Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juni 2015, 11:54   #341
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Het zal vast en zeker al eens aangehaald zijn in dit topic maar het kan gewoon niet genoeg herhaald worden: waarom hebben Crombez en zijn partij geen korte metten met de bedrijfswagens gemaakt in al die tijd dat ze zelf aan de macht waren? Waarom hebben ze het geven van een bedrijfswagen zelfs nog aantrekkelijker gemaakt? Dit systeem is niet op poten gezet door de huidige regering, er is zelfs niks aan veranderd en nu pleit Crombez plots tegen zijn eigen realisatie...

Voor zover hij nog geloofwaardigheid had, wat blijft er nu nog van over?
Coalities, kendet ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 11:56   #342
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is nogal duidelijk dat er niks aan gaat gedaan worden. Er zijn teveel NVA-kiezers mét een bedrijfwagen.

De Wever was er nogal duidelijk over:



Eigenlijk zakt je broek toch af als je zoiets leest.
"Puur rationeel moet je daar iets aan doen"

Tjaaaaa

Maar toch niet willen doen uit electorale overwegingen omdat bepaalde managers en IT'ers hun voordeel niet willen verliezen. Vaak omdat ze van zichzelf denken dat hun "sterke" profiel hun het waard maakt dat ze dit voordeel krijgen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 12:14   #343
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
"Puur rationeel moet je daar iets aan doen"

Tjaaaaa

Maar toch niet willen doen uit electorale overwegingen omdat bepaalde managers en IT'ers hun voordeel niet willen verliezen.
Lol
Managers, IT'ers en andere middenklassers die zich roeren om niet nog meer belast te worden, de schande! Ze moesten zich schamen en tevreden zijn dat ze belast worden.
Vakbonden en aanhangsels die Brussel kort en klein komen slaan omdat ze aan zaken als brugpensioenen bij vasthouden: terecht, meer van dat, deel uit die oscar!

Citaat:
Vaak omdat ze van zichzelf denken dat hun "sterke" profiel hun het waard maakt dat ze dit voordeel krijgen.
Het feit dat ze dat hebben, toont dat wl aan ja .

Maar goed, dat zal dan wel de misvatting van hun werkgver zijn en die moet je ongetwijfeld tegen zichzelf in bescherming nemen.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 12:18   #344
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Voordeel alle aard 1250,00 €
Netto effect belastingen (1)
465,45 €

V40 van 24000 euro met 88 gr/km CO2 uitstoot

465,45/12 = 38,75 euro (2015)

http://www.grantthornton.be/VAA-Berekenen.html
Werknemer
Resultaat
Maand Jaar
Voordeel alle aard 227.14 2725.71
Bedrijfsvoorheffing (*) 121.52 1458.25
Werkgever
Resultaat
Verworpen uitgaven 463.37
Extra belastingen (**) 157.50

www.sd.be/secure3/co2calculation/
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 12:27   #345
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vind heel simpelweg dat jij plat populistisch de boel benadert: tegen iedere vorm van verandering en tegen een rechtvaardig, groen en mobiliteitsbewuste verandering. In het kader van een tax shift. Een tax shift betekent inderdaad dat sommigen meer betalen, en anderen minder.
Tegen elke vorm van verandering? Nee.
Tegen verandering waarbij je dezelfde groep mensen nog maar eens extra gaat uitzuigen? Absoluut.
Jij mag dat rechtvaardig noemen, ik noem het even rechtvaardig om dat tegen te houden.

Citaat:
En ja, ik heb een andere ideologie als u ? Mag het even ? Niemand verplicht jou om me gelijk te geven. En omgekeerd. Maar ik zal in het stemhokje stemmen voor een partij die firmawagens, vermogens en huurinkomsten rechtvaardiger wilt gaan belasten in het voordeel van de inkomens uit arbeid.
Lees je ergens dat ik je zeg dat je die ideologie niet mag hebben?
't Ware enkel zo eerlijk geweest dat je per direct open en eerlijk voor de doelstellingen van je ideologie (de groep die vandaag al kapot belast wordt moet nog meer belast worden) uit zou komen, ipv dat punt te ontvluchten.

Citaat:
En ik hoop dat die partij of denkstroom een belangrijke rol mag spelen bij de volgende coalitievorming.

En het staat u vrij om daar anders over te denken/stemmen. En gelukkig ben ik niet alleen (maargoed, gedocteerde ingenieurs die vaker anders naar de zaken kijken dan ir's met een vlerick achtergrond, die zullen het nooit eens worden).
Oehoew, wil je een spelletje "ik heb de grootste" gaan spelen of zo?
Impressive! (en o jee, ik heb geen Vlerick achtergrond, nog meer awesome admiration voor je "dr" hoor )
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 12:29   #346
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Tegen elke vorm van verandering? Nee.
Tegen verandering waarbij je dezelfde groep mensen nog maar eens extra gaat uitzuigen? Absoluut.
Jij mag dat rechtvaardig noemen, ik noem het even rechtvaardig om dat tegen te houden.



Lees je ergens dat ik je zeg dat je die ideologie niet mag hebben?
't Ware enkel zo eerlijk geweest dat je per direct open en eerlijk voor de doelstellingen van je ideologie (de groep die vandaag al kapot belast wordt moet nog meer belast worden) uit zou komen, ipv dat punt te ontvluchten.



Oehoew, wil je een spelletje "ik heb de grootste" gaan spelen of zo?
Impressive! (en o jee, ik heb geen Vlerick achtergrond, nog meer awesome admiration voor je "dr" hoor )
Daar doelde ik niet op. Ik doelde op het feit dat universiteiten over het algemeen linkse nesten zijn
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 12:36   #347
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Werknemer
Resultaat
Maand Jaar
Voordeel alle aard 227.14 2725.71
Bedrijfsvoorheffing (*) 121.52 1458.25
Werkgever
Resultaat
Verworpen uitgaven 463.37
Extra belastingen (**) 157.50

www.sd.be/secure3/co2calculation/

Werknemer
Resultaat
Maand Jaar
Voordeel alle aard 104.17 1250
Bedrijfsvoorheffing (*) 55.73 668.75
Werkgever
Resultaat
Verworpen uitgaven 212.50
Extra belastingen (**) 72.23

Ik begrijp niet echt hoe jij aan die hogere bedragen komt. In de keuzematrix staan wel enkel de 1.9 motoren beschikbaar. Het is een 1.6 waar het over ging.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 12:45   #348
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Misschien moeten we eens naar Nederland kijken:

Men gaat daar standaard van 4 % rendement uit over vermogen (woningen, spaargeld) en dat wordt tegen 30 % belast (een vermogensbelasting van 1.2 % dus).
Diesel en benzine wordt er veel zwaarder belast als bij ons.
Wagens worden veel zwaarder belast (firmawagens komen op uw belastingbrief als inkomen te staan voor een groot deel).
Geen gefoefel met massas extralegale voordelen.

maar wel

Veel minder belastingen op arbeid
Veel lagere loonkost

Eerlijkheid betreft om te vermelden dat Nederland wel een fatsoenlijk pensioenstelsel heeft en ook nog inkomen heeft uit de aardgasbaten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 13:21   #349
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik negeren ?

U leest gewoonweg de studies nog niet eens.

Iedere % minder wagens op de weg levert in de spit 2-5 % minder files op (Prof. Bert van Wee, TU Delft)

Ik kan u zelfs bronnen van studies bij het MIT aangeven dat "slecht rijden" wel voor ongevallen zorgt, maar helemaal niet noodzakelijk is om bvb spookfiles te creeeren.
Mooi, eerst mijn redenen afdoen als onzin, nu starten met info die jij onmogelijk kan weten.

Idd zoals bij alle doorstroming zal congestie optreden naarmate je dichter bij het maximaal volume komt. Heb ik dat tegen gesproken?

Neemt niet weg dat we als Belgen er alles toe doen om files te creeren. Op en afritten staan verkeerd (zou eerst afrit en dan oprit moeten zijn). Op het middenvlak blijven plakken, zodat je van 1e naar 3e terug naar 1e moet, zorgt voor een beperking/limitering van je capaciteit (doorstroming). Constant veranderen van baan, zorgt voor remmen, optrekken, remmen etc. Een lagere snelheid met meer plaats tussen elke auto en geen maneuvres, zal het file leed tevens met enkele % verlagen. Verschil tussen stilstaan en doorgaand verkeer. Ook dat is bewezen. Ook deftig invoegen voorkomt file (is in de praktijk getest op volt fyi).

Maar geef gerust je bron van MIT. Ik ben wel eens curieus wat daar in staat. Ik heb met name ook wel wat ervaring en kennis ivm deze materie (al heb ik blijkbaar nog nooit een studie gelezen - dat is nieuwe info voor mij).


Volt test: http://www.een.be/programmas/volt/tatyana-leert-ritsen

Laatst gewijzigd door Athelas : 21 juni 2015 om 13:26.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 13:45   #350
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
"Puur rationeel moet je daar iets aan doen"

Tjaaaaa

Maar toch niet willen doen uit electorale overwegingen omdat bepaalde managers en IT'ers hun voordeel niet willen verliezen. Vaak omdat ze van zichzelf denken dat hun "sterke" profiel hun het waard maakt dat ze dit voordeel krijgen.
Feit dat ik dat krijg, wil zeggen dat ik dat waard ben, ja idd. Denk je dat mijn baas met plezier een wagen least en aan mij geeft? Geloof me vrij, mijn baas zou mij liever een veel lager loon uit betalen hoor (puur financieel gezien dan toch). Ik ben ook aan een veel lager loon begonnen en zonder enig voordeel (behalve dan groeps & hospi verzekering).

Puur rationeel moet je daar wat aan doen. Ben ik akkoord mee. Maar net zoals bij de woonbonus kan je dat niet vandaag op morgen afschaffen omdat dit het leven van de mensen teveel gaat impacteren. Je gaat instabiliteit veroorzaken. Van mij mag er gerust gewerkt worden naar een toekomst zonder bedrijfswagens waar er elke x-jaar de wagen meer belast wordt gepaard met een even grote taxshift. Enige voorwaarde die ik stel is dat er deftige alternatieven zijn zoals makkelijker verhuizen, diverser OV, ...

Wie meent dat salariswagens van vandaag op morgen kunnen worden afgeschaft, die ontbreken toch een paar vijzen. Autowereld stond al in rep en roer onder Di Rupo. 600k wagens zouden ineens in rook op moeten gaan? Realistischer zou bvb fasering kunnen zijn waarbij nieuwe contracten geen auto meer kunnen krijgen of nieuwe starters geen auto kunnen krijgen als voordeel. Of maximale leasing budget verlagen elke x jaar tot je er nog max een brommer ofzo mee kan leasen.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 13:53   #351
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Feit dat ik dat krijg, wil zeggen dat ik dat waard ben, ja idd. Denk je dat mijn baas met plezier een wagen least en aan mij geeft? Geloof me vrij, mijn baas zou mij liever een veel lager loon uit betalen hoor (puur financieel gezien dan toch). Ik ben ook aan een veel lager loon begonnen en zonder enig voordeel (behalve dan groeps & hospi verzekering).

Puur rationeel moet je daar wat aan doen. Ben ik akkoord mee. Maar net zoals bij de woonbonus kan je dat niet vandaag op morgen afschaffen omdat dit het leven van de mensen teveel gaat impacteren. Je gaat instabiliteit veroorzaken. Van mij mag er gerust gewerkt worden naar een toekomst zonder bedrijfswagens waar er elke x-jaar de wagen meer belast wordt gepaard met een even grote taxshift. Enige voorwaarde die ik stel is dat er deftige alternatieven zijn zoals makkelijker verhuizen, diverser OV, ...

Wie meent dat salariswagens van vandaag op morgen kunnen worden afgeschaft, die ontbreken toch een paar vijzen. Autowereld stond al in rep en roer onder Di Rupo. 600k wagens zouden ineens in rook op moeten gaan? Realistischer zou bvb fasering kunnen zijn waarbij nieuwe contracten geen auto meer kunnen krijgen of nieuwe starters geen auto kunnen krijgen als voordeel. Of maximale leasing budget verlagen elke x jaar tot je er nog max een brommer ofzo mee kan leasen.
Een beetje zoals de pensioenen ?

Ik kan u begrijpen indien u spreekt over een overgangsregeling. En ik durf zelfs voorwaarden aan die regeling te plakken: iedere cent die uit de firma wagens gehaald word, moet besteed worden aan de verlegging van de hoogste belastingsschaal bvb. Zo krijgt u, grotere verdiener, daar het meeste voordeel van. Voor de lagere lonen kunnen dan eventueel andere bronnen gevonden worden. Ik durf gerust mijn kar te keren op basis van goede argumenten.

En je moet bvb de meeneembaarheid van het "schrijfgeld" verhogen tot pakweg 30k, ipv het plafond van 12.5k nu. Dan gaan mensen veel gemakkelijker verhuizen voor hun werk. Dit is een belastingsverlaging op vermogen overigens, maar wel eentje die de mobiliteit en ecologie goed doen.

En de NMBS privatiseren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 15:46   #352
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Daar doelde ik niet op. Ik doelde op het feit dat universiteiten over het algemeen linkse nesten zijn
Bwoah, hangt af van welke richting; in richtingen als filosofie is dat wel een pest ja. Wisdom komt daar wat later zeker
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 15:50   #353
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Werknemer
Resultaat
Maand Jaar
Voordeel alle aard 104.17 1250
Bedrijfsvoorheffing (*) 55.73 668.75
Werkgever
Resultaat
Verworpen uitgaven 212.50
Extra belastingen (**) 72.23

Ik begrijp niet echt hoe jij aan die hogere bedragen komt. In de keuzematrix staan wel enkel de 1.9 motoren beschikbaar. Het is een 1.6 waar het over ging.
Op dezelfde manier als jij wellicht
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 16:13   #354
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een beetje zoals de pensioenen ?

Ik kan u begrijpen indien u spreekt over een overgangsregeling. En ik durf zelfs voorwaarden aan die regeling te plakken: iedere cent die uit de firma wagens gehaald word, moet besteed worden aan de verlegging van de hoogste belastingsschaal bvb. Zo krijgt u, grotere verdiener, daar het meeste voordeel van. Voor de lagere lonen kunnen dan eventueel andere bronnen gevonden worden. Ik durf gerust mijn kar te keren op basis van goede argumenten.
Het geld dat je daaruit haalt, gaat in de verste verte niet genoeg zijn om hoog opgeleiden te compenseren voor hun auto. Verhogen van de schaal van 50% levert 5 euro op per 100 euro dat je die schaal verhoogt (op maandbasis uiteraard). Stel je verlegt die naar 3600 ipv 3100, dan levert dat toch wel een 25 euro op... -.- En dan moet je dus ook 3600 verdienen. Ik geraak daar misschien als mijn leasing budget bij mijn bruto komt... hoewel met die 33% er af getrokken... meh, durf dat zelfs te betwijfelen. 600k mensen (groot deel van het werkvolk in de prive dus) gaat hiermee serieus mogen inboeten. Ik zou een andere oplossing zoeken. Meer richting weinig belast mobiliteitsbudget (face it, iedereen in belgie betaalt veel te weinig voor vervoer omdat alles door de staat gesponsord wordt).

Manieren om het af te schaffen zijn er genoeg. Hoe zorg je ervoor dat de economie en gezinnen er niet door in de problemen komen. Wat geef je hen terug voor het afnemen van dit loon. Dat is de hamvraag.


Citaat:
En je moet bvb de meeneembaarheid van het "schrijfgeld" verhogen tot pakweg 30k, ipv het plafond van 12.5k nu. Dan gaan mensen veel gemakkelijker verhuizen voor hun werk. Dit is een belastingsverlaging op vermogen overigens, maar wel eentje die de mobiliteit en ecologie goed doen.

En de NMBS privatiseren.
Ambitieuze plannen voor zaken af te schaffen, heb je wel. Maar wat stel je ervoor in de plaats? NMBS privatiseren... gaat veel volk nergens meer geraken dan. Alle niet rendabele lijnen -> weg. Geen auto's om op terug te vallen... Zou daar toch eerst eens goed over nadenken en wat simulaties doen/studies laten uitvoeren.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 17:45   #355
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

In feite betaalt een onderbetaalde arbeider toch meestal maar 30% belasting. We kunnen wachten met de inflatie van lonen tot iedereen in de 50% schaal zot en een bedrijfswagen vraagt om dan te constateren dat we het meest hypocriet e belastingstelsel van Europa hebben

Geen wonder dat moslims houden van ons land

Laatst gewijzigd door brother paul : 21 juni 2015 om 17:46.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2015, 08:41   #356
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Het geld dat je daaruit haalt, gaat in de verste verte niet genoeg zijn om hoog opgeleiden te compenseren voor hun auto.
Om de politici dit weekend te quoten: 60€ netto per maand meer, aflopend naar 24€ netto per maand meer voor mensen die nu al teveel lijken te verdienen. Peanuts dus.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be