Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Raf Verbeke (CAP) (25 t.e.m. 31 mei)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Raf Verbeke (CAP) (25 t.e.m. 31 mei) Het Comité voor een Andere Politiek ontstond in de nasleep van het generatiepact onder impuls van o.a. Jef Sleeckx, voormalig sp.a-parlementslid. Bij de vorige verkiezingen verenigde het CAP nog een aantal linkse initiatieven, waaronder het LSP. Nu komen ze apart op. Raf Verbeke, arbeider voor het openbaar vervoer, is de lijstrrekker voor Europa en lijstduwer voor de opvolgers in Oost-Vlaanderen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 mei 2009, 20:23   #1
cdekeule
Burgemeester
 
cdekeule's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
Standaard Vrijheid van (huis)onderwijs

Wat is het standpunt van CAP omtrent de vrijheid van onderwijs, inclusief het recht om huisonderwijs te geven?
__________________
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 01:24   #2
Raf Verbeke
 
 
Raf Verbeke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 47
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Wat is het standpunt van CAP omtrent de vrijheid van onderwijs, inclusief het recht om huisonderwijs te geven?
Ik ben voor veralgemeend openbaar onderwijs gefinancierd met gemeenschapsgeld en bestuurd onder controle van leerkrachten, leerlingen, ouders en de maatschappelijke en filosofische stromingen in de samenleving die rechtstreeks betrokken partij zijn in het onderwijs .

Het is de enige vorm van onderwijsorganisatie die democratisch en efficiënt is.
Pedagogische en filosofische vernieuwing, tegenstrijdig maatschappelijk en ideologisch debat, vrije beleving van godsdienst en vrij onderzoek, democratische besluitvorming en control door leerlingen, ouders, leerkrachten dat moet allemaal daarin opgenomen worden in het openbaar onderwijs.

Zolang deze evidente en logische "nationalisatie" van het onderwijs niet gerealiseerd is en 80 % van ons onderwijs in handen is van privé-krachten ( voor 95% van die 80%, het katholiek onderwijs) vind ik inderdaad dat andere krachten naast de Guinardstraat kunnen gebuik maken van de vrijheid vanondewijs (Steiner, moslimscholen,...)
__________________
Hun $U CAP ermee!
Raf Verbeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 02:02   #3
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
maatschappelijke en filosofische stromingen
Lees; ideologieeën die politiek correct zijn.

of ben ik verkeerd?
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 02:07   #4
Raf Verbeke
 
 
Raf Verbeke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 47
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Lees; ideologieeën die politiek correct zijn.

of ben ik verkeerd?
Hoezo ?
raf
__________________
Hun $U CAP ermee!
Raf Verbeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 02:11   #5
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

In mijn schooljaren ( In het Katholieke net) zag ik affiches hangen tegen het blok en voor de multicultuur.

Ik heb toen verkregen dat die affiches verwijderd werden op basis dat een school politiek neutraal moet zijn. (ik zat in de leerlingenraad)

Daarmee dat ik een probleem heb met "maatschappelijke en filosofische stromingen". Zijn dit enkel politiek correcte stromingen of alle stromingen?

Bovendien ben ik een voorstander van het vrij onderwijs zoals het nu is. Soory dat ik het moet zeggen maar het katholieke onderwijs is beduidend beter dan die van de staat.

groetjes
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 02:38   #6
Raf Verbeke
 
 
Raf Verbeke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 47
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
In mijn schooljaren ( In het Katholieke net) zag ik affiches hangen tegen het blok en voor de multicultuur.

Ik heb toen verkregen dat die affiches verwijderd werden op basis dat een school politiek neutraal moet zijn. (ik zat in de leerlingenraad)

Daarmee dat ik een probleem heb met "maatschappelijke en filosofische stromingen". Zijn dit enkel politiek correcte stromingen of alle stromingen?

Bovendien ben ik een voorstander van het vrij onderwijs zoals het nu is. Soory dat ik het moet zeggen maar het katholieke onderwijs is beduidend beter dan die van de staat.

groetjes
Onderwijs en schoolmeesters/juffrouwen sturen de maatschappij niet. Onderwijs schoolt zelfs de jeugd niet in die zin dat de echte professionele vorming in onze maatschappij een " on the job training" is. Alsmaar meer mensen en als maar meer beroepen leren de stiel van hun functie op het werk zelf en niet in de school. Je mag nog zoveel computers en leermachines aanschaffen in de school de echte beroepsvorming komt door de praktijk.

Onderwijs is daarom in wezen aanpassing aan bestaande waarden en normen.
Wie zegt dat het katholiek onderwijs beduidend beter is dan dat van de staat ? Is een wiskundige uit het katholiek beter dan een uit de gemeenteschool ? Is een lasser uit de katholiek beter dan een uit de PIT ? Is een boekhouder uit de katholiek beter dan een uit een GITO of GO ?Nee toch !
Ga naar gelijk welke recruteerder van een interim of bedrijf en die zal je zeggen dat verschillen tussen de netten niet echt spelen.

Wat echt van belang is en speelt over de netten heen zijn de waarden en normen waarin onderwijs wordt gegeven.

Ik ben voor een volledig politiek, filosofisch, ideologisch, cultureel taalkundig en religieus pluralisme in de school. De preciese organisatie van dat pluralisme moet per school en nationaal geregeld worden.

Ik ben voor afschaffing van het vak godsdienst/zedenleer als apart vak en voor lerende scholen die via debat, inleeftechnieken, buurtonderzoek, uitstappen, scholierenparlement, leesgroepen, internet en schrijfklassen en weet ik veel school per school volgens het publiek van de school een pluralistisch debat gaande houden. De kapaciteiten van ouders, leerlingen en leerkrachen geven daarbij de doorslag en niet een of ander label " katholiek" en " staat".
__________________
Hun $U CAP ermee!
Raf Verbeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 13:54   #7
cdekeule
Burgemeester
 
cdekeule's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Verbeke Bekijk bericht
Ik ben voor veralgemeend openbaar onderwijs gefinancierd met gemeenschapsgeld en bestuurd onder controle van leerkrachten, leerlingen, ouders en de maatschappelijke en filosofische stromingen in de samenleving die rechtstreeks betrokken partij zijn in het onderwijs .

Het is de enige vorm van onderwijsorganisatie die democratisch en efficiënt is.
Pedagogische en filosofische vernieuwing, tegenstrijdig maatschappelijk en ideologisch debat, vrije beleving van godsdienst en vrij onderzoek, democratische besluitvorming en control door leerlingen, ouders, leerkrachten dat moet allemaal daarin opgenomen worden in het openbaar onderwijs.

Zolang deze evidente en logische "nationalisatie" van het onderwijs niet gerealiseerd is en 80 % van ons onderwijs in handen is van privé-krachten ( voor 95% van die 80%, het katholiek onderwijs) vind ik inderdaad dat andere krachten naast de Guinardstraat kunnen gebuik maken van de vrijheid vanondewijs (Steiner, moslimscholen,...)
Dus je bent eigenlijk tegen het zelf organiseren van onderwijs, los van de staat, bijvoorbeeld in de vorm van huisonderwijs of het zelf oprichten van een school. Begrijp ik dat goed?
__________________
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 21:30   #8
Raf Verbeke
 
 
Raf Verbeke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 47
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Dus je bent eigenlijk tegen het zelf organiseren van onderwijs, los van de staat, bijvoorbeeld in de vorm van huisonderwijs of het zelf oprichten van een school. Begrijp ik dat goed?
Fundamenteel ben ik daar niet voor nee,
maar zolang de vrijheid van onderwijs in de Belgische grondwet staat heft eenieder het recht eigen onderwijs in te richten, ja.
__________________
Hun $U CAP ermee!
Raf Verbeke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be