Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 november 2012, 22:06   #1
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard Vijftig procent prijsverschil vind ik niet normaal.

Enkele maanden geleden vond ik in twee verschillende doe-het-zelf zaken prijsverschillen van 50% voor exact hetzelfde artikel en dat zonder acties of enige speciale korting.

Als consument is dat natuurlijk mooi, maar tegelijkertijd vraag ik me toch af hoe zoiets kan. Ik heb dan nog verschillende andere artikels in dezelfde sector vergeleken en ik kwam meerdere keren een soortgelijk verschil tegen.

De één was een multinational (A) met agressieve reclame en een groot assortiment en de ander een grote locale moderne, goede gerunde zaak (B), maar met een beperkt kwalitatief beter assortiment en geen specifieke reclame.

Toch was B (75 euro) 50% goedkoper dan A (50 euro). Maar Jan en alleman gaat meestal naar A, omdat iedereen denkt dat het daar goedkoper is.

Wij denken dat we een vrije markt hebben, omdat we vrij kunnen kiezen aan het einde van de ketting, wanneer het in de winkelrekken of bij de slager ligt.

Ik geloof echt niet meer in deze vrije markt, dit is het reinste bedrog en is de resultante van alles en nog wat. Grote distributiebedrijven kunnen zich te lang iets permitteren voordat ze gecorrigeerd worden, maar bij de producenten is iedere eurocent belangrijk.

Ik denk dat in een echte vrije markt prijzen anders tot stand zullen komen dan in onze huidige gekunstelde markt. Eigenlijk zitten we nu opgezadeld met de praktijken welke we denken te zullen hebben in de zo gevreesde vrije markt.

Daarvoor hebben we de EC en zo veel overheden en organisaties om onze prijzen in het oog te houden.

Straks zullen ze dat alleen nog maar willen doen voor de witte producten.
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 22:08   #2
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
Enkele maanden geleden vond ik in twee verschillende doe-het-zelf zaken prijsverschillen van 50% voor exact hetzelfde artikel en dat zonder acties of enige speciale korting.

Als consument is dat natuurlijk mooi, maar tegelijkertijd vraag ik me toch af hoe zoiets kan. Ik heb dan nog verschillende andere artikels in dezelfde sector vergeleken en ik kwam meerdere keren een soortgelijk verschil tegen.

De één was een multinational (A) met agressieve reclame en een groot assortiment en de ander een grote locale moderne, goede gerunde zaak (B), maar met een beperkt kwalitatief beter assortiment en geen specifieke reclame.

Toch was B (75 euro) 50% goedkoper dan A (50 euro). Maar Jan en alleman gaat meestal naar A, omdat iedereen denkt dat het daar goedkoper is.

Wij denken dat we een vrije markt hebben, omdat we vrij kunnen kiezen aan het einde van de ketting, wanneer het in de winkelrekken of bij de slager ligt.

Ik geloof echt niet meer in deze vrije markt, dit is het reinste bedrog en is de resultante van alles en nog wat. Grote distributiebedrijven kunnen zich te lang iets permitteren voordat ze gecorrigeerd worden, maar bij de producenten is iedere eurocent belangrijk.

Ik denk dat in een echte vrije markt prijzen anders tot stand zullen komen dan in onze huidige gekunstelde markt. Eigenlijk zitten we nu opgezadeld met de praktijken welke we denken te zullen hebben in de zo gevreesde vrije markt.

Daarvoor hebben we de EC en zo veel overheden en organisaties om onze prijzen in het oog te houden.

Straks zullen ze dat alleen nog maar willen doen voor de witte producten.
Waarom zou dit anders zijn?

Bedrijven verkopen hun producten aan de hoogst mogelijke prijs zolang ze hun producten aan die prijs verkocht krijgen.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 22:09   #3
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Onbegrijpelijk (die tekst)

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 november 2012 om 22:10.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 22:39   #4
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Dommerikken die de moeite niet doen om op verschillende plaatsen te informeren, verdienen het afgestraft te worden.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 08:49   #5
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dommerikken die de moeite niet doen om op verschillende plaatsen te informeren, verdienen het afgestraft te worden.
In een ideale wereld is alle prijs-informatie op een transparante manier voor iedereen zichtbaar. Wie dan nog in de duurste winkel koopt, of wie dan nog als winkel veel hogere prijzen rekent, moet het zelf maar weten.
Maar in onze wereld heeft die multinational een enorm reclamebudget om zijn boodschap -bij ons is het goedkoop- in de mensen hun hoofd te prenten. De zelfstandige kan daar onmogelijk tegenop, zelfs al klopt de boodschap niet.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 08:53   #6
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
In een ideale wereld is alle prijs-informatie op een transparante manier voor iedereen zichtbaar. Wie dan nog in de duurste winkel koopt, of wie dan nog als winkel veel hogere prijzen rekent, moet het zelf maar weten.
Maar in onze wereld heeft die multinational een enorm reclamebudget om zijn boodschap -bij ons is het goedkoop- in de mensen hun hoofd te prenten. De zelfstandige kan daar onmogelijk tegenop, zelfs al klopt de boodschap niet.
Mijn ervaring is overigens dat de grote doe-het-zelf ketens wel degelijk goedkoper zijn dan de meeste kleine zelfstandigen. Die laatste zie ik daarom ook geen toekomst hebben.
Met de komst van het internet is het vergelijken van prijzen zowieso een stuk makkelijker geworden. Ik koop nooit meer iets aan de door de fabrikant gesugereerde eindverbruikersprijs.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 12:52   #7
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Waarom zou dit anders zijn?

Bedrijven verkopen hun producten aan de hoogst mogelijke prijs zolang ze hun producten aan die prijs verkocht krijgen.
Daar ben ik het volledig mee eens, misschien zou dat kunnen zijn door een gebrek aan concurrentie. Hoe zou dat komen denk je. Of wil jij misschien nog een eigen DHZ-zaak beginnen, nee denk ik, voor die extra 50% bovenop de normale winstmarge van de andere zaak wil je het/of kan je het niet meer doen.

Ik denk dat in een goed georganiseerde vrije markt er naast monopolisten ook een gezonde concurrentie mogelijk is. Octrooi, patent en al die beschermende elementen zijn ook niet op hun plaats in een nieuwe goed georganiseerde vrije markt.

Maar nu zul je zeker zeggen dat ik verder mag blijven dromen.
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 12:54   #8
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Onbegrijpelijk (die tekst)
Dat is duidelijk.
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 12:59   #9
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dommerikken die de moeite niet doen om op verschillende plaatsen te informeren, verdienen het afgestraft te worden.
Zolang als we er nog kunnen komen met bonnentjes uitknikken, solden kopen en actief prijs vergelijken, moeten we ons zeker geen zorgen maken. Het is enkel als ze de deuren voor onze neus sluiten dat we moeten staken. Nadenken over een betere vrije markt en alles wat maar enigszins moeite kost, zouden we best vermijden. We hebben al mooie jaren gehad en het beloven ook nog mooie jaren te worden en we leven maar één keer.

Niks aan de hand!
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org

Laatst gewijzigd door creemej : 30 november 2012 om 12:59.
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 13:02   #10
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
In een ideale wereld is alle prijs-informatie op een transparante manier voor iedereen zichtbaar. Wie dan nog in de duurste winkel koopt, of wie dan nog als winkel veel hogere prijzen rekent, moet het zelf maar weten.
Maar in onze wereld heeft die multinational een enorm reclamebudget om zijn boodschap -bij ons is het goedkoop- in de mensen hun hoofd te prenten. De zelfstandige kan daar onmogelijk tegenop, zelfs al klopt de boodschap niet.
Bedankt, dit is eigenlijk wat ik wou zeggen. Volgens mij is dit het resultaat van een over gesubsidieerde en gecontroleerde markt, waarin enkel grote bedrijven nog hun ding kunnen doen.

Een vrije markt zou volgens mij veel transparanter zijn!
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 15:31   #11
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
In een ideale wereld is alle prijs-informatie op een transparante manier voor iedereen zichtbaar.
Uh, nee. Want die prijs informatie is zelf het resultaat van heel wat onderzoek, dat zelf ook een prijs heeft.

De kennis "weten in welke winkel het goeiekoper is", is op zich een product dat een prijs kan hebben, he.

Wat gebeurt er eigenlijk ? Als jij in een winkel een product ziet dat je zou willen kopen, heb je idealiter een idee vanaf welke prijs dat product voor jou meer waard is dan het geld. Van zodra dat het geval is, en je doet de koop, heb je "winst" gemaakt. Dat je ergens anders een grotere winst kon maken, is misschien wel mogelijk, maar het kost moeite om aan die informatie te geraken, en dat heeft zelf ook een prijs. Aan jou van de keuze te maken. Misschien veel moeite doen, om niks goeiekopers te vinden (dan heb je al die moeite voor niks gedaan), misschien te snel kopen, en een mooie kans laten schieten om goeiekoper te vinden.

Bij elke economische handeling zit een onvermijdelijk risico, en dat zit altijd in de gebrekkige informatie die je hebt.

Dat is dus de normaalste zaak van de wereld.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 18:13   #12
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Uh, nee. Want die prijs informatie is zelf het resultaat van heel wat onderzoek, dat zelf ook een prijs heeft.

De kennis "weten in welke winkel het goeiekoper is", is op zich een product dat een prijs kan hebben, he.

Wat gebeurt er eigenlijk ? Als jij in een winkel een product ziet dat je zou willen kopen, heb je idealiter een idee vanaf welke prijs dat product voor jou meer waard is dan het geld. Van zodra dat het geval is, en je doet de koop, heb je "winst" gemaakt. Dat je ergens anders een grotere winst kon maken, is misschien wel mogelijk, maar het kost moeite om aan die informatie te geraken, en dat heeft zelf ook een prijs. Aan jou van de keuze te maken. Misschien veel moeite doen, om niks goeiekopers te vinden (dan heb je al die moeite voor niks gedaan), misschien te snel kopen, en een mooie kans laten schieten om goeiekoper te vinden.

Bij elke economische handeling zit een onvermijdelijk risico, en dat zit altijd in de gebrekkige informatie die je hebt.

Dat is dus de normaalste zaak van de wereld.
Dus volgens jou zou in een echte vrije markt het even goed mogelijk zijn dat prijzen drastisch kunnen verschillen. De concurrentie zit dus niet vertaald in de prijs.
Dit is gewoon een vraag van nen dommerik, ik weet niks van economie, maar ben gewoon geïnteresseerd.
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 19:47   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
Dus volgens jou zou in een echte vrije markt het even goed mogelijk zijn dat prijzen drastisch kunnen verschillen. De concurrentie zit dus niet vertaald in de prijs.
Opdat de concurrentie zou kunnen spelen MOET er een prijsverschil zijn in de markt he !

De vraagcurve is ook een curve, he, er zijn mensen die bereid zijn om veel meer te betalen dan andere voor iets. Als die bovendien geen moeite willen doen om goeiekoper te vinden, dan is er dus wel degelijk een klein marktsegment voor veel hogere prijzen.
Er is trouwens een standaard manier om zoiets te doen, via "snob boetieken" he, waar je dezelfde rommel als in de supermarkt kan kopen, maar veel duurder.

Supermarkten doen dat ook, he: zij bieden sommige producten aan lagere prijzen aan, en andere aan hogere. En ze rekenen erop dat je geen 3 supermarkten gaat doen om de melk in de ene te kopen waar die goeiekoper is, en het bier in de andere. Een supermarkt zal dus heel gunstig zijn voor melk, maar wat meer doorrekenen op bier, en de andere doet het omgekeerde.

Maar als gij een grote melkdrinker zijt, dan gaat gij preferentieel naar de ene gaan. Daar speelt de concurrentie dus.

Het punt is dat te grote prijsverschillen natuurlijk niet kunnen, want dan gaat er iemand bij de ene kopen, om aan de andere te verkopen, en steekt het verschil in zijn zak, he

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 november 2012 om 19:50.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 21:36   #14
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
Toch was B (75 euro) 50% goedkoper dan A (50 euro).
Math. You're doing it wrong.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2012, 12:47   #15
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Uh, nee. Want die prijs informatie is zelf het resultaat van heel wat onderzoek, dat zelf ook een prijs heeft.
Uh, nee. Ik sprak over een ideale wereld. Dat het in praktijk niet zo loopt, weet ik uiteraard ook. Maar het feit dat die informatie niet beschikbaar is, is op zich een marktfalen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2012, 13:07   #16
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
Bedankt, dit is eigenlijk wat ik wou zeggen. Volgens mij is dit het resultaat van een over gesubsidieerde en gecontroleerde markt, waarin enkel grote bedrijven nog hun ding kunnen doen.

Een vrije markt zou volgens mij veel transparanter zijn!
Ik kan me vergissen, maar ik denk niet dat Carrefour of Delhaize of Gamma groot zijn geworden door oversubsidiëring of overmatige controle. Alhoewel de papierwinkel wellicht wel te veel gegroeid is de laatste jaren.
Maar de grootste ketens kunnen de beste aankoopvoorwaarden afdwingen, efficiënter reclame voeren, en tal van andere schaalvoordelen gebruiken - en daardoor kunnen ze zelfstandige zaken dood concurreren.
Het logische gevolg van een markt die volledig vrij gelaten wordt is dan een oligopolie - geen vrije markt.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2012, 21:51   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Uh, nee. Ik sprak over een ideale wereld. Dat het in praktijk niet zo loopt, weet ik uiteraard ook. Maar het feit dat die informatie niet beschikbaar is, is op zich een marktfalen.
Ah, ja, dat is dan over-geidealiseerd. Eindige informatie is een essentieel gegeven in elke economische overweging, want aan de eindigheid van informatie is risico gekoppeld, en aan risico is interest gekoppeld.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be