Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 maart 2006, 19:52   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard Hoe het de idolen van de Vlaamse-nationale collaborateurs verging.

Vanavond op Canvas TV: A Duel to the Death. The Nürnberg Courtroom Drama (1/2)

Inhoud : Tweeluik (Spiegel TV - 2006) over het Nürnbergproces, dat werd gerealiseerd naar aanleiding van de 60ste verjaardag van het proces.
Na de zelfmoord van Hitler en Goebbels, begin mei 1945, werd nazi-kopstuk Hermann Goering, rijksmaarschalk en ex-minister van oorlog, de spilfiguur voor het Internationaal Militair Gerechtshof van Nürnberg in 1946. Het proces is een mijlpaal in de geschiedenis van de rechtspraak, waar voor het eerst oorlog als internationale misdaad zou worden veroordeeld. Een dramatisch hoogtepunt was ook de bitse confrontatie tussen aanklager Robert Jackson en kroonprins van het Hitlerregime Goering. Op 1 oktober werd Hermann Goering over de hele lijn schuldig bevonden en veroordeeld tot de strop. In de vroege morgen van 16 oktober 1946, twee uur voor zijn terechtstelling, maakte Goering met een blauwzuurcapsule een eind aan zijn leven.

Bron: Canvas TV

Zie ook over Hermann Göring: Rijksmaarschalk Hermann Göring, de 2de man achter Hitler http://www.verzet.org/content/view/413/31/
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 19:59   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ik heb den boek al, en alle verhoren/zittingen staan op de PC.

Leuke bedoeling, die processen, redelijk eerlijk ook, me dunkt.

Enkel Dönitz is naar mijn bescheiden mening onterecht naar de gevangenis gestuurd.

En anderzijds zijn er een aantal mensen onterecht ongeroerd gelaten.

Laatst gewijzigd door lombas : 13 maart 2006 om 19:59.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 20:02   #3
longhorn
Minister-President
 
longhorn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2005
Berichten: 5.721
Standaard

Ik heb respekt voor de oostfronters maar niet voor de nazi's.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 20:26   #4
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Voor nazi's is da zoiets als een kruisiging...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 20:57   #5
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Goering was een blaaskaak.

Vette kwal, maarschalkstafje, mooi kostuum.. waar hij potsierlijk in was.

Maar eigenlijk was Duitsland groots.
Ondanks de waanzin van zijn leiders.

Militair gezien was Rusland aanvallen de grootste blunder.
(Denk ik)
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 21:16   #6
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik heb den boek al, en alle verhoren/zittingen staan op de PC.

Leuke bedoeling, die processen, redelijk eerlijk ook, me dunkt.

Enkel Dönitz is naar mijn bescheiden mening onterecht naar de gevangenis gestuurd.

En anderzijds zijn er een aantal mensen onterecht ongeroerd gelaten.
In die periode was nog bijlange na niet alle info beschikbaar. Speer bijvoorbeeld, had net zoals Göring en Streicher de strop moeten krijgen.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 21:29   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano Bekijk bericht
In die periode was nog bijlange na niet alle info beschikbaar. Speer bijvoorbeeld, had net zoals Göring en Streicher de strop moeten krijgen.
Dat meen ik ook, doch blijf ik het zeer onterecht vinden dat Dönitz een gevangenisstraf heeft gekregen. Officieel voor het gebruiken van joden en krijgsgevangenen als arbeiders (maar wie maakte in die periode daar nu geen gebruik van), maar eigenlijk tussen de lijnen enkel en alleen omdat de President van Duitsland toch ook den bak in moest (kon hij er aan doen dat een geflipte snorremans, door iedereen in de steek gelaten, geen andere weg zag dan hem als opvolger aan te duiden).

Tevens is aangetoond dat het feit dat Dönitz nog in mei werd gearresteerd (de 22ste als ik me niet vergis), voor minstens tienduizenden de hongersdood betekende, aangezien er plots niemand meer was om de voedselbedeling te coördineren.

Maar ja, gedane zaken nemen geen keer. Ik blijf er van overtuigd dat de doodstraf toen niet mocht worden uitgevoerd worden, omdat ik tegen de doodstraf ben, maar in dat tijdskader denk ik dat de processen niet helemaal zo oneerlijk zijn verlopen als sommigen wel durven stellen.

Dat geldt uiteraard alleen maar voor de processen van Nurnberg en voor de Japanse oorlogsmisdadigers, aangezien de Duitser die door Soviets werden berecht, wel op wat minder kansen konden rekenen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 13 maart 2006 om 21:30.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 21:50   #8
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Het ongelijk van de verliezers.

Nu zouden ze de beslissers voor het droppen van "de" bommen naar Den Haag slepen.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 21:50   #9
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat meen ik ook, doch blijf ik het zeer onterecht vinden dat Dönitz een gevangenisstraf heeft gekregen. Officieel voor het gebruiken van joden en krijgsgevangenen als arbeiders (maar wie maakte in die periode daar nu geen gebruik van), maar eigenlijk tussen de lijnen enkel en alleen omdat de President van Duitsland toch ook den bak in moest (kon hij er aan doen dat een geflipte snorremans, door iedereen in de steek gelaten, geen andere weg zag dan hem als opvolger aan te duiden).

Tevens is aangetoond dat het feit dat Dönitz nog in mei werd gearresteerd (de 22ste als ik me niet vergis), voor minstens tienduizenden de hongersdood betekende, aangezien er plots niemand meer was om de voedselbedeling te coördineren.

Maar ja, gedane zaken nemen geen keer. Ik blijf er van overtuigd dat de doodstraf toen niet mocht worden uitgevoerd worden, omdat ik tegen de doodstraf ben, maar in dat tijdskader denk ik dat de processen niet helemaal zo oneerlijk zijn verlopen als sommigen wel durven stellen.

Dat geldt uiteraard alleen maar voor de processen van Nurnberg en voor de Japanse oorlogsmisdadigers, aangezien de Duitser die door Soviets werden berecht, wel op wat minder kansen konden rekenen.

Ik begrijp niet goed waarom je er precies Dönitz uitpikt. Heb je iets met duikboten ofzo? Tenslotte heeft Dönitz amper tien jaar gevangenisstraf gekregen (en uitgezeten). In België krijg je voor minder heel wat meer. Dönitz was niet zomaar een meeloperke maar een Admiraal en later de nieuwe Führer, toen hij Adolf Hitler opvolgde op 1 mei 1945. Den Dolf zal hem toch wel zeker om bepaalde 'kwaliteiten' (boven Himmler of Bormann) hebben verkozen? Een leider heeft altijd een voorbeeldfunctie. Zijn verhaal is mislukt en daar kreeg hij de rekening voor gepresenteerd. Goed toch?
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 22:06   #10
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano Bekijk bericht
Ik begrijp niet goed waarom je er precies Dönitz uitpikt. Heb je iets met duikboten ofzo? Tenslotte heeft Dönitz amper tien jaar gevangenisstraf gekregen (en uitgezeten). In België krijg je voor minder heel wat meer. Dönitz was niet zomaar een meeloperke maar een Admiraal en later de nieuwe Führer, toen hij Adolf Hitler opvolgde op 1 mei 1945. Den Dolf zal hem toch wel zeker om bepaalde 'kwaliteiten' (boven Himmler of Bormann) hebben verkozen? Een leider heeft altijd een voorbeeldfunctie. Zijn verhaal is mislukt en daar kreeg hij de rekening voor gepresenteerd. Goed toch?
1 Dönitz was geen antisemiet, veeleer een Pruisische goeie kerel van de oude garde

2 Dönitz is de eerste geweest (vóór de geallieerden) die een Commisie heeft ingericht ter onderzoeken van Oorlogsmisdaden in het kader van G/Den/mocide.

Meteen na het ondertekenen van de overgave gaf hij bevel om een onderzoek in te richten naar de misdaden tegen minderheden, begaan onder "de vorige regering". Hij is trouwens één van de belangrijkste redenen waarom een "groot" deel van de Nazi-administratie toch nog bewaard is gebleven.

3 Dönitz werd dan wel president, de rest was verdwenen. Hij bleef op post.

4 Op de aanklacht van "oorlogsagressie" kan je hem schuldig bevinden, maar ja, in een oorlog is er altijd, jammer genoeg, agressie, maar op de aanklacht van "oorlogsmisdaden" blijf ik standvastig volhouden: onschuldig.

---------------

Ik pik Dönitz eruit omdat ik hem redelijk goed ken. Hij is altijd een Nazi-topfiguur geweest die werd gekenmerkt door redelijkheid, wat bij de rest ver te vinden valt. Meer nog dan Rommel, vind ik dat Dönitz de charme belichaamd van wat Duitsers werkelijk zijn: doorgedreven, overtuigde en beïnspireerde mensen, die taken aannemen zoals ze zijn, zonder daarbij de waanzin te betreden - iets wat in die periode wel een ideaal was, maar zelden bekomen werd.

Weet niet, iedereen heeft wel zo'n figuur uit WOII waar hij/zij meer interesse in heeft, en bij mij is dat Dönitz. Het was geen watje, maar hij was wat er verwacht wordt van een generaal.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 22:09   #11
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Ik vind trouwens het vraagstuk Rudolf Hess wel heel interessant. Was hij nu overloper of niet?
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 22:11   #12
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Ik vind trouwens het vraagstuk Rudolf Hess wel heel interessant. Was hij nu overloper of niet?
Voer voor wijnavonden, die vraag.

Je kan ook zeggen dat z'n vliegtuig uit koers vloog, en hij dan maar het eerste het beste vertelde dat in z'n hoofd opkwam...
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 22:20   #13
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Ik vind trouwens het vraagstuk Rudolf Hess wel heel interessant. Was hij nu overloper of niet?
Helemaal niet. Volgens mij werd Hess opgeofferd als dé ultieme poging van Hitler om de Engelsen buiten de oorlog te houden en geen twee-fronten stijd te moeten voeren. Dat hij zich achteraf heeft gedistancieerd van Hess was allemaal afgesproken en doorgestoken kaart. Boerenbedrog dus.

Echter, de liefde van Hess voor Hitler was zo groot dat hij dat offer heeft aanvaard en voor zijn Führer graag tot het einde van zijn leven in de gevangenis ging en... bleef zwijgen tot zijn laatste adem.

Hess is voor mij het symbool van de debiele SS-omerta: Mijn Eer Heet Trouw, wat in feite betekent dat je je eigen wil en kritiek uitschakelt en als een willoze robot uitvoert wat geen enkel ander normaal mens nog maar aan zou durven denken.

Hess was een zielepoot die het lot kreeg wat hij verdiende: zonder toeschouwers voor de rest van zijn leven de zwijgende zieligaard uithangen.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)

Laatst gewijzigd door thePiano : 13 maart 2006 om 22:22.
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 22:24   #14
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano Bekijk bericht
Helemaal niet. Volgens mij werd Hess opgeofferd als dé ultieme poging van Hitler om de Engelsen buiten de oorlog te houden en geen twee-fronten stijd te moeten voeren. Dat hij zich achteraf heeft gedistancieerd van Hess was allemaal afgesproken en doorgestoken kaart. Boerenbedrog dus.

Echter, de liefde van Hess voor Hitler was zo groot dat hij dat offer heeft aanvaard en voor zijn Führer graag tot het einde van zijn leven in de gevangenis ging en... bleef zwijgen tot zijn laatste adem.

Hess is voor mij het symbool van de debiele SS-omerta: Mijn Eer Heet Trouw, wat in feite betekent dat je je eigen wil en kritiek uitschakelt en als een willoze robot uitvoert wat geen enkel ander normaal mens nog maar aan zou durven denken.

Hess was een zielepoot die het lot kreeg wat hij verdiende: zonder toeschouwers voor de rest van zijn leven de zwijgende zieligaard uithangen.
Misschien had Dönnitz dan ook dat offer gebracht, gezien hij führer werd van een reddeloos land.
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 22:24   #15
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Voer voor wijnavonden, die vraag.

Je kan ook zeggen dat z'n vliegtuig uit koers vloog, en hij dan maar het eerste het beste vertelde dat in z'n hoofd opkwam...
Alleen als het Kaapse is
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 22:29   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Alleen als het Kaapse is

Je komt maar eens op bezoek. Knysna ligt niet zo ver (paar uurtjes rijden) van Paarl en Stellenbosch, het hart van de Kaapse wijnstreek
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 23:21   #17
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
iedereen heeft wel zo'n figuur uit WOII waar hij/zij meer interesse in heeft, en bij mij is dat Dönitz.
Persoonlijk vind ik dan de Duitsers von Stauffenberg, Georg Elser, Dietrich Bonhoeffer of Fedlwebel Anton Schmidt een pak interessanter. Het hangt dus blijkbaar van je eigen persoonlijke gevoeligheden af (en die van jouw zijn wel erg duidelijk en behoeven helemaal geen toelichting meer), welke Duitser tijdens WOII interessant genoeg was om zelfs nog na de oorlog blijvend herinnerd te worden.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 23:25   #18
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik dan de Duitsers von Stauffenberg, Georg Elser, Dietrich Bonhoeffer of Fedlwebel Anton Schmidt een pak interessanter. Het hangt dus blijkbaar van je eigen persoonlijke gevoeligheden af (en die van jouw zijn wel erg duidelijk en behoeven helemaal geen toelichting meer), welke Duitser tijdens WOII interessant genoeg was om zelfs nog na de oorlog blijvend herinnerd te worden.

Lombas, Meet piano. Misschien dat je intussen al weet hoe hij tewerk gaat
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 23:26   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Lombas, Meet piano. Misschien dat je intussen al weet hoe hij tewerk gaat
Jammer genoeg wel ja, maar hij is een burger, net als ik.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 23:28   #20
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Marlene Dietrich
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be