Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Ruben Cottenjé (Belgische Alliantie) (13 t.e.m 19 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Ruben Cottenjé (Belgische Alliantie) (13 t.e.m 19 april) Zoals Ruben het zelf verwoordt: "De BUB heeft zich afgesplitst van haar voorzitter, maar zag zich door de rechten op de (domein)naam genoodzaakt om een andere naam te kiezen". Iedereen deed aanvankelijk wat meewarig over de Belgische Alliantie, een afsplitsing van zowat de kleinste partij van dit land. Maar nu laat de Belgische Alliantie zien dat ze in alle delen van het land een kern heeft opgebouwd en lijsten indient voor elke regio.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 april 2009, 16:28   #41
Ruben Cottenjé
Burger
 
Ruben Cottenjé's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2009
Berichten: 113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
brussel en de rand is vlaams.
afgebleven dus.
Brussel en de rand zijn in de eerste plaats nog altijd Belgisch.
Ruben Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 16:36   #42
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Cottenjé Bekijk bericht
Brussel en de rand zijn in de eerste plaats nog altijd Belgisch.
nu mss nog wel
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 17:38   #43
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
nu mss nog wel
Tss tss. Voor lange tijd.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 17:57   #44
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Tss tss. Voor lange tijd.
niets blijft voor eeuwig duren system
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 19:48   #45
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
niets blijft voor eeuwig duren system
Dat is waar.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 21:07   #46
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Cottenjé Bekijk bericht
Inderdaad geen taalkwestie, want de Brabanders vochten toen aan de zijde van de Fransen. Zoals U terecht opmerkt was het een economische kwestie.

Veel is ook ontleent aan de verbeelding van Henri Consience en zijn boek "de Leeuw van Vlaanderen". Dus niet alles geloven naar waarheid.

De twee helden uit het boek van Concience, waar historisch en naar waarheid gezien toch grote bedenkingen rond zijn alszijnde Breydel en de Coninck hebben hun standbeeld op de grote markt van Brugge. Dit standbeeld is opgericht door de "Belgischen staat" en onthult door Z.M.Koning Albert I. Omdat zowel Vlamingen als Namenaars en Limburgers vochten in deze Gulden Sporenslag, werd deze correct aanzien als een Belgisch symbool en niet louter een Vlaams symbool.

Wer mogen ook niet vergeten dat de Fransen het jaar nadien de gulden sporen in Kortrijk zijn gaan ophalen en ze de "revolte" hebben gedrukt. De Gulden sporenslag was maar een kortstondige overwinning.
Het was toch iets ingewikkelder dan dat, maar dat de economie een zéér belangrijke rol speelde, zal ik zeker niet ontkennen.

Dat maakt overigens het alternatieve 'wachtwoord' tijdens de Brugse Metten - "'s gildens vrient" - plausibeler.

De gilden waren protagonisten in het conflict.

De dynastieke bekommernissen van de graaf konden handig op het ongenoegen worden geënt, maar waren van secundair belang.



In Brugge en omstreken wordt 'sch' overigens doorgaans niet als 'sk' uitgesproken. Of dat destijds ook zo was, weet ik niet.

De 'sk' uitspraak is eerder 'typisch' voor Kortrijk en omstreken. Of dat toen ook zo was, weet ik evenmin.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 14:04   #47
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Cottenjé
De Verenigde Nederlanden is altijd inclusief Wallonië en Luxemburg geweest. Daarbij moeten we de souvereiniteit van de staten respecteren en kunnen we niets opleggen aan Nederland of Luxemburg, maar wél kiezen voor de eendracht binnen eigen land en zorgen dat deze zo goed mogelijk wordt bestuurd.
Het overgrote deel der Vlamingen die voorstander zijn van een of andere vorm van Verenigde Nederlanden denken hoegenaamd niet aan de versie met Wallonië erbij, ook al is dat historisch zo geweest. Voor ons Vlamingen weegt een hereniging van de huidige Nederlandstalige Nederlanden veel meer door. Overigens, wanneer u dat aan een "algemeen Belgisch" referendum wil onderwerpen, dan is het omdat u pertinent goed weet dat de Franstaligen het voorstel van Verenigde Nederlanden "en bloc" zullen afwijzen, waardoor, vanuit een zuiver Belgisch perspectief, het project zou worden afgeblazen. Die vlieger gaat evenwel niet op wanneer we het hebben over de hereniging van de Nederlandstaligen. Dan telt alleen maar de opinie van de Nederlanders en de Vlamingen.

Laatst gewijzigd door quercus : 25 april 2009 om 14:05.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 16:14   #48
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het overgrote deel der Vlamingen die voorstander zijn van een of andere vorm van Verenigde Nederlanden denken hoegenaamd niet aan de versie met Wallonië erbij, ook al is dat historisch zo geweest. Voor ons Vlamingen weegt een hereniging van de huidige Nederlandstalige Nederlanden veel meer door. Overigens, wanneer u dat aan een "algemeen Belgisch" referendum wil onderwerpen, dan is het omdat u pertinent goed weet dat de Franstaligen het voorstel van Verenigde Nederlanden "en bloc" zullen afwijzen, waardoor, vanuit een zuiver Belgisch perspectief, het project zou worden afgeblazen. Die vlieger gaat evenwel niet op wanneer we het hebben over de hereniging van de Nederlandstaligen. Dan telt alleen maar de opinie van de Nederlanders en de Vlamingen.
De overgrote meerderheid van de Vlamingen interesseert het geen iota. U spreekt -weer eens- in naam van de overgrote meerderheid der Vlamingen. U hebt nogal pretentie.

Laatst gewijzigd door system : 25 april 2009 om 16:14.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 16:25   #49
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De overgrote meerderheid van de Vlamingen interesseert het geen iota. U spreekt -weer eens- in naam van de overgrote meerderheid der Vlamingen. U hebt nogal pretentie.
system, als je het beter weet, waarom organiseer je dan geen eigen referendum.
om te beginnen in je eigen familie.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 17:53   #50
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
system, als je het beter weet, waarom organiseer je dan geen eigen referendum.
om te beginnen in je eigen familie.
Ge weet heel goed dat het de meerderheid der Vlamingen absoluut niet interesseert, laat staan dat ze al voor een samengaan met Nederland zouden zijn.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 18:05   #51
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ge weet heel goed dat het de meerderheid der Vlamingen absoluut niet interesseert, laat staan dat ze al voor een samengaan met Nederland zouden zijn.
De statistieken die men wel (onder andere op dit forum aan mij, en andere lezers) gepresenteerd heeft wijzen daar vooralsnog niet op. (desinteresse)
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 18:07   #52
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
De statistieken die men wel (onder andere op dit forum aan mij, en andere lezers) gepresenteerd heeft wijzen daar vooralsnog niet op. (desinteresse)
Statistieken? Leugens in cijfers wilt u zeggen. Zelfs u eigen Maurice de Hond zit er regelmatig kilometers naast. Mensen zijn niet bezig hier met een al dan niet vereniging met Nederland. Ze hebben wel wat anders aan hun hoofd.

Laatst gewijzigd door system : 25 april 2009 om 18:10.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 18:50   #53
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
De overgrote meerderheid van de Vlamingen interesseert het geen iota. U spreekt -weer eens- in naam van de overgrote meerderheid der Vlamingen. U hebt nogal pretentie.
Kalm...! Ik zou dus pretentie hebben. Maar vooraleer u blijk geeft van de pretentie om mij op de vingers te tikken, wil graag uw aandacht erop vestigen dat u niet kunt lezen. Om het u enigszins te vergemakkelijken citeer ik hier even een stukje van mijn boodschap opnieuw:
Citaat:
"Het overgrote deel der Vlamingen die voorstander zijn van een of andere vorm van Verenigde Nederlanden denken hoegenaamd niet..." enz.
U geeft onmiddellijk uw paard de sporen en galoppeert als een ware Don Quichotte, luid schreeuwend dat ik de pretentie heb te spreken in naam van de overgrote meerderheid der Vlamingen. U dwaalt.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 19:08   #54
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Kalm...! Ik zou dus pretentie hebben. Maar vooraleer u blijk geeft van de pretentie om mij op de vingers te tikken, wil graag uw aandacht erop vestigen dat u niet kunt lezen. Om het u enigszins te vergemakkelijken citeer ik hier even een stukje van mijn boodschap opnieuw:

U geeft onmiddellijk uw paard de sporen en galoppeert als een ware Don Quichotte, luid schreeuwend dat ik de pretentie heb te spreken in naam van de overgrote meerderheid der Vlamingen. U dwaalt.
U maakt de mensen wat wijs door te stellen dat de Vlamingen bij Nederland willen. U weet zo goed als ik dat mensen hier niet mee bezig zijn. Alleen hier op dit forum enkele posters en enkele minuscule groepjes hebben deze overtuiging. En voor de rest stelt de groot-nederlandse gedachte niet veel voor.

Laatst gewijzigd door system : 25 april 2009 om 19:09.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 19:12   #55
The Joker
Vreemdeling
 
The Joker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 oktober 2008
Berichten: 92
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
beter beetje meer op café gaan beste system.
en u zult veel leren.

En een universiteit, kom je daar?
The Joker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 19:54   #56
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Joker Bekijk bericht
En een universiteit, kom je daar?
ik werk, ik ga niet meer naar school
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 15:43   #57
Ruben Cottenjé
Burger
 
Ruben Cottenjé's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2009
Berichten: 113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het overgrote deel der Vlamingen die voorstander zijn van een of andere vorm van Verenigde Nederlanden denken hoegenaamd niet aan de versie met Wallonië erbij, ook al is dat historisch zo geweest. Voor ons Vlamingen weegt een hereniging van de huidige Nederlandstalige Nederlanden veel meer door. Overigens, wanneer u dat aan een "algemeen Belgisch" referendum wil onderwerpen, dan is het omdat u pertinent goed weet dat de Franstaligen het voorstel van Verenigde Nederlanden "en bloc" zullen afwijzen, waardoor, vanuit een zuiver Belgisch perspectief, het project zou worden afgeblazen. Die vlieger gaat evenwel niet op wanneer we het hebben over de hereniging van de Nederlandstaligen. Dan telt alleen maar de opinie van de Nederlanders en de Vlamingen.
Ik wil er fijntjes op wijzen dat er dan geen sprake is van een hereniging, maar wel van een vereniging. Omdat ze historisch niet op die manier heeft bestaan.

U spreekt dus in naam van de "Vlamingen die voorstander zijn van een verenigde Nederlanden" dat is dus ongeveer een 3% van de Vlamingen.

Het feit waarom de eenheid van België meer aanhang geniet dan de vereniging met Nederland is volgens mij te wijtyen aan het feit dat het mentaliteitsverschil tussen Nederlanders en Belgen (Vlamingen) veel groter is dan dat tussen Vlamingen en Walen. In quasi spreken we dezelfde taal, maar taal is niet altijd een referentie tot het vormen van een staat. Zeker niet in onze landen is dit een traditie geweest en dat zal ook moeilijk veranderen.
Ruben Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 16:12   #58
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Cottenjé Bekijk bericht

...

maar taal is niet altijd een referentie tot het vormen van een staat. Zeker niet in onze landen is dit een traditie geweest en dat zal ook moeilijk veranderen.
Nochtans speelde 'taal' in het tot stand komen van 'Belgique' een grote rol.

Dat was ook zo bij de totstandkoming van de Gewesten.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 16:27   #59
Ruben Cottenjé
Burger
 
Ruben Cottenjé's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2009
Berichten: 113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Nochtans speelde 'taal' in het tot stand komen van 'Belgique' een grote rol.

Dat was ook zo bij de totstandkoming van de Gewesten.
Dit is denk ik niet goed onderwezen.
De oorzaken lagen anders.
1) het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (België, Nederland en Luxemburg)was opgedrongen door het "Congres van Wenen" in 1814. De rijke zuidelijke Nederlanden (België) waren hier niet gelukkig mee.
2) Willem I was een absoluut vorst. De Belgen kozen in 1830 voor de toentertijd meest liberale grondwet en een constitutionele monarchie.
3) Noord-Nederland was overwegend protestant, Zuid-Nederland Rooms-Katholiek, dit zorgde voor wrevel tussen beiden. Godsdienst was toen nog zeer belangrijk.
4) De rijke steenkool en staalgebieden (huidig Wallonië) voelden zich berooid door Willem I die het armere Noorden bevoordeelde tegenover het rijkere zuiden.
5) Men nam het niet dat alle officieren in het leger Noord-Nederlanders waren en dat de Zuid-Nederlanders (Belgen) maar goed waren voor onderofficieren.
6) Tot aan de eerste Wereldoorlog bedienden de financieel behoede burgers zich zowel ten noorden als ten zuiden van het frans, terwijl de minderbehoeden zich van het Waals, het Luxemburgs, het Lets, het Vlaams, het Hollands, het Fries...bedienden. Dus een taalkwestie was er niet echt.
Het is wel zo, en dat moet ik Willem I toeschrijven, dat hij wel erkende dat er moest gestreefd worden naar een Nederlandse eenheidstaal, zoals dat met het Frans ook bestond. Maar taal was geen reden tot scheiden in 1830.
Ruben Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 18:22   #60
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Cottenjé Bekijk bericht
Dit is denk ik niet goed onderwezen.
De oorzaken lagen anders.
1) het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (België, Nederland en Luxemburg)was opgedrongen door het "Congres van Wenen" in 1814. De rijke zuidelijke Nederlanden (België) waren hier niet gelukkig mee.
2) Willem I was een absoluut vorst. De Belgen kozen in 1830 voor de toentertijd meest liberale grondwet en een constitutionele monarchie.
3) Noord-Nederland was overwegend protestant, Zuid-Nederland Rooms-Katholiek, dit zorgde voor wrevel tussen beiden. Godsdienst was toen nog zeer belangrijk.
4) De rijke steenkool en staalgebieden (huidig Wallonië) voelden zich berooid door Willem I die het armere Noorden bevoordeelde tegenover het rijkere zuiden.
5) Men nam het niet dat alle officieren in het leger Noord-Nederlanders waren en dat de Zuid-Nederlanders (Belgen) maar goed waren voor onderofficieren.
6) Tot aan de eerste Wereldoorlog bedienden de financieel behoede burgers zich zowel ten noorden als ten zuiden van het frans, terwijl de minderbehoeden zich van het Waals, het Luxemburgs, het Lets, het Vlaams, het Hollands, het Fries...bedienden. Dus een taalkwestie was er niet echt.
Het is wel zo, en dat moet ik Willem I toeschrijven, dat hij wel erkende dat er moest gestreefd worden naar een Nederlandse eenheidstaal, zoals dat met het Frans ook bestond. Maar taal was geen reden tot scheiden in 1830.
Lets? Ik dacht altijd dat d�*t een Baltische taal was, gesproken in, jawel, Letland.

En als er geen 'taalkwestie' was, waarom werd dan zo hard geprobeerd het héle land te verfransen?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be