Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 februari 2022, 02:11   #1
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.633
Standaard Splitsing Gezondheidszorgen?

Blijkens dit interview met de minister van Binnenlandse Zaken, A. Verlinden (CD&V) in Le Soir dd. 12 februari 2022 moeten de Gezondheidszorgen gesplitst worden. En wel nog deze legislatuur.




Een vraag stelt de interviewer evenwel niet. Stel dat de regering hierover een akkoord vindt, waar gaat ze dan die 2/3 meerderheid halen in de Kamer en Senaat?




In het regeerakkoord staat:

Citaat:

https://www.belgium.be/sites/default...koord_2020.pdf zie p. 80

Op basis van de werkzaamheden van deze regeringsleden (staatssecretarissen Verlinden en Clarinval dus) zal de regeringvoorstellen, onder de vorm van wetteksten, voorbereiden op het vlak van de bevoegdheidsverdeling, de financieringsregels en de instellingen etc., die na een akkoord binnen de schoot van de regering aan de Raad van State ter advies kunnen worden voorgelegd.Hierna en hierover, zullen de twee ministers van de regering de nodigecontacten leggen om samen bijkomende parlementaire steun te vinden om de benodigde meerderheden te bereiken.

De regering wenst in ieder geval tijdens deze legislatuur wetteksten te integreren betreffende een meer homogene bevoegdheidsverdeling op het vlak van de gezondheidszorg. De bedoeling is een zorg zo dicht mogelijk bij de patiënt (gefedereerde entiteiten) zonder dat aan de solidaire financiering geraakt wordt.


POLITIQUE

« Régionalisons les soins de santé, c’est dans l’accord de gouvernement »



Annelies Verlinden, ministre de l’Intérieur : « Après la crise corona, il faut avancer dans une série de dossiers. » Dont la réforme de l’Etat. Et le transfert des soins de santé : « Pour un Etat qui fonctionne mieux »…

Entretien

Réforme de l’Etat, c’est parti ! En kern vendredi, la Vivaldi a donné le coup d’envoi d’un processus devant conduire ?* terme ?* une présumée meilleure organisation de l’Etat fédéral, ou de ce qu’il en restera. A suivre. Mais avant tout, l’accord de gouvernement prévoit de s’entendre sur une répartition plus optimale des compétences en soins de santé. Et ce n’est pas un détail. Annelies Verlinden, ministre de l’Intérieur, CD&V, a discuté méthode de travail avec ses collègues vendredi. Pour « Le Soir », elle donne le ton.

Vous souhaitez vous avancer sur le terrain institutionnel. On tourne la page covid ?

Cela, nous verrons, mais en tout cas, après la gestion de la crise corona, il faut avancer sur une série de dossiers préparant l’avenir. La réforme de l’Etat est importante pour nous tous, elle l’est pour mon parti. Nous voulons commencer les discussions. Surtout par rapport ?* la santé publique, les soins de santé. Je reviens sur la crise corona : on a vu qu’il peut y avoir différentes opinions sur la façon d’opérer, par exemple pour ce qui concerne les boosters pour les jeunes au-del?* de 12 ans, la Flandre a opté pour la vaccination, pas le sud du pays. On voit la nécessité de pouvoir, quand c’est nécessaire, choisir chacun son chemin, sans dispute, en toute efficacité. L?*, je pense aux soins de santé : la sixième réforme de l’Etat a donné lieu ?* des avancées intéressantes dans la répartition des compétences, mais tout cela reste partagé entre le fédéral et les entités fédérées, c’est compliqué, il faut faire en sorte qu’?* l’avenir, l’exercice des soins de santé soit proche des citoyens concernés. On devra aussi parler du financement.

Votre idée, c’est donc de régionaliser le secteur.

Je me réfère ?* l’accord de gouvernement, il y est précisé que l’on veut des soins de santé proches des patients, proches des citoyens, et il est spécifié, entre parenthèses dans le texte, que cela doit se passer au niveau des « entités fédérées ». Donc, commençons ?* y travailler. Sachant qu’il y a plusieurs niveaux de discussion : l’exercice des soins de santé, le financement dans un deuxième temps, plus largement l’efficacité de notre Etat, car il y a trop de discussions, sur trop de sujets, entre l’autorité fédérale et les entités fédérées. On perd beaucoup de temps, beaucoup d’énergie. Il faut améliorer cela. Rechercher l’efficacité. Prenez les soins de santé, un exemple parmi d’autres : le personnel des maisons de repos est financé par les Communautés, les kinés indépendants qui y travaillent dépendent, eux, du fédéral… Nous devons mettre fin ?* ce genre de contradiction.

Il reste que lors de la crise corona, on s’est beaucoup interrogé ?* propos du nombre de ministres de la Santé dans notre pays. En scindant les soins de santé, ça ne va pas forcément s’arranger.


Il faut distinguer les situations de crise : dans ce cas, je crois fortement qu’il faut coordonner au plan fédéral, que la concertation est nécessaire, par exemple sur l’approvisionnement en vaccins, sur les besoins des hôpitaux, le nombre de lits disponibles, etc. Pour le reste – et ce n’est pas une critique ou un reproche –, je rappelle que du côté flamand, nous avons un seul ministre de la Santé.

Globalement, on va toucher, ?* nouveau, au système de sécurité sociale…

Oui, mais je crois vraiment que, vu le contexte financier actuel, nous ne pouvons plus nous payer le luxe d’avoir des politiques où l’on peine ?* trouver des accords, où ça traîne. En voulant que tout le monde dans ce pays s’organise de la même façon, on finit par ne pas avancer et par se disputer. Nous devons tenir compte des différences d’opinion. Prenez les propos de Paul Magnette sur l’e-commerce, c’est un exemple : tout de suite ça provoque une polémique, trop de débats prennent un tour communautaire, dès lors on perd du temps, de l’énergie, d’où l’intérêt de mieux structurer les compétences, d’avoir la possibilité d’avancer chacun comme on l’entend dans certains domaines.

Certains en Flandre souhaitent régionaliser par ailleurs tout ce qui a trait au marché de l’emploi…

A cet égard, il faut relever que l’on s’est mis d’accord déj?* sur l’idée d’exercer les compétences fédérales de façon asymétrique : les ministres responsables, Hilde Crevits en Flandre, et Pierre-Yves Dermagne au fédéral, avancent avec des accents différents selon les Régions sans besoin, pour cela, de toucher ?* la Constitution, donc sans réforme de l’Etat. C’est une réalité : les marchés de l’emploi en Flandre et en Wallonie sont différents, il est normal d’en tenir compte, et de voir comment on peut agir chacun dans son propre contexte. Vous savez, il y a beaucoup d’émotion autour du débat sur la réforme de l’Etat, mais si on le considère de façon plus neutre, plus factuelle, c’est autre chose : des Etats fédérés forts, ce sera mieux pour tout le monde, mieux pour le pays. Il faut responsabiliser, et il faut s’aider, cela va ensemble.

Le CD&V, votre parti, réclame de transférer certains départements régaliens, comme la justice.

Moi, je suis l?* pour trouver une solution avec mes partenaires de la Vivaldi sur la base de l’accord de gouvernement. Le reste, cela pourra peut-être constituer un enjeu en vue des prochaines élections, en 2024, mais ça, c’est une autre histoire. Dans un premier temps, notre responsabilité est d’exécuter ce qui a été convenu dans l’accord de gouvernement.

Vous dessinez l?* une négociation sereine, constructive, limitée ?* la Santé publique, mais l’on pressent que votre parti ira plus loin en vue des prochaines élections…

… On peut l’imaginer.

Ce sera donc l’épreuve de force ?* un moment donné.

Ecoutez, le temps file, moi je demande simplement que nous appliquons maintenant l’accord de gouvernement, de manière sereine. Evidemment, si l’on commence déj?* ?* penser ?* la campagne électorale, nous n’arriverons nulle part.

Estimant qu’en 2023, ce sera déj?* la campagne, on suppose donc que, pour ce qui concerne le transfert des soins de santé, vous voulez que les textes de lois soient prêts avant cela, cette année.

S’entendre, rédiger les textes, aller au Conseil d’Etat, cela prend du temps, nous devons donc travailler sans attendre. En Comité de concertation récemment, nous avons décidé de mettre en place des groupes de travail mêlant des représentants du fédéral et des entités fédérées sur une série de sujets, comme les soins de santé, le climat et l’énergie, la mobilité et la politique de l’emploi. Il faut faire un tour de table, écouter, comprendre, puis chercher ?* conclure des accords.

« Off the record », du côté francophone, plusieurs soutiennent que si l’on parle du transfert de compétences, il faudra engager des discussions sur le financement, notamment sur les clés nord-sud de répartition des dotations…

C’est lié, il y aura un débat l?*-dessus finalement mais d’abord, nous devons nous entendre sur la façon de nous organiser.

Les francophones demanderont de l’argent contre des transferts…

Comme cela fut le cas dans le passé. Rien n’est exclu. Mais n’anticipons pas.

Georges-Louis Bouchez, président du MR, défend l’idée d’une Belgique unitaire, où l’on refédéralise des compétences.


Il peut avoir ses convictions, de même que des gens dans mon parti ont des idées plus « radicales » que les miennes. Le président de mon parti s’exprimera sans doute ?* un moment donné. En attendant, il y a sept partis dans cette majorité, il est important de suivre ce qui a été consigné dans l’accord de gouvernement.

La réforme de l’Etat sera précédée d’une consultation, en ligne, des citoyens.

Oui. Les gens ne devront pas répondre par oui ou par non ?* une série de questions, l’idée est d’écouter quelles sont leurs idées, leurs demandes. L’opération devrait durer cinq ?* six semaines, en avril-mai. Nous analyserons les résultats. Si un thème émerge, nous devrons en tenir compte, poursuivre les discussions ?* la Chambre.

Vous vous situez où au sein du CD&V entre les modérés et les confédéralistes ?

Il faut être réaliste, il n’y aura pas de « splitsing » du pays dans les dix prochaines années. L’on a vu l’élan de solidarité lors des inondations, les pompiers qui sont venus de Gand…

Soit, mais le fait que le fédéral ait octroyé un prêt ?* la Wallonie, pas un don, ça a choqué au sud du pays, en coulisse.

J’en suis bien consciente. Dans le cadre législatif actuel, le prêt, c’est l’outil que nous pouvions utiliser, mais on peut y réfléchir pour le futur. Quoi qu’il en soit, il faut un pays qui fonctionne et ça ne marchera pas si on le fragmente de tous côtés. Ce n’est pas les uns contre les autres. On peut plaider pour des soins de santé plus proches des gens et en même temps se dire que s’il y a une crise, comme les inondations, c’est bien nécessaire d’avoir un gouvernement fédéral pour prendre les choses en main. Comment dire… Dans mon cas, on peut être une bonne Flamande, et une ministre fédérale qui essaie d’organiser le pays.».

Vous n’êtes pas pour sa disparition.

Non. C’est notre responsabilité de faire en sorte qu’il fonctionne mieux, que l’on évite les disputes et les blocages incessants.

Régionaliser l’Intérieur, votre département, vous l’imaginez dans la prochaine réforme de l’Etat ?

Je n’y suis pas favorable aujourd’hui.

Laatst gewijzigd door BWarrior : 12 februari 2022 om 02:12.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 08:41   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.396
Standaard

Kan de draadopsteller even melden wat er in het regeerakkoord staat, en welke partij dit er in heeft laten zetten, want nogal veel belangen van die partij in die sector?

Kan de draadopsteller even melden wat hij denkt dat die partij wel eens bij den bok gezet is of zal worden?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 08:58   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.277
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Blijkens dit interview met de minister van Binnenlandse Zaken, A. Verlinden (CD&V) in Le Soir dd. 12 februari 2022 moeten de Gezondheidszorgen gesplitst worden. En wel nog deze legislatuur.


Een vraag stelt de interviewer evenwel niet. Stel dat de regering hierover een akkoord vindt, waar gaat ze dan die 2/3 meerderheid halen in de Kamer en Senaat?


Ik lees nergens dat er geraakt wordt aan de interpersoonlijke solidariteit.

Het gaat over het regionaliseren van het beheer van oa. de ziekenhuizen. De rusthuizen zijn al geregionaliseerd.

Is een goede zaak, vermijdt gezever over wie er bevoegd is bij een pandemie.
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 12 februari 2022 om 08:59.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 10:10   #4
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik lees nergens dat er geraakt wordt aan de interpersoonlijke solidariteit.

Het gaat over het regionaliseren van het beheer van oa. de ziekenhuizen. De rusthuizen zijn al geregionaliseerd.

Is een goede zaak, vermijdt gezever over wie er bevoegd is bij een pandemie.
De gezondheidszorgen zijn meer dan de ziekenhuizen he. Het betreft alles van de aankoop van vaccins tot de honoraria van artsen en het RIZIV.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 10:11   #5
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kan de draadopsteller even melden wat er in het regeerakkoord staat, en welke partij dit er in heeft laten zetten, want nogal veel belangen van die partij in die sector?

Kan de draadopsteller even melden wat hij denkt dat die partij wel eens bij den bok gezet is of zal worden?
Ik heb letterlijk in mijn eerste post vermeld wat er in het regeerakkoord staat, op vraag van CD&V.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 12:22   #6
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.486
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Blijkens dit interview met de minister van Binnenlandse Zaken, A. Verlinden (CD&V) in Le Soir dd. 12 februari 2022 moeten de Gezondheidszorgen gesplitst worden. En wel nog deze legislatuur.




Een vraag stelt de interviewer evenwel niet. Stel dat de regering hierover een akkoord vindt, waar gaat ze dan die 2/3 meerderheid halen in de Kamer en Senaat?




In het regeerakkoord staat:





POLITIQUE

« Régionalisons les soins de santé, c’est dans l’accord de gouvernement »



Annelies Verlinden, ministre de l’Intérieur : « Après la crise corona, il faut avancer dans une série de dossiers. » Dont la réforme de l’Etat. Et le transfert des soins de santé : « Pour un Etat qui fonctionne mieux »…

Entretien

Réforme de l’Etat, c’est parti ! En kern vendredi, la Vivaldi a donné le coup d’envoi d’un processus devant conduire ?* terme ?* une présumée meilleure organisation de l’Etat fédéral, ou de ce qu’il en restera. A suivre. Mais avant tout, l’accord de gouvernement prévoit de s’entendre sur une répartition plus optimale des compétences en soins de santé. Et ce n’est pas un détail. Annelies Verlinden, ministre de l’Intérieur, CD&V, a discuté méthode de travail avec ses collègues vendredi. Pour « Le Soir », elle donne le ton.

Vous souhaitez vous avancer sur le terrain institutionnel. On tourne la page covid ?

Cela, nous verrons, mais en tout cas, après la gestion de la crise corona, il faut avancer sur une série de dossiers préparant l’avenir. La réforme de l’Etat est importante pour nous tous, elle l’est pour mon parti. Nous voulons commencer les discussions. Surtout par rapport ?* la santé publique, les soins de santé. Je reviens sur la crise corona : on a vu qu’il peut y avoir différentes opinions sur la façon d’opérer, par exemple pour ce qui concerne les boosters pour les jeunes au-del?* de 12 ans, la Flandre a opté pour la vaccination, pas le sud du pays. On voit la nécessité de pouvoir, quand c’est nécessaire, choisir chacun son chemin, sans dispute, en toute efficacité. L?*, je pense aux soins de santé : la sixième réforme de l’Etat a donné lieu ?* des avancées intéressantes dans la répartition des compétences, mais tout cela reste partagé entre le fédéral et les entités fédérées, c’est compliqué, il faut faire en sorte qu’?* l’avenir, l’exercice des soins de santé soit proche des citoyens concernés. On devra aussi parler du financement.

Votre idée, c’est donc de régionaliser le secteur.

Je me réfère ?* l’accord de gouvernement, il y est précisé que l’on veut des soins de santé proches des patients, proches des citoyens, et il est spécifié, entre parenthèses dans le texte, que cela doit se passer au niveau des « entités fédérées ». Donc, commençons ?* y travailler. Sachant qu’il y a plusieurs niveaux de discussion : l’exercice des soins de santé, le financement dans un deuxième temps, plus largement l’efficacité de notre Etat, car il y a trop de discussions, sur trop de sujets, entre l’autorité fédérale et les entités fédérées. On perd beaucoup de temps, beaucoup d’énergie. Il faut améliorer cela. Rechercher l’efficacité. Prenez les soins de santé, un exemple parmi d’autres : le personnel des maisons de repos est financé par les Communautés, les kinés indépendants qui y travaillent dépendent, eux, du fédéral… Nous devons mettre fin ?* ce genre de contradiction.

Il reste que lors de la crise corona, on s’est beaucoup interrogé ?* propos du nombre de ministres de la Santé dans notre pays. En scindant les soins de santé, ça ne va pas forcément s’arranger.


Il faut distinguer les situations de crise : dans ce cas, je crois fortement qu’il faut coordonner au plan fédéral, que la concertation est nécessaire, par exemple sur l’approvisionnement en vaccins, sur les besoins des hôpitaux, le nombre de lits disponibles, etc. Pour le reste – et ce n’est pas une critique ou un reproche –, je rappelle que du côté flamand, nous avons un seul ministre de la Santé.

Globalement, on va toucher, ?* nouveau, au système de sécurité sociale…

Oui, mais je crois vraiment que, vu le contexte financier actuel, nous ne pouvons plus nous payer le luxe d’avoir des politiques où l’on peine ?* trouver des accords, où ça traîne. En voulant que tout le monde dans ce pays s’organise de la même façon, on finit par ne pas avancer et par se disputer. Nous devons tenir compte des différences d’opinion. Prenez les propos de Paul Magnette sur l’e-commerce, c’est un exemple : tout de suite ça provoque une polémique, trop de débats prennent un tour communautaire, dès lors on perd du temps, de l’énergie, d’où l’intérêt de mieux structurer les compétences, d’avoir la possibilité d’avancer chacun comme on l’entend dans certains domaines.

Certains en Flandre souhaitent régionaliser par ailleurs tout ce qui a trait au marché de l’emploi…

A cet égard, il faut relever que l’on s’est mis d’accord déj?* sur l’idée d’exercer les compétences fédérales de façon asymétrique : les ministres responsables, Hilde Crevits en Flandre, et Pierre-Yves Dermagne au fédéral, avancent avec des accents différents selon les Régions sans besoin, pour cela, de toucher ?* la Constitution, donc sans réforme de l’Etat. C’est une réalité : les marchés de l’emploi en Flandre et en Wallonie sont différents, il est normal d’en tenir compte, et de voir comment on peut agir chacun dans son propre contexte. Vous savez, il y a beaucoup d’émotion autour du débat sur la réforme de l’Etat, mais si on le considère de façon plus neutre, plus factuelle, c’est autre chose : des Etats fédérés forts, ce sera mieux pour tout le monde, mieux pour le pays. Il faut responsabiliser, et il faut s’aider, cela va ensemble.

Le CD&V, votre parti, réclame de transférer certains départements régaliens, comme la justice.

Moi, je suis l?* pour trouver une solution avec mes partenaires de la Vivaldi sur la base de l’accord de gouvernement. Le reste, cela pourra peut-être constituer un enjeu en vue des prochaines élections, en 2024, mais ça, c’est une autre histoire. Dans un premier temps, notre responsabilité est d’exécuter ce qui a été convenu dans l’accord de gouvernement.

Vous dessinez l?* une négociation sereine, constructive, limitée ?* la Santé publique, mais l’on pressent que votre parti ira plus loin en vue des prochaines élections…

… On peut l’imaginer.

Ce sera donc l’épreuve de force ?* un moment donné.

Ecoutez, le temps file, moi je demande simplement que nous appliquons maintenant l’accord de gouvernement, de manière sereine. Evidemment, si l’on commence déj?* ?* penser ?* la campagne électorale, nous n’arriverons nulle part.

Estimant qu’en 2023, ce sera déj?* la campagne, on suppose donc que, pour ce qui concerne le transfert des soins de santé, vous voulez que les textes de lois soient prêts avant cela, cette année.

S’entendre, rédiger les textes, aller au Conseil d’Etat, cela prend du temps, nous devons donc travailler sans attendre. En Comité de concertation récemment, nous avons décidé de mettre en place des groupes de travail mêlant des représentants du fédéral et des entités fédérées sur une série de sujets, comme les soins de santé, le climat et l’énergie, la mobilité et la politique de l’emploi. Il faut faire un tour de table, écouter, comprendre, puis chercher ?* conclure des accords.

« Off the record », du côté francophone, plusieurs soutiennent que si l’on parle du transfert de compétences, il faudra engager des discussions sur le financement, notamment sur les clés nord-sud de répartition des dotations…

C’est lié, il y aura un débat l?*-dessus finalement mais d’abord, nous devons nous entendre sur la façon de nous organiser.

Les francophones demanderont de l’argent contre des transferts…

Comme cela fut le cas dans le passé. Rien n’est exclu. Mais n’anticipons pas.

Georges-Louis Bouchez, président du MR, défend l’idée d’une Belgique unitaire, où l’on refédéralise des compétences.


Il peut avoir ses convictions, de même que des gens dans mon parti ont des idées plus « radicales » que les miennes. Le président de mon parti s’exprimera sans doute ?* un moment donné. En attendant, il y a sept partis dans cette majorité, il est important de suivre ce qui a été consigné dans l’accord de gouvernement.

La réforme de l’Etat sera précédée d’une consultation, en ligne, des citoyens.

Oui. Les gens ne devront pas répondre par oui ou par non ?* une série de questions, l’idée est d’écouter quelles sont leurs idées, leurs demandes. L’opération devrait durer cinq ?* six semaines, en avril-mai. Nous analyserons les résultats. Si un thème émerge, nous devrons en tenir compte, poursuivre les discussions ?* la Chambre.

Vous vous situez où au sein du CD&V entre les modérés et les confédéralistes ?

Il faut être réaliste, il n’y aura pas de « splitsing » du pays dans les dix prochaines années. L’on a vu l’élan de solidarité lors des inondations, les pompiers qui sont venus de Gand…

Soit, mais le fait que le fédéral ait octroyé un prêt ?* la Wallonie, pas un don, ça a choqué au sud du pays, en coulisse.

J’en suis bien consciente. Dans le cadre législatif actuel, le prêt, c’est l’outil que nous pouvions utiliser, mais on peut y réfléchir pour le futur. Quoi qu’il en soit, il faut un pays qui fonctionne et ça ne marchera pas si on le fragmente de tous côtés. Ce n’est pas les uns contre les autres. On peut plaider pour des soins de santé plus proches des gens et en même temps se dire que s’il y a une crise, comme les inondations, c’est bien nécessaire d’avoir un gouvernement fédéral pour prendre les choses en main. Comment dire… Dans mon cas, on peut être une bonne Flamande, et une ministre fédérale qui essaie d’organiser le pays.».

Vous n’êtes pas pour sa disparition.

Non. C’est notre responsabilité de faire en sorte qu’il fonctionne mieux, que l’on évite les disputes et les blocages incessants.

Régionaliser l’Intérieur, votre département, vous l’imaginez dans la prochaine réforme de l’Etat ?

Je n’y suis pas favorable aujourd’hui.


Verlinden zit daar bij een weinig kritische journalist die te oppervlakkig blijft en haar de moeilijke vragen bespaart.

Verlinden zit daar voor CD&V die in deze regering nogal bleek overkomt, en in een poging om haar communautaire flank af te dekken in het regeerakkoord liet stipuleren dat er voorbereidend studiewerk voor toekomstige staatshervormingen dient te gebeuren, uit te werken door cd&v en MR.

Ik denk dat iedereen weet dat dit een dode mus is.

Anderzijds zijn er de mooie intentieverklaringen rond het verder regionaliseren van gezondheidszorg, maar ook dat blijft zonder plan, zonder politiek akkoord binnen de coalitie, en al helemaal zonder de benodigde meerderheid.

Persoonlijk denk ik dat de katholieke zuil die de klinieken in vlaanderen domineren hier op één lijn zit met CD&V en dat de PS die de waalse klinieken domineert daarin gesprekspartners kunnen worden of zijn. Zolang ze maar niet aan de interfederale solidariteit en de financiering raken.

Maar waarom zouden liberalen, groenen en zelfs Vooruit daarin meestappen ?

Het is ook geen toeval dat de tweede partij die dit alles mee moet helpen voorbereiden net de MR is.

Die gaan dat volgens mij totaal blokkeren.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 12:32   #7
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.486
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik heb letterlijk in mijn eerste post vermeld wat er in het regeerakkoord staat, op vraag van CD&V.
Juist.

En het belangrijkste is dat die tekst zeeeer 'open ended' is en men er alle richtingen mee uit kan. Clarinval zal ongetwijfeld veel LOL hebben met zijn specifieke opdracht.

Dit gaat nog een grotere sisser worden dan de beruchte COSTA commissie van Vankrunkelsven in 1999.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 12:33   #8
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Verlinden zit daar voor CD&V die in deze regering nogal bleek overkomt,
Dat schoonste tante nonneke van Vlaanderen valt inderdaad lelijk tegen. Het is natuurlijk niet de enigste die rechten gestudeerd heeft die politiek zwaar tegen valt. In Vlaanderen loopt er ook zo'n individu rond. Of is dat typisch vrouwelijk ?

Maar Sammy Mahdi vind ik persoonlijk een van de sterkste Vlaamse politici van de afgelopen 20 jaar. De echte ontdekking van Vivaldi.
Maar ja, als een schertsfiguur als Francken u is voorgegaan is het verwachtingspatroon al naar beneden bijgesteld natuurlijk.

En oh ja...on topic ?
Neen de gezondheidszorg mag niet gesplitst worden. Het princiepe van solidariteit moet overeind blijven. Waar gaan we anders eindigen ? Ik wil niet betalen voor fybromialgie neuters, ik wil niet betalen voor de zieke limburgers...ik wil niet betalen voor....
Komaan, dergelijke solidariteit is de basis van elk menselijk sociaal systeem overal ter wereld.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 12 februari 2022 om 12:37.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 13:02   #9
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.486
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Dat schoonste tante nonneke van Vlaanderen valt inderdaad lelijk tegen. Het is natuurlijk niet de enigste die rechten gestudeerd heeft die politiek zwaar tegen valt. In Vlaanderen loopt er ook zo'n individu rond. Of is dat typisch vrouwelijk ?

Maar Sammy Mahdi vind ik persoonlijk een van de sterkste Vlaamse politici van de afgelopen 20 jaar. De echte ontdekking van Vivaldi.
Maar ja, als een schertsfiguur als Francken u is voorgegaan is het verwachtingspatroon al naar beneden bijgesteld natuurlijk.
Mee eens. Mahdi is een politieke revelatie. En zeer atypisch : een cd&v'er die een ruggegraat heeft die niet bestaat uit platte kaas. De usual suspects hebben emmers stront over zijn kop uitgekapt, maar we kunnen enkel vaststellen dat hij zijn departement goed bestuurt en totaal geen windvaan is. Hij durft de contramine aangaan met de linkiewinkie open-grenzen NGO's die hem proberen te torpederen. Hij wist de chantage vanuit die hoek te counteren, zelfs de georganiseerde hongerstakingen hebben hem niet kunnen van zijn koers doen veranderen. Zeldzaam in de Belgische politiek.


Citaat:
En oh ja...on topic ?
Neen de gezondheidszorg mag niet gesplitst worden. Het princiepe van solidariteit moet overeind blijven. Waar gaan we anders eindigen ? Ik wil niet betalen voor fybromialgie neuters, ik wil niet betalen voor de zieke limburgers...ik wil niet betalen voor....
Komaan, dergelijke solidariteit is de basis van elk menselijk sociaal systeem overal ter wereld.
x2 !

Aan de sociale zekerheid valt niet te morrelen.
Of fybromialgie neuters nu oost-vlaming zijn (netto betalende regio) , limburger (netto verkrijgende regio), of waals-brabander (netto betalende regio) of henegouwen (netto verkrijgende regio) speelt geen enkele rol.

Dit is interpersoonlijke solidariteit, en die hoort niet misbruikt te worden voor politiek gekrakeel van would-be separatisten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 13:20   #10
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dit gaat nog een grotere sisser worden dan de beruchte COSTA commissie van Vankrunkelsven in 1999.
Maar uit die COSTA is wel de vijfde staatshervorming voortgekomen, toen de regering het dossier naar zich toetrok…
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 13:38   #11
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.486
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Maar uit die COSTA is wel de vijfde staatshervorming voortgekomen, toen de regering het dossier naar zich toetrok…
Ja, maar van al de wilde fantasietjes van Vankrunkelsven was in die staatshervorming niet veel van terug te vinden toch ?

Zulke 'commissies' zijn praatbarakken om een lastig & toekomstig probleem weg te 'encommisoneren' zodat het niet meer in de weg ligt van het echte politieke werk.

Dat dient uiteraard nooit voor echte oplossingen of beleidsvoorstellen te formuleren. Moest dat wel de bedoeling zijn, dan zat het per definitie op niveau van de kern.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 14:11   #12
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ja, maar van al de wilde fantasietjes van Vankrunkelsven was in die staatshervorming niet veel van terug te vinden toch ?

Zulke 'commissies' zijn praatbarakken om een lastig & toekomstig probleem weg te 'encommisoneren' zodat het niet meer in de weg ligt van het echte politieke werk.

Dat dient uiteraard nooit voor echte oplossingen of beleidsvoorstellen te formuleren. Moest dat wel de bedoeling zijn, dan zat het per definitie op niveau van de kern.
Het is toch niet gezegd dat het (splitsing gezondheidszorgen) in een commissie zal terecht komen?

De moeilijkheid ligt in wat je eerder zei:

1) politiek akkoord in meerderheid
2) politiek akkoord vertalen naar wetteksten
3) en vooral steun krijgen van de oppositie.

Lees: van de N-VA.

Een goede journalist zou naar (3) gevraagd hebben.

Misschien dacht hij dat men de staat met een gewone meerderheid kon hervormen?

Laatst gewijzigd door BWarrior : 12 februari 2022 om 14:12.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 15:11   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ja, maar van al de wilde fantasietjes van Vankrunkelsven was in die staatshervorming niet veel van terug te vinden toch ?

Zulke 'commissies' zijn praatbarakken om een lastig & toekomstig probleem weg te 'encommisoneren' zodat het niet meer in de weg ligt van het echte politieke werk.

Dat dient uiteraard nooit voor echte oplossingen of beleidsvoorstellen te formuleren. Moest dat wel de bedoeling zijn, dan zat het per definitie op niveau van de kern.
Ik zie dat je daar "hun profitariaat beschermen en bestendigen" verkeerd hebt geschreven.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 16:07   #14
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.486
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Het is toch niet gezegd dat het (splitsing gezondheidszorgen) in een commissie zal terecht komen?

De moeilijkheid ligt in wat je eerder zei:

1) politiek akkoord in meerderheid
2) politiek akkoord vertalen naar wetteksten
3) en vooral steun krijgen van de oppositie.

Lees: van de N-VA.

Een goede journalist zou naar (3) gevraagd hebben.

Misschien dacht hij dat men de staat met een gewone meerderheid kon hervormen?


...of heel kort samengevat : hier komt niets van.


(wat ook de bedoeling was van de andere partijen dan cd&v toen ze het regeerakkoord schreven).
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 16:16   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Neen de gezondheidszorg mag niet gesplitst worden. Het princiepe van solidariteit moet overeind blijven. Waar gaan we anders eindigen ? Ik wil niet betalen voor fybromialgie neuters, ik wil niet betalen voor de zieke limburgers...ik wil niet betalen voor....
Komaan, dergelijke solidariteit is de basis van elk menselijk sociaal systeem overal ter wereld.
Tja, de doos van Pandora is natuurlijk geopend met "ik wil niet betalen voor niet-gevaccineerden".

Uiteindelijk is er toch geen probleem om iedereen voor zijn verzorgingsconsumptie laten te betalen, zoals hij voor zijn vakantie consumptie betaalt, nee ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 16:18   #16
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Het is toch niet gezegd dat het (splitsing gezondheidszorgen) in een commissie zal terecht komen?

De moeilijkheid ligt in wat je eerder zei:

1) politiek akkoord in meerderheid
2) politiek akkoord vertalen naar wetteksten
3) en vooral steun krijgen van de oppositie.

Lees: van de N-VA.

Een goede journalist zou naar (3) gevraagd hebben.
Dat zou een goeie journalist enkel doen mocht hij niet te maken hebben met een hele-grote-spreidstand-want-alles-bijeen-moeten-sprokkelen coalitie.

Want in dat geval is natuurlijk 1) het echte probleem

Zolang men vaag blijft, kan men, zoals de N-VA ook deed met haar concept van confederalisme, laten geloven aan tegengestelden dat je hen gelijk geeft. Maar als het concreet moet worden vind je geen akkoord natuurlijk.

Vivaldi regeringen kunnen niks deftigs doen, omdat ze een samenraapsel zijn van tegengestelden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 22:25   #17
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
In het regeerakkoord staat:





POLITIQUE

« Régionalisons les soins de santé, c’est dans l’accord de gouvernement »
Mijn Frans is van keskeschiet , dus graag in't Nederlands , aub !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 22:30   #18
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Mijn Frans is van keskeschiet , dus graag in't Nederlands , aub !!
Er zijn goede vertaalprogramma’s: https://deepl.com/translator
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 23:01   #19
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Er zijn goede vertaalprogramma’s: https://deepl.com/translator
Slechts 5000/9555 tekens vertaald !!
Om eerlijk te zijn , te lange tekst voor mij helaas , dat lukt niet met mijn ogen !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 23:23   #20
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.277
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De gezondheidszorgen zijn meer dan de ziekenhuizen he. Het betreft alles van de aankoop van vaccins tot de honoraria van artsen en het RIZIV.
Gezondheidszorg is niet hetzelfde als sociale zekerheid.

Gezondheidszorg (dus wie beslist over zaken aangaande gezondheid) zou best volledig ofwel regionaal of federaal zijn.
Heeft niets te maken met interpersoonlijke solidariteit.
Zorgcentra zijn nu ook al volledig Vlaamse bevoegdheid.
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be