Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 januari 2012, 18:40   #1
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard Uitvaart - begraven, cremeren, cryomeren, resomeren

Steeds meer mensen kiezen voor crematie!

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120117_115

Milieubewuster is "resomeren", maar dit is wettelijk nog niet mogelijk.
Men zou hier werk moeten van maken.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 19:31   #2
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

'Resomeren milieuvriendelijker dan cremeren'

http://nos.nl/video/263176-resomeren...-cremeren.html
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 19:51   #3
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

Los van deze geldelijke achtergrond hoort het maatschappelijk debat over hoe omgaan met begrafenissen niet in de eerste plaats gevoerd te worden door de private uitvaartsector. Het behoort bij uitstek tot het publieke domein om uit te maken hoe sereniteit en respect voor alle mogelijk waarden gegarandeerd worden.

In die zin kan ook eens nagedacht over de optie om natuurbegraafplaatsen, bijvoorbeeld in bossen, als ‘groen’ alternatief onder ogen te zien. Het lichaam teruggeven aan de natuur is uiteindelijk een erg natuurlijke wijze om de kringloop van leven en dood te sluiten.

http://www.dewereldmorgen.be/artikel...in-het-te-doen
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 20:31   #4
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

Minister Bourgeois heeft toch gelijk dat er in Vlaanderen geen interesse bestaat voor bijkomende uitvaarttechnieken. 't Zou nochtans nieuwe beleidsruimte creëren.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 13:10   #5
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

Dat mensen die verhuizen voortaan zonder problemen hun overleden dierbaren zouden kunnen meenemen, is onjuist. Dat zegt Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Geert Bourgeois (N-VA) in een reactie op een artikel in de krant Het Laatste Nieuws.

De recente decreetswijziging maakt het enkel gemakkelijker om urnes mee te nemen. Het opgraven en herbegraven van mensen is wel al langer mogelijk, maar dat kan enkel in uitzonderlijke gevallen.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20120403_128
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 14:59   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.449
Standaard

Ik wil mijn lichaam aan de wetenschap schenken.

Vroeger zouden ze er eerst de nog bruikbare onderdelen hebben mogen uithalen, maar ik ben realistisch op dit vlak: 't is nogal versleten, niemand gaat er nog wat aan hebben. Gelukkig voor mij heeft het goeie dienst gedaan.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 15:09   #7
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.037
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiction Bekijk bericht
Ik heb m'n lijk aan Gunther von Hagens gegeven.
Je mag me bekijken op Körperwelten 2050
Gaan wij dan nog in leven zijn?
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 15:10   #8
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.037
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik wil mijn lichaam aan de wetenschap schenken.

Vroeger zouden ze er eerst de nog bruikbare onderdelen hebben mogen uithalen, maar ik ben realistisch op dit vlak: 't is nogal versleten, niemand gaat er nog wat aan hebben. Gelukkig voor mij heeft het goeie dienst gedaan.
Dat ziet er niet goed uit....
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 16:33   #9
Nar
Burgemeester
 
Nar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2012
Berichten: 512
Standaard

Ik ga wanneer ik er echt genoeg van heb te voet naar Mongolië om mijn hoofd daar noordwaarts te leggen en door aaseters gerecycled te worden.
Nar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 23:21   #10
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
'Resomeren milieuvriendelijker dan cremeren'

http://nos.nl/video/263176-resomeren...-cremeren.html
Het lichaam wordt dus in een zuur gedompeld zodat uiteindelijk het skelet en een slibmassa overblijven. De slibmassa wordt geloosd in de riool, het skelet wordt vermalen.

Ik wil nooit geresomeerd worden!! Ik wil niet in de riool geloosd worden. Zo onwaardig.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 23:25   #11
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Los van deze geldelijke achtergrond hoort het maatschappelijk debat over hoe omgaan met begrafenissen niet in de eerste plaats gevoerd te worden door de private uitvaartsector. Het behoort bij uitstek tot het publieke domein om uit te maken hoe sereniteit en respect voor alle mogelijk waarden gegarandeerd worden.

In die zin kan ook eens nagedacht over de optie om natuurbegraafplaatsen, bijvoorbeeld in bossen, als ‘groen’ alternatief onder ogen te zien. Het lichaam teruggeven aan de natuur is uiteindelijk een erg natuurlijke wijze om de kringloop van leven en dood te sluiten.

http://www.dewereldmorgen.be/artikel...in-het-te-doen
Zeker niet: maak van onze bossen en onze weinige natuurgebieden aub GEEN kerkhof!! De lijken en andere lichamelijke resten horen enkel thuis op een kerkhof en nergens anders. Daarvoor dient nu een kerkhof. Trouwens: begraven worden in de aarde van het kerkhof is even natuurlijk als begraven worden in de grond van het bos.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 23:33   #12
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard Begrafenis

Ik hou het maar op de begrafenis, maar ze hoeven mijn lijk niet vol te pompen met chemicaliën zodat mijn nabestaanden een laatste blik kunnen werpen op een 'levensechte' gifpop die de bodem zal vervuilen.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 4 april 2012 om 23:33.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 00:19   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Zeker niet: maak van onze bossen en onze weinige natuurgebieden aub GEEN kerkhof!! De lijken en andere lichamelijke resten horen enkel thuis op een kerkhof en nergens anders. Daarvoor dient nu een kerkhof. Trouwens: begraven worden in de aarde van het kerkhof is even natuurlijk als begraven worden in de grond van het bos.
Jammer genoeg kan men door de gebruikte technieken het moeilijk op die manier zien. Het lijk wordt dermate verpakt (houten en zinken kist) dat het me moeilijk valt "teruggeven aan de natuur" als waarheidsgetrouw te zien.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 06:55   #14
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Zeker niet: maak van onze bossen en onze weinige natuurgebieden aub GEEN kerkhof!! De lijken en andere lichamelijke resten horen enkel thuis op een kerkhof en nergens anders. Daarvoor dient nu een kerkhof. Trouwens: begraven worden in de aarde van het kerkhof is even natuurlijk als begraven worden in de grond van het bos.
Dergelijke natuurbegraafplaatsen sluiten over het algemeen wel aan bij een bestaand kerkhof. Alleen worden ze natuurgericht (of met respect voor de natuurlijke omgeving)beheerd. Aldus wijken wijken ze qua inrichting af van het typische kerkhofkader met perken en plantsoenen.
Als men het kader en de randvoorwaarden voor natuurbegraafplaatsen goed uitwerkt dan zijn hier mogelijkheden. Er is voldoende vraag naar.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 07:01   #15
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Het lichaam wordt dus in een zuur gedompeld zodat uiteindelijk het skelet en een slibmassa overblijven. De slibmassa wordt geloosd in de riool, het skelet wordt vermalen.

Ik wil nooit geresomeerd worden!! Ik wil niet in de riool geloosd worden. Zo onwaardig.
Er bestaat ook nog de mogelijkheid om een nabegisting met warmterecuperatie of energierecuperatie in te bouwen.

Wat betreft de ethiek van het "in het riool lozen". Men kan daar bedenkingen bij hebben. En het moet m.i. goed doordacht worden of er inderdaad geen risico's bij bestaan.

Wat betreft het ethische : Van een lichaam dat nu in de grond wordt begraven, daarvan komen de vloeistoffen toch ook vrij in het grondwater? En de gistingsgassen verspreiden zich toch ook in het milieu.

Vanuit de invalshoek "duurzame uitvaart" is het aangewezen alle mogelijke technieken tegen het licht te houden en deze op duurzaamheid te toetsen.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 08:11   #16
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Dergelijke natuurbegraafplaatsen sluiten over het algemeen wel aan bij een bestaand kerkhof. Alleen worden ze natuurgericht (of met respect voor de natuurlijke omgeving)beheerd. Aldus wijken wijken ze qua inrichting af van het typische kerkhofkader met perken en plantsoenen.
Als men het kader en de randvoorwaarden voor natuurbegraafplaatsen goed uitwerkt dan zijn hier mogelijkheden. Er is voldoende vraag naar.
Ik meen dit ergens te hebben gezien in een docu.
Men wordt zonder of in een snel degenererende kist begraven met een man of tien rond een boom. en zo zouden ze dan een volledig nieuw bos aanleggen. Het idee lijkt me goed, maar ik denk niet echt dat dit uitvoerbaar is, gewoon omdat we daar niet echt de plaats voor hebben. Het duurt toch alweer een paar decennia alvorens men helemaal is verteerd en dan nieuwe mensen begraven terwijl de begrafenisondernemer dan tussen de knoken van de vorigen moet liggen graven lijkt me niet echt gezellig.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 08:31   #17
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Het meest natuurlijke zal wel een of andere vorm van opgevreten worden zijn.

De beste oplossing is dus een 'verweving' van uitvaartcentra met dierentuinen....
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 08:43   #18
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Het meest natuurlijke zal wel een of andere vorm van opgevreten worden zijn.

De beste oplossing is dus een 'verweving' van uitvaartcentra met dierentuinen....
dat doen ze dus in Mongolie hé. Aasgieren....
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 08:56   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jammer genoeg kan men door de gebruikte technieken het moeilijk op die manier zien. Het lijk wordt dermate verpakt (houten en zinken kist) dat het me moeilijk valt "teruggeven aan de natuur" als waarheidsgetrouw te zien.
Zinken kisten mag alleen nog in Wallonie.
Hier bij ons is het enkel nog hout.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 17:32   #20
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jammer genoeg kan men door de gebruikte technieken het moeilijk op die manier zien. Het lijk wordt dermate verpakt (houten en zinken kist) dat het me moeilijk valt "teruggeven aan de natuur" als waarheidsgetrouw te zien.
Indien met op dezelfde methode het lijk begraaft, zal het geen verschil maken dat dit gebeurt op het kerkhof of in het bos.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be