Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 maart 2007, 16:40   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard Verdienen kapitalisten en bedrijfsleiders de doodstraf bij fraude?

Na de fraude-zaak rond een Chinees bedrijf dat enzymen maakt en dat massawinsten beloofde, denkt China eraan veel sneller de doodstraf in te voeren voor kapitalisten, bedrijfsleiders en fraudeurs die faken.

De bedrijfsleider van het veroordeelde bedrijf krijgt nu ook effectief de doodstraf.

Death penalty over China ant scam
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/6365123.stm

De man in kwestie heeft niemand vermoord, maar, zo redeneert de Chinese rechter, hij heeft jobs laten verloren gaan en mensen bedrogen die alles zijn kwijtgespeeld, en daardoor massaal depressie en neurose veroorzaakt; sommige van zijn slachtoffers hebben zelfmoord gepleegd.

Die redenering is uiteraard zeer interessant, en wijst naar de sociale verantwoordelijkheid van bedrijfsleiders en kapitalisten.

Moeten we met andere woorden ook de doodstraf voor dit soort mensen bij ons invoeren?

Laatst gewijzigd door C2C : 3 maart 2007 om 16:41.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 16:42   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Na de fraude-zaak rond een Chinees bedrijf dat enzymen maakt en dat massawinsten beloofde, denkt China eraan veel sneller de doodstraf in te voeren voor kapitalisten, bedrijfsleiders en fraudeurs die faken.

De bedrijfsleider van het veroordeelde bedrijf krijgt nu ook effectief de
Citaat:
doodstraf.

Death penalty over China ant scam
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/6365123.stm

De man in kwestie heeft niemand vermoord, maar, zo redeneert de Chinese rechter, hij heeft jobs laten verloren gaan en mensen bedrogen die alles zijn kwijtgespeeld, en daardoor massaal depressie en neurose veroorzaakt; sommige van zijn slachtoffers hebben zelfmoord gepleegd.

Die redenering is uiteraard zeer interessant, en wijst naar de sociale verantwoordelijkheid van bedrijfsleiders en kapitalisten.

Moeten we met andere woorden ook de doodstraf voor dit soort mensen bij ons invoeren?
het klinkt me erg verleidelijk in de oren, maar ik ben nu eenmaal principieel tegen de doodstraf, zelfs voor grootfraudeurs uit bedrijfsleven en politiek.
Maar we zouden ze kunnen castreren, bv...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 17:30   #3
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

O zo vredelievend, die C2C.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 17:41   #4
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

ik vind ook dat c2c te ver gaat

mijn voorstel is veel gematigder
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 17:44   #5
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
ik vind ook dat c2c te ver gaat

mijn voorstel is veel gematigder
Vind je?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 17:47   #6
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
O zo vredelievend, die C2C.
Voor alle duidelijkheid: ik ben tégen de doodstraf, altijd en principieel.

Ik wil alleen maar zij die dat niet zijn op goede gedachten brengen en zeggen: kijk eens naar China, daar lossen ze het probleem met de mensen die u zo lastig vallen zó op.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 17:48   #7
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Vind je?
ik ben er voorstander van om kapitalisten als zieken ( geldverslaafden of plutomanen ) te zien en te benaderen, niet als misdadigers. Da s toch al een pak gematigder he zeg.

kapitalisten zijn zieken die hulp nodig hebben en geen straf

om aan deze behoefte aan hulp tegemoet te komen heeft het vierde wereld syndicaat al lang geleden een eigen plutologisch instituut opgericht

dat heeft als eerste doelstelling om van de plutologie een erkende tak van de psychologie te maken natuurlijk
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 3 maart 2007 om 17:53.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 18:13   #8
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Slechts 1 persoon in deze draad is geestelijk gezond. U mag zelf bepalen wie.

Edit: en nu zijn dat er 2, natuurlijk
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson

Laatst gewijzigd door Casca : 3 maart 2007 om 18:13.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 18:27   #9
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
ik ben er voorstander van om kapitalisten als zieken ( geldverslaafden of plutomanen ) te zien en te benaderen, niet als misdadigers. Da s toch al een pak gematigder he zeg.

kapitalisten zijn zieken die hulp nodig hebben en geen straf

om aan deze behoefte aan hulp tegemoet te komen heeft het vierde wereld syndicaat al lang geleden een eigen plutologisch instituut opgericht

dat heeft als eerste doelstelling om van de plutologie een erkende tak van de psychologie te maken natuurlijk
Ik ben akkoord met uw analyse, maar kunt ge alstublieft nen andere naam kiezen voor uw instituut? Plutologie klinkt zo, err, spacey.

Ik zou eerder iets droog zoeken in de trant van: "Psychiatrisch Centrum Liberalisme en Kapitalisme-Verslaving", of zoiets. Iets heel burgerlijk en onopvallend. 't is maar een suggestie.


Alleszins, we mogen niet de fout maken die de liberalen en kapitalisten zelf begaan, namelijk de zwakkeren straffen. We moeten ze eerder begeleiden en verzorgen. We kunnen onmogelijk het fascisme van de liberaal en de kapitalist dupliceren hé.

Anderzijds, door de zaak te medicaliseren, loop je het risico dat je de factor verantwoordelijkheid te veel uit te weg gaat. Kapitalisten en liberalen mogen dan wel mild gestoord zijn, ze blijven wel toerekeningsvatbaar. Toch?

Laatst gewijzigd door C2C : 3 maart 2007 om 18:31.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 18:39   #10
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik ben akkoord met uw analyse, maar kunt ge alstublieft nen andere naam kiezen voor uw instituut? Plutologie klinkt zo, err, spacey.

Ik zou eerder iets droog zoeken in de trant van: "Psychiatrisch Centrum Liberalisme en Kapitalisme-Verslaving", of zoiets. Iets heel burgerlijk en onopvallend. 't is maar een suggestie.


Alleszins, we mogen niet de fout maken die de liberalen en kapitalisten zelf begaan, namelijk de zwakkeren straffen. We moeten ze eerder begeleiden en verzorgen. We kunnen onmogelijk het fascisme van de liberaal en de kapitalist dupliceren hé.

Anderzijds, door de zaak te medicaliseren, loop je het risico dat je de factor verantwoordelijkheid te veel uit te weg gaat. Kapitalisten en liberalen mogen dan wel mild gestoord zijn, ze blijven wel toerekeningsvatbaar. Toch?
Misschien kan je het de goelag noemen? Allez, 't is maar een suggestie hoor.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 18:49   #11
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik ben akkoord met uw analyse, maar kunt ge alstublieft nen andere naam kiezen voor uw instituut? Plutologie klinkt zo, err, spacey.

Ik zou eerder iets droog zoeken in de trant van: "Psychiatrisch Centrum Liberalisme en Kapitalisme-Verslaving", of zoiets. Iets heel burgerlijk en onopvallend. 't is maar een suggestie.


Alleszins, we mogen niet de fout maken die de liberalen en kapitalisten zelf begaan, namelijk de zwakkeren straffen. We moeten ze eerder begeleiden en verzorgen. We kunnen onmogelijk het fascisme van de liberaal en de kapitalist dupliceren hé.

Anderzijds, door de zaak te medicaliseren, loop je het risico dat je de factor verantwoordelijkheid te veel uit te weg gaat. Kapitalisten en liberalen mogen dan wel mild gestoord zijn, ze blijven wel toerekeningsvatbaar. Toch?
ik ben met socrates ook zo n naieveling die eigenlijk niet echt gelooft in slechte maar enkel in onwetende mensen.

immoreel gedrag vind zijn oorzaak uiteindelijk altijd terug in waanideen.

alle kapitalisten die ik ken verkeren in de waan dat hun gedrag voor anderen ( onder andere ) net heilzaam is

ik ben er honderd percent zeker van dat hitler ( en stalin ) ook dacht dat zijn gedrag over het algemeen gezien heilzaam was trouwens

het probleem is dus ook dat in onze westerse cultuur rijk worden op de kap van een ander als een deugd gezien wordt. dat zie je trouwens ook al direct aan het woord werkgever zelf. het drukt uit dat de bedrijfsleider de gevende partij is die men dank verschuldigd is en werknemer drukt uit dat deze laatste iets neemt waarvoor hij dankbaar moet zijn. mitgard wees er hier in een andere draad al eens op dat het juister zou zijn de werkgever winstnemer te noemen en de werknemer winstgever.

eerst moet de cultuur ( en zoals ik illustreerde zelfs de taal ) dus eigenlijk genezen worden, voordat we de arme plutomanen kunnen gaan helpen en genezen.

vooraleer een maatschappij een probleem kan oplossen moet die maatschappij eerst weten dat er een probleem is.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 3 maart 2007 om 19:01.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 19:16   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Als ze alle beursgenoteerde bedrijven gaan beginnen doodschieten die winst beloven en geen maken, het zullen er veel zijn.
Langs de andere kant zullen we geen bedrijven meer hebben.
Langs nog eens de andere kant zullen ze niet meer liegen.
misschien wel een goed idee voor politiekers die liegen?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 20:41   #13
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Misschien kan je het de goelag noemen? Allez, 't is maar een suggestie hoor.
Da's inderdaad ook een optie.

1. de medicalisering: maak er een psychiatrisch probleem van
2. repressie: gebruik de Chinese methode van de kuil en de kogel
3. pedagogisering: gebruik onderwijs- en heropvoedingsinstellingen zoals de goelag

Welke methode je ook verkiest, het mag intussen duidelijk zijn dat men meer en meer zal beginnen optreden tegen deze problematische bevolkingsgroep.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 22:23   #14
Starkan
Staatssecretaris
 
Starkan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 oktober 2006
Locatie: Een niet-Vlaams-nationalistische gemeente
Berichten: 2.943
Standaard

Ik vind de doodstraf wel erg verregaand. Maar de directies van Volkswagen, Ford, Renault, L&H en consoorten mogen ze mijn part in de divisie 'zware criminelen' plaatsen, zonder kans op vervroegde vrijlating. Al deze hebben tal van doden en andere drama's op hun geweten die een veel erger zijn dan waar sommige anderen voor moeten zitten (cfr Bahar..)
__________________

Laatst gewijzigd door Starkan : 3 maart 2007 om 22:25.
Starkan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 22:26   #15
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Da's inderdaad ook een optie.

1. de medicalisering: maak er een psychiatrisch probleem van
2. repressie: gebruik de Chinese methode van de kuil en de kogel
3. pedagogisering: gebruik onderwijs- en heropvoedingsinstellingen zoals de goelag

Welke methode je ook verkiest, het mag intussen duidelijk zijn dat men meer en meer zal beginnen optreden tegen deze problematische bevolkingsgroep.
het zou ten vierde ook nog cultureel benadert kunnen worden. het kapitalisme wordt dan als een gevaarlijke sekte met een gevaarlijk geloof bestreden
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 3 maart 2007 om 22:26.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 23:06   #16
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
het zou ten vierde ook nog cultureel benadert kunnen worden. het kapitalisme wordt dan als een gevaarlijke sekte met een gevaarlijk geloof bestreden
Hihi, wat leuk zeg, ik ben hier op een links feestje gestuit.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 23:57   #17
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
het zou ten vierde ook nog cultureel benadert kunnen worden. het kapitalisme wordt dan als een gevaarlijke sekte met een gevaarlijk geloof bestreden
met sektes kom je in religieus vaarwater terecht: mischien kan men hen een exorcisme laten ondergaan?
Kapitalisten zijn inderdaad "door de duivel bezeten".In de Middeleeuwen waren bankiers en woekeraars als onrein beschouwd, en aan de Hel beloofd.Daarom moesten de joden die jobs doen.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2007, 00:28   #18
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

De doodstraf is voor geen enkele misdaad een optie.
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2007, 00:44   #19
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
het zou ten vierde ook nog cultureel benadert kunnen worden. het kapitalisme wordt dan als een gevaarlijke sekte met een gevaarlijk geloof bestreden
Ik reken religies zoals de Islam, het Jodendom, het Christendom, het Kapitalisme, het Liberalisme en het Protestantisme tot de zware ziektebeelden en hallucinaties zoals die gedefinieerd zijn in de DSM IV.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2007, 00:51   #20
Leviathan
Provinciaal Statenlid
 
Leviathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2003
Berichten: 677
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Voor alle duidelijkheid: ik ben tégen de doodstraf, altijd en principieel.
Waarom heb je dan een foto van een massamoordenaar als avatar, schijnheiligaard?
__________________

Leviathan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be