Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 maart 2007, 19:57   #1
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard Ziekenhuisparking

Citaat:
N-VA vraagt meer duidelijkheid over door ziekenhuizen aangerekende kosten voor parkings

Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Demotte zal in de toekomst de lasten en de opbrengsten van nietziekenhuisactiviteiten afzonderlijk per soort van activiteit in kaart laten brengen.

Dat antwoordde hij op een parlementaire vraag van N-VA - Kamerlid Patrick De Groote.

In Engeland ontstond een tijd geleden grote beroering over het feit dat ziekenhuizen daar fors verdienen door hoge parkeergelden te vragen aan bezoekers en door hoge telefoonkosten op de kamers van de patiënten aan te rekenen.

In Belgische ziekenhuizen ondertekent de patiënt of zijn wettelijke vertegenwoordiger een opnameverklaring waarin het bedrag vermeld staat dat hem per verpleegdag zal worden gevraagd als hij over een telefoontoestel wenst te beschikken. Tot nu toe werd geen enkele studie verricht over de inkomsten die ziekenhuizen ontvangen uit activiteiten zoals de inrichting van een parking, de verhuur van commerciële ruimtes… De financiële en boekhoudkundige gegevens die jaarlijks door de ziekenhuizen worden opgemaakt en doorgestuurd naar de administratie laten ook niet toe om de lasten en de opbrengsten van de nietziekenhuisactiviteiten in kaart te brengen.

“De minister verklaart in zijn antwoord dat het een interessant thema is om in de toekomst te analyseren en te bestuderen”, stelt Kamerlid Patrick De Groote. “Vooral omdat hij steeds vaker geïnterpelleerd wordt door ziekenhuisbeheerders over de financiering van de parkings.”

De problematiek zal in de komende maanden in de Nationale Raad voor Ziekenhuisvoorzieningen worden bediscussieerd.

De minister van Sociale Zaken overweegt ook een oplossing voor de problematiek van de aangerekende kosten voor parkings: de financiering van de kosten van deze parkings door het budget van financiële middelen dat aan een ziekenhuis wordt toegekend laten afhangen van de onmogelijkheid om deze kosten aan de bezoekers aan te rekenen.
Je moet het maar aan de hand hebben, een familielid in het ziekenhuis en dan een torenhoge parkeerrekening.
Ziekenhuizen durven nog al iets vragen voor de parking die ze aangelegd hebben.
Oké, je kan een dag of weekabbonement nemen dat de kost iets verzacht, toch vind ik het een leuk onderwerp voor discussie.


EDIT: layout aangepast om de gevoelige oogjes van onze forummers te sparen.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.

Laatst gewijzigd door Rudy_The_Mod : 13 maart 2007 om 00:59.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 19:59   #2
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Ja zeg,op wat trekt dat jong.Geen zin om te lezen op die manier.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 20:07   #3
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Ja zeg,op wat trekt dat jong.Geen zin om te lezen op die manier.
is ondertussen reeds aangepast
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 20:20   #4
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.432
Standaard

Ik heb een tijdje een behandeling gevolgd in "Leuven". Ik ging liever naar Pellenberg dan naar Gasthuisberg omdat: je in Gasthuisberg moet betalen èn er toch nauwelijks een parkeerplaats kunt vinden, terwijl het in Pellenberg gratis is en ruimte genoeg. Gasthuisberg is zo groot dat er teveel mensen op af komen, en dus zijn daar echt wel problemen mee.

Hier in Vilvoorde zijn er enkele parkingen aan het ziekenhuis. Door het chronische tekort aan parkinggelegenheid in de stad is het ziekenhuis verplicht om die parkingen af te sluiten. Ik weet niet of het betalend is maar je moet een jeton gaan halen aan de balie om eruit te kunnen.

Ziekenhuizen zullen op alle mogeljike manieren proberen om hun hoge kostenplaatje te kunnen betalen, en dus zullen bezoekers en patiënten daarvoor moeten opdraaien. Dure krantenkiosk in de inkomhal, dure plantjes en geschenkjes ook, duur eten en drinken in het cafetaria, dure drankautomaten... maar de mensen consumeren toch want ze kunnen nergens anders terecht. Leuven Gasthuisberg heeft zelfs een eigen bankfiliaal mèt bankautomaat... zodat de mensen hun rekeningen kunnen betalen ? (In mijn geval om mijn protonkaart op te laden zodat ik de parking kon betalen !!!)
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell

Lijst Dedecker, een kwestie van Gezond Verstand.

http://www.elisabethvanson.tk/
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 08:22   #5
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Mijn vrouw heeft vorig jaar ook een drietal weken in het ziekenhuis doorgebracht (UZA, Antwerpen). Er is daar inderdaad een fors parkeergeld. Ik plaatste mijn auto echter op de parkings van de universiteit enkele honderden meters verderop. Deze zijn gratis en worden 's avonds toch niet gebruikt (nu ja, soms dan eens door een stelletje studenten in een donker hoekje). Het leverde mij een aangename wandeling op door het groen en scheelde mij toch al enkele euro's per dag.
De meeste ziekenhuizen hebben trouwens prima busverbindingen waar ik ook een aantal keren gebruik van maakte. Dit gaf geen parkeerproblemen en de laatste bus was ruim na het bezoekuur.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 16:58   #6
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Mijn vrouw heeft vorig jaar ook een drietal weken in het ziekenhuis doorgebracht (UZA, Antwerpen). Er is daar inderdaad een fors parkeergeld. Ik plaatste mijn auto echter op de parkings van de universiteit enkele honderden meters verderop. Deze zijn gratis en worden 's avonds toch niet gebruikt (nu ja, soms dan eens door een stelletje studenten in een donker hoekje). Het leverde mij een aangename wandeling op door het groen en scheelde mij toch al enkele euro's per dag.
De meeste ziekenhuizen hebben trouwens prima busverbindingen waar ik ook een aantal keren gebruik van maakte. Dit gaf geen parkeerproblemen en de laatste bus was ruim na het bezoekuur.
De bus stopt bij ons op ongeveer ne kilometer van het ziekenhuis. Niet echt een aanrader, mijn gedacht.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 17:35   #7
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Dan moet 'De Lijn' dat dringend veranderen. Trouwens 1 km wandelen doe je nog altijd op minder dan een kwartier.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 17:39   #8
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Dan moet 'De Lijn' dat dringend veranderen. Trouwens 1 km wandelen doe je nog altijd op minder dan een kwartier.

Ook voor mensen die slecht te been zijn, mensen die weinig adem hebben, bij regenweer bij....
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 17:45   #9
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Dit is zeker een must om ziekenhuisparkings gratis te maken,voor je pretje ben je meestal niet in een ziekenhuis dus....
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 19:00   #10
debbie
Minister
 
debbie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2005
Berichten: 3.178
Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Ach, de kosten voor parkeerplaatsen zijn slechts een luxe probleem. De ziekenhuiskosten en andere medische kosten, dat is iets om van wakker te liggen.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 23:18   #11
BitterSweet
Minister-President
 
BitterSweet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2004
Berichten: 4.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Ach, de kosten voor parkeerplaatsen zijn slechts een luxe probleem. De ziekenhuiskosten en andere medische kosten, dat is iets om van wakker te liggen.
Dat denk ik ook,mijn vader heeft vorig jaar een operatie gehad aan de buikslagader 5400 euro gelukkig had hij een hospitalisatieverzekering.
__________________
We zijn vrij tot op het moment dat we kiezen, van dan af controleert de keuze de kiezer
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 00:14   #12
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Inderdaad, de ziekenhuiskosten zijn te hoog. Dit is dan vooral te wijten aan de veel te hoge erelonen van de dokters. Ik kan nog altijd niet begrijpen dat iemand meer moet betalen op een 2-persoons kamers en een één-persoonskamer aan de dokter. Ik kan akkoord gaan met een supplement voor het ziekenhuis zelf, maar toch niet voor de dokter en toch zeker niet aan die tarieven.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 16:39   #13
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Ach, de kosten voor parkeerplaatsen zijn slechts een luxe probleem. De ziekenhuiskosten en andere medische kosten, dat is iets om van wakker te liggen.

Het komt er wel nog eens bovenop hoor.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 16:41   #14
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Inderdaad, de ziekenhuiskosten zijn te hoog. Dit is dan vooral te wijten aan de veel te hoge erelonen van de dokters. Ik kan nog altijd niet begrijpen dat iemand meer moet betalen op een 2-persoons kamers en een één-persoonskamer aan de dokter. Ik kan akkoord gaan met een supplement voor het ziekenhuis zelf, maar toch niet voor de dokter en toch zeker niet aan die tarieven.

Sommige dokters presteren het om meer dan 50 patienten per dag te zien. Ik zou niet graag naar zo'n dokter gaan hoor. Eens naam gemaakt, kassa kassa kassa.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 16:49   #15
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Het komt er wel nog eens bovenop hoor.
+ dat het de minst mobiele mensen(de zieken en gehandicapte) zijn die gebruik moeten maken van de parkingplaatsen,dus ....
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 17:48   #16
Confucius
Gouverneur
 
Geregistreerd: 1 april 2003
Berichten: 1.020
Standaard

Hier aan de kust is het in het seizoen nog slechter. Dan staat de parking aan het ziekenhuis vol mobilhomes met picknickende of zuipende Hollanders er voor. Aan de kliniek vragen ze een halve euro per uur, dat is in het stad of langs de dijk stukken meer. Hoe los je zo iets op en hoe weten die mannen dat zo snel ?
__________________
Laten we de kerk in het midden van het dorp houden !!!
Confucius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 19:16   #17
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Confucius Bekijk bericht
Hier aan de kust is het in het seizoen nog slechter. Dan staat de parking aan het ziekenhuis vol mobilhomes met picknickende of zuipende Hollanders er voor. Aan de kliniek vragen ze een halve euro per uur, dat is in het stad of langs de dijk stukken meer. Hoe los je zo iets op en hoe weten die mannen dat zo snel ?
Dat is natuurlijk een groot probleem dat je niet in één twee drie kan oplossen. Voor halve euro per uur terwijl het elders duurder is. Misschien het systeem van Aldi (in Maaseik) toepassen, in ruil voor het slagboomticket (bij het inrijden) krijg je een slagboommunt (voor het uitrijden). Er zullen natuurlijk dan nog altijd misbruiken blijven bestaan, wellicht wel iets minder.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be