Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Peter Mertens (PVDA) (20 tem 26 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Peter Mertens (PVDA) (20 tem 26 april) partijvoorzitter PVDA, boegbeeld, socioloog en lijsttrekker op de Europese lijst. Schreef recent een boek 'Open mensenmaat'

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 april 2009, 14:58   #21
present_1957
Partijlid
 
present_1957's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 september 2007
Berichten: 209
Standaard zes procent btw op energie???en wie gaat dat betalen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Arm of rijk:
Rijk worden is een kwestie van gewoon minder geld uit te geven dan je verdient.... EN zelfs iemand aan het OCMW kan rijk worden !

ik zie iedereen ongeveer met auto's rijden, iedereen neemt een douche, iedereen kookt zijn eten, en alles kost geld.

Zuinig en rationeel omgaan met energie, is niet de demagogie ondersteunen dat iedereen het recht heeft om al die energiebronnen continu zonder nadenken aan te spreken...
Een autorit kun je zuinig doen en al scheurend, een autorit kun je ook in één rit 3 boodschappen doen met een routeplanner en rustig rijden.

Een douche kan 2minuten duren en kan 30minuten duren, met spaarknop of zonder spaarknop. Men koopt de goedkoopste douchegel van 1 euro in den aldi die alleen maar water bevat ipv zeep, maar men ziet niet hoeveel het douchen kost... daar staat geen prijs bij...

Het geheel bepaalt uw kostprijs, een boiler kan goedkoop zijn in installatie maar 2000euro electriciteit verbruiken pe rjaar, een doorstromer kan 500euro gas verbruiken per jaar

Uw sukkelaars spenderen geld aan dingen zonder dat ze het beseffen. ZIj maken verkeerde keuzes... zij kiezen soms de goedkoopste in aankoop maar de slechtste oplossing voor hun energiebalans.

Uw sukkelaars lopen allemaal met een GSM rond, met fotocamera en kunne gans de dag gratis SMS'jes sturen. Ze hebben allemaal 5000SMSjes te sturen, hoe is het mogelijk, ik heb zelfs geen GSM.

Uw sukkelaars roken zich arm... roken is nu niet precies een sociaal onaanvaardbaar gedrag, maar ze slagen erin om 5euro per dag, of 1500euro per jaar te verbranden.... Zet die sigaretten aan 20euro per pakje godverdomme toch, en laat ze maar die veel goedkopere nicoretjes kauwen. Verslaafd zullen ze blijven maar ze gaan gezonder en minder arm worden.

Uw sukkelaars gokken zich arm... ze kunnen meedoen aan belspelletjes waar ze dan peperdure rekeningen voor betalen... Maak eens een regel dat belschulden niet moeten betaald worden, dat operatoren maar zelf moeten opdraaien voor die schulden.... Ik geef u te raden hoeveel van die spelletjes er nog te zien zullen zijn....

Uw sukkelaars drinken zich arm... ze kopen elke dag hun fles whiskey van 10euro, en kunnen gans de dag in roes rondlopen. Jawel 300euro per maand dat heeft een lichaam ervoor over om continu in roes rond te lopen... Dat is best betaalbaar.

De armen en laag verdienenden zijn niet noodzakelijk marginalen.Het is een dagelijks aangroeiende groep.Ik ben akkoord dat men sommigen moet verplichten een budgetbegeleiding te aanvaarden voor hun eigen welzijn,maar nu stellen dat het allemaal onverantwoordelijke zuipschuiten en kettingrokers zijn is er toch wel een beetje over.Het is duidelijk dat je een afkeer hebt van armen en minderbedeelden.In sommige antwoorden(diverse andere topics)zeg je zinnige dingen en heb je terechte kritiek,maar soms sla je de bal behoorlijk mis en dan druk ik me nog zacht uit.
present_1957 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 15:36   #22
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Leuk boekhoudkunstje; u verlaagt een belasting, maar vervolgens gaat u de misgelopen belastingsinkomsten alsnog bij het bedrijf dat deze belastingen aan u had moeten afgeven invorderen. Dat is geen belastingverlaging, dat is simpelweg de regeling aanpassen zodat het lijkt alsof u het bedrijf belast ipv de consument.
Pure demagogie dus, want Electrabel zal direct zijn tarieven opkrikken. En hen kennende, zal ze naar boven afronden.

't Is goed voor de mensen hoor...
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 15:43   #23
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Volgens mij moet je dus inderdaad af van het model dat 6% voor de basisgoederen is en 21% voor de luxegoederen.

Volgens mij moet je dus gaan naar een taxmodel waar bvb 0% voor gezonde voeding bvb water. 20% op spaghetti bvb, en 100% op chocolade, alcohol, of ongezonde voeding.
Zou je in het geval van energie niet een deel onbelast laten tot een bepaald plafond en al wat je er boven verbuikt, extra zwaar belasten aan uw 100% BTW of zelfs nog hoger? Op deze manier hebben armen het niet al te zwaar en worden grootverbruikers voor de rekening gezet.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 16:06   #24
globalmedia
Minister-President
 
globalmedia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 4.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Arm of rijk:
Rijk worden is een kwestie van gewoon minder geld uit te geven dan je verdient.... EN zelfs iemand aan het OCMW kan rijk worden !

ik zie iedereen ongeveer met auto's rijden, iedereen neemt een douche, iedereen kookt zijn eten, en alles kost geld.

Zuinig en rationeel omgaan met energie, is niet de demagogie ondersteunen dat iedereen het recht heeft om al die energiebronnen continu zonder nadenken aan te spreken...
Een autorit kun je zuinig doen en al scheurend, een autorit kun je ook in één rit 3 boodschappen doen met een routeplanner en rustig rijden.

Een douche kan 2minuten duren en kan 30minuten duren, met spaarknop of zonder spaarknop. Men koopt de goedkoopste douchegel van 1 euro in den aldi die alleen maar water bevat ipv zeep, maar men ziet niet hoeveel het douchen kost... daar staat geen prijs bij...

Het geheel bepaalt uw kostprijs, een boiler kan goedkoop zijn in installatie maar 2000euro electriciteit verbruiken pe rjaar, een doorstromer kan 500euro gas verbruiken per jaar

Uw sukkelaars spenderen geld aan dingen zonder dat ze het beseffen. ZIj maken verkeerde keuzes... zij kiezen soms de goedkoopste in aankoop maar de slechtste oplossing voor hun energiebalans.

Uw sukkelaars lopen allemaal met een GSM rond, met fotocamera en kunne gans de dag gratis SMS'jes sturen. Ze hebben allemaal 5000SMSjes te sturen, hoe is het mogelijk, ik heb zelfs geen GSM.

Uw sukkelaars roken zich arm... roken is nu niet precies een sociaal onaanvaardbaar gedrag, maar ze slagen erin om 5euro per dag, of 1500euro per jaar te verbranden.... Zet die sigaretten aan 20euro per pakje godverdomme toch, en laat ze maar die veel goedkopere nicoretjes kauwen. Verslaafd zullen ze blijven maar ze gaan gezonder en minder arm worden.

Uw sukkelaars gokken zich arm... ze kunnen meedoen aan belspelletjes waar ze dan peperdure rekeningen voor betalen... Maak eens een regel dat belschulden niet moeten betaald worden, dat operatoren maar zelf moeten opdraaien voor die schulden.... Ik geef u te raden hoeveel van die spelletjes er nog te zien zullen zijn....

Uw sukkelaars drinken zich arm... ze kopen elke dag hun fles whiskey van 10euro, en kunnen gans de dag in roes rondlopen. Jawel 300euro per maand dat heeft een lichaam ervoor over om continu in roes rond te lopen... Dat is best betaalbaar.
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 20:41   #25
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 21:38   #26
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door present_1957 Bekijk bericht
De armen en laag verdienenden zijn niet noodzakelijk marginalen.Het is een dagelijks aangroeiende groep.Ik ben akkoord dat men sommigen moet verplichten een budgetbegeleiding te aanvaarden voor hun eigen welzijn,maar nu stellen dat het allemaal onverantwoordelijke zuipschuiten en kettingrokers zijn is er toch wel een beetje over.Het is duidelijk dat je een afkeer hebt van armen en minderbedeelden.In sommige antwoorden(diverse andere topics)zeg je zinnige dingen en heb je terechte kritiek,maar soms sla je de bal behoorlijk mis en dan druk ik me nog zacht uit.
Nee ik heb gewoon hier even de stomme stoten van mijn broer voor ogen, maar enfin ik wil natuurlijk niet veralgemen. Sommige hebben gewoon dikke tegenslag, dat is juist. Maar ik geef een paar oplossingen voor problemen die ik zie bij mijn broer. Ik vind dat die TV gokspelletjes-schulden ten laste van de te telefoonoperatoren zou moeten vallen.. .het zou snel stoppen..

Nu ik weet mensen die volledig aan de grond gezeten hebben, die eenpaar maand op de grond geslapen hebben letterlijk, die hun eten uit hun mond gespaard hebben om hun kind te voeden, en die nu 5 kinderen grootbrengen en nergens meer schulden hebben en het prima doen. Ze werken keihard, ze zijn verantwoorde ouders, ze hebben een groot huis gekocht, en ze rijden rond met 1 auto, en proberen elk in een ander ploegenstelsel te werken zodat ze altijd voor hun kinderen kunnen zorgen... en ze doen dat perfect..

Andere worden dan bedrogen door het OCMW omdat ze in een huurhuis van 300euro die electrisch verwarmd wordt aan 150euro gedropt worden en dan finaal van hun 600euro nog 150euro overhebben om te leven. Een beetje later verlaten ze de buurt, en rijden ze met een honda rond, maar ze hebben wel bij een 10tal zelfstandigen in de buurt een pak schulden...
Zeg maar dat budgetbegeleiding toch op de verkeerde manier werkt. Die jongens denken dat het OCMW een soort bank is, en het OCMW bedriegt die jongens omdat ze in een veel te duur huis gedropt worden... En volgens de wetten wordt de eerste die betaald wordt is de verhuurder, de tweede de electriciteitsmaatschappij... en zo zie je dat de twee die precies niet moesten betaald worden door het OCMW te smeren feitelijk wel betaald zijn en de rest kan kloppen op zijn kin.


Allemaal hebben ze wel hun verhaal waarom ze niet moeten werken hoor... Ik ken een tweetal ex-alcoholiekers die lekker low profile, zonder auto, in een klein huisje wonen, en die zonder probleem verderleven , maar als mensen die totaal geen stress meer aankunnen, dus werkonbekwaam door de littekens van hun alcoholkuur..

Dan heb ik eentje, die zo'n oerstomme keikop is die vertikt om nog te werken omdat hij anders loonbeslag zou krijgen, en dat wil hij precies niet het plezier geven an diegene die volgens hem ten onrechte dat proces gewonnen heeft om snel zijn schulden af te betalen.... Zo zit die kerel volgens mij schuldenvrij in 1 jaar tijd moest hij werken, en nu gaat hij 20jaar koppen tot aan zijn pensioen...

Enzovoort.

Feitelijk en daar blijf ik echt bij, kun je leven niet met 1euro, maar toch met 6euro per dag. En alderest is luxe...

Ik heb het hier al geschreven: steun zou zich moeten materialiseren in maatlijdcheques, gezondheidscheques, opvoedingcheques, huurcheques en een saldo voor uitgaven ad libitum. Dan ben je zeker dat ze 6euro eten kopen, dat ze geld reserveren voor hun gezondheid, dat ze hun kindjesgeld niet verpatsen aan andere dingen, en dat ze hun bedrag voor huur als target kennen en weten dat de rest allemaal luxe is...

Het klinkt mischien ascetisch of stoicijns, maar het is een feit dat in onze consumptiemaatschappij de prikkels om te kopen zo immens zijn, dat het sprankeltje geluk die je beleeft aan het moment om te kopen zich vertaalt in excessen waar de meeste mensen inderdaad keuzes maken boven hun mogelijkheden.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 21:45   #27
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Zou je in het geval van energie niet een deel onbelast laten tot een bepaald plafond en al wat je er boven verbuikt, extra zwaar belasten aan uw 100% BTW of zelfs nog hoger? Op deze manier hebben armen het niet al te zwaar en worden grootverbruikers voor de rekening gezet.
In principe zou je met zo'n systeem water, appelsap quasi ongetaxeerd brengen. Ga je cola,fanta belasten volgens het suikergehalte... en suiker is ongezond, dus cola zero wordt goekdoper dan cola light. Ga je drank belasten volgens het alcoholpercentage, wat we nu ook al doen. Ga je groenten 0% belasten. En groenten zijn gezond; Ga je brood 0% belasten zolang het geen suikerbrood is natuurlijk want brood is gezond, Je gaat wel cornflakes, chocopops extra belasten. Yoghurt pur wordt onbelast, maar Yoghurt met veel siroop en suiker erin wordt 20% belast... Enzovoort..
Dus je gaat een pak voeding hebben die goedkoper wordt, wat gezond is wordt goedkoop. En je gaat weten aan het % btw die je betaalt hoe gezond het is;.. En al was ongezond is wordt duurder.... Dus in principe kan de arme meer en beter en gezonder eten...

In geval van energie, volgens mij moet je het clicket systeem gebruiken... gelijdelijk opdrijven met een planning van nu tot in 2015 bvb. Maar wel de ecoinvesteringen onmiddellijk BTWvrij maken. Zodat je inderdaad preemptief kunt investeren...

Je zult wel volgens mij de 'sukkelaars' moeten helpen hun energieaudit doen en hun energie investeringslening geven zodat ze de juiste keuzesmaken en dus bvb dubbel glas kopen om hun huis te isoleren aan de beste prijs en dan de besparing in energie kunnen gebruiken om hun lening af te betalen...

Laatst gewijzigd door brother paul : 29 april 2009 om 21:49.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be