadden en nog steeds hebben.

Daar komt nog eens boven dat het Frans een taal is waarin veel bronnen geschreven zijn. Dat weggooien is in je eigen voeten schieten.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 januari 2010 om 22:52.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 22:57   #42
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Het Fries is in Nederland geen dialect maar een taal.
Er zijn ook goede argumenten om ook het Limburgs de status van een taal te verlenen.
Wat vind u hiervan?
Het Limburgs is een West-Germaans dialect dat grammaticaal en qua woordenschat overeenkomt met het Nederlands en het Duits. Het de status 'taal' geven is overdreven, er is hier gewoon sprake van een duidelijk overganggebied omdat Limburg in een grensregio ligt. Het Fries is een Ingveoonse taal en vertoont juist meer gelijkenis met Engels.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 00:25   #43
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Fernand Cocq was iemand die een primaire tweetaligheid (Frans-Waals) voorstond. Zowat al de rest van de Waalse beweging was francofiel. Waarom kenden de Walen al sinds eeuwen een Frans-sprekende elite? Waarom spreekt men in de Waalse kerken in Nederland Frans? Enz...
Misschien omdat er inderdaad een elite was? Algemeen enkelvoudig stemrecht is ook in Wallonië een recent verschijnsel.

Citaat:
En hoe kom je daar dan op? Meestal ligt de daktaal toch binnen dezelfde taalfamilie hoor.
Niet in het geval van Frankrijk. Meer dan de helft van Frankrijk is historisch geen oïl-taal gebied. Geen klein deel is niet eens Romaans. En een stukje is zelfs niet eens Indo-Europees.

Citaat:
Mij rest de vraag waarom je niet consequent bent over andere talen binnen het Nederlands taalgebied?
Wat bedoel je?

Citaat:
Daar komt nog eens boven dat het Frans een taal is waarin veel bronnen geschreven zijn. Dat weggooien is in je eigen voeten schieten.
En? Moet heel de wereld dan tweetalig worden met Frans als tweede taal?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 00:52   #44
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Misschien omdat er inderdaad een elite was? Algemeen enkelvoudig stemrecht is ook in Wallonië een recent verschijnsel.
In het modern Wallonië wellicht, maar volgens Wiki (geen betrouwbare bron) was het Prinsbisdom Luik het eerste land die dat stemrecht invoerde. Nu ja, de troebelen en later de Fransen...

Citaat:
Niet in het geval van Frankrijk. Meer dan de helft van Frankrijk is historisch geen oïl-taal gebied. Geen klein deel is niet eens Romaans. En een stukje is zelfs niet eens Indo-Europees.
Dat klopt. De Fransen zijn hun taalgenocide begonnen, maar ook de Britten en de Duitsers konden er wat van, en natuurlijk de Spanjaarden. Al dat imperialisme dat stemt tot nadenken.
Ook de Nederlanders konden er wat van. Ook hier, de Friezen kunnen allemaal Nederlands omdat het hun haast verplicht is. Voor een Fries-talige is Nederlands een gemakkelijke taal, zoals het Frans dat ook is voor een Waals-talige.

Citaat:
Wat bedoel je?
Vroeger noemden Vlamingen hun taal hier Vlaams, maar het klopt dat dat 'Vlaams' dicht genoeg bij het Nederlands ligt. Volgens mij werd onze taal al Vlaams genoemd voor de vereniging met Nederland. Nu, zelfs al die 'Vlaamse taal' aanhangers hun wil kunnen doorvoeren, zelfs dan blijven we contact hebben met Nederlanders, wegens verstaanbaar, maar ik aanvaard het Nederlands toch als daktaal en stoor me er niet aan.

Citaat:
En? Moet heel de wereld dan tweetalig worden met Frans als tweede taal?
Zeker niet. Vandaag zijn er knuppels die dat op het Engels willen doorvoeren. Sowieso doch zou een zuiver Waals-talig Wallonië (nu ja, Picardisch, Lorreins, Luxemburgs, Ripuarisch en Champenois zijn minderheden die per toeval erbij zitten) volgens mij toch sowieso ook massaal Frans geleerd hebben. Een klein land als Luxemburg heeft het geluk dat het zijn streektaal tot nationale taal kan verheffen en hebben er hun nationaal cement van gemaakt (omdat ze tussen de oïl en Hoogduitse culturen zitten en geen van beiden willen overnemen als eerste taal, die ze wel allemaal beiden kennen).
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 25 januari 2010 om 00:54.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 01:15   #45
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
In het modern Wallonië wellicht, maar volgens Wiki (geen betrouwbare bron) was het Prinsbisdom Luik het eerste land die dat stemrecht invoerde. Nu ja, de troebelen en later de Fransen...
Ik vermoed dat dat stemrecht niet lang zal standgehouden hebben.
Citaat:
Dat klopt. De Fransen zijn hun taalgenocide begonnen, maar ook de Britten en de Duitsers konden er wat van, en natuurlijk de Spanjaarden. Al dat imperialisme dat stemt tot nadenken.
Ook de Nederlanders konden er wat van. Ook hier, de Friezen kunnen allemaal Nederlands omdat het hun haast verplicht is. Voor een Fries-talige is Nederlands een gemakkelijke taal, zoals het Frans dat ook is voor een Waals-talige.
"haast verplicht" of "verplicht"? In Frankrijk en Spanje werden de talen simpelweg verboden. In Nederland is dat bij mijn weten nooit gebeurd, toch niet op de Franse manier (eeuwen lang). Dat het Fries achteruit is gegaan heeft eerder te maken met een economische terugval van wat ooit Friesland was. En een natuurramp, die in de dertiende eeuw serieus wat Friese dorpen van de kaart veegde.


Citaat:
Vroeger noemden Vlamingen hun taal hier Vlaams, maar het klopt dat dat 'Vlaams' dicht genoeg bij het Nederlands ligt. Volgens mij werd onze taal al Vlaams genoemd voor de vereniging met Nederland. Nu, zelfs al die 'Vlaamse taal' aanhangers hun wil kunnen doorvoeren, zelfs dan blijven we contact hebben met Nederlanders, wegens verstaanbaar, maar ik aanvaard het Nederlands toch als daktaal en stoor me er niet aan.
Ik ben de term Vlaams nog niet tegengekomen als benoeming voor de Nederfrankische dialecten van het zuiden. Tot zelfs in de negentiende eeuw werd de taal gewoon 'diets' genoemd.
Ik stoor me ook niet aan het AN als daktaal, verre van zelfs, maar men maakt al te vaak fouten in het plakken van etiketten als taal en dialect. Het AN is zelf een vrij recent verschijnsel en zou dus historisch gezien als een dialect van Hollands en Brabants kunnen beschouwd worden, beiden dan weer dialecten van het Nederfrankisch.

Citaat:
Zeker niet. Vandaag zijn er knuppels die dat op het Engels willen doorvoeren. Sowieso doch zou een zuiver Waals-talig Wallonië (nu ja, Picardisch, Lorreins, Luxemburgs, Ripuarisch en Champenois zijn minderheden die per toeval erbij zitten) volgens mij toch sowieso ook massaal Frans geleerd hebben. Een klein land als Luxemburg heeft het geluk dat het zijn streektaal tot nationale taal kan verheffen en hebben er hun nationaal cement van gemaakt (omdat ze tussen de oïl en Hoogduitse culturen zitten en geen van beiden willen overnemen als eerste taal, die ze wel allemaal beiden kennen).
De keuze voor een lingua franca wordt gewoonlijk ingegeven door economische en politieke machtsverhoudingen. Dus ja, in de huidige omstandigheden zou Wallonië hoe dan ook blijven verfransen. Maar dat hoeft geen absolute historische zekerheid te zijn. Als machtsverhoudingen verschuiven, zullen taalverhoudingen mee verschuiven. Al acht ik de kans helaas klein dat Wallonië in de nabije toekomst nog over die macht en identiteit zal beschikken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 07:55   #46
F.Lurk
Gouverneur
 
F.Lurk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 mei 2009
Berichten: 1.263
Standaard

Neen, enkel het West-Vlaams! Het ligt trouwens aan de basis van het Nederlands.
F.Lurk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 10:36   #47
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk Bekijk bericht
Neen, enkel het West-Vlaams! Het ligt trouwens aan de basis van het Nederlands.
Ik weet niet of West-Vlaams een taal apart is. Het klinkt meer als een willekeurige taal zonder enige articulatie.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 10:41   #48
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk Bekijk bericht
Neen, enkel het West-Vlaams! Het ligt trouwens aan de basis van het Nederlands.
Welk West-Vlaams?
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 11:06   #49
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het Limburgs is een West-Germaans dialect dat grammaticaal en qua woordenschat overeenkomt met het Nederlands en het Duits. Het de status 'taal' geven is overdreven, er is hier gewoon sprake van een duidelijk overganggebied omdat Limburg in een grensregio ligt. Het Fries is een Ingveoonse taal en vertoont juist meer gelijkenis met Engels.
Engels ,Nederlands ,Fries en Duits zijn verwante talen
Bijvoorbeeld.
Ik kan - Nederlands
Ik ken -Hollands en Westfries
Ik kin -Fries
I can - Engels
Ich kunne- Duits
Ik kunne- Berlijns

Wat is het Limburgs?

Laatst gewijzigd door Sidharta : 25 januari 2010 om 11:07.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 11:11   #50
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Engels ,Nederlands ,Fries en Duits zijn verwante talen
Bijvoorbeeld.
Ik kan - Nederlands
Ik ken -Hollands en Westfries
Ik kin -Fries
I can - Engels
Ich kunne- Duits
Ik kunne- Berlijns

Wat is het Limburgs?
Ich kunne is niet Duits, hoor.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 11:16   #51
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ich kunne is niet Duits, hoor.
Hoe spreken de duitsers het uit?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 11:20   #52
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Hoe spreken de duitsers het uit?
Gewoon ''ich kann''. Volgens mij in het Limburgs gewoon ''ech kan''.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 12:11   #53
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Wat zijn nu eigenlijk de argumenten om van Limburgs een taal te maken?
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 12:14   #54
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Wat zijn nu eigenlijk de argumenten om van Limburgs een taal te maken?
Hebben we daar argumenten voor nodig ?

Oké, een argument zou kunnen zijn dat we taalmatig niet door de Hollanders willen ver-Hollands worden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 12:30   #55
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hebben we daar argumenten voor nodig ?

Oké, een argument zou kunnen zijn dat we taalmatig niet door de Hollanders willen ver-Hollands worden.
heb jij het nu enkel over Belgisch Limburg of ook over Nederlands Limburg??
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 12:43   #56
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hebben we daar argumenten voor nodig ?

Oké, een argument zou kunnen zijn dat we taalmatig niet door de Hollanders willen ver-Hollands worden.
Dat is dan, van jouw kant natuurlijk, een haat-argument.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 12:46   #57
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hebben we daar argumenten voor nodig ?

Oké, een argument zou kunnen zijn dat we taalmatig niet door de Hollanders willen ver-Hollands worden.
Alsof jij er ook maar iets om geeft, je bent een halve Waal man. Het enige wat je doet is system napraten, ieder anti-Nederlands argument komt je goed uit.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 12:59   #58
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ich kunne is niet Duits, hoor.
'Ich kann' of 'ich könnte' is wel Duits.

Laatst gewijzigd door system : 25 januari 2010 om 13:00.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 13:33   #59
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ik pleit er voor om het oorspronkelijke proto-Indo Europees weer in te voeren.

Problemen opgelost, dan telt Europa terug maar een handvol talen meer.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 14:16   #60
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
heb jij het nu enkel over Belgisch Limburg of ook over Nederlands Limburg??
Over beiden.
Nederlands Limburgers zijn ook niet echt gelukkig met de bemoeienis van Den Haag.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be